Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@21:33:30 GMT

جزئیات امضای الکترونیک پزشکان

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۳۱۸

جزئیات امضای الکترونیک پزشکان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دکتر محمد جهانگیری در خصوص الکترونیکی شدن امضای پزشکان و کارت هوشمند نظام پزشکی، اظهار کرد: برای اینکه یک سند الکترونیک بتواند از لحاظ مالی و حقوقی مورد استناد قرار بگیرد و در امور مالی مؤسسات و سازمان‌های بیمه گر یا مراجع قضائی استفاده شود، نیاز است که استنادپذیر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه استنادپذیر شدن سندهای الکترونیک، با امضای دیجیتال امکان پذیر است، تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی از پنج سال قبل نسبت به ایجاد امکان امضای الکترونیک و صدور کارت هوشمند نظام پزشکی برای پزشکان اقدام کرده و این موضوع را با همکاری وزارت بهداشت، قوه قضائیه و سازمان توسعه تجارت الکترونیک، پیش برده و پیاده سازی کرده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: زمانی که بحث کارت هوشمند و امضای الکترونیک در سازمان نظام پزشکی به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسید، مقرر شد سازمان نظام پزشکی کشور از سال ۹۸ فقط کارت عضویت هوشمند نظام پزشکی که قابلیت امضای الکترونیک برای پزشکان را دارد، صادر کند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: هر پزشکی که در بستر الکترونیک خدمت ارائه می‌دهد باید کارت عضویت هوشمند را دریافت کند تا سند یا نسخه الکترونیک که تجویز می‌کند، مورد قبول واقع شود.

وی با بیان اینکه متولی این امر سازمان نظام پزشکی کشور است، خاطرنشان کرد: در این راستا، سامانه‌ای ایجاد شده است تا اعضای جامعه پزشکی با ورود به سامانه نظام پزشکی، در قسمت امضای الکترونیک درخواست خود را ثبت کنند. پس از مطابقت اطلاعات، کارت هوشمند صادر و به نظام پزشکی مربوطه در هر شهرستانی ارسال و تحویل داده می‌شود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در صدور کارت هوشمند نظام پزشکی، تکنولوژی‌های برتر انتخاب شده اند،گفت: این کارت به‌صورت تماسی و مستقیم و به‌صورت غیر تماسی و از طریق قابلیت NFC در تلفن‌های همراه و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه امکانات لازم برای صدور این کارت‌ها مهیا بوده و سازمان نظام پزشکی این کارت را برای تمامی اعضای خود صادر خواهد کرد، اظهارکرد: کارتی که صادر می‌شود به دلیل هوشمند بودن در سایر موارد مانند بازآموزی‌ها کاربرد دارد.

جهانگیری با بیان اینکه نسخ الکترونیک بدون امضای الکترونیک اصالت ندارند، گفت: وقتی پزشکی نسخه‌ای تجویز می‌کند، اصالت نسخه با دست خط ، امضا و مهر پزشک سنجیده می‌شود اما در نسخه الکترونیک دست خط و مهری وجود ندارد که اصالت نسخه را ثبت کند بنابراین امضای الکترونیک می‌تواند اعتبار و اصالت نسخه را ضمانت کند.

وی افزود: امضای الکترونیک از سوءاستفاده از دست خط، مهر و امضای پزشکان جلوگیری می‌کند و به تبع آن مشکلات کمتری ایجاد می‌شود. نسخه الکترونیک بدون امضای الکترونیک هویت قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه امکان ایجاد امضای الکترونیک برای تمامی پزشکان ظرف یک سال آینده مهیا خواهد شد، تصریح کرد: تمام اعضای جامعه پزشکی باید برای دریافت این کارت در سامانه نظام پزشکی و در محل امضای الکترونیک شخصاً درخواست دهند و هیچ فردی نمی‌تواند از طرف آنان درخواست کارت را ارائه دهد زیرا امضای الکترونیک بار حقوقی و مالی دارد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمد جهانگیری سند الکترونیک امضای الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و قائمشهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌ عمومی ایرانسل، بعدازظهر دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، طی جلسه‌ای در ساختمان مرکزی ایرانسل و با حضور مهندس جواد مولایی‌قرا فرماندار قائمشهر، مهندس کاظم علیپور شهردار قائمشهر، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، دکتر احسان اسماعیلی نجار عضو هیئت رئیسه شورای شهر قائمشهر، جمعی از مدیران منطقه‌ای و مدیران ارشد ایرانسل، قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند شهرستان قائمشهر بین ایرانسل و شهرداری این شهر، امضا شد. همچنین در این مراسم فرماندار و شهردار قائمشهر طی تقدیرنامه‌ای، از مدیرعامل ایرانسل به دلیل همکاری ایرانسل در توسعه و تکمیل زیرساخت‌های نوین ارتباطی و پیوستن به نهضت ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در شهرستان قائمشهر، تقدیر کردند.

