Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای ورکانه همدان با جمعیت یک هزار نفر از ۱۷۰ خانوار، در دل کوهستان‌های زاگرس در شرق رودخانه «ارزانفود» و نزدیک «قنات روستا» واقع شده که قدمت آن به اوایل دوره صفوی می‌رسد و تابستان‌های خنک، دلپذیر و زمستان‌های سخت و خشن دارد. گروه ایران زمین معماری شهری در روستای تاریخی ورکانه

این روستای تاریخی با ساخت و سازهایی همچون معماری شهری روبروست؛ ساختمان‌هایی که نمای آنها با معماری سنگی ورکانه متفاوت است و ذوق هر گردشگری را جریحه دار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«احمد ترابی»، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه نابودی معماری ورکانه مهمترین چالش کنونی حوزه گردشگری استان است و باید هرچه سریع‌تر از آن جلوگیری شود، افزود: دهیاری ورکانه باید هرچه سریع‌تر ازساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کند، اگر ساخت و سازها به این شکل ادامه داشته باشد روستای ورکانه از فهرست آثار ملی ایران خارج می‌شود.

ترابی با اشاره به اینکه در رابطه با ساخت و سازها مکاتباتی با دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته، تاکید کرد: بخشداری مرکزی همدان و بنیاد مسکن استان باید با متخلفان برخورد کنند. زیرا ساخت و سازهای غیر مجاز موجب نابودی بافت گردشگر پذیر روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: در نوروز سال گذشته ۳۰۰ هزار گردشگر از این روستا بازدید کردند که اگر بافت سنتی آن از بین برود، دیگر هیچ گردشگری از آن بازدید نمی‌کند. این در حالی است که اهالی روستا باید خودشان دغدغه حفظ معماری سنتی ورکانه را داشته باشند و احتیاجی به اقدامات قانونی نباشد.

بیشتر بخوانید

25 روستای شهرستان همدان در معرض تنش آبی قرار دارد - ایران آنلاین

اقامتگاه های بومگردی میزبان میهمانان همدان - ایران آنلاین

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین همدان، محسن معصوم‌علیزاده اظهار داشت: با توجه به رشد گردشگری و توسعه زیرساخت ها در شهرستان ملایر مانند پروژه خوب جهان کوچک و تبلیغ خوب صنایع دستی، این دیار، به سرعت تبدیل به مقصد جذاب گردشگری خواهد شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه در شهرستان ملایر با تدبیر فرماندار پرتلاش و حمایت های شهردار شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی هستیم، افزود: شهرستان ملایر نگین درخشان حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان است و سعی بر آن داریم ضمن حفاظت و مرمت آثار تاریخی، محوطه تاریخی نوشیجان را در فهرست موقت یونسکو ثبت کنیم تا شاهد حفاظت شایسته تری از این بنای به یادگار مانده از عصر مادها باشیم.
فرماندار شهرستان ملایر نیز در این دیدار گفت: ملایر با ظرفیت خود می تواند باعث رونق اقتصادی غرب کشور باشد 

سلمان اسماعیلی، معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به اینکه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و امورگردشگری باعث رونق اقتصادی و تحقق شعار سال مبنی بر مردمی سازی امور می شود، بیان کرد: ملایر با پتانسیل بالای خود و دو نشان بین المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور بوده و در اطلس سرمایه گذاری شهرستان یک مرکز تبادلات اقتصادی جهانی طراحی شده است و قلب این مرکز اقتصاد، عرضه صنایع دستی ملایر خواهد بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایردر ادامه گفت: در کنار این اقدام تقویت آنلاین فروشگاه ها  در سکوهای مجازی بسیار پر اهمیت است.

فرماندار شهرستان ملایر در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به عزم شهرداری ملایر و بودجه های تزریق شده ملی و استانی در هفته دولت سال جاری شاهد افتتاح مجموعه مینی ورد به صورت رسمی باشیم.

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • روزی به افتخار هنر چهارم