Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ دمیرآلپ اظهار داشت: با پایبندی به سیاست‌های مالی و پولی انقباضی و عدم انحراف از مکانیسم بازار می‌توان انتظارات تورمی و حق بیمه را کاهش داد و از طریق کاهش نرخ بهره از رشد اقتصادی حمایت کرد.
به گزارش ایلنا، پدیده رکود تورمی یکی از معضلات اقتصادی است که می‌تواند از طریق تحت تاثیر قرار دادن متغیرهای مهمی مانند افزایش بیکاری و کاهش رشد اقتصادی مشکلات جدی بر عملکرد اقتصادی یک کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته مهم و مشکل این پدیده اقتصادی سیاست‌گذاری برای خروج از این وضعیت است چون سیاست‌هایی که به کاهش تورم منجر می‌شوند، تشدید رکود را به دنبال می‌آورند و آن‌هایی که به مبارزه با رکود و بیکاری می‌روند، پیامد تورمی دارند.
برخی از اقتصاددان برای مقابله با شرایط رکودتورمی اجرای بسته سیاستی را پیشنهاد کرده و بعضا نیز قربانی کردن یکی برای مقابله با دیگری را توصیه می‌کنند. برای نمونه در برخی کشورها ابتدا سعی می‌شود با سیاست‌های اقتصادی مالی و پولی متناسب رکود را برطرف کرد، هرچند ممکن است با تاثیرات تورمی نیز همراه باشد و پس از برطرف شدن رکود به سمت کاهش نرخ تورم حرکت کنند.
سلوا دمیر آلپ در گفت‌وگو با ایلنا در مورد راهکار مقابله با پدیده رکودتورمی گفت: قبل از هر کاری باید منشا و دلیل این پدیده را بررسی کرد و چون دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد پس درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. مثلا در ترکیه رکود اقتصادی که با تورم همراه بود تا حد زیادی ناشی از شوک‌ قیمتی و کاهش اعتماد به نفس در موضوع استقلال نهادها بود.
وی ادامه داد: به همین دلیل باید در اولین مرحله در راستای حفظ شرایط موجود از طریق سیاست‌های پولی و مالی انقباضی حرکت کرد و از این جهت عدم کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه پس از ماه آگوست را می‌توان یک اقدام مثبت دانست.
این کارشناس اقتصاد پولی تصریح کرد: بنابراین با پایبندی به سیاست‌های مالی و پولی انقباضی و عدم انحراف از مکانیسم بازار می‌توان انتظارات تورمی و حق بیمه را کاهش داد و از طریق کاهش نرخ بهره از رشد اقتصادی حمایت کرد.
دمیر آلپ در مورد استقلال بانک مرکزی در اجرای این سیاست‌ها گفت: در رکود تورمی با منشا شوک قیمتی یک بانک مرکزی مستقل می‌تواند نرخ بهره را افزایش دهد که این می‌تواند بر روی تورم موجود نیز موثر باشد. بنابراین اگر بانک مرکزی مستقل نباشد افزایش نرخ بهره در شرایط رکود اقتصادی هیچ‌گاه آسان نخواهد بود و در نتیجه این شوک از بین نخواهد رفت. برچسب ها: اقتصاد ، بانک مرکزی ، رشد اقتصادی ، حق بیمه ، نرخ بهره

منبع: خرداد

کلیدواژه: اقتصاد بانک مرکزی رشد اقتصادی حق بیمه نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۰۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رئیس مجلس بابت پیگیری موضوعات ارزی گفت: در همین راستا به جهت افزایش تفاهم و بهبود عملکرد، جلسات مهمی در این خصوص در حال برگزاری است و نشست مشترک میان نمایندگان مجلس و دولت تشکیل شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در ادامه خواستار ارائه گزارش این جلسه از سوی رئیس مجلس در صحن علنی شد و افزود: پیگیری‌های مستمر در این خصوص ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم با اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی شاهد کاهش التهابات در بازار ارز باشیم تا بتوانیم از وضعیت کنونی خارج شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات کاهش خواهد یافت
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات ارزی کاهش خواهد یافت
  • ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند