Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مصطفی محدثی خراسانی شاعر کشورمان در خصوص دلیل بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به مسئله شعر گفت: در نظام فرهنگی ما به طور کلی به شان شعر در وزارت ارشاد و جا‌های دیگر اهمیت نمی‌دهند و جایگاه شایسته‌ای تعریف نشده است. به اصطلاح معاونت یا مدیرکلی که بتواند پیگیر اهداف بلند راهبردی در حوزه شعر باشد، وجود ندارد و شاعران با تلاش و ارادتی که به حوزه شعر دارند این جریان را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: می‌توان گفت سیستم فرهنگی ما برای شعر کاری انجام نداده و نمی‌دهد؛ حتی تبلیغ‌هایی هم که می‌کند به کار خودشان مربوط می‌شود یعنی با برگزاری جشنواره‌ای با استفاده از شاعران پشت تریبون کار‌های خود را تبلیغ می‌کنند، به نظر من مقام معظم رهبری این توجه خاص را به شاعران دارد و هر ساله وقت زیادی را به شاعران اختصاص می‌دهند تا هم بخشی از بی‌توجهی مسئولان را جبران کنند و هم بخشی از آن‌ها را متوجه اهمیت شعر نثری که در فرهنگ ما وجود دارد، معطوف کند.

محدثی خراسانی با اشاره به کم‌کاری در تربیت شاعران گفت: انجمن‌های ادبی شاعران کارکرد خودشان را دارند و هیچ ربطی به دولت و سیستم فرهنگی ندارند. عشق و علاقه‌ای که شاعران به شعر دارند سبب شده  تا تلاش بکنند در جلساتی با انجمن‌ها، شاعران را تربیت کنند. البته آموزش و پرورش در یک دوره در سال‌های ۶۶ تا ۷۵ خیلی درخشان در حوزه شعر کار می‌کرد و در همه استان‌ها فعال بود.

وی ادامه داد:معلمان شاعر که بهترین مربی در پرورش استعداد‌ها بودند شاعران را از سطح مدرسه شناسایی می‌کردند تا آموزش دهند، در سطح استان و کشور هم فعال بودند به گونه‌ای که قشر جوان کشورمان در آن سال‌ها توسط آموزش و پرورش در سطح کشور جریان سازی و جهت دهی می‌شد، بسیاری از شاعران توانمندی که در حال حاضر حدود ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارند، تحصیل شده و تربیت شده همان دوران هستند. متاسفانه با تاسیس علوم تربیتی در سال ۷۵ _۷۶ خسارت بزرگی به حوزه شعر و پرورش وارد شد. این‌ها همه برمی گردد به اینکه ما در حوزه شعر و ادبیات یک راهبرد کلان در یک نهاد پاسخگویی نداریم.

شاعر کشورمان درخصوص شاعرانی با کار‌های خیلی عالی که از حمایت کافی برخوردار نشده اند، گفت: در نگاه فرهنگی ما برای شعر جایگاه شایسته‌ای تبیین نشده است. مثلا سینما یک هنر است و در سال‌های اخیر وارد کشور شده است که پیشینه و پشتوانه تاریخی ندارد، ولی شعر هزاران سال پیش وارد فرهنگ ما شده است و آنچه از هویت ملی_ مذهبی_ فرهنگی داریم مدیون شعر است و شعر به ما هویت بخشیده است، اما وزارت ارشاد حتی یک اتاق شعر هم ندارد و طبیعی است که وقتی این گونه با شعر برخورد شود، از شاعران هیچ حمایت ملی و فرهنگی نشود.

محدثی خراسانی گفت:شعر در گذشته رسانه بود، اما الان خود رسانه را داریم که این باعث شده اهمیت شعر در میان مسئولان کمتر شود، اما شعر کم نشده است. اگر شعر نباشد، هنر و موسیقی هم نیست. در فرهنگ و هنر و معرفت سرزمین ما، مادر تمام هنر‌ها مستقیم و غیرمستقیم شعر است و کماکان کارکرد فرهنگ‌سازی و الهام بخشی به سایر حوزه‌های فرهنگی و معرفتی کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

به گزارش خبرگزاری مهر، متن بیانیه و اسامی اساتید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» (احزاب/۵۹)

مقام معظم رهبری «مدظله العالی»:

همین مسئله امنیت اخلاقی که این روزها نیروهای انتظامی و وزارت کشور دنبالش هستند، بسیار مسئله مهمی است. بله جنجال می کنند ولی به این جنجال ها نباید توجه بکنند، باید ببینند تکلیف چیست آن را انجام بدهند .(۰۹/۰۴/۱۳۸۶)

تشکل اساتید سطوح عالی وخارج حوزه علمیه قم با تقدیر از وزارت محترم کشور و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) و برخورد قاطع با کشف حجاب و نا امنی اخلاقی در جامعه ضمن حمایت از مجریان این طرح با برکت خواستار است تا با شناخت هرچه بهتر محور های جنگ ترکیبی دشمن و بکارگیری برنامه های منسجم در مقابله با فتنه انگیزی ها، در اجرای کامل، فراگیر و مستمر قوانین مربوطه، هماهنگ عمل کرده و به دور از هرگونه اعمال سلیقه مر قانون را اجرا نمایند.

کد خبر 6088120

دیگر خبرها

  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • حمایت قاطع از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • حمایت قاطع آقاتهرانی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • حمایت قاطع آقاتهرانی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /جزئیات جلسه کمیسیون فرهنگی با سردار رادان
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور