Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@20:57:12 GMT

آیا قطر در اجلاس مکه حاضر می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۰۲۴

آیا قطر در اجلاس مکه حاضر می‌شود؟

خبرگزاری فارس: وبگاه خبری الخلیج اونلاین امروز دوشنبه خبر دعوت شاه سعودی از امیر قطر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای حضور در اجلاس فوق العاده سران شورای همکاری خلیج (فارس) در مکه را تحلیل و بررسی کرد.

این وبسایت عربی نوشت، این دعوت پس از دو سال از آغاز بحران خلیج فارس و محاصره قطر در ماه ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) صورت گرفته است که در تمام این مدت تاکنون «کشور‌های محاصره کننده قطر دست از اتهام زنی و هجمه‌های مشکوک علیه قطر برنداشته‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امورخارجه قطر دیشب خبر داد که «تمیم بن حمد» نامه شاه عربستان را برای شرکت در این اجلاس که قرار است ۳۰ می (۹ خرداد) در مکه برگزار شود، دریافت کرده است.

الخلیج اونلاین نوشت: در نامه مکتوب شاه سعودی تسلیم محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر شده، تضاد مواضع سعودی در قبال قطر کاملا روشن به نظر می‌رسد. «از زمان شروع بدترین بحران در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، قطر را به اتهام حمایت از تروریسم، هدف شدیدترین تحریم‌ها قرار دادند. اتهام‌هایی که که دوحه آن را انکار کرده و همچنان می‌گوید، این اتهام‌ها در راستای تلاش برای کنترل تصمیمات مستقل آن است. در مقابل، عربستان سعودی امروز قطر را دعوت می‌کند تا در نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس، در شرایطی که منطقه تنش سریعی را تجربه می‌کند، شرکت کند.

این دو اجلاس در زمانی اتفاق می‌افتد که منطقه خلیج فارس به دنبال اعلام وزارت دفاع آمریکا درباره اعزام تجهیزات نظامی به خاورمیانه برای مقابله با آنچه تهدید ایران خوانده، شاهد بحران بین واشنگتن و تهران است.

آیا قطر در اجلاس مکه حاضر می‌شود؟

با توجه به مواضع ضد و نقیض کشور‌های تحریم کننده قطر و در راس آن عربستان، حضور قطر در این دو اجلاس روشن نیست. بخصوص که دوحه تا نخستین ساعات از بامداد امروز بیست و هفتم ماه مه جاری به این دعوت واکنشی نشان نداده است.

سلطان بن سعد المریخی، وزیر مشاور در امور خارجه قطر یکشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که کشورش در پی دریافت دعوت از سازمان کنفرانس اسلامی حضور در اجلاس سران کشور‌های اسلامی را که در مکه مکرمه برگزار می‌شود بررسی می‌کند.

در عین حال در بیانیه وزارت خارجه قطر به دعوت از امیر قطر برای حضور در اجلاس سران عرب که قرار است در همان روز اجلاس شورای همکاری، برگزار شود، اشاره‌ای نشده است.

طبق این گزارش، این دعوت در سایه ادامه بحران خلیج فارس اتفاق افتاده است که در آن از ۵ ژوئن ۲۰۱۷، عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده عربی روابط خود را با دوحه قطع کردند.

از آن زمان، مشارکت قطر در نشست‌های سران شورای همکاری خلیج فارس و سران عرب بین عدم مشارکت یا مشارکت ضعیف متغیر بوده است.

امیر قطر در بیست و نهمین اجلاس سران عرب که در آوریل سال گذشته در شهر الظهران عربستان برگزار شده بود حضور نیافت و نماینده دائم خود در اتحادیه عرب را به آنجا فرستاد.

آخرین حضور شیخ تمیم در سی و هشتمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی کویت در دسامبر ۲۰۱۷ و در بحبوحه ادامه بحران بین شماری از کشور‌های عضو شورای همکاری بود.

رهبران سه کشور تحریم‌کننده قطر در اجلاس کویت حضور نیافته و وزرای خود را به نمایندگی از کشورشان در این اجلاس فرستادند.

اما در سی و نهمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی ریاض در دسامبر ۲۰۱۸ امیر قطر حضور نیافت و سلطان المریخی، وزیر مشاور امور خارجه قطر در رأس هیاتی از کشورش در آن حضور یافت.

اما در اجلاس ماه مارس گذشته در تونس شیخ تمیم پس از حضور در جلسه افتتاحیه این اجلاس آنجا را به مقصد کشورش ترک کرد و وزارت خارجه قطر تاکید کرد که این اتفاق طبق برنامه سفر شیخ تمیم بوده است.

آیا اجلاس مکه موفق خواهد بود؟

الخلیج اونلاین در ادامه گفت‌وگویی را با «محجوب الزویری»، استاد تاریخ معاصر ایران و خاورمیانه در دانشگاه قطر انجام داده و به نقل از وی نوشته است: کشور‌های شورای همکاری برای دستیابی به توافق حداقلی هم نیاز به یک زمینه مشترک دارند.

وی افزود: اگر به صحنه سیاسی نگاه کنیم، تغییری وجود ندارد. محاصره هنوز ادامه دارد و جنگ رسانه‌ای همچنان ادامه دارد و این را می‌توان در برنامه‌های رمضان که توسط کشور‌های محاصره شده برای حمله به قطر به کار گرفته شده است، مشاهده کرد.

الزویری تاکید کرد: سیاست ریاض در خاورمیانه تغییرات در رفتار آن را منعکس نمی‌کند و همه این شرایط نشان نمی‌دهد که تغییراتی حاصل شده است.

این کارشناس قطری درباره دعوت عربستان از قطر گفت: بدون تغییر عربستان، این دعوت قابل پذیرش نیست؛ بلکه باید پایه‌ای از حسن نیت وجود داشته باشد و چیز مثبتی نشان داده شود تا دعوت پذیرفته شود در حالی که هیچ کدام از این‌ها وجود ندارد.

الزویری تاکید کرد: اقدامات این نشست‌ها روشن نیست، درگیری بین ایران و آمریکا و کنفرانس منامه مسائلی است که در منطقه بر سر آن توافقی نیست.

این کارشناس قطری با بیان اینکه دعوت شاه سعودی هرگز موجب رفع شکاف میان قطر با عربستان نمی‌شود، افزود: خاتمه یافتن بحران نیاز به یک دیپلماسی آرام و تماس‌های مستقیم، توقف جنگ رسانه‌ای و اقدامات مثبتی داد که فضای منفی را که از زمان محاصره پدید آمده است، تغییر دهد و همه این‌ها وجود ندارد و هجمه‌ها علیه قطر ادامه دارد.

وی افزود: در شرایطی که عربستان و امارات تشویق به رویارویی با ایران می‌کنند، ما می‌بینیم که قطر، کویت و عمان به دنبال ایجاد راه حل‌های سیاسی هستند و این نشانه تضاد شدید در مواضع اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) است.

«جابر الحرمی»، یک نویسنده و روزنامه نگار قطری هم دعوت شاه سعودی را پروتوکلی خواند و گفت: قبل از هر اجلاس سران شورای همکاری خلیج (فارس) این دعوت انجام می‌شود؛ چون قطر هم عضو شوراست و اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

وی افزود: قطر در اجلاس قبلی سران شورای همکاری خلیج (فارس) حاضر شده؛ اما این سوال مطرح است چگونه از یک طرف قطر را محاصره می‌کنند از سوی دیگر آن را برای حضور در نشستی در این سطح دعوت می‌کنند.

الحرمی این امر را نشانه تناقض بزرگ در سیاست کشور‌های تحریم کننده قطر خواند و افزود: قطر به سازمان شورای همکاری خلیج فارس اعتقاد دارد و به اهمیت آن واقعیت است، چون قرار است حافظ ملت‌های آن باشد از همین رو تلاش می‌کند که آن‌ها را از خطر‌ها و چالش‌های منطقه مصون بدارد.

وی افزود:، اما این بار سوال‌های زیادی مطرح است. آیا امیر قطر در سایه چنین تنش‌های منطقه‌ای در آن حاضر خواهد شد و آیا این دعوت موجب رفع شکاف میان کشور‌های عضو شورا می‌شود؟

الحرمی در این باره گفت: هیچ نشانه عملی از خاموش شدن آتش بحران اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) وجود ندارد کشور‌های تحریم کننده قطر همچنان در دشمنی با قطر کار می‌کنند.

الحرمی گفت: قطر خواهان گفت‌وگوی جدی از طریق طرح همه مسائل برای بررسی و گفت‌وگوست. قطر با سیاست‌های این کشور‌ها مخالف است و درخواست‌هایش برای گفتگو هیچ بازتابی نداشته است.

تحلیلگران و فعالان توئیتر هم از اقدام شاه سعودی در دعوت از قطر برای حضور دراجلاس مکه به رغم متهم کردن آن به حمایت از تروریسم و مواضع ضد و نقیض عربستان، ابراز نارضایتی کردند.

منبع: فردا

کلیدواژه: شاه سعودی امیر قطر اجلاس مکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کشانی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با بیان اینکه شهر تاریخی اصفهان از دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD خواهد بود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر متأسفانه ارتباطات تجاری اتاق‌های بازرگانی کشور مورد توجه نبوده است و از این رو تلاش کردیم ارتباطات بین‌المللی اتاق مورد توجه قرار گیرد و سعی می‌کنیم میزهای مشترک بین شهرهای آسیایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم سریع برای برگزاری اجلاسی بین‌المللی در این سطح سریع آمادگی پیدا کرده و رشدی برای اتاق اصفهان ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: هیأت‌های مهمی از اتاق‌های مجمع آسیایی در این اجلاس ۲ روزه مهمان اصفهان خواهند بود و فضای تجاری، اقتصادی و بین المللی شهر را تغییر خواهند داد.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: تلاش می‌کنیم که سطح اصفهان به عنوان یک شهر مهم آسیایی نشان دهیم و بسیار مهم است که این اتفاق خوب و پایدار در اصفهان بیافتد.

