Web Analytics Made Easy - Statcounter

از حرف تا عمل راهی نیست اما این مسیر برای به سرانجام رسیدن سالن اجتماعات گلستان شهدا کمی بیش از حد معمول طولانی و پرحاشیه شده است تا هنوز آنچه از فیزیک یک سالن در خور شأن گلستان شهدا می‌بینیم تنها یک اسکلت فلزی باشد. ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، نصف جهان دِین بسیاری دارد؛ به 23 هزار و 600 شهید که در گلستان شهدا آرمیده‌اند و تعداد کثیری از آن‌ها که هنوز محل مزارشان مشخص نیست و مفقود و گمنام‌اند و همه آن‌ها که جانبازند و در آسایشگاهی زندگی را نَه به آسایش که با سختی‌های ناشی از جراحات زمان جنگ سپری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر با همه وسعتش مدیون‌های بسیاری هم دارد؛ یک میلیون و 960 هزار نفری که این روزها به سادگی از کنار باغ موزه‌ دفاع مقدسی که سال‌هاست منتظر بهره‌برداری کامل است عبور می‌کنند و این روزها هم از کنار سالن اجتماعات گلستان شهدا.

بررسی روند اجرای طرح سالن اجتماعات گلستان شهدا نشان می‌دهد هر سه نهاد متولی آن معتقدند تعهداتشان در اجرای طرح مذکور را با اندکی کم و زیاد انجام داده‌اند اما آنچه مشهود است نشان می‌دهد که این سالن هنوز به اندازه کم و زیادی هم که اذعان می‌شود، کامل نیست و راه تا تکمیل نهایی زیاد است.

خبرگزاری تسنیم در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته است.

کلنگی که سال 95 به زمین خورد

بهمن سال 95 بود که برای نخستین بار کلنگ ساختمان سالن اجتماعات گلستان شهدا با مساحت 5 هزار متر مربع و پارکینگی با زیربنای بالغ بر 3 هزار و 500 متر مربع و با ظرفیت پارک 150 خودرو  که در شأن مردم و ایثارگری‌های این شهر باشد، زده شد.

در آیین کلنگ زنی این پروژه امام جمعه اصفهان به استناد اطلاعات فنی و قول‌هایی که مسئولان به وی دادند، تاکید کرد «طرحی بسیار بزرگ در حال کلنگ‌زنی است، به طور قطع این کار با سرعت پیش می‌رود و این اطمینان را می‌دهم که تا 6 ماه دیگر آماده شود، البته این کار باید درست و هنرمندانه صورت گیرد» اما هنوز سالن اجتماعات گلستان شهدا به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

سالن اجتماعات گلستان شهدا نیازمند اعتبار است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان درباره روند اجرایی پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا گفت: پروژه سالن گلستان شهدا نیاز به آزادسازی داشت که انجام شده و کار پروژه مجدد شروع می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت سازمان‌های دولتی در احداث این سالن افزود: شهرداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و استانداری هرکدام برای ادامه روند ساخت سالن گلستان شهدا کمک می‌کنند اما این پروژه نیازمند یک پول قلمبه است که با توجه به وضعیت فعلی سیل و زلزله و اعتبارات استان، این موضوع محقق نشده است.

داریوش وکیلی تصریح کرد: اگر شهرداری پولی به دستش بیاید آن را هزینه خواهد کرد، بنیاد هم اگر پولی بدست بیاورد هزینه می‌کند و استانداری هم به همین شکل اما باید با مدارای بیشتری پیش رفت تا کار برطرف شود.

آغاز پروژه پس از 3 بار کلنگ‌زنی در سال‌های اخیر

سالنی که قرار بود 6 ماهه به بهره برداری برسد حالا نزدیک به 3 سال است درحال اجراست و این مدت به دلایل مختلف ازجمله کسری بودجه، ادامه آن متوقف شده است.

این در حالی است که تا قبل از کلنگ‌زنی رسمی و آغاز عملیات اجرایی پروژه، مطابق سخنان مدیرکل بنیاد شهید بیان شده بود: «سالن گلستان شهدا سال‌هاست که درحال آماده‌سازی است و در طول این مدت 3 بار کلنگ‌زنی شده و امروز پس از سال‌ها این سالن درحال ساخت است که بتواند پاسخگوی نیازها و در شأن مردم باشد.»

داریوش وکیلی با بیان اینکه پروژه گلستان شهدا در سال 95 کلنگ خورده است، درباره علت طولانی شدن روند اجرایی آن گفت: هر پروژه‌ای در کشور شروع می‌شود در طولانی مدت اجرا می‌شود.

وی افزود: برای پروژه نمایشگاه دفاع مقدس متعلق به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس 25 سال است هزینه می‌شود، پروژه سالن گلستان شهدا هم بهمن ماه سال 95 کلنگ خورده و امسال 98 است.

با شایعات کاری نداریم

وی پیرامون تخصیص اعتبارات عمرانی و انتشار برخی شایعات مبنی بر تعطیلی چند ماهه پروژه در سال گذشته گفت: اعتبارات پرداخت شده، ما بدنبال شایعه‌ها نیستیم و هرکسی باید پولی می‌داده، داده است و ما هم دنبال آن بوده‌ایم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان افزود: تا اینجای کار با این اعتباری که در اختیار ما، استانداری و شهرداری بوده کار انجام شده و مابقی آن نیز درحال انجام است.

وکیلی با بیان اینکه اخیراً شهردار اصفهان 4 میلیارد هزینه برای ادامه پروژه گلستان شهدا گذاشته‌اند، تصریح کرد: با استانداری صحبت شده و منتظر ابلاغ اعتبارات هستیم چون هنوز ابلاغیه اعتبارات نشده است.

مدارا کنید تا مشکل پروژه برطرف شود

وی ادامه داد: مسئولیت ساخت سالن گلستان شهدا با شهرداری است و من خواهش می‌کنم کمی با مدارا پیگیری شود تا پروژه حل شود؛ اگر امروز به این و آن گیر داده شود بعداً در تخصیص اعتبارات مشکل بوجود خواهد آمد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان بیان کرد: اکنون بدنبال کمک گرفتن از دستگاه‌های دیگر هستیم تا این مکان ساخته شود و همین که برای این پروژه کلنگ زده شد و به اینجا رسید، جای شکر دارد.

وی درباره ورود بخش خصوصی برای تامین هزینه‌های تکمیل پروژه خاطرنشان کرد: اگر خیّری پیدا شود که بی‌سر و صدا کار کند، خوب است چون اینجا مکانی است که متعلق به شهداست و باید آبرومند جمع شود و رسانه‌ها باید کمک کنند تا سریع‌تر حل شود.

بالاخره مشارکت بوده یا نه؟

با وجود اینکه مدیرکل بنیاد شهید استان اصفهان از هیچ رقمی بعنوان بودجه پروژه صحبت نکرد و کار را تماماً مشارکتی دانست که با همکاری هر 3 ارگان پیش می‌رود اما معاون عمران شهرداری اصفهان گفت: درواقع اینجا فقط اسم مشارکت بوده و بیشتر موضوعات آن به گردن شهرداری است.

ایرج مظفر تصریح کرد: توافقی 3 جانبه میان شهرداری، بنیاد شهید و استانداری بسته شد که هرکدام به نسبت یک سوم هزینه کنند تا این مکان ساخته شود که باتوجه به آزادسازی و اقداماتی که انجام شده تاکنون غیر از 1 میلیارد تومان پولی که بنیاد شهید بابت سازه‌های فلزی انجام داده، مابقی کارها توسط شهرداری اصفهان انجام شده است.

وی افزود: اکنون نیز مراحل سفت‌کاری و ساخت پارکینگ مجموعه تمام شده و اسکله فلزی و سازه‌های فضایی آن نیز توسط بنیاد شهید انجام شده و مرحله نازک‌کاری نیز به عهده شهرداری است و به امید خداوند در سال جاری 2 سالن مجموعه انجام خواهد شد.

عدم تحقق هزینه‌های مورد تعهد استانداری

به نظر می‌رسد گوشه صحبت‌های معاون عمرانی شهردار بیشتر متوجه استانداری و تعهداتش است و عملا تأخیر در اجرای طرح را متوجه آن‌ها دانسته است.

وی درباره اضافه شدن سالن سوم در طرح پروژه بیان کرد: سالن سوم پیشنهادی بود که قرار بود اجرا شود منتها به خاطر تملک و هزینه‌های آزادسازی و عدم تحقق هزینه‌های مورد تعهد استانداری، شهرداری توانایی خرید و ساخت سالن سوم را نداشت و بدلیل اینکه این 2 سالن آماده بود شهرداری طبق وظیفه خود وارد نازک‌کاری شده است.

امسال پروژه سالن گلستان شهدا به اتمام می‌رسد

معاون عمران شهرداری اصفهان با اشاره به انتشار شائبه‌هایی مبنی بر اعطای اوراق قرضه توسط استانداری گفت: اگر هم استانداری چنین هزینه‌ای کرده باشد آن را به بنیاد شهید داده و بنیاد هم در سهم خودش هزینه کرده که البته چندان مبلغ قابل توجهی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری برای امسال انتخاب پیمانکار کرده و تاکنون نزدیک به 12 میلیارد تومان برای نازک‌کازی هزینه کرده است و امیدواریم امسال پروژه به اتمام برسد.

وظیفه نظارتی استانداری بر پروژه‌های عمرانی

در سال گذشته، پروژه گلستان شهدا برای مدت کوتاهی متوقف شد و کلیه نیروهای شهرداری محل ساختمان را به دلیل کسری و عدم تحقق سهم اعتباری استانداری تخلیه کردند.

اما معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان پیرامون روند پروژه گلستان شهدا گفت: دستگاه‌های اجرایی متولی پروژه‌های عمرانی هستند و استانداری مجری نیست بلکه هماهنگ کننده، نظارت کننده و پیگیری کننده است لذا دستگاه‌های اجرایی باید با اعتبارات اختصاص داده شده، پروژه‌ها را پیش ببرند.

وی افزود: وظیفه استانداری این است که ابتدا تخصیص اعتبارات عمرانی را تا جایی که می‌شود در مقیاس ملی و استانی پیگیری کند تا به حداکثر ممکن برسد سپس ناظر کیفیت عمرانی پروژه‌ها باشد تا به نحو مطلوب انجام شوند.

حجت‌الله غلامی بیان کرد: اعتبارات عمرانی به شدت محدود شده و اعتبارات پیش بینی شده برای پروژه‌ها نیز به میزان تخصیص 100 درصدی نیست.

تخصیص اعتبارات به صورت ملی است نَه استانی

وی افزود: برای امسال متوسط حدود 60 درصد تخصیص اعتبارات عمرانی را برای پروژه‌ها داشتیم و قاعدتاً باید انتظار داشت که پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها نیز متناسب با تخصیص اعتبارات عمرانی باشد که مقداری در سرعت کار تاثیر داشته و آن را کند می‌کند.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: تخصیص‌ها استانی نیست و در مقیاس ملی از طرف سازمان برنامه و بودجه به صورت یکسان در کل کشور اعمال می‌شود.

کاهش سرعت تکمیل پروژه‌ها با پرداخت اوراق مدت‌دار

وی درباره تخصیص اوراق و اسناد از طرف استانداری گفت: بخشی از مطالبات پیمانکارن در قالب اسناد خزانه یا اسناد تصفیه پرداخت می‌شود که مدت‌دار هستند و به دلیل کاهش نقدینگی پیمانکاران سبب می‌شود که آن‌ها نیز با سرعت کمتری پروژه‌ها را پیگیری کنند.

غلامی افزود: همه این موارد دست به دست هم داده تا سرعت پروژه‌های عمرانی کم شود منتها باید امکاناتی که در بودجه پیش بینی شده به صورت مطلوب استفاده شود.

اختیارات قانونی برای استفاده از بخش خصوصی

وی با اشاره به امکانات بودجه برای تامین اعتبارات پروژه‌ها توسط بخش خصوصی گفت: تبصره 19 بوجه مشارکت دولت با بخش خصوصی را فعال می‌کند و معمولا پروژه‌هایی که در سطح استان کلان است باید از محل تبصره 19 انجام شود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: بخش عمده‌ای از پروژه‌های شبکه‌های آزادراهی استان محل تبصره 19 انجام می‌شود و شاید رقمی که اکنون از این روش در این پروژه تامین می‌‌شود بیش از بودجه تصویبی استان است.

وی اظهار داشت: پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب نیز از محل تبصره 19 تامین هزینه می‌شود که مقدار آن هم معادل بودجه‌های تخصیصی سازمان آب و فاضلاب و حتی 3 برابر آن است.

غلامی با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی را در پروژه‌ها فعال کنیم، تصریح کرد: بازگشت سرمایه گذاری بخش خصوصی هم از محل عواید و درآمد پروژه‌هاست.

واگذاری پروژه‌های اجرایی نیمه تمام به بخش خصوصی

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان گفت: دومین روش تخصیص بودجه‌، ماده 27 الحاق 2 است که کلیه پروژه‌های نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی ادامه داد: طبق این ماده پروژه‌های ورزشی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، کشاورزی، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب که بخشی از آن انجام شده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غلامی با بیان اینکه بخش خصوصی این پروژه‌ها را تکمیل کرده و از محل درآمد آن به‌علاوه سود سرمایه گذاری که مستهلک شد، برداشت و پروژه را به دولت برمی‌گرداند، گفت: اکنون نزدیک 150 پروژه در این زمینه فعال شده و طبق آمار سازمان برنامه ریزی 350 پروژه است.

