Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود حجتی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مدیریت و بهره برداری صحیح از علوفه مراتع و جلوگیری از حریق در شهرستان دماوند اظهار داشت: پراکنش و میزان بارش‌های سال جاری در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده و وجود بانک بذر مناسب در خاک‌های مرتعی موجب رویش انواع گونه‌های گیاهی و افزایش تولید علوفه در این عرصه‌ها شده و از طرف دیگر در برخی مناطق به دلیل کاهش شدت چرا، احتمال باقی ماندن علوفه‌های تولیدی علی الخصوص یک ساله‌ها و ایجاد آتش سوزی در مراتع وجود دارد و مدیریت جدی در این زمینه را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجتی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر تیپ‌های مرتعی گندمیان و یا تیپ‌های مرتعی بوته زار یا درختچه زاری که در زیر اشکوب آنها گندمیان یک ساله یا چند ساله رویش دارند، مستعد وقوع و گسترش حریق هستند گفت: پیشنهاد ما اقدام به چرای متراکم دام در مقاطع زمانی فشرده در این محدوده‌ها است تا پوشش گیاهی به صورت یکنواخت و کامل برداشت شود.

وی در ارتباط با مناطق تحت پوشش قرق و ذخیره گاه هائی که در اثر قرق طولانی مدت دارای پوشش گیاهی متراکم شده‌اند نیز گفت: در زمینه اعمال چرای متراکم و کنترل شده در مقاطع زمانی محدود تمهیدات لازم به عمل می‌آید هر چند رویش گونه‌های گیاهی در گسترش آتش در عرصه‌ها مؤثر است ولی اکثر آتش سوزی‌ها دارای منشأ انسانی بوده و لازم است اهالی و جوامع محلی، شوراها، دهیاران روستاها، انجمن صنفی مرتع داران، تعاونی‌های مرتعداری، تعاونیهای فراگیر و سازمان‌های مردم نهاد علی الخصوص در مناطق دارای سابقه حریق همکاری لازم با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند را به عمل آورده تا زمینه آموزش‌های لازم و اقدامات پیشگیرانه و نحوه اطفا حریق در عرصه‌های طبیعی در این زمینه فراهم شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند افزود: یکی از عوامل کاهش میزان حریق و جلوگیری از گسترش آتش به عرصه‌های مرتعی و محدود کردن سطوح آتش سوزی، ایجاد آتش بُر می‌باشد و تمامی سعی و تلاش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند در آن است که حتی الامکان نسبت به تهیه امکانات ابتدایی اطفا حریق (نظیر آتش کوب) اقدام و ضمن ارائه آموزش‌های لازم این امکانات را در اختیار بهره برداران و دهیاری‌ها و جوامع محلی قرار دهد.

کد خبر 4627176

منبع: مهر

کلیدواژه: پروژه آبخیزداری دماوند محمود حجتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۲۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرق تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۱۳ تهران گفت: بخش‌هایی از اراضی بوستان جنگلی سرخه حصار وخجیر به سبب بارش‌های بهاری پوشیده از علف‌های هرز شده‌اند که با گرم شدن هوا و پایان فصل بهار خشک می‌شوند و امکان آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند.

محمد هادی علی احمدی افزود: برای مدیریت و پیشگیری از وقوع احتمالی حریق در اراضی جنگلی منطقه ۱۳، طرح پاکسازی و جمع آوری علف‌های خشک و هرز اجرایی شده است.

شهردار منطقه ۱۳ گفت: گروه‌های اجرایی اطفای حریق هم در بوستان جنگلی سرخه حصار و اراضی خجیر به صورت مداوم و مستمر گشت زنی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار کرمان بر اقدامات پیشگیرانه از سیل
  • آتش سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس اطفا شد
  • حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد 
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد 
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرق تهران
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق