Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، آیت الله العظمی سبحانی امروز 6 خردادماه در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در ماه رمضان در مدرسه حجتیه بیان کردند: خداوند در آیه 74 سوره توبه «يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِمْ وَهَمُّوا بِمَا لَمْ يَنَالُوا وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْرًا لَهُمْ وَإِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذَابًا أَلِيمًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ» می فرماید که با کفار و منافقان تا حد توان کوشش کن و شدت عمل به خرج بده و در مرتبه بعد نیز سرنوشت آنها را بیان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مفسران نباید اصطلاح خود را به اصطلاح قرآنی بار کند؛ جهاد قرآنی به معنای قتال نیست بلکه دفاع کفار و منافقین است؛ مفسران جوان نباید ارتکزات ذهنی خود را به قرآن تحمیل کنید؛ این مساله اساس تفسیر صحیح است.

آیت الله سبحانی یادآورشد: لغزش های مفسران زمانی شکل می گیرد که افکار خود را مبنای تفسیر قرار می دهند؛ جاهدوا به معنی قتال با شمشیر نیست بلکه باید شر کافران و منافقان را از سرسلمانان کم کرد که گاهی نیز ممکن است این کار با ششمیر انجام شود.

این مرجع تقلید گفت: در زمینه جهاد با منافق گاهی شرط مبارزه آن است که به چهره آنها بخندیم و برخی اوقات نیز به او تندی کنیم؛ زمینه برخورد با منافق و کافر متفاوت است؛ پیامبر با منافقان جنگ شمشیری نکرد ولی برخوردهای تندی با آنها داشتند چون آنها جسارت ها و توطئه های عملی می کردند.

وی تصریح کرد: رحمت للعالمین دارای مراتبی است؛ یک جراح برای مقابله با یک بیماری گاهی زخم را باند و پانسمان می کند و گاهی نیز روی آن مرهم می گذارد و گاهی نیز آن زخم را می سوزاند یا جراحی می کند.

وی اظهارکرد: مانعی نیست که پیامبر رحمت للعالمین باشد وی برای رفع مشکل از شیوه های دیگری چون شدت عمل استفاده کند؛ گاهی اوقات پدرها که مظهر محبت هستند برای تربیت فرزندان خود، آنها را تنبیه می کنند.

وی در تفسیر آیه «وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ»، بیان کرد: وقتی دشمنان نتوانستند ایرادی به اسلام بگیرند و عیب اسلام هم این بود که خدا و پیامبر خدا به مدینه ثروت و استقرار و عظمت بیاورد آوردند؛ کلمه کفری که از سوی کافران بیان شده است نباید از سوی خدا بیان می شد که در قرآن نیامده است زیرا زبان قرآن پاک تر از آن است که این کلمات را بیان کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: خلیل ابن احمد از شاگردان امام صادق(ع) اولین کسی است که کتاب لغت را در زبان عربی نوشته است؛ وی در خصوص امام علی(ع) بیان می کند که دوستان ایشان از ترس، فضایل او را نگفتند و دشمنان او نیز از روی عداوت، از نشر فضایل او می ترسیدند.

وی گفت: امروز 1400 سال از شهادت امام علی(ع) می گذرد و حق بود که امشب در حوزه علمیه قم مجلسی اقامه می شد و تجلیلی از ایشان می شد زیرا وارد چهاردهمین قرن از شهادت ایشان شدیم؛ امام علی(ع) نیازمند تجلیل و تعریف ما نیست بلکه ما هستیم که از قبل سخن گفتن از ایشان به مقامات معنوی می رسیم.

وی تصریح کرد: در روایتی از ابن عباس نقل شده است که هرجا که قرآن از یا ایها الذین آمنوا سخن به میان آمده است، اولین فردی که خطاب آن است، حضرت امیر است؛ متاسفانه مردم قدر علی(ع) را نشناختند؛ مقامات علی(ع) مسیحیان را به شگفت آورده است و حتی برای ایشان دیوان شعر می گفتند ولی متاسفانه مسلمانان آنچنان که باید قدر او را ندانستند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم سبحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضعیت جوی و دریایی آرام برای بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، در ساعت‌هایی از امروز بعد از ظهر در ارتفاعات جنوبی استان بارش پراکنده باران و گاهی رگبار و رعد و برق دور از انتظار نیست.

هادی سالاری افزود: سامانه بارشی که در دو روز گذشته در استان فعال بود امروز به‌تدریج آسمان استان را ترک خواهد کرد و از فردا تا اوایل هفته بعد جوی به‌نسبت آرام بر استان حاکم است و در این مدت غبار محلی، مه رقیق صبحگاهی و وزش باد در بعد از ظهر از پدیده‌های مورد انتظار است.

وی اضافه کرد: دمای هوا نیز از ابتدای هفته بعد افزایش نسبی خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی بوشهر جهت وزش باد را فردا متغیر، بیشتر جنوب غربی تا شمال غربی با سرعت ۸ تا ۲۸ گاهی تا ۳۶ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا را ۳۰ تا ۹۰ گاهی تا ۱۲۰ سانتیمتر پیش‌بینی کرد.

وی گفت: فردا در بندر بوشهر زمان مد دریا ساعت ۱۶:۰۰ خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • افزایش دمای تهران طی روزهای پایانی هفته
  • تهران گرم می‌شود
  • پیش‌بینی وضعیت جوی و دریایی آرام برای بوشهر
  • روایت رهبر انقلاب از حضور در اولین مراسم ۲۹ فروردین تا برشماری ویژگی‌های ارتش | ماجرای اجرای مراسم روز ارتش مقابل بیمارستان محل بستری امام خمینی(ره)
  • اعلام میزان بارش‌ها در استان یزد
  • میزان بارش ها در استان یزد اعلام شد