وی افزود: در این شرایط سخت اقتصادی که درآمد دولت بسیار پایین بوده و مشکل فروش نفت که بخش عمده درآمد دولت است، تنها راهکار استفاده از این 2 پتانسیل نهفته در بودجه سال 97 و 98 استفاده کنیم.

سهم اعتباری استانداری برای گلستان شهدا پرداخت شده است

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان درباره مشارکت استانداری در پروژه گلستان شهدا گفت: این پروژه به صورت یک سوم بین ما و دستگاه‌های مجری تقسیم شده که متناسب با اعتبارات تخصیصی، نسبت به یک سوم متعهد هستیم.

وی افزود: مجری پروژه استانداری نیست اما تامین بخشی از پروژه توسط استانداری انجام می‌شود که در قالب اعتبارات تخصیص یافته انجام شده است.

غلامی با بیان اینکه این کمک‌ها کافی نیست، خاطرنشان کرد: باید به صورت ویژه به این پروژه پرداخت تا بتوان آن را تا پایان سال به نقطه مطلوب رساند.

چه کسی سنگ شهدای استان را به سینه می‌زند؟

بررسی روند اجرای طرح سالن اجتماعات گلستان شهدا نشان می‌دهد هر سه نهاد متولی آن معتقدند تعهداتشان در اجرای طرح مذکور را با اندکی کم و زیاد انجام داده‌اند اما آنچه مشهود است نشان می‌دهد که این سالن هنوز به اندازه کم و زیادی هم که اذعان می‌شود، کامل نیست و راه تا تکمیل نهایی زیاد است.

شاید هم مشکل در تقسیم کار بین سه مجموعه استان است و لازم بود همه موضوع به یک دستگاه محول می‌شد. به نظر می‌رسد شهری با این عظمت در تقدیم شهدا شایسته است که سریع‌تر محل اجتماعی در خور عظمتش داشته باشد و موضوع از حد شعار فراتر رود و به مرحله اقدام و عمل برسد.

اسفند سال گذشته بود که مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز شهدا با ابراز گلایه‌مندی از وضعیت موجود گفت: «در اصفهان سال‌هاست فقط پُز 23 هزار شهید را دادیم اما هنوز برای آن‌ها هیچ حرکت برجسته‌ای انجام نشده است».

ساخت سالن اجتماعات گلستان شهدا که در برابر طرح‌های بزرگ و هزینه‌بر ملی و استانی و شهری، پروژه آنچنانی هم محسوب نمی‌شود؛ می‌تواند معیار خوبی برای اندازه‌گیری این موضوع باشد که الحق هنوز هم که هنوز است کار برجسته‌ای برای شهدا انجام نشده است.

انتهای پیام/ح

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۹۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان شتاب می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، جواد قناعت، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در خصوص دیدار خود با مسعود شکیبایی‌فر رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: با عنایت به اینکه خراسان‌جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده، موضوع کیفیت محورهای مواصلاتی در راستای ارتقای ایمنی سفر مسافران و گردشگران، برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: این دیدار با هدف پیگیری دو موضوع اساسی تخصیص اعتبارت باندهای دوم استان و اجرای طرح بازآفرینی شهری انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نتایج مطلوب این نشست، اظهار داشت: در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود باندهای دوم، محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی استان، درخواست مساعدت و تخصیص اعتبارات باندهای دوم و مصوبات سفر رئیس جمهور در این زمینه، ارائه شد.

وی ادامه داد: روش‌های تأمین مالی تکمیل باندهای دوم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی همچون تهاترها و ماده ۵۶ در این زمینه، به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

قناعت تأکید کرد: رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور این قول مساعد را داد که حداکثر تلاش را برای تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان داشته باشد.

به گزارش ایمنا، در این دیدار که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان حضور داشتند، بر اساس گزارشی که کارشناسان دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کردند، استان خراسان‌جنوبی بیشترین عملکرد را در حوزه باندهای دوم و پروژه‌های افتتاحی در سطح کشور داشته است.

کد خبر 747580

دیگر خبرها

  • روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد
  • تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد
  • زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد
  • اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟
  • اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس در استان بوشهر
  • تخصیص ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های محله‌محور منطقه ۵ اصفهان
  • هدیه ۲۰۰ میلیون ریالی معلم قزوینی برای بازسازی سالن اجتماعات مدرسه
  • تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس استان بوشهر
  • پروژه نیمه‌کاره ورزشی زهک چشم‌انتظار تأمین بودجه