با امضای این قرارداد که فاز دوم پروژه توسعه فیبرنوری ایرانسل در قائمشهر محسوب می‌شود، ایرانسل با همکاری شهرداری قائمشهر، ۸۲ کیلومتر به شبکه فیبرنوری خود در این شهرستان اضافه می‌کند.

در این مراسم، مدیرعامل ایرانسل با تأکید بر تسریع پیشبرد این پروژه گفت: قائمشهر از شهرهای مهم استان مازندران است که هم به خاطر تردد مسافران و هم به خاطر وجود کارخانه‌های تولیدی، توسعه ارتباطات در این شهر برای ما اهمیت زیادی دارد. تلاش ما این است تا این پروژه با تخصیص نیروی متخصص بیشتر و تأمین نیازمندی‌ها در کمترین زمان، هر چه سریعتر پیشرفت کند تا در تکمیل ۴۰ کیلومتر فیبرنوری پروژه قبلی و در چندماه آینده، مردم در منازل و کسب‌وکارهای خود بتوانند از اینترنت پرسرعت فیبرنوری ایرانسل بهره‌مند شوند.

در ادامه مراسم، فرماندار قائمشهر گفت: علاوه بر تقدیر از ایرانسل بابت مشارکت در پروژه فیرنوری استان مازندران و شهرستان قائمشهر، از فعالیت‌های توسعه ارتباطات توسط ایرانسل در قائمشهر به ویژه ارتباطات روستایی در مناطق کم‌برخوردار تشکر و همکاری خود را برای فراهم‌کردن زمینه‌های اجرایی این پروژه‌ها در حیطه مسئولیت خود، اعلام می‌کنیم.

همچنین شهردار قائمشهر با ابراز خرسندی از توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند در قائمشهر گفت: شهرداری به طور کامل آماده مشارکت مؤثر و فعال در این پروژه است و به عنوان یکی از طرفین قرارداد، آمادگی دارد تا تعهدات خود از جمله صدور مجوز حفاری را به سرعت اجرا کند.

پیش از این و در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری ایرانسل، طی مراسمی توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد. در این مراسم، سرویس اینترنت فیبر نوری که به عنوان سرویس «فیبر به منازل و کسب‌وکارها (FTTx)» شناخته می‌شود، در قالب «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها» به بهره‌برداری رسید و بابل در استان مازندران، به عنوان نخستین شهر، این سرویس ایرانسل را دریافت کرد. همچنین در ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، پوشش اینترنت پرسرعت فیبرنوری ایرانسل برای منازل و کسب‌وکارها (FTTx) در شهر بابل در استان مازندران، با حضور وزیر ارتباطات، تکمیل شد.

ایرانسل در مرداد ۱۴۰۲ نیز، موافقت‌نامه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را از وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات دریافت کرد. با دریافت این پروانه، ایرانسل رسماً به جمع ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) و سایر خدمات ارتباطی موضوع مصوبه فوق، پیوست.

کد خبر 6079853

دیگر خبرها

  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و قائمشهر
  • کلاف پیچیده تعرفه خدمات درمانی؛ اصرار دولت، استنکاف پزشکان
  • علت اختلال در سامانه نسخه‌نویسی "بروزرسانی" است
  • واکنش بیمه سلامت به اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک
  • اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک
  • اعلام قیمت ویزیت پزشکان؛ تعرفه‌های پزشکی چقدر افزایش یافت؟
  • بیمه سلامت: علت اختلال در سامانه نسخه‌نویسی بروزرسانی است
  • اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳؛ پزشک عمومی ۱۲۶ و فوق تخصص ۲۴۱ هزار تومان
  • اعلام تعرفه‌های جدید ویزیت پزشکان ۱۴۰۳