Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد احزاب عمده حاکم بر این نهاد تا حدود زیادی قدرت خود را از دست دادند و در مقابل احزاب عوامگرای اروپاستیز قدرت گرفتند. همچنین آرای احزاب مدافع محیط زیست و میانه‌روهای لیبرال تا حدی افزایش داشته است.

 

بر اساس نتایج اولیه‌ای که در اولین ساعات دوشنبه ششم خرداد در پارلمان اروپا منتشر شد، حزب  راست میانه سنتی «مردم اروپا» که طرفدار اروپاست، ۱۷۹ کرسی از مجموع ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا را به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این در حالی است که این حزب که به عنوان نمونه متشکل از حزب دموکرات مسیحی آلمان و حزب جمهوری‌خواهان فرانسه است، پیش‌تر ۲۱۶ کرسی را در اختیار داشت. با وجود شکست نسبی، این حزب طرفدار اروپا همچنان نیروی اول پارلمان اروپا به شمار می‌رود.

 

سوسیال دموکرات‌های پارلمان اروپا همچنان دومین حزب این پارلمان باقی ماندند. این حزب که طرفدار اتحادیه اروپاست، توانست در کشورهای مختلف این اتحادیه، در مجموع ۱۵۰ کرسی را از آن خود کند، اما پیش‌تر ۱۸۵ کرسی در اختیار داشت.

 

از دست دادن ده‌ها کرسی‌، موجب شده که این دو حزب عمده حاکم بر پارلمان اروپا دیگر نتوانند در ائتلاف با یکدیگر، اکثریت پارلمان اروپا را تشکیل دهند. این دو حزب، قبل از این، در مجموع بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشتند و می‌توانستند به راحتی طرح‌های خود را به تصویب برسانند.

 

به نوشته ایران اینترنشنال، اگر همچنان دو حزب راست میانه و سوسیالیست‌ها بخواهند اکثریت پارلمان را در اختیار داشته باشند، باید با احزاب سبز طرفدار محیط زیست و همچنین لیبرال‌ها به رهبری امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، ائتلاف کنند.

 

در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا، سبزهای اروپایی توانستند بین ۵۲ تا ۷۰ کرسی پارلمان را از آن خود کنند. این پیشروی طرفداران محیط زیست در پارلمان اروپا مدیون پیروزی احزاب سبز در آلمان و فرانسه است.

 

همچنین احزاب راست که سرآمد آنان حزب مکرون است توانسته در پارلمان اروپا ۱۰۷ کرسی را از آن خود کند. پیش‌تر، لیبرال‌ها ۶۹ کرسی در اختیار داشتند.

 

با وجود این تحولات، حزب مکرون در خود فرانسه نتوانست پیروز انتخابات شود و در این کشور حزب راست افراطی اروپاستیز «تجمع ملی» به رهبری مارین لوپن توانست ۲۳/۳۱ درصد آرا را از آن خود کند و بیشترین کرسی‌های سهم فرانسه از پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد. حزب مکرون ۲۲/۴۱ درصد به دست آورد.

 

عکس/ مارین لوپن

 

در ایتالیا نیز حزب راستگرای افراطی «لیگ شمال» به رهبری ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا، با به دست آوردن یک سوم آرای انتخابات، در صدر راه یافتگان به پارلمان اروپا ایستاده است.

 

همچنین در بریتانیا، حزب اروپاستیز «برگزیت» به رهبری نایجل فاراژ با به دست آوردن ۳۱/۷ درصد آرا، پیروز این انتخابات بود.

 

در مجارستان هم حزب ملی‌گرایانه دست راستی ویکتور اوربان نخست وزیر بیشترین رای را به دست آورد.

 

به نوشته بی بی سی، با اینکه پوپولیست‌ها و احزاب راست افراطی در دیگر کشورهای اتحادیه کمتر از انتظار موفق بودند، باز هم دو بلوک بزرگ راست و چپ میانه در پارلمان اروپا اکثریت خود از دست دادند.

 

به این ترتیب در پارلمان اروپا شمار نمایندگانی که با اتحادیه اروپا مخالفند یا بشدت به آن انتقاد دارند به حد قابل توجهی افزایش یافت.

 

با پیروزی اروپاستیزان اتریشی، فرانسوی و ایتالیایی، ائتلاف احزاب ضداتحادیه اروپا که شامل احزاب ملی‌گرا، اروپاستیز و عوامگراست، توانسته ۵۸ کرسی را در پارلمان اروپا از آن خود کند. این احزاب پیش‌تر ۳۷ کرسی در اختیار داشتند.

 

عکس/ ماتئو سالوینی

 

اما همه احزاب راست افراطی و اروپاستیز پارلمان اروپا با یکدیگر هم‌نظر نیستند و به دو دسته تقسیم می‌شوند. مارین لوپن از همه این احزاب خواسته تا در پارلمان اروپا یک «گروه قدرتمند» را تشکیل دهند. در صورت ائتلاف همه این احزاب، آنان ۱۷۲ کرسی را در اختیار خواهند داشت، با این حال احزاب هوادار اروپا همچنان با ۳۷۶ کرسی در اکثریت باقی خواهند ماند.

 

اقبال قابل توجه به احزاب اروپاستیز در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به عقیده تحلیلگران سیاسی، از پایان یک دوره خوش برای اروپاباوران خبر می‌دهد.

 

موضوعی که موجب شد تا نامزدهای کلیدی احزاب حامی این اتحادیه از هر شاخه و گرایش اعلام کنند که اکنون اولویت‌شان یافتن نیروهایی برای تشکیل ائتلاف علیه احزاب اروپاستیز است.

 

دستاورد احزاب ملی گرا در ایتالیا، فرانسه و سایر نقاط به معنی نفوذ بیشتر منتقدان اتحادیه اروپاست که خواهان مهار اختیارات آن هستند.

 

به نوشته رادیو فردا، انتخابات امسال اروپا از نظر میزان مشارکت مردم نیز طی دست‌کم دو دهه اخیر بی‌سابقه است. ۴۲۶ میلیون شهروند اروپایی در این دور از انتخابات حق رای داشتند و بنا بر گزارش‌ها نزدیک به ۵۱ درصد از آن‌ها در رای‌گیری شرکت کرده‌اند.

 

تحلیلگران میزان بالای مشارکت را به عوامل مختلفی مثل ظهور احزاب عوام گرا و نگرانی فزاینده از گرمایش زمین نسبت می‌دهند.

 

پارلمان اروپایی که مقر آن در بروکسل و استراسبورگ است ۷۵۱ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره های پنج ساله انتخاب می شوند. آنها نمایندگان شهروندان ۲۸ عضو اتحادیه اروپا هستند.

 

یکی از وظایف اصلی پارلمان اروپایی بررسی و تصویب قوانینی است که کمیسیون اروپایی پیشنهاد می کند.

 

پارلمان همچنین مسئول انتخاب رئیس کمیسیون اروپایی و تایید بودجه اتحادیه اروپاست.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: پارلمان اروپا اتحادیه اروپا انتخابات ایتالیا فرانسه بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس در بازدید از روند ضبط این مناظره‌های تلویزیونی گفت: در راستای عدالت رسانه‌ای برای نامزد‌هایی که به دور دوم انتخابات مجلس رسیده اند، فرصت یکسان و رایگان برای معرفی در رادیو و تلویزیون این مرکز فراهم شده است.
آقای پهلوانیان افزود: بر این اساس برای هر کدام از نامزد‌ها یک برنامه به مدت ۲۰ دقیقه و برای هر حوزه سه مناظره با مدت زمان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه ضبط و در زمان تبلیغات از صدا و سیمای مرکز فارس پخش می‌شود.
آقای قزل سفلی رئیس ستاد انتخابات فارس هم در بازدید از روند ضبط مناظره‌های نامزد‌های مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۸ کرسی سهم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، ۲ کرسی مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و یک کرسی مربوط به حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم انتخابات رسیده است.
وی با بیان اینکه نامزد‌ها بر اساس قانون می‌توانند از امکانات و ظرفیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار شوند، افزود: در استان فارس در دو بخش تبلیغات محیطی بیش از ۷۰ سالن اجتماعات برای سخنرانی، بیش از هزار و ۵۰۰ تابلو تبلیغاتی و بیش از ۳۵ هزار متر مربع مکان برای نصب پوستر و بنر تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود