Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@18:14:20 GMT

هوش مصنوعی متن را به صوت تبدیل می کند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۰۰۰۵

هوش مصنوعی متن را به صوت تبدیل می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، فناوری تبدیل متن به صوت هر روز هوشمندتر می‌شود اما هنوز مشکلی در مسیر پیشرفت آن وجود دارد. این فناوری هنوز هم نیازمند مدت زمان آموزش و منابع زیادی است تا بتواند بازدهی طبیعی‌تر ارائه کند.

در همین راستا به نظر می‌رسد محققان چینی و مایکروسافت راه حلی ایده آل برای این امر یافته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها یک سیستم هوش مصنوعی تبدیل متن به صوت ابداع کرده اند که می‌تواند فقط با کمک ۲۰۰ نمونه صوتی (معادل ۲۰ دقیقه)، فایل صوتی طبیعی تولید کند.

این سیستم به شبکه‌های عصبی عمیقی تکیه دارد که عملکرد نورون‌های مغز را تقلید می‌کنند. این شبکه عصبی عمیق هر اطلاعات ورودی و خروجی را روی لینک‌های سیناپسی می‌سنجد و به این ترتیب به آنها کمک می‌کند هر توالی طولانی (مانند جمله‌های پیچیده) را فراوری کند. این روند در کنار بخشی از سیستم که سروصدای اضافی را حذف می‌کند، قابلیت‌های هوش مصنوعی را بیشتر می‌کنند.

نتیجه آزمایش‌ها با این سیستم، فقط یک صوت رباتیک نیست. این سیستم هوش مصنوعی بسیار دقیق است و می‌تواند هر کلمه را به طور ۹۹.۸۴ درصد قابل درک ادا کند.

از آن مهم‌تر با کمک این سیستم فناوری تبدیل متن به صوت قابل دسترسی تر می‌شود و دیگر نیازی نیست فرد مدت زیادی تلاش کند تا صدایی طبیعی در چنین سیستمی بسازد.

کد خبر 4626945

منبع: مهر

کلیدواژه: نوآوری هوش مصنوعی مایکروسافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر هوش مصنوعی جهان | کامپیوتری با نزدیک‌ترین عملکرد مشابه مغز انسان

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: به نظر می‌رسد هوش مصنوعی قرار است در سال‌های آینده تأثیر زیادی بر بازار کار بگذارد و چگونگی مدیریت آن نقش بزرگی در ارتباطات اجتماعی و اقتصادی دارد. گاهی مهم‌ترین مفاهیم آن چیزهایی هستند که در مدرسه به ما آموزش داده نشده است.

ضرورت افزایش سرعت

ممکن است تلاش برای افزایش سرعت دشوار باشد. تحقیقات هوش مصنوعی نیز پیچیده است و بسیاری از زبان‌ها حتی برای خود محققان جدید است. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم نتوانند با آنها شوند. برای کمک به همه افراد در تعامل بیشتر با بحث هوش مصنوعی، TIME واژه نامه مفیدی از رایج‌ترین اصطلاحات خود گردآوری کرده است

بیشتر بدانیم:

آشنایی با هوش مصنوعی| هوش مصنوعی و فرآیند توسعه فردی | هوش مصنوعی و محدودیت‌های کاربردی شدن آن در زندگی روزمره

چه زمانی هوش مصنوعی تسلا از انسان پیشی می‌گیرد؟ | قدرت خیره‌کننده ریزتراشه‌های ایلان ماسک

رونمایی از بزرگ‌ترین کامپیوتر هوش مصنوعی

BOT BRAIN از بزرگ‌ترین کامپیوتر هوش مصنوعی جهان با ۱۰۰۰ تراشه که از مغز انسان تقلید می‌کند رونمایی کرد

سرعت این دستاورد جدید ۵۰ برابر بیشتر از رقباست.

می‌توان گفت در واقع اینتل بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان را ساخته که می‌تواند عملکردی مشابه مغز انسان داشته باشد.

این غول فناوری روز چهارشنبه، ۱۷ آوریل، رایانه‌ای را با نام Hala Point معرفی کرد.


تقلید از نورون‌های مصنوعی

ala Point شامل ۱۱۵۲ تراشه Loihi ۲ است که در مجموع ۱.۱۵ میلیارد نورون مصنوعی را تقلید می‌کند. پردازنده Loihi ۲ اینتل امیدوار است در آینده بتواند از تحقیقات هوش مصنوعی الهام گرفته از مغز پشتیبانی کند. اینتل همچنین اعلام کرده ۱۲۸ میلیارد سیناپس در ۱۴۰۵۴۴ هسته پردازش نورومورفیک توزیع شده است.

پیشرفت در سیستم تحقیقاتی نسل اول اینتل

این شرکت اعلام کرده این کامپیوتر در سیستم تحقیقاتی نسل اول اینتل، Pohoiki Springs پیشرفت می‌کند که شامل پیشرفت‌های معماری است که بیش از ۱۰ برابر ظرفیت نورون و تا ۱۲ برابر عملکرد بالاتر را به دست می‌آورد. طبق گزارش لایو ساینس می‌تواند ۲۰ کوادریلیون عملیات در ثانیه انجام دهد.

افزایش هزینه محاسباتی مدل‌های هوش مصنوعی

مایک دیویس، مدیر آزمایشگاه محاسبات نورومورفیک در آزمایشگاه‌های اینتل می‌گوید: هزینه محاسباتی مدل‌های هوش مصنوعی امروزی با قیمت‌های ناپایدار در حال افزایش است.

به این ترتیب، صنعت به رویکردهای جدید نیاز دارد و به همین دلیل، اینتل Hala Point را توسعه داده است. ala Point کارایی یادگیری عمیق را با قابلیت‌های یادگیری و بهینه سازی الهام گرفته از مغز ترکیب می‌کند.

دیویس می‌گوید امیدوار است تحقیقات با Hala Point کارایی و سازگاری فناوری هوش مصنوعی در مقیاس بالا را نیز ارتقا دهد.

Hala Point کارایی یادگیری عمیق را با قابلیت‌های یادگیری و بهینه سازی الهام گرفته از مغز ترکیب می‌کند.

بهره برداری از تحقیقات محاسباتی در مقیاس مغز

Sandia Labs که با اینتل برای توسعه Hala Point همکاری می‌کند امیدوار است بتواند از این سیستم برای تحقیقات محاسباتی در مقیاس مغز هم استفاده کند.

او همچنین می‌خواهد به طور خاص، حوزه‌هایی مانند فیزیک دستگاه، معماری کامپیوتر، علوم کامپیوتر و انفورماتیک را هدف قرار دهد.

کریگ وینیارد، سرپرست تیم Hala Point در آزمایشگاه ملی Sandia می‌گوید: کار با Hala Point می‌تواند توانایی تیم Sandia ما را برای حل مشکلات مدل‌سازی محاسباتی و علمی بهبود بخشد.

تکامل هوش مصنوعی

وینیارد اضافه می‌کند: انجام تحقیقات با سیستمی با این اندازه به ما امکان می‌دهد تا با تکامل هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف از زمینه‌های تجاری گرفته تا دفاعی و علوم پایه همگام شویم.

در حال حاضر، Hala Point تنها یک نمونه اولیه تحقیقاتی است، اما به زودی می‌توان از آن در سیستم‌های تجاری هم استفاده کرد.

دیویس به ZDNET می‌گوید: ما برای اولین بار شبکه‌های عصبی عمیق استانداردی را معرفی می‌کنیم که نقشه‌برداری و به شکلی تبدیل می‌شوند که می‌تواند در این مقیاس در یک سیستم نورومورفیک اجرا شود.

کارایی شبکه‌های عصبی عمیق استاندارد

شبکه‌های عصبی عمیق استاندارد در واقع می‌توانند با رعایت بعضی نکات با راندمان رقابتی همتراز با بهترین پردازنده‌های گرافیکی و ASIC که اکنون تولید می‌شوند، اجرا شوند.

اینتل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی و شرکت فناوری است که دفتر مرکزی آن در سانتا کلارا، کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و یکی از بزرگترین تولید کنندگان تراشه‌های نیمه هادی در جهان است.

کد خبر 845808 برچسب‌ها خبر مهم کامپیوتر و رایانه هوش‌ مصنوعی مغز

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • دوربینی که تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند!
  • هوش مصنوعی اپل برای زندگی روزمره از راه می رسد
  • این گیاه یک جایگزین سالم برای قند مصنوعی
  • توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی توسط Bellwether، هوش مصنوعی آلفابت،
  • دیوارنگاره‌ها به تابلوی گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شدند
  • برنامه جدید هوش مصنوعی شرکت آلفابت، Bellwether، توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی را دارد
  • پیشگویی رفتار افراد با هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی رفتار انسان را پیشگویی می‌کند
  • رونمایی اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر هوش مصنوعی جهان | کامپیوتری با نزدیک‌ترین عملکرد مشابه مغز انسان