Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پزشک جوان ایرانی از ماجرای پیوند هم زمان دو کلیه یک پسرک خردسال به یک مرد شصت ساله می‌گوید، عملی که شاید در طول یک سال انجام آن به اندازه انگشتان یک دست هم نرسد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، ماجرای پیوند عجیبی که در یکی از روز‌های پایانی اردیبهشت ماه امسال رخ داد از آنجایی آغاز شد که یک کودک ۵ ساله به خاطر یک بیماری مادرزادی در ناحیه سرش بیهوش و راهی بیمارستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکان همه آزمایش‌ها را انجام دادند تا پسرک خردسال سلامتی خودش را به دست بیاورد، اما انگار دست تقدیر چیز دیگری برای این فرشته کوچک نوشته بود و او باید ناجی جان چند نفر می‌شد. یک نفر که چشم انتظار قلب بود، یک نفر یک باید پیوند کبد انجام می‌داد و سرانجام مرد شصت ساله که برای زنده ماندن به دو کلیه احتیاج داشت.

با اعلام مرگ مغزی کودک تیم‌های رضایتگیری واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان دست به کار شدند و در طی چندین جلسه با خانواده کودک خردسال موفق شدند، رضایت خانواده او را برای اهدای اعضای این کودک به چند بیمار نیازمند بگیرند.

یک عمل عجیب برای اولین

شاید تا به آن روز بار‌ها و بار‌ها پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی به بیماری که چشم انتظار دریافت عضو پیوندی بود انجام شده بود، اما این بار ماجرا کمی متفاوت‌تر بود. این بار هم زمان دو کلیه کودک مرگ مغزی باید از بدنش خارج و هر دو کلیه به یک بیمار چشم انتظار پیوند زده می‌شد، کاری که در کشور سالانه انجام آن به اندازه انگشتان یک دست هم انجام نشده بود.

روایت پزشکی که پیوند را انجام داد

دکتر فرشاد نامداری پزشک جوانی است که این عمل موفقیت آمیز را انجام داد، او می‌گوید:عمل تقریبا نادری بود که در سال شاید فقط چند مورد انجام شود.

پسرکوچکی که دو کلیه او به مرد 60 ساله زندگی دوباره ای بخشید

 

او که متولد سال ۵۹ است می‌گوید:تا حالا این نوع عمل را ندیده بودم، روزی که قرار بود این پیوند را انجام دهم خیلی استرس داشتم. اما از آنجایی که یک روز با خودم عهد بسته بودم برای نجات جان یک انسان هر چه در توان دارم وسط بگذارم به همین خاطر با توکل به خدا وارد اتاق عمل شدم و کار را با تمام توان انجام دادم. هفته پیش وقتی با خبر شدم پیرمرد به سلامتی از بیمارستان مرخص شده است خستگی از تنم خارج شد و اشک شوق ریختم.

۲۰۰ پیوند در طی یک سال و هشت ماه، فعالیت پزشک جوانی

ماجرای دکتر نامداری به اینجا ختم نمی‌شود، ورود او به رشته تخصصی پیوند کلیه هم جالب است. او می‌گوید:زمانیکه دانشجوی پزشکی بودم هر زمان مریض‌های دیالیزی را می‌دیدم که در هفته باید ۱۲ ساعت از زمان زندگی خودشان را برای دیالیز کردن می‌گذاشتند غصه می‌خوردم. به همین خاطر فلوشیپ در رشته پیوند کلیه را گرفتم و کارم را به عنوان پزشک متخصص پیوند ریه آغاز کردم.

این دکتر جوان اضافه کرد:رشته پیوند کلیه کم‌تر کسی به سراغش می‌روئ، دلایلی هم دارد. یکی از دلایل این است که بیشتر عمل‌های پیوند کلیه در شب‌ها اتفاق می‌افتد، حدود ۲۰۰ پیوند کلیه در طی یک سال و هشت ماه انجام دادم و همه آن‌ها درشب بود. این ماجرا علت دارد، علتش این است از صبح تا بعدازظهر روند رضایتگیری طول می‌کشد و اغلب اوقات رضایت‌ها در بعد ازظهر اخذ می‌شود. از آنجایی که کلیه‌ها باید در کم‌تر از شش ساعت پیوند زده شود همان شبانه کار را انجام می‌دهیم.

تعهد دارم

درهرکاری می‌توان خوب پول در آورد، البته نه از طریق رسمی و حلال بلکه از طریق کار خلاف. نامداری می‌گوید:چند باری به من پیشنهاد‌های مالی دادند تا نوبت عمل را جلوتر بیاندازم. مگر می‌شود این کار را انجام داد. یعنی حق یک نفر دیگر را ضایع کنم تا یک نفر دیگر زودتر اعضای پیوندی را دریافت کند. شاید باورتان نشود، اما باور کنید یک بار تا سی میلیون تومان به من پیشنهاد دادند.

 

من عاشق کارم هستم

برای یک پزشک شیرین‌ترین لحظه همان لحظه‌ای است که یکی از بیمارانی که درمانش کردی درحالی که روی پای خودش ایستاده روبه رویت بایستند و از تو تشکر کند.

رضایت گیری

رضایتگیری هم می‌کنند، پزشکانی که درکار عمل پیوند اعضا هستند، درست مثل فرشاد نامداری که چندی پیش موفق شد رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی را بگیرد. وی این ماجرا را اینطور تعریف می‌کند:مدتی قبل بود که در یکی از بیمارستان‌ها درجریان مرگ مغز یک پسرجوان قرار گرفتیم.

همکارانم برای گرفتن رضایت به سراغ خانواده او رفتند، اما دل کندن پدر ومادر از فرزند کار آسانی نیست. زیاد فرصت نداشتیم و اگر کار پیوند انجام نمی‌شد با مرگ پسر جوان دیگر اهدایی انجام نمی‌شد. به همین خاطر خودم وارد ماجرا شدم و فکر می‌کنم در ۲۴ ساعت بیش از شش ساعت به صورت حضوری و تلفنی با این خانواده صحبت کردم تا اینکه سرانجام رضایت دادند اعضای بدن بیمار مرگ مغزی اشان به چند بیمار نیازمند جان دوباره‌ای ببخشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کودک مرگ مغزی اعضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار 
  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • انجام طرح نوبت اول واکسیناسیون فلج اطفال برای ۶۱۱ کودک زیر ۵ سال
  • اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان
  • اولین کنگره پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان
  • اولین کنگره سراسری پیوند کلیه ایران
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