Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از اتمام مرحله نخست کاوش باستان شناسي و نجات‌بخشي گورستان تاريخي سرند شهرستان ورزقان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما؛  "مرتضي آبدار" با اشاره به انجام برنامه کاوش اضطراري در محل کشف اتفاقي اموال تاريخي در مسير احداث برزگراه خواجه - ورزقان گفت: نظر به اينکه طي عمليات عمراني بزرگراه خواجه به ورزقان، حوزه روستاي سرند، در حين اجراي پروژه بصورت اتفاقي تعدادي اشيا تاريخي کشف شده بود، لذا پس از دريافت مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان مرکزي، عمليات کاوش اضطراري و نجات بخشي با مشارکت تيمي متشکل از باستان شناسان زبده اداره کل ميراث فرهنگي استان به سرپرستي "حسين اسماعيلي عتيق" به منظور مطالعه منطقه و قبور کشف شده آن منطقه در راستاي شناخت هر چه بيشتر فرهنگ و تمدن اقوام و سکونتگاه هاي آن ها در ادوار مختلف تاريخي اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدير کل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در ادامه تشريح کرد: عمليات اوليه کاوش اضطراري و نجات بخشي محل کشف آثار مورد مطالعه و کاوش قرار گرفت و در نتيجه آن مشخص گرديد، اين قسمت بخشي از گورستان تاريخي در دوره اشکانيان بوده و آثاري که از آنجا بدست آمده شامل يک سري اشياي تاريخي از قبيل انواع ظروف و کوزه هاي سفالي و اشياي مفرغي شامل دستبند، سنجاق سر و تزيينات مفرغي که از داخل قبوري که متعلق به اشکانيان بود، بدست آمد و جهت اقدامات اوليه و مطالعه به موزه منتقل شد.

وي افزود: با توجه به تدفين هاي صورت گرفته در دامنه کوه، قبور بصورت پلکاني و بعضاً در دو طبقه هستند، لذا کاوش قبور مکشوفه در دو مرحله صورت گرفت، در مرحله اول قبور فوقاني مورد کاوش و بررسي قرار گرفت و سپس پس از جمع آوري قبور فوقاني و انتقال اشيا مکشوفه به موزه کاوش قبور تحتاني شروع گرديد و تا چند روز آينده کار کاوش به پايان خواهد رسيد.

آبدار در خاتمه با تاکيد بر انجام حفارهاي علمي و مستندنگاري در راستاي عمليات آزاد سازي و نجات بخشي در اين قبرستان گفت: با توجه به توقف عمليات بزرگراه خواجه-ورزقان به دنبال انجام عمليات اوليه کاوش، ايجاد اين بزرگراه تداوم خواهد يافت و در کنار آن نيز مرحله دوم کاوش گورستان سرند پيگيري و پس از اتمام جهت مطالعات تخصصي و علمي در اختيار دانشگاه ها و پژوهشگران و سپس بعد از انجام عمليات مرمتي، اشياي کشف شده در اختيار موزه به منظور بازديد عموم، قرار خواهد گرفت. محمدرضا ايازي خبرنگار آريا

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ميراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۹۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام حجت یک مقام ارشد سپاه با اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست وبیناری با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از مسئولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور در خصوص عملیات «وعده صادق» عنوان کرد: در بحث جهاد تبیین باید تلاش کرد و نقش آفرین بود، این اتفاقی بی‌سابقه بود که می‌تواند نقطه عطفی در تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل باشد و ابعاد و زوایا و جنبه‌های راهبردی دارد که در این چند روز مطرح شده است.
وی افزود: ما در یک جنگ شناختی هستیم و راهبرد مبارزه با جنگ شناختی جهاد تبیین است، این عملیات مطالبه عمومی برای تنبیه و مجازات اسراییل بود که در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های سپاه هم آمد و در بیانات رهبری هم تأکیدهایی صورت گرفت.
معاون سیاسی سپاه با ارائه تخمین راهبردی گذشته، حال و آینده، بیان کرد: ما امروز ۴۵ سال را پشت سر گذاشته‌ایم، از ابتدای انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی نامشروع شناخته شد و با این بیان امام خمینی (ره) که «رژیم صهیونیستی باید از صحنه روزگار محو شود» مقاومت در منطقه شکل گرفت، موضوع اسرائیل با نگاه انقلابی و نگاهی که کشورهای غربی از آن حمایت می‌کنند تحلیل شود، باید تحلیل عالمانه داشته باشیم و باید بررسی کرد چرا این رژیم را ایجاد کردند و چه اهدافی برای تشکیل آن داشتند و چه کاری در این ۷۵ سال در جهان اسلام انجام داده است، این بررسی نشان می‌دهد به عنوان یک کشور اسلامی چه رویکردی باید اتخاذ کرد.
سردار جوانی از اساتید خواست به این نکته توجه کنند که تا وقتی که این رژیم باشد، جهان اسلام با بحران مواجه است، کشورها در مسیر پیشرفت نخواهد بود چون این رژیم ایجاد شده که کار ویژه خود را داشته باشد، اکنون باوری دارد شکل می‌گیرد که این رژیم در حال زوال است و هر اتفاقی مانند طوفان الاقصی و ... آن را یک گام به نابودی نزدیک می‌کند.
وی افزود: رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا جهان اسلام هیچ گاه نتواند روی پای خود بایستد تا زمانی که این رژیم سر پا باشد و حیات ننگین خود را داشته باشد جهان اسلام با بحران مواجه است، اساسا این رژیم برای این تشکیل شده است و در این ۴۶ سال باوری شکل گرفته که این رژیم نابودشدنی است و هر اتفاقی آن را یک قدم نزدیک تر کرده است، مادامی که این رژیم سرپا باشد جهان اسلام وحدت را نمی‌بیند.
معاون سیاسی سپاه در خصوص عملیات «وعده صادق» عنوان کرد : جمهوری اسلامی با توجه به اینکه خاک کنسولگری بخشی از خاک کشور است، اقدام لازم را انجام داد و این حرکت اقدامی راهبردی بوده که باید انجام می‌شد، باید توجه کرد این اقدام، اقدامی در راستای بازدارندگی و تنبیه متجاوز و پشیمان‌سازی از اقدامات بعدی است، این عملیات برای تنبیه متجاوز و رسیدن جمهوری اسلامی به سطح بازدارندگی صورت گرفت.
سردار جوانی در خصوص بی‌نظیر بودن این عملیات، عنوان کرد: این جریانی بی‌نظیر بود زیرا که به لحاظ تاکتیکی این گونه طراحی کرده بودند که موشکی نتواند وارد آسمان رژیم صهیونیستی شود، در اوج آمادگی و سیستم‌های پدافندی و حمایت کشورهای انگلیس و آمریکا و به رغم این هزینه‌ها، جمهوری اسلامی موشک‌هایی را به اهداف مشخص پرتاب کرد و این نشان می‌دهد به لحاظ نظامی و قدرت بازدارندگی وارد مرحله جدیدی شده‌ایم، از این پس اگر شرارتی انجام شود، ما از خاک ایران مقابله خواهیم کرد .
معاون سیاسی سپاه در پایان تصریح کرد: این باید تبیین شود که در چنین وضعیتی این رژیم با وعده صادق در تنگناهای بیشتر قرار گرفته و هر اقدامی او را در تنگنای بیشتری قرار خواهد داد و روحیه مقاومت تقویت شده و روندی رو به جلو اتفاق افتاده است و برای رژیم صهیونیستی روندی رو به ضعف در دو دهه اخیر است و هم اینکه حامیان آنان قادر نیستند شرایط را تغییر دهند و مقاومت نیروی مقتدر در منطقه است.

کد خبر 845051 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • رهاسازی چاه عمیق بدون حفاظ در مجموعه باستانی گورستان سیراف + فیلم
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • تحویل سه قطعه شی تاریخی به میراث فرهنگی
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • اتمام حجت یک مقام ارشد سپاه با اسرائیل