کشانی با اشاره به اینکه کشاورزی و امنیت غذایی، سرمایه گذاری، توسعه پایدار، گردشگری و فناوری و دانش بنیان از موضوعات مورد بحث در کمیسیون‌های مجمع ACD است، تصریح کرد: توسعه پایدار یکی از موضوعاتی است که به آن پرداخته می‌شود؛ اصفهان به لحاظ صنعتی رشد کرده اما بسیار به محیط زیست آن آسیب زدیم درحالی که بسیاری از مناطق جهان از ما صنعتی تر هستند اما این سطح از آلودگی زیست محیطی را نداشتند.

وی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس بر محیط زیست اصفهان هم تأثیر خواهد داشت، اظهار داشت: بی تردید نمی‌توان گفت که برگزاری این اجلاس ۲ روزه همه مشکلات ما را رفع خواهد کرد امت می‌تواند تأثیر گذار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: کشور در شرایطی است که این ایام فشار زیادی متحمل شدیم و همواره نگران بودیم به هر دلیلی هیأت‌هایی فشار بیاورند که اجلاس تعلیق شود زیرا طی روزهای اخیر اصفهان در صدر اخبار دنیا قرار گرفت.

کشانی افزود: با وجود این، با قوت و قدرت تلاش می‌کنیم که این اجلاس بین‌المللی در شهر اصفهان به طور مطلوب برگزار شود زیرا در تهران نیز نمایشگاه اکسپو را داریم و مهمانان مس از بازدید نمایشگاه به اصفهان می آیند.

وی ادامه داد: تعدادی از مهمانان خارجی ما در سطح رؤسای اتاق‌ها و برخی از آنان اعضای هیأت رئیسه یا نایب رئیس و تعداد کمی هم به عنوان نماینده در اجلاس دو روزه حضور خواهند داشت ضمن اینکه در این اجلاس میزبان رؤسای ۲۵ اتاق بازرگانی کشور و اعضای هیأت رئیسه اتاق کشور خواهیم بود.‌

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه بی تردید اصفهان در آینده نیز میزبان اجلاس‌های دیگر نیز خواهد بود، گفت: اصفهان یک فرصت جهانی برای ایران است و در سه سال آینده چهره‌ای دیگری از این شهر خواهیم دید.

کشانی با اشاره به اینکه استانبول نخستین میزبان این اجلاس در سال ۲۰۲۱ بود، خاطرنشان کرد: استانبول بین شهرهای ترکیه شرایط ویژه دارد؛ اصفهان فرصت بی نظیر اقتصادی برای کشورمان خواهد بود و آنها که دل در گرو ایران دارند قطعاً باید به تقویت اصفهان کمک کنند.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های ویژه برای مباحث ترافیکی و امنیتی برگزاری این اجلاس دو روزه انجام شده است، اضافه کرد: این اجلاس در محل اتاق بازرگانی اصفهان با حضور نمایندگان ۳۰ کشور برگزار می‌شود؛ رودخانه زاینده رود نیز جاری است و مهمانان ما زاینده رود را جاری خواهند دید و تلاش شد جاری بودن زاینده رود به این اجلاس برسد.

در ادامه این نشست همچنین سعید ابراهیمی قائم مقام دبیر دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا اظهار داشت: هدف از این اجلاس گفتگو بین کشورهای آسیا است که از ۴۶ کشور در این قاره، ۳۵ کشور عضو مجمع ACD هستند.

وی ادامه داد: از بین ۳۵ کشور عضو مجمع برای ۳۲ کشور دعوتنامه رسمی ارسال کردیم و پیگیری‌ها از طریق دفاتر وزارت‌خارجه و سفارتخانه‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع گفتگوی همکاری آسیا Asia cooperation dialogue با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و هم اینک ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، بروئنی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 6087032

دیگر خبرها

  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • ویزای شنگن ۵ ساله برای شهروندان کشور‌های عربی
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • از یافته‌های نوین رادیو دارویی در تراز جهانی رونمایی می‌شود
  • واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس غیرقانونی است
  • دعوت AFC از قلعه نویی و جلالی برای حضور در اجلاس مربیان آسیا
  • برگزاری جشنواره ملی اختراعات خلیج فارس با همکاری دانشگاه پیام نور
  • جزیره‌ای با شن‌های نقره‌فام در خلیج فارس + فیلم