Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@15:58:53 GMT

افزایش قیمت مسکن در سال جدید در قم

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۱۱۱۲

افزایش قیمت مسکن در سال جدید در قم

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛ داود طلوعی معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان از جمله بازآفرینی گفت: بهسازی، نوسازی، سیاست‌گذاری و اقدامات توسعه‌ای در محله‌های قدیمی استان و همچنین اجرای سیاست‌های کلان دولت در استان بزرگ‌ترین حوزه فعالیت معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر وجود تفاوت در آمار میدانی مناطق مختلف استان در سال جدید با سال گذشته افزود: به دلیل نوسازی، وجود زمین‌های خالی و جذابیت برای ساکنان، بیشترین افزایش قیمت در مناطق ۸، ۴، ۱ و کمترین افزایش قیمت در مناطق ۲ و ۶ بوده است که به دلیل فرسوده بودن برای سرمایه‌گذاران و واسطه‎‌گران این مناطق جذابیت کافی ندارد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به افزایش تقاضای مصرفی، واسطه‌گری و سوداگرانه بازار مسکن تصریح کرد: همزمان با کاهش تقاضای مصرفی، قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته است، اما نوسانات ارزی و افزایش چند برابری مصالح ساختمانی نیز به افزایش قیمت مسکن افزوده است.

وی با تأکید بر افزایش قیمت قطعات تأسیسات و آسانسور‌ها به دلیل وارداتی بودن، عنوان کرد: قیمت یک مترمربع آپارتمان در اردیبهشت‌ماه سال گذشته در استان قم ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بوده که در سال جدید به ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است و این یعنی قیمت آپارتمان ۱۰۰ درصد در قم افزایش پیداکرده است.

طلوعی با بیان اینکه صنعت ساختمان همزمان با تورم عمومی جامعه افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود به بازار ارز، سهام، طلا و املاک هجوم آورده و به این ترتیب شوک‌های کلان اقتصادی سبب جهش بازار مسکن می‌شود.

 ۵۰ درصد ساختمان‌های قم در بافت فرسوده است

وی با اشاره به اینکه آمار ارائه شده در سرشماری نفوس و مسکن به‌جای کیفیت از کمیت بیشتری برخوردار است عنوان کرد: طول عمر هر ساختمان با بافت مناطق فرسوده تخمین زده می‌شود که بر این اساس بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های استان قم را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم با تأکید بر بحث افزایش واحد‌های خالی از سکنه در سرشماری سال ۹۵ ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۹۵ تعداد واحد‌های خالی در استان بالغ بر ۸۰ درصد افزایش داشته است به‌طوری که در سال ۹۰ تعداد ۲۶ هزار و ۶۹۰ واحد و در سال ۹۵ تعداد ۴۵ هزار و ۶۶۵ واحد خالی در استان وجود داشته است.

وی با بیان اینکه علت خالی ماندن واحد‌های لوکس به ساختار جمعیتی مربوط می‌شود عنوان کرد: بسیاری از افراد واحد‌های خریده شده را نگه نمی‌دارند و بلافاصله پس از خرید آپارتمان، اقدام به فروش آن با قیمت بالاتری می‌کنند و همین امر سبب افزایش بی‌رویه قیمت مسکن شده است.

طلوعی با اشاره به اینکه افراد مجرد در خانواده‌ها سبب افزایش بعد جمعیتی در تقاضای مسکن می‌شوند ابراز کرد: هراس بسیاری از تولیدکنندگان این بوده که به موقع موفق به فروش واحد‌های ساخته شده نشوند بنابراین لازم است تعادل‌سازی در راستای کاهش تولید مسکن و افزایش قدرت خرید قشر ضعیف جامعه صورت گیرد.

نبود قوانین مناسب در کنترل قیمت‌ها

وی با تأکید بر تعیین قیمت با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و مسکن عنوان کرد: به دلیل عدم حمایت قانون مدنی از تعیین قیمت میان خریدار و فروشنده به نظر باید سایتی طراحی شود تا بتواند نقش تعیین قیمت‌های دامنه‌دار و کنترل قیمت را در بحث خرید و فروش مسکن داشته باشد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به افزایش سایت‌های دارای اطلاعات غلط که به‌تازگی مورد اعتماد افراد جامعه قرار گرفته‌اند افزود: سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه خود، سعی دارند که پول نقد را به کالا تبدیل کنند تا از فروش آن مطمئن شوند.

طلوعی توضیح داد: گاهی قیمت گذاری‌ها تاثیر روانی دارد و قیمت‌ها را بالا می‌برد، باید دسترسی به سایت‌های معامله شده وجود داشته باشد و یا مرجع را تغییر دهیم و نگذاریم سایت‌هایی مورد اعتماد مردم باشد که اطلاعات غلط می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی با در اختیار قرار دادن مسکن مهر به اقشار ضعیف جامعه کمک شایانی به افراد کم‌درآمد کرده است عنوان کرد: وظیفه اصناف و وزارت ثبت این بوده که به صورت منسجم‌تری بر قیمت‌ها و کیفیت ساخت‌وساز نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/الف

قیمت آپارتمان در قم ۱۰۰ درصد افزایش یافت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه وشهرسازی بازآفرینی شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن موجب گلایه‌مندی مردم گلپایگان شده است گفت: تا زمانی که عرضه مناسبی در حوزه مسکن نداشته باشیم گرانی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، محمدرضا عسگریان امروز- سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌- در کارگروه املاک و مستغلات شهرستان اظهار کرد: افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن موجب گلایه‌مندی مردم گلپایگان شده است.

