Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس اعلام دولت تایوان، مقامهای امنیت ملی ارشد آمریکا و تایوان با یکدیگر به منظور تعمیق همکاری‌هایشان دیدار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این نخستین ملاقات از این نوع میان مقامهای امنیت ملی ارشد آمریکا و تایوان در چهار دهه گذشته است که همزمان با افزایش تنش در روابط آمریکا و چین صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه تایوان در بیانیه ای اعلام کرد، دیوید لی، مقام ارشد امنیت ملی تایوان با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفری به آمریکا طی ماه جاری میلادی دیدار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری رسمی تایوان گزارش کرد، چنین دیداری برای اولین بار است که از زمان قطع شدن روابط دیپلماتیک رسمی آمریکا و تایوان در سال ۱۹۷۹ تا کنون انجام می‌پذیرد.

چین تایوان را یکی از استانهای خودش می‌داند و حق تصرف مجدد آن با توسل به زور در صورت لزوم را برای خود در نظر می گیرد. نشست اخیر مقامهای ارشد امنیت ملی تایوان و آمریکا احتمالا باعث خشم بیشتر پکن از واشنگتن خواهد شد.

در هفته‌های اخیر تنشهای دیپلماتیک بین دو طرف با بالا گرفتن جنگ تجاری میان آنها در ضمن مناقشه های تحریم‌های آمریکا و نمایش قدرت نظامی چین در دریای چین جنوبی بیش از پیش تشدید شده است.

تایوان نشست مذکور را نشانه‌ای از حمایت دولت ترامپ از خود تلقی می‌کند. تنشهای بین چین و تایوان نیز تشدید شده است.

بر اساس بیانیه مختصر وزارت خارجه تایوان، این نشست در جریان سفری که لی در تاریخ ۱۳-۲۱ مه به آمریکا داشت صورت پذیرفته است.

در این بیانیه تصریح شد: در طی این سفر، لی علاوه بر مقامهای دولت آمریکا با نمایندگان همپیمانهای دیپلماتیک ما دیدار کرد و طرفها بر حمایت و تعهدشان نسبت به باز و آزاد بودن منطقه هند-اقیانوسیه تاکید کردند.

اوایل ماه مه، مجلس نمایندگان آمریکا از قانونی برای حمایت از تایوان حمایت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا تايوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس پرتنش اسرائیل و آمریکا پیش از تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه و تمسخر واکنش نتانیاهو

تارنمای آمریکایی آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی درباره پشت پرده تماس های مقامات اسرائیلی و آمریکایی پیش از تصویب قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه در شورای امنیت سازمان ملل نوشت: دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که روز یکشنبه، پیش از رای گیری در سازمان ملل، ران درمر وزیر امور استراتژیک با برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه تماس گرفت و نسبت به قصد آمریکا برای وتو نکردن قطعنامه ابراز نگرانی کرد.

این رسانه آمریکایی نوشت: به گفته یک مقام آمریکایی، تماس درمر و مک گورک به شدت پر تنش بود و درمر دولت آمریکا را به خیانت به اسرائیل متهم و تهدید کرد که با آمریکا بر سر این رای گیری خواهد جنگید.

آکسیوس ادامه داد: اما یک مقام دیگر آمریکایی گفت که تشریح این تماس دقیق نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در روزهای باقیمانده ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

در پی تصویب این قطعنامه، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این باره اعلام کرد: سفر هیات اسرائیل به واشنگتن که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو شد.

دفتر نتانیاهو در این بیانیه‌ اعلام کرد: آمریکا از مواضع قاطع خود عقب نشینی کرده است و هیات اسرائیلی به واشنگتن نخواهد رفت. این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند؛ زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشارهای بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.

تارنمای آمریکایی آکسیوس در این باره به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «برخی از مشاوران ارشد بایدن با شنیدن دلیل جدید اعلام شده نتانیاهو برای لغو این سفر پس از رای گیری شورای امنیت سازمان ملل خندیدند.»

یک مقام آمریکایی نیز گفت که لغو این سفر و لفاظی های پیرامون آن از سوی نتانیاهو یک نمایش غیر ضروری بود و  یک مقام ارشد اسرائیلی نیز با این موضوع موافقت کرد و گفت: بی بی (بنیامین نتانیاهو) اشتباه کرد.

زمانی که نتانیاهو لغو سفر توسط مشاوران ارشد خود را در اعتراض به رای‌ آمریکا به قطعنامه برقراری آتش بس اعلام کرد، کاخ سفید تصمیم گرفت با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل که در واشنگتن بسر می برد، درباره رفح و حمله نظامی برنامه ریزی شده آمریکا گفتگوهایی را برگزار کند.

گالانت روز دوشنبه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید دیدار کرد. او همچنین با لوید آستین وزیر دفاع و بیل برنز رئیس سیا، دیدار کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پی این گفتگوها از تصمیم اولیه خود که موجب تمسخرش در کاخ سفید شده بود، عقب نشینی کرد و مدعی شد: «تصمیم من برای عدم اعزام هیات به واشنگتن در پی آن قطعنامه، پیامی برای حماس بود.»

تارنمای آکسیوس دراین باره نیز نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی گفت که نتانیاهو روز سه شنبه پیام مشابهی را به طور خصوصی به کاخ سفید ارسال کرد و گفت که قصد ندارد درگیری با بایدن را انتخاب کند.

منبع : ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس جمهور با دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین | ملت فلسطین با پایداری خود دشمن صهیونیستی و آمریکا را غافلگیر کرده است
  • تماس پرتنش اسرائیل و آمریکا پیش از تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه و تمسخر واکنش نتانیاهو
  • رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • صمیمیت معنوی در ازدواج چیست؟
  • زلنسکی مقام ارشد امنیتی اوکراین را برکنار کرد
  • بن گویر: همین حالا باید وارد رفح شویم
  • فرمانده ارشد ارتش: تلاش‌ پدافند هوایی موجب امنیت پایدار و مصون ماندن ایران در برابر نفوذ شده است