Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@08:06:35 GMT

برگزاری آیین سنتی نخل برداری در تفت یزد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۳۴۰۲

برگزاری آیین سنتی نخل برداری در تفت یزد

به گزارش ایرنا، این آیین معنوی، همه ساله در این روز و عصر عاشورا با حضور خیل عظیم عاشقان اهل بیت(ع) از سراسر استان و کشور برپا می‌شود.

نخل که در لغت فارسی به معنای تابوت است در نزد مردم منطقه نمادی از تابوت حضرت سیدالشهدا(ع) می‌باشد.

نخل وسیله‌ایی چوبی است که دو طرف آن به صورت مشبک، از چوب ساخته شده و بوسیله چوب‌های دیگر به هم مرتبط شده ‌و بر روی چهار تیر چوبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیات‌های مذهبی در این روز، دو روی نخل را با آیینه تزیین می‌کنند و در بین آئینه‌ها، عکسهای امام ‌راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای جنگ تحمیلی را قرار می‌دهند که این کار جلوه خاصی به نخل می‌بخشد.

هیاتها پس از این‌که بدنه نخل را با پارچه سیاه پوشاندند، شماری شمشیر و خنجر برهنه بر روی پارچه مشکی نصب می‌کنند. پس از آماده شدن نخل، یکی از هیات‌های مذهبی وارد حسینیه ‌شده و در حالیکه اعضای هیات می‌دوند و با صدای بلند حسین حسین می‌گویند به زیر نخل رفته و به اتفاق دیگر عزاداران که از قبل در زیر نخل بودند با فریاد یا علی نخل را از جا بلند می‌کنند.

در این زمان، عزاداران نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می‌گردانند و همزمان صدای الله اکبر موذن در فضای اطراف حسینیه طنین انداز می‌شود.

آیین نخل برداری در این لحظه از چنان هیجان معنوی برخوردار است که باید در صحنه بود و با چشم خود این منظره روحانی را نظاره کرد.

مردم سوگوار و اعضای هیات‌های مذهبی پس از آنکه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار می‌دهند و در حالیکه به سر و سینه خود می‌زنند فریاد حسین حسین آنها در حسینیه طنین انداز می شود.

مراسم روز عاشورای تفت که نخل برداری نیز جزئی از آن محسوب می‌شود در زمره آثار معنوی کشور ثبت شده و بسیاری از مردم ایران، تفت را با آیین نخل برداری آن می‌شناسند.

این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین کنگره ملی طب ایرانی در خردادماه ۱۴۰۳

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سید مجید غضنفری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران، گفت: طب سنتی ایرانی یک مکتب طبی مستدل و مستند به منابع علمی و اصیل است که توسط حکما و علمای ارجمندی بی شماری پایه گذاری و توسط دانشمندان بی نظیری مثل ابن سینا و زکریای رازی ساماندهی و توسعه داده شده است.

وی افزود: آنچه که در منابع مستند قدیمی موجود بیان شده مربوط به زبان علمی روز همان دوران بوده و ضرورت دارد که به زبان و گفتار علمی امروزی تبیین و ترجمه شود و این امر مستلزم همکاری‌های بین رشته‌ای توسط متخصصین علاقمند مرتبط است.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: از آنجایی که یکی از وظایف اصلی انجمن‌های علمی هر رشته ای، فراهم سازی زمینه‌های تبادل اطلاعات و تجربیات بین رشته‌ای متناسب با علم روز است و همچنین با توجه به عدم برگزاری کنگره تخصصی، انجمن علمی طب سنتی ایران در دوره پنجم فعالیت خود، تصمیم به برگزاری اولین کنگره طب سنتی ایرانی کرد تا زمینه تجمیع و آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با مطالعات مرتبط با طب سنتی ایرانی را ایجاد کند و ضمن ایجاد تعامل با سایر رشته‌های تخصصی در هر رشته و موضوع در قالب مفاهیم طب ایرانی، زمینه انتشار آثار به روز و مستند از مبانی طب ایرانی را فراهم آورد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: بر این اساس اولین کنگره طب سنتی ایرانی با در تاریخ ۹ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ در محل سالن همایش‌های بین المللی رازی برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در پایان از همه علاقه‌مندان به توسعه طب ایرانی به ویژه اساتید، متخصصین و دستیاران رشته‌های طب ایرانی و داروسازی سنتی دعوت کرد تا با مشارکت فعالانه خود در این کنگره که دارای امتیاز بازآموزی است، زمینه رسیدن طب سنتی ایرانی آکادمیک به جایگاه واقعی خود را هموارتر کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز به کار نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست درچهارمحال و بختیاری
  • دومین هیات صلح استان کردستان در پاسگاه‌های انتظامی راه‌اندازی شد
  • آیین سنتی بیل‌گردانی محلات در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود
  • آیین سنتی جارو زنی حرم مطهر رضوی 
  • برگزاری اولین کنگره ملی طب ایرانی در خرداد ۱۴۰۳
  • برگزاری اولین کنگره ملی طب ایرانی در خردادماه ۱۴۰۳
  • محدودیت زمانی آیین‌نامه جابجایی معلمان حق‌التدریس و سوادآموزی باطل شد
  • برگزاری دو آیین بزرگداشت برای دو سینماگر فقید
  • برگزاری آیین سنتی جوی روبی در روستای کذاب
  • برگزاری آیین اربعین شهید امنیت در روستای گنجه ای