Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن خواه رئیس اداره فوق برنامه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگویی با بیان اینکه روزه سرچشمه تقوا است ، اظهارداشت:روزه یکی از احکام الهی است که برمسلمانان واجب شده و از مهمترین عبادات نیزمحسوب می شود.

وی افزود:خداوند در خصوص اهمیت روزه در قرآن می فرماید؛ ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نیز واجب شده بود “شاید که پرهیزگار شوید” و این نشان دهنده فلسفه انسان سازی و تربیت آفرینی روزه گرفتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزه عاملی موثر در پرورش روح تقوا و پرهیزگاری انسان

رئیس اداره فوق برنامه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روزه را عاملی موثر در پرورش روح تقوا و پرهیزگاری انسان درهمه ابعاد و زمینه ها عنوان کرد و گفت:در قرآن مجید به این نکته اشاره شده که گرچه روزه داری در ظاهر یک نوع سختگیری و محدودیت است اما سرانجامش راحتی و سعادت انسان را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: حکم و فرمان های الهی مانند دستورات حاکمان ستمگر نیست، در مواردی که انجام آن مشقت شدید داشته باشد وظیفه آسان تری قائل می شود لذا حکم روزه گرفتن با تمام اهمیتی که دارد از بیماران ، مسافران و افراد ناتوان برداشته می شود.

حجت الاسلام حسن خواه با تاکید بر ابعاد گوناگون روزه و تاثیر آن در زندگی انسان خاطرنشان کرد:روزه آثارو برکات فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود و زندگی انسان می گذارد که از همه مهم تر بعد اخلاقی و فلسفه تربیتی آن است .

وی تلطیف روح انسان ، قوی کردن اراده انسان ، کنترل و تعدیل غرایز را از قوائد مهم روزه عنوان کرد و گفت: روزه دار باید با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا ،آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد وثابت کند که همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست ، او می تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد و بر هوس و شهوات خود مسلط شود.

اثرات روحانی و معنوی بزرگترین فلسفه روزه در زندگی انسان

حجت الاسلام حسن خواه با تاکید بر اینکه بزرگترین فلسفه روزه اثرات روحانی و معنوی آن در زندگی انسان است ، اذعان داشت: انسانی که انواع غذاها و آشامیدنی ها را در اختیار دارد و هرلحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن می رود ، همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ به لب نهرها می رویند، این درختان نازپرورده بسیار کم مقاومت و کم دوام هستند،اگر چندروزی آب از پای آن ها قطع شود پژمرده می شوند و می خشکند ، اما درختانی که از لابلای صخره ها در دل کوه ها و بیابان ها می رویند و نوازشگر شاخه هایشان از ابتدای رویش طوفان های سخت ، آفتاب سوزان و سرمای زمستان است و با انواع محرومیت ها دست به گریبان هستند محکم ، بادوام و براستی سخت کوش و سخت جان هستند.

وی ادامه داد:روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام می دهد و با ایجاد محدودیت های موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت می بخشد و چون انسان با روزه گرفتن غرایزش را کنترل می کند بر قلبش نور و صفا می پاشد.

رئیس اداره فوق برنامه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآورشد: روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده به جهان فرشتگان صعود می دهد و جمله “باشد که پرهیزگار شوید” اشاره به همین حقایق دارد.

حجت الاسلام حسن خواه خاطرنشان کرد:روزه حکمی است که مرجع تقلید و فقها آن را واجب می دانند، علمای علم اخلاق برای آن آدابی را توصیه کرده اند و عرفا هم اسرار این عبادت مهم را بیان داشته اند ، فقیه نیز آن را واجب دانسته فلذا واجبات ، مبطلات و مستحبات آن را بیان می کند.

وی با بیان اینکه روزه دار به یک میهمانی دعوت شده است که میزبان خداوند و میهمان انسان مومن است ، اظهار داشت: کارت دعوت این میهمانی کتب آسمانی و قرآن مجید ، آخرین سفیران الهی این کارت دعوت را به انسان رسانیده اند که این میهمانی تشریفات ویژه ای دارد ، خداوند یک فرصت طلائی را برای بندگانش در این ماه نزول قرآن قرار داده است ماه رمضان؛ ماه برکت ، رحمت و مغفرت است ، اعمال پذیرفته شده شیطان در غل و زنجیر و درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است.

این کارشناس مذهبی در خصوص تشریفات میهمانی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: ثواب مضاعف و پاداش زیاد برای اعمال انسان از جمله تلاوت یک آیه از قرآن برابر با ختم قرآن در ماه های دیگر، از تشریفات ماه میهمانی خدا است.

نزول قرآن نقشه راه مسلمانان/فضیلت شب های قدر

حجت الاسلام حسن خواه با تاکید براینکه نزول قرآن نقشه راه مسلمانان است ، خاطرنشان کرد:شب های قدر دارای فضیلت های زیادی می باشد یک شب برابر است با هزار ماه ، ماه نزول ملائکه همراه با سلام و صلوات برای زمینیان ، هنگام استجابت دعا و رقم خوردن تقدیرها و … است.

وی ادامه داد:ماه رمضان ماه دعا و راز و نیاز است ، شب های با فضیلتی که خداوند ذخیره یک سال را هم در شب های قدر مرحمت می کند.

حجت الاسلام حسن خواه تصریح کرد:در ماه مبارک رمضان خداوند به عنوان میزبان جلوی مزاحمان (شیاطین) را می گیرد ووسایل پذیرائی از انسان در شب قدر قرائت قرآن ، نزول ملائکه ، استجابت دعا ، لطافت روح انسان وتقویت روحیه همدردی انسان با هم نوعان خود است.

خودشناسی و خودسازی انسان در ماه مبارک رمضان

وی با اشاره به اینکه اعمال ماه مبارک رمضان مثل قرآن رابطه انسان را با خداوند متعال حسنه و هموار می کند ، متذکر شد:طاعات و عبادات ماه مبارک رمضان موجب تقویت رابطه معنوی انسان با دیگر هم نوعان خود می شود و انسان روزه دار بعد هر نماز با خواندن دعای ویژه یا علی و یا عظیم معرفت و ارتباط خود را با خدایش محکم تر می کند .

رئیس اداره فوق برنامه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:انسان در دعایی دیگر از خداوند می خواهد که همه کسانی که در شرق و غرب عالم قرار دارند گرفتاری هایشان رفع شود وهمچنین سیرکردن گرسنگان ، غنی کردن فقیران ، شفای مریضان ، پوشاندن همه برهنگان ، عطا کردن حال خدایی به بندگانش و خواستن رابطه خیرخواهانه برای همه انسان های جهان را در دعاهایش از خداوند متعال طلب می کند.

حجت الاسلام حسن خواه یادآورشد:انسان روزه دار از خداوند متعال در دعای سی روز ماه مبارک رمضان داشتن سجایای پسندیده اخلاقی و پرهیز از رذایل اخلاقی همچنین همراهی با نیکان و برقراری ارتباط خوب و حسنه با همنوعان را طلب می کند.

وی با تاکید بر اینکه روزه به عنوان جلوه اسلام و قرآن ، رابطه انسان را با خدا، خودش ، دیگر انسان ها و طبیعت درست می کند،تصریح کرد: انسان روزه دار سعی می کند با خودش آشتی کند، خودش را دریابد ، بشناسد و بسازد.(( خودشناسی و خودسازی))

روزه سبب تزکیه نفس

رئیس اداره فوق برنامه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد:روزه سبب تزکیه نفس است تزکیه هم دارای مراتبی می باشد که پرهیز از صفات زشت و آراستن به فضایل اخلاقی از مراتب آن است.

وی سلامتی جسمی و معنوی (اثرات بهداشتی و درمانی روزه) را از دیگر فواید روزه برشمرد و افزود: انسانی که روزه می گیرد مواد اضافی و جذب شده بدن را می سوزاند و موجبات خانه تکانی بدن و جسم را فراهم می کند.

اثرات اجتماعی روزه

حجت الاسلام حسن خواه در خصوص اثرات اجتماعی روزه تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که روزه درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است ، با انجام این دستور الهی افراد متمول وضعیت گرسنگان و محرومان جامعه را به طور محسوس در می یابند و با صرفه جویی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنها بشتابند.

وی ادامه داد:اگرچه می توان با توصیف حال گرسنگان و محرومان ، افراد سیر را متوجه حال آنان کرداما اگر این مساله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر خاصی خواهد داشت ، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی می دهد.

حجت الاسلام حسن خواه خاطرنشان کرد:در حدیث معروفی از امام صادق (ع) نقل شده ؛ روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار شود تا غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چرا که اغنیا معمولا هرچه را بخواهند برای آنها فراهم است ، خدا می خواهد میان بندگانش مساوات باشد و طعم گرسنگی ، درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند.

وی متذکرشد:ماه مبارک رمضان ماه خودسازی و پرورش معنویات انسانی است تاانسان با یاری خداوند بتواند موجبات سعادت دنیوی و اخروی خود را فراهم کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حیوان دانشگاه علوم پزشکی فلسفه قرآن مادی و معنوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ولایی بر حق، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با صدور پیامی از مشارکت مردم استان البرز در برنامه‌های ماه مبارک رمضان قدردانی کرد. در متن این پیام آمده است:

طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، ماه مبارک رمضان امسال رنگ و بوی قرآنی ویژه‌ای داشت. حضور بسیاری از مردم در محافل جزءخوانی قرآن، افطاری عمومی و پویش زندگی با آیه‌ها مایه خرسندی بود. چاپ و توزیع کتاب قرآنی «مسطورا» در بسیاری از مساجد، هیئات مذهبی، امامزادگان و فضای مجازی با همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف انجام شد و فضای عمومی و مجازی امسال بیش از پیش رنگ و بوی انس با قرآن داشت.

برنامه مفخّم محفل در تلویزیون به صورت کاملاً متفاوت و ویژه توانست مخاطب بسیار بالایی جذب کند. جشن بزرگ محفل امام حسنی‌ها در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) به صورت ویژه پدیده آن ایام بود و همه این‌ها نویدبخش یک جنبش قرآنی در سطح جامعه و نشان‌دهنده یک حرکت گرانسنگ و متفاوت در کشور و به صورت خاص در استان البرز بود.

این استان در این حرکت نورانی سهم بسزایی داشته و ارائه اینگونه گزارشات به هم استانی‌های عزیز می‌تواند بسیار مسرت‌بخش باشد چراکه بسیاری از فعالان و مجموعه‌داران مؤسسات قرآنی به صورت هماهنگ طرح‌ها را مطالعه و اجرا کردند، به طوری که در یک آمار قابل توجه شاید کمتر پویش و رویدادی در استان با این استقبال روبرو شده است.

۸۵ هزار و ۶۰۰ پیامک از استان البرز برای پاسخ به سوالات طرح زندگی با آیه‌ها ارسال شده که این تعداد نشان از این است که حجم قابل توجهی از مردم علاقه مند به انس با قرآن هستند. ما مدعی هستیم کمتر پویشی در کشور بوده که به این اعداد و ارقام دست یافته چراکه فقط در محفل قرآنی امام حسنی‌های استادیوم آزادی، ۲۵ هزار نفر از استان البرز شرکت کردند آن هم در ایام تعطیل و شرایط خاص.

جا دارد به نوبه خودم از همه عزیزانی که در برپایی محافل، جلسات قرآنی، جلسات تفسیر، طرح وزین و کم نظیر زندگی با آیه‌ها، برنامه محفل، برنامه قرآنی امام حسنی‌ها و … همکاری کردند تشکر کنم و امیدوارم مرضی درگاه خداوند متعال قرار گیرد. ان شا الله در آینده نزدیک از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این برنامه‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6081381

دیگر خبرها

  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • ببینید | شوخی جالب حسن روحانی با یک قاری قرآن؛ زنگنه با سرماخوردگی آمد، ظریف دیر رسید
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • (ویدئو) یک روحانی: دوست دارم کنسرت بروم و فیلم بازی کنم
  • «ناآگاهی» بزرگترین تهدید سلامت روان است
  • طرح «زندگی با آیه‌ها» گویای پیوند همیشگی مردم با قرآن است