Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود موقعیت استراتژیک لارستان به لحاظ اقتصادی و جغرافیایی این شهرستان سهمی از استقرار صنایع بزرگ نبرده است. ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از لارستان، موضوع صنعت و اشتغال و در پی آن رونق اقتصادی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و هرچه به این مهم توجه ویژه‌ای شود به طور قطع بسیاری از آسیب‌های موجود در جامعه که ناشی از بیکاری و فقر است، کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحث ایجاد رونق و توسعه صنعتی سالیان متمادی است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رأس هرم حکومت اسلامی تأکیدات فراوان صورت می‌گیرد که نشان از اهمیت موضوع دارد. شهرستان لارستان در جنوب استان فارس و هم مرز با استان اقتصادی و بندری هرمزگان، دارای جایگاه ویژه به لحاظ جغرافیایی است.

لارستان با دارابودن نیروی انسانی شناور و فعال در عرصه بازرگانی و تجارت در خارج از مرزها دارای ظرفیتی قوی در امر صادرات و واردات است.این شهرستان دارای فرودگاه بین‌المللی بوده و با توجه به نزدیکی بنادر استان هرمزگان می‌تواند بارانداز جنوب کشور باشد.

به گفته محمدرضا پیمان‌فر، رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان در این شهرستان 6 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که شهرک‌ها و نواحی صنعتی حسن لری، پشته سنگر، اوز، بیرم، خنج و مرکزی لار دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

بنا بر آمار رسمی منتشر شده، شهرک‌های صنعتی لارستان با بیش از 320 هکتار مساحت، ظرفیت اشتغال بیش از 2 هزار و 600 نفر را دارند که با توجه به آماده بودن زیرساخت‌های سخت‌افزاری می‌توان برای تحقق آن گام برداشت.

فارس| زمین چمن استادیوم شهید دانشیار لارستان پس از 7 سال هنوز سبز نشده استفارس| ذخیره‌سازی آب در لارستان 72 درصد افزایش یافتاز قدیمی‌ترین بازار مسقف ایران تا سفره سبز طبیعت را در لارستان ببینید+تصاویر

براساس همین آمار شیراز صنعتی‌ترین شهر استان فارس است و 53 درصد صنایع فارس در این شهر واقع شده است و شهرستان‌های نی‌ریز، لارستان و مرودشت بعد از شیراز در رتبه‌های بعدی در این زمینه قرار دارند.

بنا به گفته رئیس امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت فارس این استان از نظر تعداد معادن رتبه چهارم و از نظر داشتن معادن فعال رتبه سوم و اشتغال‌زایی رتبه هفتم کشوری را داراست.

وی با بیان اینکه سنگ مرمر، چینی، مس، آهن، خاک نسوز و صنعتی، شن و ماسه، گچ و سنگ لاشه مهمترین سنگ‌های معادن در استان فارس است، گفته است: عمده معادن فارس در شهرستان‌های آباده، نیریز، بوانات، خرم بید، داراب، جهرم و لارستان است.

در شهرستان لارستان با توجه به گستردگی آن، ذخایر معدنی بزرگی همچون سنگ آهن، سنگ لاشه و تزئینی، نمک، گچ، شن و ماسه و غیره وجود دارد که متأسفانه آنچنان که باید و شاید از آن استفاده بهینه نشده و نیاز به ورود سرمایه‌گذاران است.

در اردیبشهت ماه سال جاری معاون استاندار و فرمانداری ویژه لارستان در جلسه شورای اشتغال این شهرستان با بیان اینکه موضوع اشتغال یک موضوع جدی است و محدود به این جلسه و جلسه بعد نمی‌شود، بلکه بایستی در طول شبانه روز و حتی در خارج از ساعات اداری نیز همه در راستای ایجاد اشتغال تلاش کنند، گفته بود: بخش خصوصی نیز بایستی در راستای ایجاد اشتغال وارد عمل شوند و همه مردم و مسئولین پای کار باشند و سیاست کاری خود را ایجاد اشتغال قلمداد کنند.

جلیل حسنی  با اشاره به اینکه در زمینه ایجاد اشتغال شهرستان لارستان رتبه دوم استان فارس را بدست آورده است، افزود: نرخ بیکاری در شهرستان به 6 و نیم درصد رسیده است.

در این جلسه فرماندار لارستان خطاب به روسای ادارات صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین هیات امنای شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی، بر لزوم پیگیری مستمر امور و ارائه بسته‌های تشویقی برای افزایش سقف اشتغال در لارستان تأکید کرده و خواستار راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید تا سقف حداقل 200 نفر اشتغالزایی شده است.

وی ابراز امیدواری کرده است تا بتوان با همت مسئولان و همراهی کارآفرینان و تولیدکنندگان چنین واحدهایی را در لارستان راه‌اندازی کرد.

همچنین امام جمعه لارستان در همایش «توسعه بخش مرکزی در سایه وحدت و خدمت همگانی» در آذر ماه 97 بر لزوم ایجاد صنایع بزرگ و مادر در لارستان تأکید کرده بود. 

وی خطاب به نماینده مردم در مجلس و دیگر مسئولان حاضر در همایش گفته بود: می‌دانیم که سرمایه‌های انباشته زیادی در بانک‌های لارستان وجود دارد و چون ریسک سرمایه‌گذاری به نسبت بالاتر است این منابع در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است.

به گفته حجت‌الاسلام موسوی اگر بتوانیم شعبه‌ای از یک صنعت مادر مثل خودروسازی را که پشتوانه دارد، در لارستان تاسیس کنیم سرمایه‌گذاران نیز به دلیل ریسک پایین در آن مشارکت می‌کنند.

به گزارش تسنیم ظرفیت موجود در لارستان اعم از نیروی انسانی فعال، سرمایه‌های بانکی، معادن، شهرک‌های صنعتی، زیرساخت‌های سخت افزاری، راه‌های ارتباطی و موقعیت جغرافیایی و غیره، ویژگی‌های متمایزی است که می‌تواند با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ، حلقه مفقوده اشتغالزایی و رونق اقتصادی را در این منطقه بکر و مهم در جنوب کشور و استان فارس فراهم سازد.

انتهای پیام/ش

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود

محسن حویزه در نشست شورای رفع موانع تولید شرکت های تابعه شهرستان که با حضور معاونین فرمانداری، جانشین دادستان شوش، روسای برخی ادارات، مدیران عامل برخی شرکت های شهرستان شوش ،کمک به رفع موانع چرخه تولید در واحدهای صنعتی شوش را مهمترین ماموریت دستگاه های متولی تولید و اشتغال در این شهرستان دانست و گفت: حفظ و تقویت چرخه تولید در شرکت های مستقر در شوش باید به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

او می‌گوید: ماموریت اصلی همه دستگاه های زیرساختی شوش کمک به تولید، برداشتن موانع و همچنین پیگیری تسهیل گری برای پرداخت دیون واحدهای تولیدی شوش است.

حویزه با تاکید بر اینکه کارگر، اشتغال و چرخه تولید خط قرمز مدیریت این شهرستان است ادامه داد: مطالبه دستگاه های خدمت رسان از شرکت ها نباید به گونه ای پیگیری شود که به تولید و اشتغال در این شهرستان آسیب وارد کند.

 فرماندار شوش می گوید: قوانین پیرامون سیاست گذاری و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به طور کامل شفاف و صریح است و رعایت این قوانین توسط همه شرکت های خصوصی و دولتی مورد انتظار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمام دستگاه ها به جای سنگ اندازی باید به دنبال تسهیل فعالیت واحدهای تولیدی در این شهرستان باشند گفت: بسیاری از مسایل مبتلا به واحدهای تولیدی با نگاه مسوولانه قابل گره گشایی در داخل شهرستان است و نباید مسایل کوچک منجر به اختلال در چرخه تولید در شوش شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد
  • طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن آبشار از دل کوه‌های لارستان + فیلم
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • لزوم رسیدگی به صنایع فعال استان گلستان
  • ۶۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در آذربایجان‌غربی محقق شد
  • تحقق ۶۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در آذربایجان‌غربی
  • رشد ۱۶۱ درصدی اشتغال در صنعت آذربایجان‌غربی