Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@05:29:50 GMT

در سوگ انسانیت و عدالت

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۷۸۴

در سوگ انسانیت و عدالت

تصویری که عبدالمقصود مصری عاشقانه از آخرین لحظات علی و پدری کردن او بر امت قدرناشناسش می‌کشد، مولاناوار است. او علی را مخاطب قرار می‌داد: از تو بر من تافته است چون داری نهان می‌فشانی نور چون مه بی زبان

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «در چنین روزی در ۱۴۰۰ سال قبل، عدالت و انسانیت تا ابدیت یتیم شد و به سوگ پدری مهربان در گذرگاه تاریخ نشستند که شاید کورسویی از آن خورشید یگانه خلقت دوباره بر سرداب تاریک آنها بتابد!

پیشوایی که فرق شکافته‌اش را گواه عمق و شدت عدالتش می‌نامند و طنین بانگ‌هایش که می‌فرمود: «از خدا بترسید و در مورد شهرها و بندگان خدا قصور نورزید که شما حتی در مورد ساختمان‌ها و حیوانات مسئول هستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» (خطبه ۱۶۷)

هر چند ما شیعیان بر خود می‌بالیم که مهر و محبت علی را بر دل‌های ما نهاده‌اند و خود را مخاطب نوشتار نویسنده بزرگ عرب جرج جرداق می‌دانیم که نوشته بود: «او با دلی سرشار از عشق خدا درگذشت‌» اما هم‌روزگاران او قدر و مقام راستین وی را نشناختند تا آن که «مردمانی از پارس برخاستند که گوهر و سنگریزه را به خوبی از یکدیگر بازشناختند.» اما علی فراتر از تاریخ و مرزهای جغرافیایی و نژادی است و به فرموده پیامبر (ص)، پدر امت است یعنی هر کس از هر نژاد و فرقه و قومی تا ابد دست لرزانش را به سوی این پدر هستی دراز کند، او آن را به گرمی خواهد فشرد!

شاید همین نسبت است که زیباترین تصاویر از زندگی پرتلالو علی را افرادی چون عبدالفتاح عبدالمقصود سنی و جرداق و کارلایل و گیبون تصویر کرده‌اند.

تصویری از آخرین لحظات زندگی ابرمردی که زمین و زمان فجرشان تا سینه آفاق شکافت ولی چون او دیگر ندیدند، در کتاب ۸ جلدی «امام علی» عبدالفتاح عبدالمقصود سنی چنین ترسیم شده است: «وقتی پس از گذاشتن جسدش در بستر خاک بازگشتند، از کنار چنان شخص عزیز و بزرگی بازمی‌گشتند که تا ابد همانند او در میان انسان‌ها نمی‌یافتند.

پرورش‌یافته دامان محمد (ص)، رازدار و محرم اسرار او و بر دوش گیرنده مشعل هدایتش و همتا و همسر دخترش سرور زنان زهرا را در خاک گذاشتند و بازگشتند. روزگار در سراسر عمر خود چنان گریه‌کنندگان و عزادارانی به خود ندید، شرافت و بزرگی و ایده‌های والایی را از دست داده بودند که به انسانیت عزت می‌بخشید و امت را به آتشی سوخت که هیچ گریه‌ای نمی‌توانست شعله آن را فرونشاند.»

عبدالمقصود در سوگنامه‌ای که در بخش پایانی کتابش با عنوان «امام، بانگ نماز» آورده است و تصویری زیبا از آخرین لحظات پدری کردن این اسوه عشق و ایثار پدرانه ارائه می‌کند که حتی در آخرین نفس‌هایش زمانی که فرقش تا استخوان سر شکافته و مالامال از درد و رنج است، درد و غم امتش را دارد و آن لحظات خون و درد را با صبری که فقط حضرتش را سزاست پشت سر می‌گذارد تا مبادا امتش ناامید شوند!

«دیدند که هنوز هم جسدش دارای تپش زندگی است. جبروت نیروی بدنی‌اش چنین می‌نمود که گویی توانسته است ضربت از استخوان گذشته را با آرامش بپذیرد. تسلط قدرت تحملش باعث می‌شد که دردها را فروخورد. صلابت او درد و محنت را به تمسخر می گرفت… پاهایش سخت استوار، چشمانش درخشان، چهره‌اش شکفته و باز و بدون هیچ نشانه دردی، لب‌هایش رنگین به لبخندی آرام. شاید به‌خصوص چنین قیافه و لبخندی را برگزیده تا از بی‌تابی مردم بکاهد!»

تصویری که عبدالمقصود مصری عاشقانه از آخرین لحظات علی و پدری کردن او بر امت قدرناشناسش می‌کشد مولاناوار است. او علی را مخاطب قرار می‌داد:

از تو بر من تافته است چون داری نهان

می‌فشانی نور چون مه بی‌زبان

«هیچ سخنی که ناشی از تشویش و اضطراب باشد به زبان نمی‌آورد، هیچ اشاره‌ای که نشان سختی و تنگنا باشد از او سر نمی‌زند، چهره‌اش باز و روشن و نشانه‌های راحت و آسودگی و آرامش خاطر در آن آشکار است! … این ضربت را پلی می‌یابد برای عبور از آن و رفتن به نزد کسی که بهتر از تمام این افرادی است که او را به تنگ آورده‌اند.»

عبدالفتاح عبدالمقصود در تصویرپردازی زیبایی از رد ادعای دشمنان سنگدلش که او را متهم می‌کردند آتش نزاع داخلی را افروخته است، می‌پردازد. با تصویر جزئیات نبرد جمل چنان صبر و حلم پدرانه‌ای از علی (ع) در برابر دشمناش ترسیم می‌کند که یارانش از فرط صبوری‌اش در برابر دشمن پیش‌رونده او را که پهلوان شکست‌ناپذیر دوران‌ها بوده است، متهم به ترس می‌کنند.

«وقتی که دو جناح سپاهش در برابر حمله دشمن از هم فروپاشیده بود همچنان (پدرانه) امیدوار بود که دست از جنگ بردارند…چنان قیافه آرام و مطمئنی داشت که نزدیک‌ترین افرادش به وی گمان کردند دارد به خواب می‌رود!»

«سرانجام آرامش خواب مانند را از خود زدود. این لحظه در تاریخ شجاعت و سلحشوری لحظه یکتا و بی‌همتایی بوده است. مردی تنها مجموعه سپاه را همچون تیغ خیش که زمین را می‌شکافد، شکافت و به پیش رفت! اما او فرزند ابی‌طالب است؛ اگرچه اقداماتش باعث حیرت عقل‌ها شود و ادراک نتواند آن را بفهمد و هیچکس از قهرمانان جنگجو نتوانند کاری شبیه او کنند، از او شگفت‌انگیز نیست… صاعقه‌ای که گروه‌های مغرور به پیروزی حتمی را در لحظه‌ای کوتاه غافلگیر کرد!»

و سرانجام می‌نویسد: «شکست‌خوردگان در برابر علی به سابقه علی بن‌ابی‌طالب امید داشتند و آشنایی از خوی عالی بلندش! او به هنگام قدرت مداراکننده‌ای مهربان و شریف بود.»

و این تصویرسازی‌ها محدود به دایره اسلام و سنیان نماند و قرن‌ها بعد، از پس همه تکفیرها و خدعه‌های دشمنانش در پوشاندن فضایلش به غرب و شرق عالم تابید. تصویری که ادوارد گیبون، نویسنده اضمحلال و فروپاشی امپراطوری روم از علی می‌کشد تحسین جمع اضداد است: «کسی نتوانست به فضائل علی دست یابد هم او بود که ویژگی‌های یک جنگجو، قدیس و شاعر و ادیب همه را در خود جمع کرده بود! همه در نبردهای ادبی و شمشیر مقهور شجاعت و فصاحتش شدند.»

و کارلایل توصیف مشهورش از علی که «نمی‌شود علی را دوست نداشت، شخصیتی شریف که برای همیشه بزرگ ماند، مالامال از مهربانی و شهامت، در وجودش مردانگی موج می‌زد چون شیر شجاع بود و در عین حال نجابت بزرگواری شوالیه‌های تاریخ را دارا بود…»

و در این عصر قحطی‌زده عدالت، ما نیز از سر ارادت همنوا باشیم با جرداق که هستی را تشر می‌زد که «ای دنیا چه می‌شود اگر تمام نیروهای خود را فشرده‌سازی و در هر زمان مردی چون علی را، با خرد و قلب و زبان و ذوالفقارش بیاوری.»

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (سوره احزاب؛ آیه ۲۳)

از مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‌‏اند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امام علي ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد


مدیر کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان گفت:مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت)پس از انجام الزامات قانونی و مقرراتی توسط شرکتهای تعاونی شهرستانی و شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان برگزار خواهد شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان، نشست بررسی مراحل برگزاری مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت)با حضور معاون اقتصادی استاندار، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی، دستیار ویژه رییس سازمان بورس در سهام عدالت، مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مدیران دستگاههای اجرایی، نمایندگان دستگاه های نظارتی استان و مدیران تعاونی های شهرستانی استان هرمزگان برگزار شد.

دکتر دسینه نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه این نشست با هدف بررسی تبیین و تشریح روند و مراحل اجرایی برگزاری مجمع شرکت سرمایه گذاری استان برگزار شد افزود: با توجه به اهمیت این موضوع از تمامی نهادهای مرتبط با سهام عدالت در استان دعوت شده بود تا در این جلسه حضور داشته باشند.
وی با بیان این که یکی از چالشهای اصلی برگزاری مجمع عمومی شرکت سرمایه گذاری استان؛ ارائه صورتهای مالی تایید شده توسط بازرس از سوی تعاونی های شهرستانی و صورتهای مالی حسابرسی شده توسط شرکت سرمایه گذاری استان است افزود:طی این نشست شرکتهای تعاونی شهرستانی و اعضای هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان موظف شدند تا قبل از برگزاری مجمع صورتهای مالی خود را به سازمان بورس کشور ارائه دهند.

وی ادامه داد:در حال حاضر سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت، شرکتهای تعاونی شهرستانی سهام عدالت و خریداران سهام شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت در بازار سرمایه(نماد وسهرمز) از جمله سهامداران شرکت سرمایه گذاری استان هستند.


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان در پایان از برگزاری مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) در آینده نزدیک پس از انجام تعهدات تعاونی های سهرستانی و هیات مدیره شرکت با نظارت کمیته عالی نظارت بر سهام عدالت خبر داد و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر این امر میسر شود.

گفتنی است مجمع عمومی عادی سالانه باید سالی یکبار در زمانی که در اساسنامه پیش بینی شده است به منظور رسیدگی به صورتهای مالی، مطالبات و دیون شرکت، عملکرد سالیانه، گزارش مدیران و بازرسان و ... برگزار شود اما به دلیل برخی مشکلات قانونی و عدم شفافیت نماد شرکتهای سرمایه گذاری استانی از سوی سازمان بورس تعلیق شده است.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم
  • آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است
  • افزایش تک ماده كمكی به آموزش‌وپرورش نخواهد کرد
  • سن بازنشستگی به ۴۰ رسید + شرایط
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسیده است
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسید؟
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسید
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد
  • جایگاه جنسیت در الگوی سوم؛ ذیل انسانیت یا فوق انسانیت؟