Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اصغر باباصفری، محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره عشق در اندیشه مولانا، اظهار کرد: مولانا در مقام یک عارف و سالک الی‌الله، عشق را به عنوان خمیرمایه عالم هستی مطرح می‌کند. عرفا معتقدند که عشق در تمام ذرات عالم، جاری و باعث پیوستگی تمام عالم می‌شود و اساس ایجاد عالم، مبتنی بر عشق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مولانا می‎گوید: «از عشق گردون مؤتلف بی‌عشق اختر منخسف/ از عشق گشته دال الف بی‌عشق الف چون دال‌ها»؛ در واقع مولانا پیوستگی آسمان‌ها و زمین و همه هستی را از عشق می‌داند، و اینکه بدون عشق، همه چیز دچار گرفتگی، از هم پاشیدگی، خمیدگی و خمودگی است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: به عقیده مولانا، هر راستی، استقامت و حیاتی از عشق سرچشمه می‌گیرد، پس می‌توان گفت که در سپهر اندیشه مولانا عشق جایگاه ویژه‌ای دارد و فراتر از هر مقوله دیگری است.
باباصفری ادامه داد: مولانا عشق‌های ظاهری و صوری را قبول ندارد و آن را مایه ننگ می‌داند و می‌گوید: «عشق‌هايي کز پي رنگي بود/ عشق نبود عاقبت ننگي بود»؛ یعنی عشق‌های ظاهری و صوری را واقعی نمی‌داند؛ این یعنی اینکه انسان باید از مرز مجاز عبور کند و به حقیقت برسد.
وی تصریح کرد: مولانا در یکی از غزل‌های خود آورده است: «کف دریاست صورت‌های عالم/ ز کف بگذر اگر اهل صفایی»؛ یعنی این صورت‌ها و شکل‌های ظاهری عالم مثل کف دریا می‌ماند، در صورتی که حقیقت دریا زیرکف آن است. در اینجا مولانا می‌‎گوید از عشق‌های مجازی باید عبور کرد، زیرا مولانا به عشق مجازی اعتقاد ندارد، اگر چه در برخی از آثار وی به این موضوع توجه شده است، اما مولانا عشق مجازی را زمینه‌ساز عشق حقیقی می‌داند، ولی فی نفسه برای عشق مجازی اعتبار اولیه قائل نیست.

عشق بار امانت الهی است
وی افزود: عشق در اندیشه مولانا جایگاه ویژه‌ای دارد که انسان را به سوی منزل‌گاه و مقصود حقیقی هدایت می‌کند، « عاشقی گر زین سر و گر زان سرست/ عاقبت ما را بدان سر رهبر است». اگر عشق را از جانب انسان یا خداوند بگیریم، نهایتا ما را به خدا می‌رساند. اساسا مولانا و دیگر عرفا با استناد به آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولً» این بار امانت را به عشق تعبیر می‌کنند و می‌گویند که منظور از بار امانت الهی، عشق است که خداوند در وجود انسان قرار داده و در هیچ موجود دیگری یافت نمی‌شود.
این محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی ادامه داد: حافظ نیز می‌گوید: «فرشته عشق نداند که چیست...». انسان به دلیل داشتن بعد مادی و معنوی و یا جسمانی و روحی، عشق را در می‌یابد و آن را درک می‌کند. نگاه مولانا به عشق یک نگاه کامل کمالی و ماورایی می‎باشد و برای عشق، یک منشأ افلاکی و آسمانی قائل است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مولانا عشق عشق مجازی عشق حقیقی عالم هستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سه نفر در لرستان به جرم توهین به نظام و مقدسات

به نقل از پایگاه خبری پلیس لرستان سرهنگ مهدی مهدوی‌کیا روز چهارشنبه افزود: شبکه‌های اجتماعی این افراد بعد از دستگیری مسدود و با دستور قضایی روانه زندان شدند.

وی تاکید کرد: با کسانی که در فضای مجازی به ارزش‌های دینی و اسلامی و اعتقادات مردم هتاکی می‌کنند، برخورد قاطع خواهد کرد.

فرمانده انتظامی بروجرد تاکید کرد: فضای مجازی و کانال‌ها و پیج‌های شهرستان بروجرد توسط پلیس فتا فرماندهی انتظامی بروجرد رصد می‌شود و در صورت مشاهده هتاکی به نظام و مقدسات اسلامی، شناسایی و صفحات مجازی آنان مسدود و گردانندگان آنان دستگیر خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • دین، بدون اعتقاد و ایمان به نبوت، معنایی ندارد
  • میزبانی مزار مولانا ابوبکر تایبادی از گردشگران + فیلم
  • جلب رضای الهی با خودمراقبتی محقق می‌شود
  • طاغوت‌ها می‌خواهند رابطه انسان را با خداوند از بین ببرند
  • دستگیری سه نفر در لرستان به جرم توهین به نظام و مقدسات
  • روزه جسم و روح و عقل انسان را تقویت می‌کند
  • ویرا دوباره به پرسپولیس مهاجم معرفی می‌کند
  • مشاغل خانگی و صنایع دستی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • در تمامی ادیان الهی هتک حرمت زنان مذموم است