Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، «هدایت اعتبار»، تلاشی برای جهت دهی پول بانکی مبتنی بر انگیزه های سودمحور بانکهای تجاری به سمت نیازهای بخش واقعی اقتصاد است. ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گاه به اشتباه تلقی می شود که  مراد از «هدایت اعتبار» در ادبیات اقتصاد پولی استفاده مستقیم از پایه پولی( پول بانک مرکزی) برای طرحهای پیشران اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصور اشتباه باعث می شود کسانی مفهوم هدایت اعتبار را ( حتی با تفاوتهایی) چیزی از جنس نظریه مدرن پولی ( MMT) فرض کنند، این دیدگاه غلط است.

موضوع هدایت اعتبار اتخاذ رویه هایی برای هدایت پول بانکی (و نه پول بانک مرکزی)  و کنترل موثر مصارف در سمت راست ترازنامه بانکهای تجاری ( و نه بانک مرکزی) است. به بیان دیگر فارغ از آن که جهت دهی مستقیم پایه پولی به سمت پروژه‌های زیر ساختی ( بسته به شرایط) می تواند درست یا غلط باشد، مسئله هدایت اعتبار اساسا هدفگذاری متفاوتی دارد.

بطور خاص فارغ از آن که در شرایط موجود نحوه رفتار نسبت به کمبود ذخایر و روند افزایش احتمالی آن چه باید باشد( که در جای خود یک بحث اقتضایی مهم است)، کل پایه پولی قابل افزایش در یک سال به نحوی که پی آیندهای جدی تورمی نداشته باشد، نسبت به نیاز برآمده از سالها نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی( بزرگتر بودن استهلاک از سرمایه گذاری) اندک است و تمرکز بر هدایت پول بانکی قطعا واجد معانی قویتری برای اقتصاد ایران نسبت به تمرکز بر هدایت پول بانک مرکزی است.

نکته دیگر آن که  بخشی ( و نه همه ) از مجموعه راه حل های پیشنهادی در مبحث هدایت اعتبار به استفاده از  ذخایر به صورت فعال در بازار بین بانکی برای جهت دهی به رفتار سود محور بانکهای تجاری در جهت نیازهای بخش واقعی اقتصاد است. از این باب هدایت اعتبار با تسهیلات تکلیفی عمیقا فاصله دارد. همچنین مجموعه توصیه های هدایت اعتبار معطوف به نحوه بهره بردن از ذخایر  است و نه افزایش سرعت رشد پایه پولی. هدایت اعتبار  نه تنها توصیه ای در باب به افزایش تزریق ذخایر ندارد( فارغ از ان که بسته به شرایط چه هدفگذاری‌ای برای نرخ بهره بین بانکی و چه ترتیبات کمی ای برای اندازه رشد کمیت های پولی ( به فرض امکان) قابل پیشنهاد است) نسبت به اثرات تورمی افزایش پایه پولی  بیش از نیاز درونزای سیستم  و مهم تر از ان هر نوع پولی کردن کسر بودجه عمیقا هشدار می دهد.

بادامچیان: دولت با هدایت نقدینگی پاسخ دندان شکنی به تحریم آمریکا بدهدپیشنهاد جدید همتی برای هدایت نقدینگی به‌سمت تولیدمالیات ستانی از بازارهای سوداگرانه؛ راهِ هدایت نقدینگی به سمت تولیدمالیات ستانی از بازارهای سوداگرانه؛ راهِ هدایت نقدینگی به سمت تولید


بطور خلاصه هدایت اعتبار اساسا به پیشنهاد تزریق پایه پولی به توسعه زیر ساختها و نیز پیشنهاد تسهیلات تکلیفی و فراموش کردن اهمیت “سود آوری” در ترتیبات نظارتی بانکها بیارتباط است. هدایت اعتبار  تلاش برای جهت دهی پول بانکی مبتنی بر انگیزه های سودمحور بانکهای تجاری به سمت نیازهای بخش واقعی اقتصاد است.

کاوه تقوی*

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77,78,79/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۹۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند

جعفر قادری درباره پرداخت نکردن وام ازدواج توسط بانک‌ها گفت: اتفاقاتی که در بازار ارز و سکه افتاده موجب شده تا افراد زیادی نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج کنند و الان منابعی برای وام ازدواج وجود ندارد البته چون وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است و سودی برای بانک‌ها ندارد به عنوان های مختلف در پرداخت آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: تا تعادل و توازن در بازار ارز و سکه و سیاست‌های ارزی و پولی ایجاد نشود این مشکلات را خواهیم داشت از آن‌طرف هم بانک مرکزی فشار می‌آورد نقدینگی را کنترل کند تا تورم را کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد اقدام درست این است که نقدینگی به بخش‌های تولیدی و کاهش فشارهایی که متوجه تولیدکنندگان است، برود و اگر این کار صورت بگیرد مسائل حل می‌شود، اما به صورت جزیره‌ای نمی‌توان مسائل را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: با اینکه وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است، اما چون منابعی وجود ندارد بانک‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند چون اعتبار دولتی وجود ندارد و وام براساس سپرده‌های مردم پرداخت می‌شود و وقتی سپرده مردم از بازار خارج می‌شود بانک‌ها هم در پرداخت وام به مشکل برمی‌خورند.

قادری افزود: بانک از خود منابع تولید نمی‌کند و برای جلوگیری از تخلیه نقدینگی از بانک باید سیاست‌ها اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تزریق کردن پول توسط بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری منشا تورم می‌شود و باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وی بیان کرد: ناترازی‌هایی که الان وجود دارد خود را به نوعی در همه بخش‌ها نشان می‌دهد که در بخش بانکی هم به همین صورت است و الان بانک‌ها اعلام کردند نقدینگی به سمت ارز و سکه می‌رود و پولی باقی نمی‌ماند که بتوانیم تسهیلات بدهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • نیازهای حمل و نقل سفر زوار اربعین در مریوان تامین شود
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه به نیازهای روز جامعه
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است
  • اقتصاد به‌صورت واقعی به مردم واگذار شود
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • حمایت از تولید داخل باعث رشد نیازهای جدید دارویی در کشور می شود