Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی بیشتر به ماه شادمانی شناخته می‌شود، در این ماه چهره‌های مؤمنان بشاش‌تر از هر زمان دیگری است و به همین جهت در اغلب کشورها بعد از اذان تا سحر مراسم‌های عبادی و برنامه‌های مفرح برپاست. معمولاً در این ماه برنامه‌ریزی‌ها با محوریت جشن و شادی طراحی می‌شود تا مردم به درک بهتری از ماه میهمانی خدا برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ایران که آمار مراجع بین‌المللی برخلاف برخی منابع داخلی خبر از افسردگی روز به روز مردم و غمگین‌تر شدن آن‌ها می‌دهد، ماه رمضان می‌تواند بستری برای افزایش نشاط اجتماعی باشد. اما نه تنها اینگونه نیست بلکه فعالیت‌هایی که در این ماه صورت می‌گیرد به دور از هر گونه شادابی است.
البته در برهه‌ای تلاش‌ها شد تا از طریق صداوسیما و ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی فضای شادی را در جامعه حاکم کند اما به نظر تنها چند سال این مسیر ادامه یافت و بار دیگر همه چیز به محاق رفت.
در عرصه فعالیت‌های قرآنی که می‌تواند برشی از کلیت عرصه‌های دیگر باشد نیز وضعیت به همین صورت است، نهادهای مختلف قرآنی که برنامه‌های این ماه را تدارک می‌بینند و بسیاری از این برنامه‌ها کارکرد مشارکتی و مخاطب محور دارند، عمدتاً به نمایشگاه قرآن و محفل انس با قرآن کریم، ختم می‌شود، در صورتی که در همین بخش برنامه‌های بسیار زیادی را می‌توان به اجرا در آورد تا نشاط معنوی در جامعه گسترش یابد. 
‌سال‌هاست نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان عمده فعالیت قرآنی ماه مبارک رمضان با کمترین به روزرسانی‌ها پذیرای عموم مردم است و نهادهای سیاست گذار این بخش تمام هم و غم خود را صرف این برنامه کرده‌اند، تا دیگر وجوه ماه مبارک به دست فراموشی سپرده شود؛ هرچند نمایشگاه قرآن به عنوان برنامه‌ای که تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا ویترینی از فعالیت‌های قرآنی نظام را ارائه دهد و بستری برای شکل‌گیری یک تفرجگاه معنوی باشد، اما به نظر می‌رسد در ترویج فرهنگ نشاط و شادی در این ماه عملکرد خوبی نداشته است.
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی سایر دستگاه‌ها تمامی فعالیت‌های خود را به این نمایشگاه اختصاص داده‌اند، نمایشگاهی که نشان داده است در این سال‌ها هیچ جایگاه و نقشی در شادمان کردن مردم نداشته است. نمایشگاه قرآن و فعالیت‌های قرآنی اگر می‌خواهد به یک تفرجگاه برای روزه داران تبدیل شود باید یک به روز‌رسانی جدی در محتوای خود داشته باشد و حجمی از فعالیت‌های جدید که شادمانی را به جامعه مخاطبان تزریق کند ارائه دهد.
برای رسیدن به پاسخ این سؤال که معاونت قرآن و عترت علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی قرآن چه فعالیت عمده دیگری در ماه رمضان برای نشاط بخشی در این ماه برای مردم دارد، به سراغ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته‌ایم.
وی در مورد فعالیت‌های قرآنی این معاونت در ماه مبارک رمضان به خبرنگار ایکنا گفت: در این ماه و از ابتدا تا انتهای آن علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران، براساس زمان بندی‌های صورت گرفته در 250 شهر و 19 استان کشور شاهد برپایی نمایشگاه قرآن کریم هستیم.
وی همچنین در مورد لزوم شاد و مفرح بودن برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این ماه بیان کرد: در برنامه‌های صورت گرفته به این موضوع نیز توجه شده و لذا برنامه‌های قرآنی مخصوص این ماه در استان‌ها با عنوان جشن رمضان نامگذاری شده است.
وی در پایان و در پاسخ به این سوال که برنامه دیگری در این ایام در شهر تهران در نظر گرفته شده است یا تنها به برپایی نمایشگاه قرآن آن هم در بخشی از ایام ماه مبارک رمضان بسنده شده است؟ گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به‌عنوان یک رخداد بزرگ قرآنی عمده فعالیت این معاونت در ماه مبارک رمضان است.
هرچند معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تلاش دارد در این گفت‌وگوی کوتاه بر توجه این معاونت بر برنامه‌ریزی فعالیت‌های پرنشاط در ماه مبارک رمضان در استان‌ها تأکید کند، اما به نظر می‌رسد این توجه در حد یک نامگذاری بوده باشد، مطمئناً نمایش فعالیت‌های قرآنی یک استان حتی اگر با عنوان «جشن رمضان» باشد، نیز نمی‌تواند گویای پرنشاط کردن برنامه‌ها در این ماه باشد؛ چه بسا اینکه به نظر می‌رسد جشن رمضان نیز فعالیتی کوچک شده از نمایشگاه بین‌المللی قرآن باشد.
به هر ترتیب آنچه عیان است خلأ برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان است که بتواند نشاط و شادمانی را در این ماه به جامعه تزریق کند. برنامه‌هایی که در یک نمایشگاه خلاصه شده و همان یک فعالیت نیز هیچ نقشی در نشاط آفرینی حتی در جامعه مخاطب خود نداشته است و البته مشخص نیست به این سمت نیز حرکت خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی نمایشگاه بیست و هفتمین دوره ماه رمضان شادی نشاط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۸۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: سبک زندگی برگرفته از آموزه‌های قرآنی، یکی از شیوه‌های صحیح و دلنشین زندگی در جهان امروز است که بسیاری از افراد جامعه از آن بهره برده و زندگی سالم و دلنشینی برای خود و خانواده فراهم کرده‌اند. در این زمینه، چهار کتاب خواندنی با رویکردهای کاربردی برای استفاده مخاطبان معرفی شده است.

زندگی باید قرآنی باشد

کتاب «زندگی باید قرآنی باشد» نوشته محمود زارعی در هفت فصل تدوین و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. در این کتاب تلاش شده است که نگاهی راهبردی و کلان به بیانات ایشان شود و خط مشی زندگی فردی و اجتماعی انسان ترسیم شود. به عنوان مثال، در فصل اول این کتاب به ویژگی‌ها و کارکرد قرآن پرداخته شده و در فصل دوم هم اهداف فعالیت‌های قرآنی و قرائت از قرآن بررسی شده است. در فصل سوم مراحل دست‌یابی به جامعۀ اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب آورده شده است.

دین، قرآن، زندگی

کتاب«دین، قرآن، زندگی» مصاحبه با سهیلا صفرزایی و با محوریت فعالیت‌های قرآنی او و خانه‌های دین و زندگی، تدوین شده و در کنار آن به فعالیت‌های دیگر مانند اشتغال‌زایی برای بانوان پرداخته است. سهیلا صفرزایی از جلسه‌های قرآن خانگی در منزل خود شروع می‌کند و با وجود مشکلات، بیش از ۱۵۰ جلسهٔ خانگی قرآن با نام «خانه‌های دین و زندگی» در سیستان و بلوچستان دارد؛ خانه‌هایی که علاوه بر مکانی برای آموزش قرآن، محل رجوع مردم برای رفع مشکلات و گرفتاری‌هایشان نیز هست.

سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم

کتاب«سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم» نوشته افسانه باقری با موضوع سبک زندگی اسلامی است. نویسنده در این اثر به سراغ منبع و مرجع سبک زندگی اسلامی یعنی کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن کریم رفته است و دیدگاه این کتاب شریف آسمانی را درباره سبک و سیاق زندگی سالم در ابعاد مختلف اعتقادی، رفتاری، اجتماعی و اخلاقی بررسی کرده است. مولف معتقد است، شکی نیست که سبک زندگی هر فرد و جامعه‌ای متأثر از نوع باورها و ارزش‌های حاکم بر آن فرد و جامعه است.

قرآن و سبک زندگی

کتاب«قرآن و سبک زندگی» نوشته سیدرضا حسینی کوهساری، مطالب خود را با بخشی به نام «نقش باورها و اندیشه‌ها در سبک زندگی خانوادگی از منظر قرآن و سنت پیشوایان معصوم» آغاز کرده است. این کتاب در ادامه به موضوعاتی مانند اعتقاد به خدا و رسالت و نبوت و معاد، سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنت پیشوایان معصوم در امر تشکیل خانواده و ازدواج، سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنت در محیط خانواده و ادارهٔ آن، سبک زندگی خانوادگی در قرآن و ... پرداخته است.

کد خبر 843953 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها قرآن - فعالیت‌ها کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری مهارت‌های زندگی

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن
  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • تعامل تمییز و دلچسب با مردم در طرح «زندگی با آیه ها»
  • اجرای طرح سراسری «کتابت قرآن کریم» در آذربایجان‌غربی
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • طرح «مسطورا» گامی مثبت در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در مرکزی
  • استقبال بیش از ۷۰ هزار نفری زنجانی‌ها از طرح «زندگی با آیه‌ها»