Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@08:25:29 GMT

داروهایی که نبایدباالکل ترکیب شوند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۳۵۰۱

ترکیب الکل با داروهایی که مصرف می کنید اغلب می تواند بسیار خطرناک باشد. بیش از 100 دارو وجود دارند که در ترکیب با الکل می توانند موجب بروز مشکلاتی برای انسان شوند. ناطقان: به نقل از "مدیا فید"، ترکیب الکل و دارو می تواند موجب علائمی شود که از موارد جزئی مانند حالت تهوع تا عوارضی پیچیده‌تر مانند آسیب دیدگی اندام، خونریزی معده، دشواری در تنفس و حتی مرگ را شامل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه با برخی از داروها که هرگز نباید با الکل ترکیب شوند به همراه برخی خطرات سلامت ناشی از این اقدام بیشتر آشنا می شویم.
داروهای ضد اضطراب مانند آلپرازولام (زاناکس)، دیازپام (والیوم) و لورازپام (آتیوان)، داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (پروزاک)، بوپروپیون (ولبوترین) و سرترالین (زولوفت)

خطرات: سرگیجه، خواب آلودگی، خطر اوردوز، خطر فشار خون بالا/حمله قلبی، دشواری در تنفس، اختلال در کنترل حرکتی، آسیب دیدگی کبد، مشکلات حافظه، و رفتار غیرعادی.
آنتی هیستامین ها مانند ستیریزین (زیرتک)، دیفن هیدرامین (بنادریل) و دیگر داروهای آلرژی

خطرات: خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش خطر اوردوز.  
آنتی بیوتیک ها

خطرات: افزایش ضربان قلب، تغییرات ناگهانی در فشار خون، معده درد، استفراغ، سردرد، آسیب دیدگی کبد و کاهش کارایی.
داروهای افزایش توجه مانند آدرال و ریتالین

خطرات: سرگیجه، خواب آلودگی، اختلال در تمرکز، آسیب دیدگی احتمالی قلب یا کبد.  
داروهای فشار خون

خطرات: سرگیجه، غش، خواب آلودگی، مشکلات قلبی مانند آریتمی (ضربان نامنظم قلب).
داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین

خطرات: خونریزی داخلی یا افزایش خطر تشکیل لخته های خون، سکته مغزی یا حمله قلبی.  
داروهای کلسترول مانند آتورواستاتین (لیپیتور)  

خطرات: آسیب دیدگی کبد، افزایش گرگرفتگی و خارش، خونریزی معده.  
داروهای سرفه

خطرات: سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش خطر اوردوز.  
داروهای مسکن افیونی تجویزی مانند ویکدودین و پرکوست

خطرات: سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش خطر اوردوز، دشواری در تنفس، اختلال در کنترل حرکتی، رفتار غیرعادی و مشکلات حافظه.
داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تیلنول)

خطرات: آسیب دیدگی کبد، ناراحتی معده، خونریزی و اولسرها، ضربان قلب سریع.  
زنان و افراد پیر در معرض خطر بیشتری قرار دارند

در شرایطی که هر فردی باید از دستورالعمل ها پیروی کند، زنان و افراد پیر در معرض خطر بیشتری برای برخی عوارض جانبی منفی ترکیب الکل و داروها قرار دارند.

میزان آب موجود در بدن زنان کمتر از بدن مردان است، از این رو، سرعت پردازش الکل در بدن زنان آهسته‌تر است. با افزایش سن نیز سرعت پردازش الکل در بدن انسان کمتر می شود، از این رو، افراد پیر در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. همچنین، احتمال این که افراد پیر دارو مصرف کنند، بیشتر است.

البته خطر مصرف الکل تنها به ترکیب با داروها محدود نمی شود و مطالعات اخیر پیوند بین مصرف الکل و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان نشان داده اند. حتی مصرف متوسط نوشیدنی های الکلی نیز می تواند موجب بروز تغییراتی در مغز شود.
اثر الکل بر مغز و بدن

مصرف بلند مدت نوشیدنی های الکلی، به ویژه مصرف بیش از حد، می تواند آسیب جدی به مغز و بدن انسان وارد کند و با عوارضی جدی مانند سیروز کبدی و زوال عقل همراه باشد. منبع: عصر ایران برچسب ها: دارو ، الکل ، ترکیب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دارو الکل ترکیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد احمدیان اظهار کرد: با ورود به دوره سالمندی، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می‌شود و با افزایش سن خواب شبانه، کاهش و سبکتر و نامنظم‌تر میشود بنابراین نباید انتظار داشت که سالمند مانند دوران جوانی بخوابد، اما با رعایت توصیه‌های کاربردی می‌توان خواب راحت تری داشت..

وی با بیان اینکه انجام ورزش‌های منظم روزانه همچون پیاده روی نقش موثری در افزایش کیفیت خواب دارد اظهار کرد: برای داشتن خوابی خوب، تمرینات ورزشی باید حداقل دو ساعت قبل از خواب انجام شود.

مدیر جوانی جمعیت سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجتناب از چرت‌های روزانه یا به حداقل رساندن آن‌ها، رفتن به رختخواب در شب در یک ساعت معین و بیدار شدن درصبح در یک ساعت معین، رفتن به بستر در زمان احساس نیاز به خواب، پرهیز کردن از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر، گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، خوردن غذای سبک به عنوان شام، کاهش مصرف مایعات به ویژه چای و نوشابه بعد از شش بعدازظهر، پرهیز از مصرف چای یا قهوه پس از شام، نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب (به شروع خواب کمک می‌کند) و استفاده از تکنیک‌های آرام سازی در شروع خواب به ویژه برای سالمندان مبتلا به اضطراب از دیگر راهکار‌های کاربردی در داشتن خواب خوب برشمرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • داروهایی که حافظه را ضعیف میکند
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند
  • مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق
  • پایان یک تحقیق جنجالی/ آیا داروهای کاهش وزن منجر به خودکشی می شود؟
  • بازی با جان، تجارت پرسود برخی عطاری‌ها