Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@20:52:42 GMT

تغییر هویت ویروس‌ها منجر به آلزایمر می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۷۹۷۴

تغییر هویت ویروس‌ها منجر به آلزایمر می‌شود

بررسی‌های جدید محققان سوئدی نشان می‌دهد که ویروس‌ها در تماس با مایعات بیولوژیکی (biological fluids) عفونی‌تر می‌شوند و تغییر هویت می‌دهند؛ این تغییر هویت می‌تواند نقش موثری در ابتلا به مشکلات عصبی همچون آلزایمر داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تیمی از محققان دانشگاه استکهلم و مؤسسه "Karolinska" در سوئد، با بررسی نمونه‌های بیولوژیکی انسان و موش دریافتند فرآیندی که باعث عفونی شدن سلول‌های ویروسی می‌شود، تشکیل پروتئین کرونا (protein corona) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین صورت که ویروس در مواجهه با مایعات بیولوژیکی با استفاده از پروتئین‌ها، یک پوشش اطراف خود ایجاد می‌کند.

بسیاری از این پروتئین‌ها به محض رسیدن به سطح ویروس، مولکولی با عنوان "پروتئین کرونا" تشکیل می‌دهند که ویروس را خطرناک‌تر و مضرتر می‌کند و سبب عفونی‌تر شدن آن می‌شود. تشکیل این پروتئین تغییری در سطح ژنتیکی ویروس وارد نمی‌کند اما تراکم پروتئین‌های مختلف کرونا بر روی سطح ویروس با توجه به محیط ، هویت‌های مختلفی به آن می‌دهد که باعث می‌شود ویروس از فاکتورهای میزبان خارج سلولی، به نفع خود استفاده کند.

در آغاز این مطالعه، محققان سوئدی به بررسی چگونگی تشکیل این پروتئین بر ویروس "سن سی شیال تنفسی" RSV)) پرداختند؛ RSV یک ویروس معمولی است که باعث عفونت‌های حاد تنفسی، به ویژه در کودکان می‌شود. نتیجه بررسی‌های محققان نشان داد که علائم پروتئین کرونا در خون بسیار متفاوت‌تر از مایعات ریه است. این علائم حتی در میان انسان و دیگر گونه‌های زیستی همچون میمون نیز با هم فرق دارد.

یافته‌های جدید حاکی از این است که پروتئین کرونا در موش‌های آلوده به ویروس "هرپس سیمپلکس نوع یک HSV-۱" که از مهم‌ترین ویروس‌های بیماری‌زای انسانی است، تأثیر متفاوتی دارد و به پروتئین‌های آمیلوئیدها متصل می شود. آمیلوئیدها، نوعی از پروتئین‌ها هستند که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر و دیگر بیماری‌های روانی، پلاک‌های سمی ایجاد می‌کنند و نقش موثری در ابتلا به بیماری‌های عصبی دارند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آلزایمر تازه های پزشکی عفونت های ویروسی مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ منبع پروتئین گیاهی

آفتاب‌‌نیوز :

محصولاتی که در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم را می‌توانید هم به صورت تنها و هم در کنار سایر وعده‌های غذایی مصرف کنید و ارزش غذایی وعده‌های روزانه خود را افزایش دهید.

عدس و دال عدس

لوبیا چیتی

نخود

ماش و جوانه ماش

نخود سبز

کینوا

پسته و بادام

کلم بروکسل

دانه چیا

ذرت

کلم بروکلی

سویا

دیگر خبرها

  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد
  • وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله ایران به اسرائیل تغییر کرده است | همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم