Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@14:10:18 GMT

چه کسانی به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۷۲۲۹

چه کسانی به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این بیماری پس از آلزایمر معمول ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می رود. به طور مختصر می توان گفت بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های نورولوژیک است که فرد مبتلا به آن به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از دست داده و در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری بر شدت علائم آن افزوده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) یا PD، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد. وی این بیماری را فلج لرزان نامید اما در اصل تمامی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون لرزش ندارند.

می‌توان گفت بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی تدریجی است که در اثر کاهش سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین‌ به وجود می‌آید. نبود این سلول‌ها منجر به از دست دادن کنترل ماهیچه‌های صاف و لرز‌ش‌های غیرقابل کنترل می‌شود.

بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، علایم بیماری را مربوط به تغییرات افزایش سن می‌دانند. به عنوان مثال لرزش را به پیری، سفت شدن عضلات را به آرتروز، حالت قوز و خمیدگی را به پوکی استخوان ربط می‌دهند. نکته قابل توجه این است که به طور معمول علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می‌کند. بنابراین اگر دو علامت یا بیشتر (در یک سمت بیشتر از سمت دیگر) در فردی دیده شود، تشخیص پارکینسون داده می‌شود؛ مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را مطرح کند. در هر حال برای تشخیص باید به پزشک مراجعه شود. دلایل اصلی ابتلا به این بیماری هنوز ناشناخته است اما در سال های اخیر تحقیقات مختلف نشان دهنده ی تاثیر فاکتور هایی از جمله ژنتیک، عوامل محیطی و عادات تغذیه ای می باشد.

محققان متوجه شده اند که جهش‌های ژنتیک خاص می‌تواند باعث ابتلای فرد به بیماری پارکینسون شود. در واقع تغییرات ایجاد شده در برخی ژن های خاص می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد هر چند که این تغییرات ژنتیک با ریسک پایینی همراه است و این عامل در موارد نادر باعث ابتلا به این بیماری می شود.

قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا فاکتورهای محیطی می تواند ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد اما این ریسک نیز به نسبت کم و ناچیز است. در واقع به نظر می رسد حشره کش‌ها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

احتمال ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل انواع سبزی، میوه و حبوبات است خطر ابتلا به بیماری پارکسیون را کاهش می‌دهد.

پیش بینی می شود مصرف زیاد چربی های حیوانی به عنوان یک عامل خطر ساز برای ابتلا به بیماری پارکینسون باشد در صورتی که حبوبات، آجیل، سیب زمینی، سبزیجات و گوجه این امکان را کمتر می سازد.

برای ارزیابی و تشخیص پارکینسون معمولا موارد زیر را انجام می دهند:

ضربه به انگشت دست و انگشت شست با هم و یا ضربه به پا برای بررسی کُندی حرکت مراجع

شل کردن دست برای مشاهده لرزش در حین استراحت

شل کردن عضلات حین حرکت گردن بازو ها و ساق پا به منظور بررسی سفتی اندام‌ها

حفظ تعادل ایستادن حین هل دادن آرام

تشخیص بیماری به طور معمول مبتنی بر معاینه فیزیکی است، اما بررسی‌های طبی و اسکن مغز نیز برای اطمینان از عدم وجود بیماری‌های دیگر و رد سایر اختلالات انجام می‌شود.

غربالگری حس بویایی نیز می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون قبل از ظهور علایم حرکتی این بیماری کمک کند. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مردانی که کمترین قدرت بویایی را داشتند 2.5 برابر کسانی که قویترین حس بویایی را داشتند به پارکینسون مبتلا شدند. بنابراین اختلال یا از دست دادن حس بویایی پیش نشانگر پارکینسون است و می‌تواند بیماری را از چندین سال قبل پیش بینی کند. این موضوع برای توقف یا کند کردن پیشرفت بیماری اهمیت زیادی دارد.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عوامل ژنتیکی و محیطی از قبیل سابقه فامیلی مثبت، جنسیت مذکر، ضربه به سر، تماس با آلاینده‌ها (به ویژه حشره کش‌ها و آلودگی هوا)، آسیب مغزی، رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده، کمبود اسیدفولیک، کمبود ویتامین ‌D و کمبود ویتامین B12، دیابت، استفاده از آب چاه یا مصرف ترکیبات آفت‌کش، استرس و شیوه نوین زندگی در بروز این بیماری موثرند.

این بیماری اغلب در سنین 50 تا 70 سالگی ایجاد می‌شود و میزان شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. با این حال ابتلای به این بیماری در سنین پایین‌تر نیز گزارش شده است. پارکینسون یک اختلال حرکتی است که بر اثر نابودی برخی سلول‌های مغزی بروز می‌کند. افراد مبتلا دچار لرزش می‌شوند، اما این بیماری غیرقابل علاج می‌تواند به فلج و در نهایت مرگ نیز منجر شود.

برای درمان بیماری پارکینسون از متدهای درمانی مختلفی استفاده می شود و به علت پیشرونده بودن سیر بیماری و کاهش تدریجی عملکرد فرد توانبخشی این بیماران و بویژه کاردرمانی به عنوان عضوی از تیم درمان حائز اهمیت است.

می‌توان گفت؛ پارکینسون بیماری کشنده نیست، و درمان قطعی ندارد بلکه با درمان دارویی علائم بیماری کنترل می شود، در این بیماری ماده شیمیایی در مغز کم می شود که داروها این کمبود را جایگزین می کنند تا زمانی که دارو به میزان مناسب مصرف می شود بیمار دچار علائم نمی شود.

در موارد شدید پارکینسون جراحی انجام می شود و دستگاهی در مغز قرار می دهند که مشکلات حرکاتی بدن بیماران کنترل می شود، عوارض جراحی بسیار ناچیز است و نسبت به سود آن درصد عوارض یک به 100 است.

مصرف داروهای حاوی ترکیبات دوپامین، سبب کاهش و بهبود علائم پارکینسون می‌شود. در مواردی که پارکینسون پیشرفته باشد یعنی از شروع بیماری ۶ سال گذشته باشد و یا مصرف دارو پاسخ مناسب را نداشته باشد و یا عوارض دارویی برای بیمار رخ دهد جراحی توصیه می‌شود اما تصمیم‌گیری برای جراحی بر عهده متخصص مغز و اعصاب است.

هر بیمار مبتلا به پارکینسون، کاندیدای مناسب جراحی نیست و در عین حال، عمل جراحی به صورت الکترودگذاری داخل مغز است. همچنین می‌توان از درمان های غیردارویی این بیماری مثل توانبخشی و ورزش استفاده کرد. فعالیت بدنی باعث افزایش قدرت عضلات، بهبودی و نرمی حرکات اندام و بهبودی تعادل و کاهش سفتی و درد مفاصل می‌شود. برای افراد مبتلا به پارکینسون، ورزش‌های هوازی مانند پیاد ه‌روی، تردمیل، شنا و دوچرخه‌سواری توصیه می‌شود.

محققان ثابت کرده اند که نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در طول روز ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد. ضمن این که هیچ مدرکی دال بر این که سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، می‌توانند همین تاثیر قهوه را داشته باشند، وجود ندارد. مصرف کمتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین البته بدون افزودنی‌های شیرین، برای پیشگیری از پارکینسون توصیه می‌شود. چای سبز نیز به پیشگیری از پارکینسون کمک می‌کند. این نوع چای حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول است، که ممکن است منجر به از بین رفتن رادیکال‌های آزاد بدن شوند.

مصرف سبزیجات تازه و خام در هر وعده غذایی خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد. سطوح پایین ویتامین ب و فولات منجر به افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می‌شود.

بهترین منابع اسید فولیک یا همان فولات را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. منابعی مثل: اسفناج، کاسنی فرنگی، کاهو، مارچوبه، خردل، خربزه، بامیه و کلم.

مصرف آنتی اکسیدان‌ها خطرات ناشی از استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد که خود عامل ابتلا به پارکینسون هستند. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند کنگر فرنگی، کلم پیچ، سیب زمینی، انواع توت، گلابی، سیب‌ها، انگور، تخم مرغ، عدس، لوبیا، گردو، شکلات تیره، باقلا و ... برای پیشگیری از پارکینسون ضروری است.

انتهای پیام/

169 / 156 پارکینسون بیماری آلزایمر جهش‌های ژنتیک لرزش دست اختلال خواب پزشک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پارکینسون بیماری آلزایمر لرزش دست اختلال خواب پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟

فرارو- پرفشاری خون، کلمه دیگری برای فشار خون بالا عامل اصلی کمک کننده به بیماری قلبی و سکته مغزی است که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان می‌باشد. در ایالات متحده از هر پنج بزرگسال مبتلا به فشار خون یک نفر نمی‌داند که به آن مبتلا است.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، فشار خون بالا تا چه اندازه شایع است و چرا تشخیص آن مهم می‌باشد؟ چگونه درمان می‌شود؟ علاوه بر دارو‌ها چه عواملی در سبک زندگی می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند؟ برای افرادی که به تازگی مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده مهم‌ترین چیزی که باید ابتدا تغییر کند، چیست؟

فشار خون بالا چیست و چگونه فشار خون بالا منجر به مشکلات سلامتی می‌شود؟

فشار خون با میلی متر جیوه اندازه گیری می‌شود. سیستولیک (عدد بالایی) فشار در شریان‌ها را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می‌کند و دیاستولیک (عدد پایین) فشار موجود در شریان‌ها را بین ضربان‌های قلب اندازه گیری می‌کند. فشار خون بالا به طور کلی به عنوان فشار خون در یا بالاتر از ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه تعریف می‌شود. این مرحله فشار خون بالا نامیده می‌شود.

مرحله دو زمانی است که فشار خون به طور مداوم ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه یا بالاتر است. بحران فشار خون زمانی است که ۱۲۰/۱۸۰ میلی متر جیوه باشد. فشار خون بالا می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن آسیب برساند. این وضعیت می‌تواند به شریان‌ها آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی شود.

فشار خون بالا می‌تواند باعث مسدود شدن یا ترکیدن شریان‌هایی شود که خون را به مغز شما می‌رسانند و منجر به سکته می‌شود. هم چنین، فشار خون بالا علت بیماری مزمن کلیه است. افراد مبتلا به فشار خون مزمن خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله احتمال بیشتر ابتلا به زوال عقل را دارند. فشار خون بالا در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد.

آیا افراد بر اساس علائمی که دارند متوجه فشار خون بالا می‌شوند؟

برخی از افراد علائمی مانند درد قفسه سینه، سردرد و تاری دید را تجربه می‌کنند. با این وجود، این علائم نشانه‌هایی از آسیب اندام هستند و بنابراین نشانه‌های دیررس فشار خون هستند. اکثر افرادی که فشار خون بالا دارند علائمی ندارند. به همین دلیل غربالگری فشار خون بسیار مهم است.

فشار خون بالا تا چه اندازه شایع است؟ آیا گروه‌هایی وجود دارند که نسبت به سایرین در معرض خطر بیش تری قرار داشته باشند؟

فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که تقریبا ۴۸ درصد از بزرگسالان ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ایالات متحده درصد بیش تری از مردان در مقایسه با زنان به فشار خون بالا مبتلا هستند. این بیماری هم چنین در بزرگسالان سیاه پوست غیر لاتین تبار بیش از سفید پوستان، لاتین تبار‌ها و آسیایی تبار‌ها شایع است. دلایل این تفاوت‌ها پیچیده است و شامل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و اجتماعی می‌باشد. هم چنین، افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند بیش‌تر در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند و افراد در سنین بالاتر بیش‌تر در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند. تقریبا نیمی از آنان از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند و صرفا ۴۲ درصد مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

فشار خون بالا چگونه درمان می‌شود؟

دو دسته کلی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد: دارو‌ها و تغییر سبک زندگی. انواع مختلفی از دارو‌های مورد تایید برای درمان فشار خون بالا وجود دارند. آن دارو‌ها شامل دیورتیک‌هایی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا از شر سدیم و آب اضافی خلاص شود بتا بلاکر‌هایی که ضربان قلب و در نتیجه کار قلب را کاهش می‌دهند و مسدود کننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE) که باعث آرامش و باز شدن عروق خون می‌شوند.

قرص‌هایی وجود دارند که دارو‌ها را در رده‌های مختلف ترکیب می‌کنند. برخی افراد با مصرف یک دارو آغاز می‌کنند و سپس به داروی دیگری تغییر جهت پیدا می‌کنند. برخی دیگر به دو یا چند دارو نیاز دارند.

علاوه بر مصرف دارو‌ها به بیمارانی که فشار خون بالا در انان تشخیص داده شده توصیه می‌شود جنبه‌هایی از سبک زندگی خود را تغییر دهند که فشار خون آنان را بالا می‌برد. این تغییرات مشابه ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد در زمانی است که مبتلا به فشار خون بالا نیستند، اما به عنوان اقدام پیشگیرانه از آن پیروی می‌کنند بدان معنا که می‌توانند از فشار خون بالا در افرادی که هنوز مبتلا به آن تشخیص داده نشده اند جلوگیری کنند.

افراد برای کنترل بهتر فشار خون خود چه تغییراتی در سبک زندگی خود می‌توانند ایجاد کنند؟

به افراد توصیه می‌شود فهرستی از پنج عادت کلیدی روزانه را تهیه کنند.

ابتدا باید مشخص کنند که سطح فعالیت بدنی شان چه میزان است؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را توصیه می‌کند که حداقل با شدت متوسط باشد. مطالعات نشان داده اند که حتی با نصف مقدار توصیه شده فواید قابل توجهی برای سلامتی وجود دارد. افراد هم چنین باید میزان تحرک شان در طول روز را ارزیابی کنند، زیرا افرادی که پشت میزنشین هستند برای جبران نشستن طولانی مدت خود ممکن است به ورزش بیش تری نیاز داشته باشند.

دوم آن که افراد باید مشخص سازند که رژیم غذایی فعلی شان چیست؟ آیا در حال حاضر از رژیم غذایی کاملا سالم با مقدار زیادی مواد غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل پیروی می‌کنند یا شامل مقادیر زیادی چربی‌های اشباع شده و مواد غذایی فوق فرآوری شده است؟

سوم آن که افراد باید مشخص سازند چه میزان سیگار می‌کشند می‌نوشند؟ سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از موادی مانند ماری جوانا و کوکائین می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. آن مواد هم چنین می‌توانند کنترل فشار خون را سخت‌تر کنند و و اثرات منفی فشار خون بالا را تشدید نموده و با اثرات دیگر ترکیب نمایند.

چهارم آن که فرد باید مشخص سازد که سطح استرس اش به چه میزان است؟ در مطالعات صورت گرفته سطوح بالاتر استرس با افزایش فشار خون و هم چنین بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مرتبط دانسته شده اند.

پنجم آن که فرد باید تشخیص دهد آیا وزن مناسبی دارد یا خیر. چاقی یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. افرادی که در دسته اضافه وزن قرار دارند نیز بیش‌تر در معرض فشار خون بالا هستند. کاهش وزن از طریق تغییر سبک زندگی یا از طریق دارو‌ها نیز منجر به کنترل بهتر فشار خون می‌شود.

آیا می‌توان ترتیب مداخلاتی که باید انجام شود را رتبه بندی کرد؟

بستگی به فرد دارد. کسی که اصلا ورزش نمی‌کند از آغاز فعالیت بدنی سود می‌برد. فرد دیگری که از نظر بدنی کاملا فعال است، اما سیگار می‌کشد باید سیگار را ترک کند. با این وجود، فرد دیگری که غیر سیگاری است، اما همیشه فست فود می‌خورد باید با تجدیدنظر در رژیم غذایی آغاز کند. افراد هم چنین باید در مورد تغییراتی که می‌توانند ایجاد کرده و حفظ کنند صادق باشند.

برای ایجاد تفاوت در سلامت خود لازم نیست همه چیز را به طور کامل انجام دهید. یک استراتژی خوب دیگر آن است که با میوه و سبزیجات آغاز کنید. بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی استرس را در زندگی خود کاهش دهند، اما شاید بتوانند راحت‌تر شروع به خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیش تری کنند.

برای بیمارانی که به تازگی فشار خون بالا تشخیص داده شده اند مهم‌ترین چیزی که ابتدا باید تغییر کند چیست؟

فردی که فشار خون اش اندکی افزایش یافته ممکن است بتواند به تنهایی با تغییر سبک زندگی شروع کند. از سوی دیگر، برای افرادی که فشار خون بسیار بالا دارند بسیار مهم است که بلافاصله دارو‌ها را مصرف کنند.

به طور کلی از افراد خواسته می‌شود در صورت نیاز مصرف دارو را به تعویق نیاندازند. دارو‌های کاهش فشار خون بالا دهه هاست که وجود داشته اند. آن دارو‌ها بی خطر و موثر هستند و گزینه‌های زیادی وجود دارد تا در صورت تجربه عوارض جانبی بتوانید داروی دیگری را مصرف کنید. برخی از بیماران پس از بهبود تغییرات سبک زندگی مجبور به مصرف دارو نمی‌شوند.

با این وجود، مصرف دارو‌ها را به تعویق نیندازید. هم چنین به یاد داشته باشید که کنترل فشار خون بالا چیزی است که باید به عنوان یک تعهد بلندمدت برای سلامت خود بپذیرید. آسیب‌هایی که فشار خون بالا به بدن شما وارد می‌کند به مرور زمان جمع می‌شود، اما اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل فشار خون و حفظ سلامت خود انجام دهید.

دیگر خبرها

  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیری مرموز سرطان
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • مواد غذایی موثر بر آلزایمر را بیشتر بشناسیم