Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با گرم شدن هوا بيماري‌هاي زيادي سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازد. به همين دليل سراغ پزشک و داوطلب جمعيت هلال‌احمر رفته‌ايم تا شما را با بيماري‌هاي اين فصل و نکات و روش‌هاي پيشگيري از آن‌ها آشنا کنيم.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، فصل گرما و تابستان کم‌کم دارد از راه مي‌رسد و خورشيد با توان بيشتري مي‌تابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصلي که هم گرما با خود مي‌آورد، هم تعطيلات و سفر به مناطق مختلف، اما اين فصل با تمام زيبايي‌هايي که دارد، مي‌تواند باعث شيوع بيماري‌هاي مختلفي نيز باشد.
تابستان و تعطيلاتش هرچند براي بعضي از افراد خوشايند است، اما ممکن است رعايت نکردن نکات بهداشتي و ابتلا به بيماري‌هاي مختلف، علاوه بر گرماي هوا و آفتاب‌زدگي، مزيد بر علت شود و روز‌هاي سختي را برايمان ايجاد کند. در تابستان فعاليت ميکروب‌ها (باکتري‌ها، ويروس‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و...) بشدت افزايش مي‌يابد.
هواي گرم رشد و فعاليت آن‌ها را تشديد مي‌کند و همين مسأله خطر ابتلا به بيماري‌هاي مختلف مانند مسموميت‌هاي غذايي، تهوع و استفراغ، سرماخوردگي، گرمازدگي و... را افزايش مي‌دهد. همچنين سفر کردن در فصل گرما مي‌تواند عامل ديگري براي ابتلا به بيماري‌هاي مختلف شود.
سپري‌کردن مدت‌زمان طولاني در زير آفتاب، دسترسي نداشتن به آب و غذاي سالم و... مي‌تواند علاوه بر گرمازدگي موجب بيماري‌هاي گوارشي و مسموميت نيز شود. در نتيجه با گرم شدن هوا بيماري‌هاي زيادي سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازد. اين درحالي است که با رعايت بهداشت به‌راحتي مي‌توان از بروز اين بيماري‌ها پيشگيري کرد.
به همين دليل سراغ علي پورکچويي، پزشک و داوطلب جمعيت هلال‌احمر رفته‌ايم تا شما را با بيماري‌هاي اين فصل و نکات و روش‌هاي پيشگيري از آن‌ها آشنا کنيم.
بيماري‌هايي که گرما همراه خود مي‌آورد
همه ما مي‌دانيم که برخي از بيماري‌ها در زمان‌هاي خاصي از سال، شيوع بيشتري دارند. براي مثال سرماخوردگي و آنفلوآنزا از بيماري‌هاي شايع فصل سرما هستند و مسموميت‌هاي غذايي، گرمازدگي، تب دانگ، مالاريا و اسهال هم از بيماري‌هاي رايج در فصل تابستان. بيماري‌هاي تابستاني مي‌توانند مشکلات زيادي براي سلامتي ايجاد کنند، از سردرد و کهير‌هاي پوستي گرفته تا آفتاب‌سوختگي و بيماري‌هاي جدي مانند سرخک، يرقان و ... در اين قسمت شما را با اين بيماري‌ها آشنا مي‌کنيم تا با آگاهي بيشتر به استقبال فصل گرما برويد.
بثورات پوستي
در فصل تابستان، بثورات يا کهير‌هاي پوستي، يک مشکل رايج پوستي در ميان کودکان و بزرگسالان است. اين اتفاق معمولا زماني مي‌افتد که فرد زياد عرق مي‌کند. عرق در لباس جمع شده و سايش مدام اين لباس با پوست يا پوشيدن لباس خيس از عرق براي مدت طولاني موجب خارش و نهايتا کهير پوستي مي‌شود. قرمزي پوست، خشکي و حساس‌شدن پوست از علايم آشکار بثورات پوستي‌اند.
حصبه
حصبه از طريق مدفوع فرد آلوده به فرد سالم منتقل مي‌شود. حصبه را تب حصبه نيز مي‌نامند و يک بيماري ناشي از آب آلوده است. اين بيماري زماني گسترش پيدا مي‌کند که باکتري سالمونلا تيفي همراه آب و مواد غذايي وارد بدن انسان مي‌شود. غذا و آب آلوده، زمينه مساعدي براي رشد باکتري‌ها بوده و اگر مصرف شوند، اين باکتري‎ها به بدن حمله مي‌کنند. علايم آشکار حصبه شامل ضعف، از دست دادن اشتها، خستگي، شکم‌درد و تب بالا مي‌شود. استفاده از آب آشاميدني بسته‌بندي‌شده يا جوشيده‌شده يک راهکار پيشگيرانه است.
عفونت گوش
عفونت گوش خارجي به دليل شنا کردن در آب دريا، رودخانه‌ها، استخر‌هاي رو باز که زمينه رشد و تکثير انواع باکتري‌ها و پروتوزوا‌ها را فراهم مي‌کند نيز جزو بيماري‌هاي شايع فصل تابستان بايد در نظر گرفت.
آفتاب‌سوختگي
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد براي مدت‌هاي طولاني براي انسان ضرر دارد، زيرا اشعه فرابنفش خورشيد در پوست نفوذ مي‌کند.
افرادي که پوست‌شان ملانين کمتري توليد مي‌کند (سفيدپوستان) بيشتر مستعد سرطان پوست هستند. طي روز‌هاي گرم تابستان وقتي که فرد براي مدت طولاني در معرض نور خورشيد قرار مي‌گيرد، پوست قرمز و خشک و خارش‌دار شده و ممکن است ترک‌هايي نيز به وجود بيايد، سپس فرد معمولا احساس سرما مي‌کند، مي‌لرزد، تهوع دارد، حالت تب‌گونه دارد و گاهي علايمي مشابه آنفلوآنزا از خود نشان مي‌دهد. اگر سلول‌هاي پوست خيلي بسوزند، ممکن است تاول‌هايي روي پوست ظاهر شده و در مراحل بعدي پوست ِ مُرده، پوسته شود. بهترين راه جلوگيري از آفتاب‌سوختگي استفاده از ضدآفتاب با ٣٠SPF يا بالاتر است.
کار‌هايي که بايد هنگام آفتاب‌سوختگي انجام دهيد از اين قرار است:
اگر کسي که دچار آفتاب‌سوختگي شده، کودکي است که کمتر از يک‌سال دارد يا دچار تب يا تاول شده يا درد شديدي دارد، او را نزد پزشک ببريد. دور از آفتاب بمانيد. قسمتي که دچار آفتاب‌سوختگي شده را با آب سرد بشوييد. روي قسمتي که دچار آفتاب‌سوختگي شده لوسيون مرطوب‌کننده بماليد. از ضماد، کره يا روغن استفاده نکنيد. تاول‌ها را نترکانيد.
گرمازدگي، بيماري رايج در فصل گرما
زماني که دماي هوا به بالاي 35 درجه برسد، به تدريج مرکز کنترل حرارت بدن فعال مي‌شود و به رگ‌هاي بدن فشار وارد مي‌کند که موجب مي‌شود خون بيشتري وارد رگ‌ها شود. اين بالا رفتن دماي هوا سبب افزايش تبخير آب بدن شده و حجم آب بدن کم مي‌شود که در چنين حالتي ضربان قلب افزايش يافته و همراه با اين تبخيرات، الکتروليت‌هاي سديم و پتاسيم که جزو مواد ضروري بدن هستند نيز از بدن انسان خارج مي‌شوند.
تبخير بيش‌ازحد آب از بدن به علت گرماي زياد باعث مي‌شود فشار خون پايين بيايد و منجر مي‌شود تا خون به‌موقع به کليه‌ها و مغز نرسد که در همين حالت ادرار نيز بر اثر گرمازدگي کاهش پيدا مي‌کند و با کاهش فشار خون و نرسيدن خون به مغز در اين حالت، فرد دچار سرگيجه شده و ممکن است فرد گرمازده حتي به بيهوشي نيمه‌کامل نيز دچار شود.
اگر در يک روز داغ تابستاني دچار سردرد، خشکي پوست، گرفتگي عضله، ضعف، استفراغ، افزايش ضربان قلب يا تنگي نفس شديد، احتمالا دچار گرمازدگي شده‌ايد. نخستين علامت گرمازدگي، سرگيجه است که معمولا حالت‌هاي زياد ديگري مانند حالت تهوع و غش‌کردن را به دنبال دارد، اما وقتي شديد شود، ممکن است فرد به اغما فرو برود. براي پيشگيري از گرمازدگي توصيه مي‌کنيم از چند لايه لباس پوشيدن که باعث حفظ گرما در بدن مي‌شود، اجتناب کنيد.
ماندن در جاي خنک‌تر و هيدراته نگه‌داشتن بدن نيز توصيه شده است. افرادي که مبتلا به بيماري‌هاي ريوي، قلبي و ديابت هستند، سعي کنند از ساعت 11 تا 4 بعدازظهر تابستان از منزل خارج نشوند. شستن مرتب دست‌ها و رعايت بهداشت عمومي، مصرف مايعات کافي براي جبران آب بدن در شرايط گرما ضروري است.
پيشگيري بهتر از درمان
در گرمازدگي بايد بيشتر به پيشگيري فکر کرد، زيرا گرمازدگي شديد، خطرناک بوده و ممکن است به مرگ بينجامد، به همين دليل استفاده از پوشش مناسب و مصرف مايعات کافي به منظور جبران آب بدن در شرايط گرما بسيار لازم است. عدم مصرف آب کافي در گرما مي‌تواند به گرمازدگي و در موارد شديد حتي به نارسايي کليه و اندام‌هاي حياتي بدن منجر شود. استفاده از دوش آب سرد، پاشويه و مصرف زياد مايعات مي‌تواند در جلوگيري از گرمازدگي بسيار موثر باشد، همچنين فرد گرمازده بايد به تدريج به شرايط طبيعي بازگردانده شود. ‏
پيشگيري از بيماري‌هاي تابستاني
دليل اصلي بروز بيماري‌هاي تابستاني، فراهم شدن زمينه مساعد آب‌وهوايي براي رشد باکتري‌ها، ويروس‌ها و ساير انگل‌هاست. در ادامه نکاتي را به شما توصيه مي‌کنيم تا در برابر اين عوامل بيماري‌زا خود را ايمن کنيد.
سعي کنيد در اواخر بعدازظهر يعني آن ساعاتي از روز که هوا خيلي گرم است، کمتر فعاليت کنيد و در فضاي باز باشيد. اگر مجبور هستيد در هواي گرم خارج از منزل باشيد، کار‌هاي خود را به شکلي ترتيب دهيد که يا قبل از ظهر بيرون باشيد يا در شب. وقتي خارج از ساختمان هستيد، سعي کنيد در مکاني که سايه دارد، استراحت کنيد. هرگز بچه‌هاي کوچک يا حيوانات خانگي را در يک خودروي پارک‌شده رها نکنيد.
در معرض نور مستقيم خورشيد نباشيد و در امکان شلوغ قرار نگيريد.
آب و مايعات بيشتري بنوشيد تا از دهيدراته‌شدن بدن پيشگيري کنيد. وقتي عرق مي‌کنيد، نمک و مواد معدني ديگر از بدنتان دفع مي‌شود (بيرون مي‌رود). وقتي هوا گرم است آب، آبميوه و همين‌طور نوشابه‌هاي ورزشي بيشتري بنوشيد. از نوشيدني که حاوي کافيين است (مانند چاي، قهوه و نوشابه‌هاي غيرالکلي مثل پپسي و کوکا کولا) و همين‌طور مشروبات الکلي خودداري کنيد. حتما غذاي خود را به‌طور منظم و سر موقع صرف کنيد.
از ضدآفتاب با SPF بالاتر استفاده کنيد، تا از آسيب‌هاي پوستي پيشگيري کنيد.
از مصرف غذا‌هايي که در کنار جاده‌هاي فروخته مي‌شوند، پرهيز کرده و سعي کنيد بيشتر ميوه و سبزي بخوريد.
وقتي در خانه هستيد، تا آن‌جا که ممکن است لباس کمتري بپوشيد. لباس‌هايي را انتخاب کنيد که سبک وزن هستند، رنگشان روشن است و اصلا تنگ نيستند. در آفتاب داغ از کلاهي که لبه پهني داشته باشد و سر را خنک نگه مي‌دارد، استفاده کنيد. محيط تان را تميز و پاکيزه نگه داريد.
مسموميت‌هاي غذايي و علايم آن ‏
علت عمده مسموميت‌هاي غذايي، مصرف غذا يا آب آلوده است. عامل مسموميت، باکتري‌ها، ويروس‌ها، سموم و مواد شيميايي هستند که بعد از ورود به بدن انسان منجر به شکم‌درد، تهوع، اسهال و استفراغ مي‌شوند. ويروس‌ها ازجمله عواملي است که موجب بروز مسموميت‌هاي غذايي مي‌شود و علاوه بر انواعي که دارند، برخي از آن‌ها بر اثر عوامل باکتريايي به وجود مي‌آيند، براي مثال مسموميت با «سالمونلا» بر اثر مصرف تخم‌مرغ فاسد ايجاد مي‌شود يا مسموميت با «شيگلا» به دليل مصرف سالاد و مسموميت با باسيل‌ها بر اثر مصرف برنج پخته‌اي که مدت زيادي در دماي اتاق نگهداري شده باشد، به وجود مي‌آيد.
مسموميت‌هاي غذايي به دنبال مصرف غذا‌هاي آلوده، گوشت خام، غذايي که به صورت روباز در کنار پياده‌رو فروخته مي‌شود و آب آلوده که معمولا حامل ميکروب‌هاي بيماري‌زا است، پيش مي‌آيد، بنابراين آشنايي با علايم بيماري مسموميت مهم است، زيرا ارايه شرح حال نادرست بيمار به پزشک ممکن است منجر به تجويز دارو‌هاي اشتباه شود.
مسموميت‌هاي غذايي به‌ويژه پس از مصرف فست‌فود‌ها و غذا‌هاي حاوي مواد نگهدارنده، گاهي به صورت سردرد بروز مي‌کند که پس از چند ساعت برطرف مي‌شود. انواع شديد مسموميت‌هاي غذايي ممکن است سردرد همراه با تهوع، استفراغ يا دل‌پيچه و اسهال را به دنبال داشته باشد و اين درحالي است که ممکن همه اين علايم در بيمار ظاهر نشود.
برخي باکتري‌هاي موجود در غذا در روده سبب مسموميت مي‌شود و بر سيستم گوارش تاثير مي‌گذارد و احتمال مسموميت با مواد غذايي مانند ماهي و گوشت به‌ويژه انواع کباب‌ها نيز بيشتر است. در مسموميت‌هاي غذايي نياز فوري به مصرف آنتي‌بيوتيک و دارو‌هاي خوراکي قوي نيست، زيرا مصرف دارو‌هاي قوي در درمان مسموميت‌ها ممکن است بيماري‌هاي بعدي را باعث شود. مصرف دارو‌هاي قوي براي درمان اسهال ناشي از مسموميت‌ها ممکن است يبوست شديد و حتي خونريزي‌هاي ناشي از يبوست را به دنبال داشته باشد، در مجموع بايد از تجويز دارو‌هاي اضافي پرهيز و از حداقل دارو استفاده شود. ‏
راه‌هاي پيشگيري از مسموميت
در مسافرت‌ها لازم است مواد غذايي و کنسرو‌ها قبل از مصرف کاملا گرم و جوشانده شود. مصرف غذا‌هاي مانده، حرارت‌ندادن کافي به غذاها، مصرف تخم‌مرغ‌هاي نيم‌پز، بستني‌هاي غيرپاستوريزه، سالاد اولويه، شيريني‌هاي‌تر و خامه‌اي و آب‌هاي آلوده، به‌ويژه در مسافرت‌ها ازجمله مواردي است که مسموميت‌هاي غذايي ايجاد مي‌کند.
برخي افراد در مکان‌هاي تفريحي و گردشي از آب رودخانه‌ها براي شستن دست و صورت يا ظروف استفاده مي‌کنند، از سوي ديگر استفاده از محصولات مزارع، سبزيجات و صيفي‌جات هم ازجمله مواردي است که احتمال بروز بيماري‌هاي عفوني و گوارشي را فراهم مي‌سازد، به همين دليل توصيه مي‌شود مردم هنگام مسافرت حتي‌الامکان از غذا‌هاي سالم و مفيد که در خانه تهيه شده باشد، استفاده کنند و کمتر سراغ غذا‌هاي رستوران‌هاي غيربهداشتي و غذا‌هاي آماده بروند.
مواد غذايي حاوي پروتيين و چربي داراي طيف وسيعي از ميکروب‌هاي عفوني است و براي پيشگيري از ابتلا به مسموميت‌هاي غذايي بايد اقدامات لازم انجام شود و مواد غذايي حتما در يخچال قرار گيرد.
يکي از مهمترين عوامل بروز مسموميت‌هاي گوارشي، عدم رعايت مسائل بهداشتي در زنجيره تهيه مواد غذايي تا مصرف (توزيع و نگهداري) به‌ويژه بي‌دقتي در نگهداري درست مواد غذايي در خانه است. ‏

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود

به گزارش خبرآنلاین ،مصرف مکمل اینولین، مکمل ویتامین D و نوشیدن شیر کم چرب هر کدام به‌طور مکرر با کاهش وزن مرتبط هستند.

ایسنا در خبری نوشت:نتایج تحقیق نشان داده است که اینولین، فیبر طبیعی موجود به‌عنوان مکمل، می‌تواند کاهش وزن را چهار برابر کند. اینولین فیبری است که به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله تره فرنگی، گندم، پیاز، موز و مارچوبه یافت می‌شود.

تاکنون نتایج تحقیقات به‌طور مکرر نشان دادند که مصرف مکمل ویتامین D با کاهش وزن مرتبط است. افرادی که ویتامین D مصرف می‌کنند بدون رژیم غذایی یا تغییر سبک زندگی وزن خود را کاهش می‌دهند.

همچنین با افزودن رژیم غذایی و ورزش به سبک زندگی خود می‌توانید به افزایش بیشتر کاهش وزن کمک کنید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه سه فنجان شیر کم چرب نیز می‌تواند کاهش وزن را دو برابر کند.

زنان چاق و دارای اضافه وزن در این مطالعه زمانی که هر روز یک و نیم پیمانه شیر کم‌چرب می‌نوشیدند، در مدت هشت هفته ۱۰ پوند وزن کم کردند.

پروفسور گری فراست، یکی از محققان این تحقیق در مورد اینولین و کاهش وزن گفت: این نتایج از این جهت دلگرم‌کننده هستند که نشان می‌دهند این مکمل غذایی بالقوه، زمانی که با ورزش ترکیب شود، می‌تواند به افراد کمک کند تا ذخایر چربی خود را سریع‌تر بسوزانند، اشتها را کاهش دهند و در درازمدت به رسیدن به وزن سالم کمک کنند.

علاوه بر این، اینولین به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله گندم، تره فرنگی، موز و مارچوبه یافت می‌شود. فیبر به بدن کمک می‌کند تا سریعتر چربی بسوزاند و هوس خوردن غذاهای پرکالری را کاهش می‌دهد.

محققان در مورد ارتباط بین کاهش وزن و شیر کم چرب اظهار کردند: نتایج ما نشان داد که مصرف شیر کم‌چرب تاثیر مفید رژیم غذایی با محدودیت انرژی را بر چاقی مرکزی و عمومی افزایش می‌دهد بنابراین می‌توان رژیم غذایی غنی از کلسیم لبنی را در افراد چاق امتحان کرد.

محققان در مورد ویتامین توضیح دادند که یافته‌های این تحقیق کارآزمایی بالینی دوسوکور در زنان چاق و دارای اضافه وزن ۲۰ تا ۴۰ ساله نشان داد، مکمل ویتامین D با دوز ۵۰هزار IU/w به مدت ۶ هفته به‌طور قابل توجهی میانگین شاخص توده بدنی (BMI) و وزن را کاهش داد، از طرفی سطح ویتامین D این افراد را در مقایسه با گروه کنترل به‌طور قابل توجهی افزایش داد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897003

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • کاهش ۳۴درصدی مسمومیت با گاز مواکسید کربن درچهارمحال و بختیاری
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد