Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:22:48 GMT

آغاز نشست وزیران دفاع و خارجه روسیه و ژاپن در توکیو

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۳۰۶۲۰

آغاز نشست وزیران دفاع و خارجه روسیه و ژاپن در توکیو

وزیران دفاع و امور خارجه روسیه و چین چهارمین دور از مذاکرات در فرمت ۲+۲ را امروز (پنج‌شنبه) در توکیو آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آغاز این مذاکرات گفت: آمریکا ساختار کنترل تسلیحاتی را متزلزل می‌کند تا به حداکثر نفوذ در هر جای جهان دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بزرگترین خطر به خاطر تخریب ساختار کنترل تسلیحاتی توسط واشنگتن بوجود آمده است. هدف واشنگتن از این کار خلاص شدن از موانع برای به دست آوردن یک هژمونی نظامی قاطع در تمامی بخش‌های جهان است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: ما به همراه اکثریت قاطع دیگر کشورها حامی حل تمامی مسائل بین‌المللی تنها از طریق ابزار سیاسی و دیپلماتیک هستیم. امیدوارم امروز درباره مسائل مهم موجود در برنامه جهانی و منطقه‌ای که روسیه و ژاپن نگران آنها هستند، صحبت کنیم و ما به شدت به یک راه حل صلح‌آمیز در خصوص تمامی درگیری‌ها نیازمندیم.

لاوروف همچنین به تمایل ژاپن و روسیه برای تقویت اعتماد و درک متقابل در خصوص مسائل امنیتی اشاره کرد.

وی گفت: این حقیقت که ما برای چهارمین بار در فرمت ۲+۲ با یکدیگر دیدار می‌کنیم حاکی از آن است که ما عزم مشترکی جزم کرده‌ایم تا روابط‌مان را به سطح جدیدی ببریم، اعتماد را تقویت سازیم و به زمینه مشترکی در خصوص مسائل امنیتی دست یابیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین غرب را به متزلزل کردن امنیت در منطقه آسیا-اقیانوس آرام از طریق بی‌اعتنایی به پذیرش نظم چند قطبی جهان متهم کرد.

وی گفت: ما شاهد هستیم که تعداد رو به رشدی از مشکلات امنیتی در کل جهان از جمله در منطقه آسیا-اقیانوس آرام وجود دارند که به خاطر اقدامات کشورهای غربی برای کاهش سرعت و یا تغییر روند نظم چند قطبی جهان بوجود آمده‌اند.

از سوی دیگر تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن نیز بر اهمیت برگزاری مذاکرات در فرمت ۲+۲ میان وزرای دفاع و خارجه ژاپن و روسیه همزمان با بی‌ثبات شدن وضعیت امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوس آرام تأکید کرد.

وی گفت: با در نظر گرفتن وضعیت بی‌ثبات در منطقه آسیا-اقیانوس آرام می‌توانم بگویم که ما نشست‌مان در فرمت ۲+۲ را که به دنبال تعمیق درک متقابل و تضمین آگاهی از مشکلات در حوزه امنیتی است، برگزار می‌کنیم.

وی افزود: امیدوارم در آستانه نشست قریب‌الوقوع میان رهبران این دو کشور در ماه ژوئن، ما تبادل نظر صریحی در خصوص مسائل امنیتی که توکیو و مسکو در خصوص آن‌ها منافع مشترک دارند، داشته باشیم.

در همین حال تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن در ابتدای این نشست گفت: من به زمینه مشترکی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در خصوص مسائل مربوط به شبه جزیره کره دست یافتم.

وی افزود: در خصوص همکاری دفاعی باید بگویم که ما توافق کردیم تا مذاکرات امنیتی در فرمت ۲+۲، تبادلات در عالی‌ترین سطح و همچنین همکاری گسترده میان این وزارتخانه‌ها را بیش از پیش ارتقا بخشیم و در عین حال مانورهای مشترک را به منظور تقویت درک متقابل و روابط قابل اعتماد افزایش دهیم.

تاکشی ایوایا همچنین ابراز امیدواری کرد که در رابطه با امنیت در منطقه آسیا-اقیانوس آرام مذاکرات گسترده‌ای داشته باشند و اعتماد میان روسیه و ژاپن تقویت شود.

وی گفت: من با شویگو تبادل نظر صریحی در خصوص مسائل بین‌المللی و سیاست دفاعی از جمله وضعیت موجود در شبه جزیره کره داشتم و هر دو طرف قصد داریم که به یک زمینه مشترک دست یابیم.

وی افزود: پیش از آغاز مذاکرات در فرمت ۲+۲، سرگئی شویگو از وزارت دفاع ژاپن بازدید کرد و در جریان این بازدید ما تبادل نظر صریحی در خصوص مسائلی چون سیاست دفاعی دو کشور و همچنین مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت پیرامون کره شمالی داشتیم. در نتیجه این دیدار فکر می‌کنم ما به زمینه مشترکی در خصوص بسیاری از مسائل از جمله مساله کره شمالی و راه‌ها برای ارتقای همکاری دفاعی‌مان دست یافتیم.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ژاپن روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای شرکت در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی امنیتی روسیه و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو گروه بریکس ظهر امروز(سه‌شنبه) وارد فرودگاه پولکووای سن‌پترزبورگ شد.

به گزارش مشرق، علی اکبر احمدیان نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به دعوت نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه و در رأس هیأتی، برای شرکت در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی امنیتی روسیه که با حضور وزرای دفاع و دبیران شورای امنیت ملی بیش از یکصد کشور در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، به روسیه سفر کرده است.

احمدیان همچنین در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو گروه بریکس شرکت می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حاشیه این نشست‌ها با همتایان خود از روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، چین، هند و عراق نیز به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اجلاس سالانه امنیتی روسیه که هر سال یکی از شهرهای این کشور میزبانی آن را برعهده دارد ، به ابتکار روسیه و با هدف مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب، بویژه آمریکا در عرصه‌ امنیت بین‌الملل برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دیدار و گفت‌وگوی احمدیان و دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه
  • برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد
  • برگزاری «دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی» در روسیه
  • علی‌اکبر احمدیان به روسیه می‌رود
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه سفر می‌کند
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه