Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه طبق روایات، احتمال قدر برای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بیشتر است، گفت: خداوند در طول زندگی انسان، فرصت‌هایی را برای بازگشت بشر مطرح کرده است و این فرصت‌ها معطوف به بعد زمانی و مکانی است.

وی افزود: فرصت‌های مکانی در مناسک عبادی اسلام مانند حج و تشرف به کعبه و مسجد النبی است؛ گرچه خداوند به تعبیر قرآن کریم قریب(انی قریب) است و دعوت انسان‌ها را اجابت می‌فرماید، ولی اراده کرده تا برخی مکان‌ها مانند کعبه کرامت و شرافتی ویژه بیابد و انسان چون اهل گناه و گرایش به زمین است، خودش را جدا کند و قدری بالاتر بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرکتولی با بیان اینکه رفتن به مکان‌های ویژه برای پرشدن پیمانه وجودی انسان و لیاقت یافتن مکالمه با خداست، تصریح کرد: در بعد زمانی هم برخی زمان‌ها شرافت ویژه یافته است تا افراد بتوانند در این فرصت‌ها، کاستی‌های وجودی خود را پر و لیاقت ارتباط با حضرت حق را پیدا کنند و شب قدر هم از افضل این زمان‌هاست، چون در این شب قرآن نازل شده و اعمال انسان بر امام عرضه می‌شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر با تاکید بر اینکه خدا، خدای همه است و سخن همه را می‌شنود و خدای قریب است، بیان کرد: تقرب به خدا، تقرب کیلومتری نیست، بلکه فاصله معنوی است و اگر قرار است شب قدر را فرصتی برای تقرب قرار دهیم، باید این فاصله معنوی را با جبران کاستی‌های روحی و دست کشیدن از گناهان کم کنیم.

میرکتولی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: ممکن است در زندگی هر کدام از ما در مواجهه با دیگران کینه و کدورت‌هایی ایجاد شود، ولی وقتی عیدی فرارسید، افراد تلاش می‌کنند تا با دید و بازدید کینه بزدایند و فاصله‌ها را از بین ببرند و فرصت شبهایی مانند قدر نیز از این دست است؛ با این تفاوت که در یک‌طرف ماجرا، خدایی است که در عین عزیز بودن و قدرت مطلقه، رحیم و رحمان و غفور است؛ در روایت بیان شده که اگر انسان‌ها می‌دانستند که خداوند هر آئینه مشتاق آنان است، از این شوق می‌مردند.

این استاد حوزه با بیان اینکه شب قدر فرصت برای تخلیله و تحلیه و بازسازی و به‌سازی است، اظهار کرد: آشپزی را در نظر بگیرید که قصد ریختن غذا در ظروفی را دارد؛ او نگاه به جنس ظرف نمی‌کند، بلکه غذایی را که با هزار زحمت پخته است، در ظرفی می‌ریزد که تمیز باشد، بنابراین ممکن است ظرفی از طلا باشد و بی‌نصیب از غذا بماند و ظرفی از فلزی کم‌ارزش باشد و لیاقت ریختن غذا را داشته باشد؛ بنابراین در شب قدر به اندازه ظرف وجودی و پاکی وجود، به ما اعطا خواهند کرد.

میرکتولی با بیان اینکه در قرآن تنها از ماه رمضان به عنوان ماهی که شب قدر در آن است، سخن گفته شده و تنها یک شب است که 24 ساعت حساب می‌شود، بیان کرد: تعبیر لیالی که اصطلاح شده از روی مسامحه است، ولی براساس برخی روایات، شب نوزدهم، انسان با توبه و انابه ظرفیت ورود به میهمانی بزرگ خدا را پیدا می‌کند یعنی تقدیر نوشته می‌شود، در شب بیست و یکم بر آن اصرار و ابرام شده و در شب بیست و سوم امضاء می‌شود.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن سه شب به عنوان شب قدر بهانه برای ارتقاء ایمان مومنان است، اظهار کرد: روایات متعددی وجود دارند که شب بیست و سوم را اعلام کرده‌اند که از جمله در داستان جهنی معروف است؛ وی نزد پیامبر آمد و گفت که من هر سه شب را فرصت ندارم به مسجد بیایم و قدر بگیرم و پیامبر شب بیست و سوم را توصیه فرمودند. همچنین نقل است که امام صادق(ع) با وجود بیماری دستور دادند  تا شب بیست و سوم ایشان را به مسجد ببرند، ولی این مسئله باز از اهمیت دو شب دیگر نمی‌کاهد.

میرکتولی همچنین با بیان اینکه در شب قدر، هجوم ملائکه بر زمین رخ می‌دهد و به تعبیر روایت، ملائکه بر اهل بیت وارد می‌شوند، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که اهل بیت(ع) از اهمیت این شب اطلاع کافی داشتند و اگر برخی روایات بر سه شب تأکید دارند، می‌تواند مراحل تکاملی در میان باشد.

وی با اشاره به سیاق سوره قدر بیان کرد: سیاق ضمائر این سوره، استمرار قدر و نزول ملائکه و روح را بر وجود انسان کال در هر دوره می‌رساند و مخصوص دوره پیامبر(ص) نیست؛ گرچه وحی تشریعی خاتمه یافته است، ولی نزول ملائکه خبر از وحی تکوینی و تعیین مقدرات عالمیان دارد؛ قابلیت‌ها در شب قدر سنجیده می‌شوند و افراد با لیاقت از دیوان اشقیاء بیرون می‌روند.

این استاد حوزه با اشاره به نزول ملائکه و روح بر وجود امام معصوم(ع) با بیان اینکه تحدی‌طلبی صرفاً مخصوص قرآن نیست، اظهار کرد: همان طور که خداوند در مورد قرآن تحدی‌طلبی کرده و فرموده جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند آیه‌ای مانند قرآن بیاورند، این تحدی در مورد امام معصوم هم هست و اگر جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند نمونه ولی‌اللهی مانند امام علی و امام زمان خلق کنند.

وی در پایان تأکید کرد: در شب قدر که آخرین فرصت افضل در ماه رمضان امسال است، برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) دعا کنیم، زیرا ظهور آن وجود پربرکت، تقدیر اجتماعی و فردی همه را به سمت سعادت رقم خواهد زد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا میرکتولی شب قدر بیست و سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۳۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قرآن کریم، کتابی آسمانی و انسان ساز است که در همواره در طول تاریخ مسیر درست را به انسان‌ها نشان می‌دهد. عرصه‌های قرآن کریم، بسترهای فروزان انوار رحمت الهی است که قلب‌های شیفته حکمت از آن حظ وافر می‌برند و این خود افتخاری بس عظیم است.

با توجه به اینکه انس با قرآن کریم می‌تواند تأثیر بسیاری در زندگی بشر داشته باشد، قرائت آن باید در برنامه روزانه ما گنجانده شود که ماه مبارک رمضان که ماه عبادت، عبودیت و بندگی خداوند به شمار می‌رود، بهترین فرصت برای این امر و پرداختن بیشتر به مباحث قرآنی و نهادینه کردن آنها در زندگی است.

در این راستا ویژه برنامه تلویزیونی محفل که یک برنامه استعدادیابی قرآنی است از ابتدا تا پایان ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این برنامه در سال گذشته توانست بسیاری از مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان را به حفظ و تلاوت قرآن کریم علاقه مند کند.

«نجمه سلطانیان» مربی قرآن البرزی که یکی از سوژه‌های محفلی است، وی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: از سال ۱۳۸۵ در حال تدریس رشته مفاهیم، روخوانی و روان خوانی قرآن کریم در دارالقرآن کوثر ولایت طه شهر گلسار هستم. انگیزه من از ورود به این عرصه، خدمت به قرآن و مأنوس شدن با آن بوده است.

وی با اشاره به شرکت در مسابقات قرآنی در رشته‌های تفسیر و مفاهیم و تفسیر سوره‌های موضوعی قرآن بیان کرد: مهمترین دغدغه من در مسیر فعالیتم این است که انس بسیاری با قرآن کریم داشته باشیم و آموزه‌های آن را در زندگی خود به کار ببرم.

این فعال قرآنی پدر و همسرش را مشوق‌های خود در این مسیر دانست و مطرح کرد: فعالیت در این زمینه تأثیر بسیاری در زندگی من داشته زیرا امور قرآنی می‌تواند راه زندگی انسان را روشن کند و اگر به عقب بازگردم قطعاً باز هم این حوزه را انتخاب می‌کنم.

سلطانیان با بیان اینکه قرآن کریم در هر برهه‌ای آینده ساز بشر است، کهنگی در آن وجود ندارد و روز به روز مطالب وسیع‌تر و فصیح تری را به انسان می‌آموزد، افزود: کلاس‌های تدبر در استان البرز بسیار کم برگزار می‌شود و وضعیت موجود، آنگونه که باید و شاید نیست.

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها علاقه مند هستند که به جای قرآن کریم فرزندان خود را در کلاس‌های دیگری ثبت نام کنند در حالی که کودکان و نوجوانان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند که امیدوارم با ترویج فعالیت‌های قرآنی شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

این فعال قرآنی عنوان کرد: پیشنهاد من برای گسترش فعالیت‌های قرآنی، جذب بیشتر افراد به ویژه جوانان و علاقه مند کردن آنها به انجام فعالیت‌های قرآنی و عمل به آنها و تبلیغات گسترده است تا مردم بیشتر جذب قرآن شوند و این موضوع برای آنها جذابیت داشته باشد.

وی اجرای طرح زندگی با آیه‌ها را بسیار عالی توصیف و بیان کرد: مسابقه‌هایی که در طرح «زندگی با آیه ها» برگزار می‌شود، موجب شده بسیاری از والدین و فرزندان آنها با این طرح آشنا شوند و به دنبال یافتن پاسخ سوالات باشند و در واقع به چالش کشیده شوند. روزانه هزاران نفر در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند.

سلطانیان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: قرآن کریم مانند یک اقیانوس است که هر کس به فراخور حال خویش از آن سیراب می‌شود. امید آن می‌رود که خداوند روز به روز توفیقات ما را در زمینه‌های قرآنی افزایش دهد و بیشتر بتوانیم با این کتاب آسمانی مأنوس شویم.

کد خبر 6062891

دیگر خبرها

  • چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟
  • تاکید امام جمعه کیش بر اهمیت روز جهانی قدس امسال
  • اعلام برنامه‌های حرم امام رضا(ع) ویژه شبهای قدر
  • کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند
  • تغییر در ساعت فعالیت مترو تهران در شب های قدر
  • رمضان؛ بهترین فرصت برای تغییر و تحوّل‌
  • ببینید | چرا اعمال انسان باقی می ماند؟!
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • رمضان بهترین فرصت برای جلب خشنودی خداوند است
  • اهمیت تحقق شعار سال نیازمند تبیین است