Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@13:59:13 GMT

اهمیت توجه انسان به قرآن و معلم آن در شب قدر

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۰۱۷۴

اهمیت توجه انسان به قرآن و معلم آن در شب قدر

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، شامگاه گذشته، پنجم خردادماه، در مراسم شب 21 ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: شناخت لیله القدر اولین نکته و مسئله مهمی است که در این شب و زمان مقدس باید به آن توجه کرد، قرآن این شب را شب نزول خود بر قلب نبی اسلام معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب نزول کتاب کامل در قلب انسان کامل برای هدایت انسان حقیقت سعادت انسان در پرتو عنایت الهی است.
وی ادامه داد: شیخ مفید در روایتی از امام جواد(ع) نقل می‌کند که ایشان می‌فرمایند به شب قدر ایمان بیاورید و باور کنید شب قدر را، این تصور که شب قدر مخصوص زمان پیامبر(ص) بود و تمام شد، غلط است. هر سال یک شب قدر دارد و در این شب مقدرات سال و خدمت ولی زمان ارائه می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امام جواد می‌فرماید: «شیعیان به وسیله سوره قدر با کسانی که ولایت را قبول ندارند محاجه کنند.» چرا که این سوره تنزل ملائکه را یادآور می‌شود که دیروز به سوی پیامبر انجام می‌شد و امروز به سوی حضرت ولیعصر(عج) صورت می‌گیرد، امت پیامبر(ص) در یک صبح یا شبانگاه می‌توانند ره یک عمر را بپیمایند و اولین گام این راه معرفت است.
وی گفت: رمز شناخت شب قدر معرفت به مقام فاطمه اطهر است، مقام ولایت حضرت زهرا(ع) را بشناسیم، بدانیم مقام ایشان ملکوتی و دست نیافتنی است، ما مکلفیم ام‌الائمه(س) را بشناسیم، صاحب شب قدر را بشناسیم و بدانیم که صاحب آن ولی الله اعظم است. اینها مواردی است که در شب قدر باید با آن آشنا شویم.
رئیسی اظهار کرد: در شب نزول قرآن توجه به این کتاب و معلم کتاب لازم است حقیقت این شب حقیقت محمدیه است، حالا باید دانست وظیفه ما در شب قدر چیست؟ اگر قرار بود ما در سرنوشت خود دخیل نباشیم، این گونه دعوت نمی‌شدیم اما حالا که دعوت شدیم به ما گفته شده که شب زنده داری کنید، باید در این دعوت یک نگاه به پیشینه خود داشته باشیم، یک نگاه به آنچه انجام داده‌ایم و اینکه چه کاستی‌ها و خطاهایی در اخلاق و اعمال ما وجود داشته است.
وی ادامه داد: ما در این شب باید بدانیم که بنده هستیم و جایگاه خود را بشناسیم که در نزد ستارالعیوب قرار داریم، جایگاه پروردگار را هم ببینیم که همه چیز نزد اوست و او نسبت به همه ما مهربان است، خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر اما غفلت‌ها ما را از او جدا کرده است.

شب قدر؛ شب امید
رئیس قوه قضاییه گفت: لیله القدر شب امید است، جوان ما نباید بگوید مگر ممکن است خدا از من بگذرد در چنین شبی باید با امید نزد خدا بیاییم اما باید نسبت به حق الناس و حق الله خود را صاف کنیم در این شب هیچ کس حق ناامیدی ندارد.
وی ادامه داد: نکته سومی که در شب قدر باید به آن توجه کنیم این است که آخرین سخن امیرمومنان(ع) و وصیت ایشان با ما چیست؟ ایشان می فرماید: «شما را توصیه به تقوا و پروای از خداوند می‌کنم و این یعنی خدا پس و پیش و همراه هر چیزی در نظر باشد. حضرت علی می‌فرماید: «اگر دنیا به شما روی آوردن، شما به دنیا روی نیاورید، سخن حق بگویید و برای پاداش آخرت تلاش کنید، نسبت به ظالمان دشمنی داشته باشید، چنانکه ما با استکبار جهانی دشمن هستیم و با او کنار نمی‌آییم، نسبت به مظلوم‌ها یاور باشید و به اصلاح بین خود بپردازید، چرا که این توصیه پیامبر(ص) است.
رئیسی افزود: با وجود این توصیه پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع)، چرا این همه پرونده در دادسراهای ماست؟ چرا می‌خواهیم همه چیز را با دادگاه حل کنیم؟ بسیاری از مشکلات و اختلاف‌های ما با کدخدا منشی قابل حل است، بزرگ ترین ریش سفید در فرهنگ ما وجود دارد.
وی گفت: دیگر وصیت امیرمومنان(ع) و فرزندان خود به ما، توصیه به یتیمان است، چرا ما باید نسبت به دیگران بی توجه باشیم، رمضان ماه دیگرخواهی است. در پایان این ماه، زکات دادن تلنگری است. امیرمؤمنان، حضرت علی علی(ع) نماز، حج و جهاد با مال و نفس و زبان را توصیه دیگری برای ما به یادگار می‌گذارد و آنجایی که لازم باشد باید جهاد متناسب با شرایط بپردازیم.

احساس مسئولیت اجتماعی با امر به معروف
وی اظهار کرد: حضرت علی(ع) بر امر به معروف از منکر تأکید می‌کند، در جامعه لازم است احساس مسئولیت کنیم، اجازه اشاعه فساد و رشوه‌خواری ندهیم چرا که این مفاسد با جامعه ولایی ما نسبتی ندارد، در بازار و اداره باید در مقابل تبعیض احساس مسئولیت کنیم، مردم ما در عرصه‌های اجتماعی خوش درخشیدند، در مقابل فساد هم خوش می‌درخشند.
رئیسی در خصوص متکی در مبارزه جدی با منکر در جامعه عنوان کرد: اگر زشتی‌ها رواج پیدا کند، باید به بررسی وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخت. گاهی می‌گویند اگر ما به کسی نکته‌ای را بگوییم، او می‌گوید به تو چه ربطی دارد، آیا ما نمی‎خواهیم برای اسلام یک حرف سخت را تحمل کنیم و از آبرو مایه بگذاریم؟ برای پاکی جامعه در مقابل پلشتی‌ها باید ایستادگی کرد، تردید نداریم در این شرایط، موفقیت از آن مردم و مبارزه با فساد است، پشتوانه ما در این راه دل‌های سوخته، قلب‌های شکسته و خون شهدا و قرار واقعی از آن حق است و حتماً دشمنی دشمنان علیه ملت ما ناکام می‌ماند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف رئیسی امر به معروف و نهی از منکر فساد مسئولیت اجتماعی معرفت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناخت جامعه هدف برای تولید محتوا اهمیت دارد

خانم جمالی نویسنده کتابهای دفاع مقدس در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ؛درباره تبلیغ و ترویج کتاب از طریق فضای مجازی گفت: فضای مجازی مکانی است که بستری برای خدمات مختلف از جمله معرفی کتاب فراهم کرده است ، اگر قرار باشد که ما کتاب را در این فضا معرفی کنیم باید امکانات و روش استفاده از برنامه ها و مخاطب را به درستی بشناسیم تا بر اساس آن محتوا تولید کنیم.
این نویسنده کتاب درباره این موضوع که چرا بعضی از رسانه ها به تبلیغ کتاب نمی پردازند گفت: اغلب رسانه ها این شعار را می دهند و ادعا می کنند که کتاب برای ما مهم است و ما دوست داریم به مقوله کتاب بپردازیم ولی حقیقت تلخ این است که اغلب طرح ها روی میز می ماند و در حد ادعا باقی می ماند حتی رسانه های زرد که دوست دارند فروش بالایی داشته باشند شاید دلشان بخواهد که مدال نخبگانی هم برای خودشان در نظر بگیرند و بگویند که ما کتاب معرفی می کنیم و به کتاب اهمیت می دهیم ولی در نهایت می بینیم که محتوایی که در این زمینه ارائه می شود محتوای نازلی است که خیلی هم نمی شود به آن تکیه کرد .
جمالی راه حل مشکلات فضای مجازی برای تبلیغ کتاب را اهمیت شناخت جامعه هدف عنوان کرد و گفت: بعضی از مخاطبین افراد فرهیخته ای هستند که برنامه های طولانی مدت را بیشتر دوست دارند و مباحث این مخاطبین در حوزه کتاب جدی تر است و بعضی که جمعیت زیادی را در بر می گیرند بیشتر برنامه های کوتاه مدت در فاصله های کم را می پسندند و بنابراین باید جامعه هدف و قشر مخاطب را بشناسیم تا بتوانیم معرفی کتاب را به بهترین نحو استفاده کنیم.

کتاب اشک را مهلت ندادیم از نشر ۲۷ آخرین اثر منتشر شده از سمیه جمالی است و کتاب پرچم در اهتزاز پرفروش ترین اثر این نویسنده از سوره مهر بوده است.

دیگر خبرها

  • اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران
  • این افراد معلم می‌شوند
  • بیانات رهبر انقلاب در باب اهمیت یادگیری قرآن + فیلم
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • مسأله حجاب و اهمیت همگرایی ملی
  • شناخت جامعه هدف برای تولید محتوا اهمیت دارد
  • فتح مطلق در راه است