Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-23@10:09:45 GMT

معافیت‌های بی‌سروته مالیاتی

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۴۹۰

معافیت‌های بی‌سروته مالیاتی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در حوزه مالیات کشور مشکلات متعددی وجود دارد که هر کدام به تنهایی سنگ بزرگی در برابر افزایش درآمدهای دولت محسوب می‌شود اما یکی از بزرگترین چالش‌ها در این حوزه که طی سنوات اخیر نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اما اقدامی در راستای ساماندهی آن صورت نگرفته، «گستردگی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در کشور بدون لحاظ معافیت مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته کارشناسان، معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در ایران عمدتاً گسترده، عام، متنوع و غیر هدفمند هستند و به لحاظ شکلی شامل تمام انواع مشوق‌های مالیاتی مرسوم در جهان است که این مساله علاوه بر ایجاد اختلال در تأمین منابع بودجه‌ای دولت از محل درآمدهای مالیاتی، منجر به بروز بی انضباطی مالی و بودجه‌ای و بعضاً نقض اصل رقابت پذیری در اقتصاد شده است.

این در حالی است که پایه‌های قابل اتکایی برای اخذ مالیات مستقیم وجود ندارد و بیشتر مالیات دریافتی نیز مالیات بر حقوق و دستمزد است که از کارمندان و حقوق بگیران دریافت می‌شود.

کدام بخش‌ها از مالیات معاف هستند؟

از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که در اقتصاد ایران از معافیت مالیاتی بهره می‌برند می‌توان به سرمایه گذاری به صورت عام، بخش تعاون، بخش کشاورزی، شرکت‌های بورسی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی، مناطق کمتر توسعه یافته، شهرک‌های صنعتی، نفت، مناطق ویژه اقتصادی، امور خیریه، امور فرهنگی، مسکن اجاره‌ای، سود سپرده‌های بانکی، صادرات، فعالیت‌های ورزشی، شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های تولیدی اشاره کرد که برای بسیاری از آنها این معافیت به صورت تعطیلی کامل مالیاتی در نظر گرفته شده است.

مشخص نبودن هزینه‌-درآمدی این مشوق‌ها و طولانی بودن طول دوره برخورداری از معافیت‌ها از جمله مهمترین معایب دیگر نظام مشوق‌های مالیاتی در ایران است.

درواقع، در ایران طبق رویه‌ای که از قدیم مرسوم بوده، اولین قدم به منظور توسعه بخش‌های مدنظر (توسعه صادرات، بخش اقتصادی خاص مانند کشاورزی، توسعه منطقه‌ای و غیره) اعطای مشوق‌های مالیاتی بدون انجام تحلیل‌های مربوط به هزینه-فایده بوده است.

بسته ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در دست بررسی است

محمدقاسم پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، اظهار داشت: اگرچه در تمام کشورها معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی وجود دارد اما این معافیت‌ها در کشور ما با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله مهم‌ترین مشکلات مربوط به «گستردگی» و «شکل مشوق اعطایی» می‌شود.

وی با اشاره به تهیه بسته ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، افزود: در حال حاضر ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در دستور کار دولت قرار دارد و مراحل تهیه لایحه آن در جریان است. البته در این بسته ما در پی ساماندهی معافیت‌ها هستیم و قرار نیست تمامی معافیت‌ها حذف شوند.

وی در خصوص زمان تهیه بسته مذکور، گفت: در حال حاضر تهیه این بسته در دستور کار قرار دارد و بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم در حال انجام است.

پناهی در پاسخ به این سوال که آیا در نیمه اول سال این بسته نهایی می‌شود، افزود: تمام سعی ما این است که طی سال جاری بسته ساماندهی معافیت‌ها به طور کامل تهیه شود. البته نمی‌توانم زمان دقیقی را برای تهیه بسته اعلام کنم.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: درآمدهای مالیاتی فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی مالیات معافیت مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه شهر ارومیه با جلب مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه   گفت: متاسفانه وضعیت توسعه شهری ارومیه اصلا مطلوب نیست و در بسیاری از مباحث عقب افتادگی وجود دارد که تاوان این را مردم می پردازند.

 وی ادامه داد: برای جبران عقب افتادگی ها انتظار بنده این است از حواشی موجود پرهیز کنید و بصورت جهادی وارد عمل بشوید.

  نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد:  در برخی کشورها، مدیریت شهری مشوق هایی برای مشارکت مردم در توسعه شهری قرار داده است که نتیجه خوبی هم گرفته اند برای مثال در فلان کشور، اگر فردی در حوزه بافت فرسوده شهری سرمایه گذاری بکند و تبدیل به بافت جدید نماید، مدیریت شهری در بحث عوارض مشوق هایی قرار داده است که توصیه بنده هم این است که مردم را در توسعه شهری با قرار دادن مشوق، مشارکت دهید و از ظرفیت عظیم مردم غافل نشوید.

 امام جمعه ارومیه افزود: اگر واقعا کمر همت برای حل مشکلات مردم ببندید، بنده در کنار شما هستم و مطمئنا مردم نیز همراهی خواهد کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی بیان کرد: برخی از مشکلات موجود شهری، از جمله مسئله سدمعبر مرتبط با اقتصاد مردم است ولی برخی از مشکلات، از جمله ترافیک شهری و عدم تناسب المان های شهری با فرهنگ و میراث شهر ارومیه مربوط به عدم مدیریت صحیح است.

 وی افزود: البته در بحث سدمعبر نیز نظارت موثری وجود ندارد  در بسیاری از موارد مشاهده می کنیم باوجود اینکه داخل مغازه خالی است، پیاده رو و محل تردد مردم را اشغال کرده اند.

دیگر خبرها

  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • هدفمندی معافیت‌های مالیاتی با سقف گذاری معافیت‌ها
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی
  • توضیحات طغیانی درباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • توسعه شهر ارومیه با جلب مشارکت مردم
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان
  • پرونده زباله‌گردها در تهران بسته می‌شود