Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
اسباب بازي کودک و نقش اساسي آن در رشد ذهني و مهارتي کودک
بهترين اسباب بازي آن است كه كودک را مجذوب خود مي كند و او بارها به سراغ آن مي رود و کودک تحريك و لذت بيشتر و بيشتري از آن كسب ميكند. اين اسباب بازي ممكن است خيلي گران يا خيلي ارزان تمام شود ولي نهايتاً همان اسباب بازي است كه كودك از آن لذت مي برد و بيشترين امكانات يادگيري را براي وي فراهم مي آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازي، محرک رشد ذهني و جسمي کودکان
بازي يک فعاليت مهم، حياتي و لازم الاجرا براي همه ي دوره هاي مختلف رشد است. بازي با اسباب‌بازي، غذاي رواني کودکان است و از ديدگاه روانشناسي تمايل به بازي کردن و داشتن اسباب‌بازي يکي از نشانه‌هاي سلامت عقل، کنجکاوي و هوشياري به شمار مي‌رود.
بازي کردن و جنب و جوش کودکان در هر شرايط, مهم ترين ويژگي يک کودک محسوب مي شود. البته بازي کردن تنها مختص کودکان نيست و انسان در هر سني سرگرمي و بازي هاي مناسب سن خود را پيدا مي کند. ولي اگر بدانيم بازي و نوع اسباب بازي که در اختيار کودکانمان قرار مي دهيم تاثير مستقيم در رشد ذهني و افزايش مهارت هاي حرکتي او دارد حساسيت بيشتري در انتخاب اسباب بازي هاي او به خرج مي دهيم.
كودک در جريان بازي پرورش فكري، عاطفي و جسمي و اجتماعي مي‌يابد زيرا بازي راهي براي ابراز و نشان دادن احساسات است و باعث تخليه فشار و استرس‌هاي عصبي کودک مي‌شود. بازي، روش طبيعي شركت كودكان در فعاليت‌هايي است كه سرانجام سبب كسب مهارت و ورزيدگي براي مقابله با مشكلات زندگي مي‌شود. كودكان از طريق بازي احساسات، ناكامي‌ها و اضطراب‌هاي خود را بيان مي‌دارند. بازي در واقع تلاش كودک براي كنار آمدن با محيط است كه از اين طريق او خود را مي‌يابد و دنيا را درک مي‌كند.
کودکان در زمان بازي بطور کلي 3 چيز را ياد ميگيرند:
- يادگيري درباره خود
- يادگيري درباره جهان پيرامون و اطرافيان
- يادگيري حل مسائل پيش آمده
اسباب‌بازي‌هاي که در تقويت قوه خلاقيت کودک موثر است
انواع اسباب بازي
اسباب‌بازي‌ها به دو گروه سازمان‌يافته و سازمان‌نيافته تقسيم مي‌شوند؛
اسباب‌بازي‌هاي سازمان‌يافته
اسباب‌بازي‌هاي سازمان‌يافته معمولا براي کار مشخصي طراحي مي‌شوند. اسباب‌بازي‌هاي سازمان‌يافته شامل جغجغه و وسايل رنگي که بالاي تخت کودک آويخته مي‌شود، است.
اسباب‌بازي‌هاي سازمان نيافته
اسباب‌بازي‌هاي سازمان نيافته خلاقيت کودک را تقويت مي‌کنند.
اسباب‌بازي‌هايي براي مهارت‌هاي حرکتي دست و هماهنگي چشم با انگشتان مانند مهره‌هاي رنگي که نخ را بايد از سوراخ آنها رد کرد، تقويت قوه تشخيص مانند اشکال هندسي گوناگون، جورچين، کارت‌هاي مصور رنگي و لوتوي رنگ و تقويت قدرت گويايي و بيان کودک مانند سازدهني، بوق، سوت، کارت مشاغل و داستان‌هاي مادلند نيز از اين نوع هستند.
اسباب‌بازي‌هاي ساختني مانند لگو ساختمان‌سازي و مکعب‌ها وسايلي براي تقويت قوه خلاقيت، مداد و آبرنگ براي نقاشي و بيان کردن احساسات به صورت بي‌کلام و وسايلي براي بازي‌هاي تجسمي يا تخيلي مانند عروسک، خمير مجسمه‌سازي، شن و ماسه و آب از جمله اسباب‌بازي‌هاي سازمان‌نيافته به شمار مي‌روند.
از انواع اسباب بازي مي‌توان به موارد زيز اشاره کرد:
اسباب بازي هاي عروسکي
اسباب بازي هاي شخصيت کارتوني
اسباب بازي هاي وسايل نقليه
اسباب بازي هاي ورزشي و فعاليت بدني
اسباب بازي هاي مهارتي
اسباب بازي هاي معما و بازي
اسباب بازي هاي سازه اي
اسباب بازي هاي اکتشافي
اسباب بازي هاي کمک درماني ( لکنت زبان و...)
اسباب بازي مناسب کودک شما کدام است؟
اسباب بازي مناسب براي رده‌هاي سني متفاوت
اسباب بازي متناسب با سن و مهارت کودک
اسباب‌بازي بايد مناسب سن، علاقمندي، توانايي ذهني و رشدي کودک باشد. اسباب‌بازي نبايد ساده يا بسيار پيچيده و خسته‌کننده باشد بلکه بايد خلاقيت کودک را پرورش دهد.
گرايش و علايق کودک
تمايا و علايق کودک با در نظر گرفت سن و جنسيت او از فاکتورهاي مهمي است که بايد در انتخاب اسباب بازي براي فرزند دلبندتان در نظر گيريد. به طور مثال از يک تا سه سالگي کودکان به تدريج به اسباب‌بازي‌ها و کتاب‌هاي مصور رنگي گرايش پيدا مي‌کنند بنابراين در اين دوره از رشد کودکان بايد از اسباب‌بازي‌هاي رنگي استفاده کرد.
ايمني اسباب بازي
رعايت ايمني در اسباب‌بازي که در اختيار کودکان گذاشته مي‌شود، بسيار مهم است به طوريکه اسباب‌بازي بايد مطمئن و بي‌خطر بوده و به گونه‌اي باشد که در کودک شادي و نشاط ايجاد کند.به عنوان مثال کودکان 6 تا 18 ماهه به علت رشد دندان‌هاي شيري اشياء را در دهان مي‌گذارند و آنها را با آرواره‌هاي خود فشار مي‌دهد بنابراين بايد اسباب‌بازي‌هايي در اختيار آنها قرار داد که نرم، قابل شست‌وشو و نشکن بوده و نوک تيز، فلزي و برنده نباشند.
• بهتر است براي کودک (به ويژه براي سنين بالاي 2 سال) با توجه به موارد گفته شده اسباب بازي را انتخاب کنيد كه خود كودک را به بازي و تحرک وا دارد نه اين‌كه اسباب‌بازي، بازي كند و كودک تماشا.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پینوکیویی که کارآفرین است

داود زارع در آستانه برگزاری جلسه نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» از ویژگی‌های این نمایشنامه گفت و ابراز تاسف کرد که مسئولان ما از نقش مهم تئاتر در پرورش کودکان و نوجوانان غافل هستند.

نمایشنامه‌ ‌ «پینوکیو» با ترجمه و کارگردانی داود زارع، روز جمعه ۷ اردیبهشت و نیز روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه روخوانی می‌شود. نقش‌خوانان این نمایشنامه‌خوانی گروهی از کودکان هستند که همگی آموزش تئاتر دیده‌اند.

داود زارع که خود متن این نمایشنامه را ترجمه کرده، درباره محتوای این اثر نمایشی به ایسنا گفت: کار ما بر اساس نمایشنامه «پینوکیو» نوشته سو آرنگو اجرا می‌شود. این نمایشنامه‌نویس، متن پینوکیو را از داستان اصلی آن که نوشته کارلو کلودی است، اقتباس کرده. من نمایشنامه سو آرنگو را ترجمه کرده‌ام که به زودی هم منتشر می‌شود و البته در ترجمه آن افزوده‌هایی دارم که با توجه به ویژگی‌های جامعه امروز خودمان به متن اصلی اضافه شده است.

این کارگردان با ابراز تاسف از اینکه در جامعه با معضل دروغگویی و ریاکاری رو به رو هستیم، ادامه داد: این مساله، جامعه امروز ما را تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل بر موضوع راستگویی و حقیقت‌گویی تاکید کرده‌ایم، حتی اگر گاهی به زیان ما باشد. احترام به بزرگتر، موضوع دیگری است که به آن توجه داریم. در کنار اینها بر تحصیل علم و تلاش برای رسیدن به خواسته‌ها نیز تمرکز داریم چراکه در جامعه امروز، اغلب پدر و مادرها هستند که خواسته‌های کودکان را به سرعت برآورده می‌کنند ولی ما در این نمایش به آنان می‌گوییم که برای تحقق خواسته‌هایشان، خود، باید زحمت بکشند و از راحت‌طلبی دست بردارند.

