Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@06:56:52 GMT

وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۳۴۸۶

وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم

معاون میراث فرهنگی کشور با انتقاد از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم و منظر فرهنگی آن، گفت: باید نظام ساخت و سازهای خشتی نهادینه شود و کسانی که با بلوک دیوارچینی می کنند، توبیخ شوند.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در نشست بازنگری طرح جامع تفصیلی شهرهای بم و بروات با رعایت قوانین و معیارهای میراث جهانی در محل فرمانداری بم با اشاره به اینکه شهرستان بم دارای ظرفیت‌های گردشگری مختلفی مانند بستر آبی مناسب، نخلستان‌ها، قنوات و شهری که منظر فرهنگی آن ثبت جهانی شده است، افزود: مسئولان این شهرستان اعم از استانداری، شهرداری، شورای شهر و از همه مهم‌تر، مردم شهرستان باید برای حفظ هر چه بیشتر استانداردهای این ظرفیت‌ها بکوشند تا منظر فرهنگی بم از فهرست میراث جهانی خارج نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه برای حفظ و مدیریت شهر بم و منظر فرهنگی آن باید همه با هم به یک نتیجه برسیم، اظهار کرد: از آنجایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی امری مهم و ضروری در توسعه پایدار به شمار می‌رود، بنابراین پیش از هر توسعه‌ای لازم است که میراث فرهنگی در معنای جامع آن بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد.

طالبیان با بیان اینکه شهر بم دارای سند مدیریتی مهمی است که مطالعات زیادی پشتیبان آن است، اظهار کرد: در حال حاضر ضوابط فقط ارتفاع نیست و تعداد زیادی معیار و مؤلفه از جمله تبادل و تعامل شهر قدیم و جدید در منظر فرهنگی بم وجود دارد که باید در این زمینه به یک نوع یکپارچگی و همگونی برسیم.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به شهری پویا و منسجم باید از تجربیات جهانی این چنین مناظری در دنیا استفاده کرد، افزود: دیگر شهرهای دارای منظر فرهنگی نیز دچار این گونه چالش‌ها بوده‌اند که با یک اراده قوی توانستند به یک مدیریت جامع دست یابند که خوشبختانه این اراده در مسئولان این شهرستان وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در قسمت‌هایی از شهر بم ساخت و سازهای ناهمگون دیده
می‌شود، تصریح کرد: مردم به دنبال فضایی مناسب برای به‌دست آوردن اقتصادی پایدار هستند، که این خواسته منوط به همکاری و همدلی مسئولان است.

وی به آمادگی معاونت میراث فرهنگی کشور برای حضور در جلسات آسیب شناسی مدیریت بم و منظر فرهنگی آن اشاره و اظهار کرد: حضور مشاورانی که درباره طرح جامع بم مطالعاتی داشته‌اند، بسیار مهم و الزامی است.

طالبیان به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم اشاره کرد و افزود: امسال این کنگره با حضور بسیاری از نخبگان، فرهیختگان، اساتید حوزه معماری و شهرسازی و همکاری میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری، شورای شهر و غیره برگزار می‌شود.

وی به اشاره به اینکه این کنگره در ۳۱ استان کشور برگزار شده که استان کرمان یکی از این استان‌ها است، افزود: کتاب تعدادی از این کنگره‌ها آماده و چاپ شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه باید با یاری یکدیگر تلاش کنیم بمی زیبا و یکپارچه و ساماندهی شده داشته باشیم، افزود: باید نظام خشتی را که یکی از توانمندی‌های ایران در مطابقت با بوم و شرایط محیطی است را قبول کنیم و کسانی که از بلوک برای دیوارچینی در منظر فرهنگی استفاده می‌کنند، توبیخ شوند.

وی با بیان اینکه در شهرهای تاریخی دنیا مرمت‌ها و حفظ سیمای شهری در درجه اول قرار دارد، افزود: باید در شهر بم شاهد معماری و شهرسازی باشیم که متأسفانه شاهد اسکلت‌های فلزی ناتمام و رها شده در سطح شهر هستیم که این نشانه بی تدبیری است.

طالبیان با تاکید بر اینکه باید به دنبال فرایند اجرای یکپارچه به صورت خشت باشیم، افزود: گردشگران برای تماشای یک شبکه تاریخی شامل طبیعت، قنات، نخلستان و آداب و رسوم مردم خوب بم به این شهرستان سفر می‌کنند و باید کمک کنیم منظر فرهنگی شهر بم مانند گذشته خودنمایی کند.
 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارگ بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت ۲۰ اثر استان در فهرست میراث‌ ملی کشور و ۴ اثر در فهرست میراث جهانی در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هادی شاه‌وردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته 6 محوطه باستانی، 2 اثر طبیعی، 6 اثر معنوی و 6 اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به یک هزار و 54 اثر رسید. 

وی افزود: 4 کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال 1402 در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به 9 اثر رسید. در سال گذشته 8 اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است. در سال گذشته 65 اشیاء منقول حفاظت و مرمت شدند. 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته 67 بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.  

وی با بیان اینکه بیش از 240 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده افزود: مرمت این آثار غالبا توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است. در خردادماه سال 1402 عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد. 

شاهوردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم افزود: 68 فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌ فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد: در سال 1402، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و... تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی همچنین از ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد و گفت:گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 20209391 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد. 

وی افزود: آبگیری آب‌انبارها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان علی‌الخصوص چله زمستان انجام می‌شود بدین‌ترتیب که گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبارها می‌کنند. در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبارهای قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.  

شاه‌وردی گفت: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند. در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود. مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است این شیر حدود 60 سانتی متر بالاتر از کف نصب شده، اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام تن بوشه (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده و گل و لای آن استفاده می‌شود. افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می‌شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می‌روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبارها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند. این مراسم با شماره 1315 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی
  • تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه
  • تشکیل انجمن خیران میراث‌فرهنگی در استان اردبیل
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • کشف ۳۳قطعه شی تاریخی در رودبار
  • کشف۳۳ قلم شی تاریخی در گیلان
  • ورود بیش از ۱۰ میلیون گردشگر به گیلان