وی افزود: تعطیلی انبوه‌سازی منجر به افزایش اجاره‌بهای مسکن شد و تا زمانی که عرضه مناسبی در حوزه مسکن نداشته باشیم، گرانی مسکن ادامه دارد.

فرماندار گلپایگان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با هدف کاهش اجاره‌بها، قیمت خرید و ساخت مسکن، طرح نهضت ملی را اجرا کرد که امید می‌رود همکاری و اقدامات لازم در شهرستان گلپایگان صورت گیرد.

عسگریان تصریح کرد: شهرداری‌ها برای احیای بافت فرسوده شهری ورود پیدا کردند و در این زمینه طرح‌های تشویقی برای صاحبان املاک فرسوده از جمله پرداخت تسهیلات ویژه و بخشودگی عوارض در نظر گرفته شده است، در سطح روستاها نیز بنیاد مسکن برای ساخت مسکن تسهیلات را پرداخت می‌کند.

وی بزرگترین کمک به مستأجر را رعایت انصاف از سوی مالکان دانست و اضافه کرد: سال گذشته متولی ساخت مسکن اداره راه و شهرسازی شده و یکسری قوانین نیز در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است.

فرماندار گلپایگان تاکید کرد: نظارت مستمر بر بازار مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود؛ بنابراین باید با همکاری یکدیگر و با ارائه راهکار مناسب به کاهش اجاره بهای مسکن در شهرستان کمک کنیم.

ضرورت نظارت مستمر بر فعالیت معاملات مسکن شهرستان گلپایگان

سلمان جوادی، دادستان گلپایگان ضمن قدردانی از فعالیت اتحادیه مسکن شهرستان گلپایگان اضافه کرد: افزایش دریافت حق بنگاهی توسط مشاوران املاک باید توسط اتاق اصناف و اتحادیه املاک بازنگری شود، زیرا باعث انجام نشدن معامله یا معاملات بدون ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر نظارت مستمر بر فعالیت معاملات مسکن و اجرای گشت‌های مشترک از سوی اتحادیه مسکن، ادامه داد: مبلغ نرخ قرارداد حق بنگاه باید مشخص شود تا در صورت تخلف تعزیرات توان برخورد با متصدی املاک را داشته باشد.

مشاوران املاک از سامانه خودنویس استقبال نمی‌کنند

غلامرضا امینی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان تصریح کرد: سال گذشته فعالیت سامانه خودنویس در زیر مجموعه راه و شهرسازی آغاز شده است تا مالک و مستأجر برای قرارداد خرید و فروش و اجاره بهای مسکن در این سامانه به صورت رایگان ثبت نام کنند، اما واحدهای املاک از سامانه خودنویس استقبال نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: قرار بود سال گذشته طرح تنظیم بازار اجاره بهای مسکن در مجلس مصوب شود که هنوز انجام نشده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان ادامه داد: شورای مسکن استان اردیبهشت سال گذشته ۲۰ درصد اجاره بهای مسکن را مصوب و به تمام املاکی‌ها ابلاغ کرده است.

صدور ۱۴ پروانه جدید املاک در گلپایگان

احمد حمزه‌لو، رئیس اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان گلپایگان با بیان اینکه طی پنج ماهه گذشته ۴۵ مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است و واحدهای بدون پروانه اخطار دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: ۳۰ مورد طرح شکایت از بنگاه‌ها ثبت شده است که ۹۰ درصد آن به صلح و سازش منجر شد.

وی از صدور ۱۴ پروانه کسب جدید، و ابطال هشت پروانه کسب در گلپایگان خبر داد و افزود: پس از شش سال، قانون اصلاح نرخ‌نامه طی فرایند قانونی و با همکاری شورای نرخ‌گذاری و انجمن حمایت از مصرف کنندگان و کمیسیون اقتصادی و نظارت اتاق اصناف انجام شد.

رئیس اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان گلپایگان با بیان اینکه ۱۵ درصد نرخ اجاره بهای مسکن در شهرستان افزایش یافته است، گفت: نرخ اجاره بهای مسکن از دوم اردیبهشت هر سال به دلیل تورم، قیمت تعمیر و تجهیز و عقب‌ماندگی عرضه از تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 747165

دیگر خبرها

  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد
  • مجید سلحشور مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان شد
  • جوابیه وزارت راه و شهرسازی به یک گزارش
  • معاون استاندار هرمزگان: ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل مردم شده است
  • اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای کمک به تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن در خراسان رضوی
  • بهره برداری از هزار واحد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • هزار واحد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی بهره برداری شده است
  • آمار بدون روتوش نهضت ملی مسکن/ ساخت ۴ میلیون مسکن شاید وقتی دیگر!