زارع با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کودکان بخش زیادی از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند، افزود: بسیار علاقه‌مندم که بچه‌ها را به عالم دوستی برگردانم. به هر حال، این مفاهیم را برای کودکان برجسته کردم. در نهایت، پینوکیوی ما به جایی می‌رسد که کارگاه نجاری پدر ژپتو را حفظ و آن را به یک کارگاه بزرگ عروسک‌سازی تبدیل می‌کند. یعنی به یک کارآفرین تبدیل می‌شود و این نکته مهمی است چون بسیاری از جوانان امروزی، دوست دارند بعد از پایان تحصیل خود، به استخدام جایی دربیایند نه اینکه خود، شغلی ایجاد کنند.

او که در کنار اجرای تئاتر، به عنوان مدرس نیز به آموزش تئاتر برای کودکان و نوجوانان اشتغال دارد، درباره مزایای تمرین تئاتر برای هنرجویان کودک و نوجوان توضیح داد: یکی از کارهای من ساخت نمایش با کودکان و برای کودکان است. بچه‌هایی که در این جلسه نمایشنامه‌خوانی حضور دارند، همه هنرجویان تئاتر هستند و هیچ یک آماتور نیستند. معتقدم حضور بازیگران کودک سبب می‌شود درک مفاهیم نمایش برای تماشاگران کودک، آسان‌تر و پذیرفتنی‌تر باشد و نمایش، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل از سال ۹۶ ترجیح می‌دهم در کارهای کودک و نوجوان، از بازیگران همین گروه‌های سنی بهره بگیرم.

این مربی تئاتر با تاکید بر نقش مهم این هنر بر پرورش کودکان و نوجوانان اضافه کرد: قرار نیست همه بچه‌هایی که آموزش تئاتر می‌بینند، هنرمند شوند اما مهم این است که در هر شغلی، موفق‌تر و خلاق‌تر خواهند بود. ضمن اینکه فکرشان عمیق‌تر می‌شود و قدرت بیشتری برای حل مسائل‌ پیدا می‌کنند.

زارع، یکی دیگر از مشکلات جامعه ما را ضعف در کارهای گروهی دانست و افزود: ما در کارهای انفرادی موفق‌تریم ولی در کارهای گروهی، معمولا دچار ضعف هستیم اما تئاتر، به جبران این ضعف هم کمک می‌کند. از سوی دیگر ما آموزش ندیده‌ایم به عقاید دیگران احترام بگذاریم اما تئاتر کمک می‌کند که نه تنها به عقاید دیگران و حتی عقاید مخالف خود احترام بگذاریم، بلکه به آنها فکر کنیم که شاید درست‌تر از عقیده ما باشند. بنابراین کودکان و نوجوانانی که از چنین توانمندی‌هایی برخوردار می‌شوند، بهتر می‌توانند با هم‌نسلان خود ارتباط برقرار کنند.

او خاطرنشان کرد: تئاتر می‌تواند عمیقا در پرورش نسل بعدی نقش بسیار مهمی ایفا کند ولی متاسفانه این موضوع مهم، در چشم مسئولان ما مغفول مانده است.

زارع با ابراز خوشنودی از استقبال مخاطبان از جلسات نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» افزود: پیش فروش بلیت‌های کار، نشان‌گر استقبال تماشاگران است و به احتمال قوی چند جلسه دیگر هم تمدید خواهیم کرد. ضمن اینکه صحبت‌هایی برای اجرای صحنه‌ای همین نمایشنامه در جریان است.

بازیگران این اجرا (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: نیلوفر افشاریان‌زاده، محمدصالح بیات، پریماه حسین‌پور، آویتا حیدری، بنیتا حیدری، ملیسا رجایی، محدثه رستمی‌فر، نفس رستمی‌فر، ثنا رنگ‌ساز، آناهیتا زحمتکش، آیلین غریبی، کیان فراهانی، محمدطاها موسوی، نیلیاسادات میری زرندی.

دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایشنامه‌خوانی به شرح زیر هستند:

مشاور کارگردان: نرگس اصغری، طراح صحنه: داود زارع، زهرا امینی، طراح لباس: شیما محترمی، طراح گریم: لیلا پریشان، حسین تبریزی، طراح پوستر: امیرحسین شقاقی، انتخاب موسیقی: داود زارع، دستیار کارگردان: زهرا بخشنده، منشی صحنه: حدیثه میرزایی، مدیر صحنه: سوگند زارع لواسانی، رومینا ابراهیم‌زاده، ریحانه زارع، عکاس: اختر تاجیک، مهفام شیخ جعفری، روابط عمومی: گروه (تئاتر کودک ببین) ریحانه مطهری، روژین ستاری، روشنک کریمی، مجری طرح : آموزشگاه بازیگری و موسسه هنرهای نمایشی توانش.

این جلسه نمایشنامه‌خوانی ساعت ۱۶ روزهای ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در تالار هنر به نشانی: خیابان مفتح جنوبی، خیابارن ورزنده، جنب دانشکده سینما تئاتر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان