Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@00:31:57 GMT

جامعه امروز دچار آلزایمر فرهنگی شده است

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۳۴۵۳۲

جامعه امروز دچار آلزایمر فرهنگی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدسعید رضا عاملی شامگاه پنجشنبه در جمع فعالان و خیران قرآنی کاشان، اظهار داشت: نام مردم کاشان در طول تاریخ با قرآن آمیخته شده است و بر همین اساس امید است این سنت حسنه در شهرستان کاشان الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد که خیران قرآنی مورد تجلیل و تکریم قرار بگیرند و این مهم مشوقی برای اهتمام به پیمودن ادامه مسیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در مورد قرآن کریم افزود: قرآن کریم وحی الهی است و کلام وحی الهی نیز حق است به نحوی که در قرآن نزدیک به ۲۲۰ بار کلمه حق در معانی مختلف ذکر شده است اما معنی مشترک وحی در تمامی لغات به کار گرفته شده در قرآن به معنای قانون است.

متأسفانه بشریت از حق فاصله گرفته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بعضی افراد تصور می‌کنند امر خدا یک امر توصیه‌ای است، ابراز داشت: حق به معنای قانون هستی است اما متأسفانه بشریت خواسته و ناخواسته از حق فاصله گرفته است و این مهم منشأ ظلم و فسادهایی در دنیا شده است به نحوی که خود بشریت باور ندارد شاهد چنین فسادهایی باشد.

وی با بیان اینکه قرآن ملجا هدایت و مرجع سلامت فردی و اجتماعی است، گفت: قرآن نور است و نور مرجع هدایت است.

عاملی گفت: برخی دوره‌های زندگی به دوره سردرگمی انسان‌ها تعبیر شده است چراکه در آن ارزش‌های خوب و بد جایگاهشان را عوض می‌کنند و این موضوع ناشی از فاصله گرفتن از مسیر حق است.

امروزه جامعه دچار آلزایمر فرهنگی شده است

وی با بیان اینکه در دنیای غرب که بیشترین فاصله از دین را دارد، اظهاراتی در مورد دین دیده می‌شود، اظهار داشت: امروزه جامعه دچار آلزایمر فرهنگی شده است و این مهم به این دلیل است که بشر از فضای فطرت الهی فاصله گرفته و بر همین اساس دچار خستگی و افسردگی شده است در حالی که اگر با کلام خدا ارتباط داشته باشیم آرام می‌شویم.

تاکید قرآن کریم به صبر و استقامت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر استقامت در مسیر الهی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ارزش‌های انقلاب تاکید و برای شخصیت انقلابی تعریفی دارند؛ بخش عمده‌ای از شخصیت انقلابی استقامت است و بر همین اساس در قرآن کریم به صبر و استقامت تاکید بسیار زیادی شده است.

وی با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی موجب بر هم خوردن مسیر نظام سلطه شد، گفت: امید است مرجعیت قرآن مسیر زندگی ما را تغییر دهد و ما را به حکومت عدل الهی نزدیک کند.

کد خبر 4629771

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۴۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از بزرگترین اجتماع جمع‌خوانی قرآن در قم

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: شوق بندگی دل‌ها را بی‌تاب کرده است. این اشتیاق همچون شبنمی آغشته به نسیم صبحگاهی دل‌ها را نوازش می‌کند و با آواز اذان، عطر معنویت را با چاشنی سمفونی الهی در حرم بانوی کرامت می‌پیچد و روح دیگری را در دل‌ها متبلور می‌کند.

همزمان با ماه مبارک رمضان، آئین ترتیل خوانی قرآن کریم هم طبق روال هر ساله با حضور پر شور زائران و مجاوران در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار می‌شود.

خادمان پارچه‌های سبز را پهن می‌کنند، رحل ها چیده می‌شود و قرآن‌ها روی آن قرار می‌گیرند، ساعت که به حوالی ۱۴ عصر می‌رسد عاشقان کلام وحی خود را به حرم می‌رسانند؛ به شبستان بزرگ امام خمینی (ره) تا در ضیافت واژه‌های نورانی الله خود را مخاطبش قرار دهند.

از هر قشری که فکر کنی در این جمع چند هزار نفری به چشم می‌خورد، بانوان کودکانشان را هم به همراه می‌آورند تا آنان در همین سنین خردسالی الفت بگیرند با کتاب خدا.

تقریباً تمام شبستان پر می‌شود از جمعیت، همه در صفوفی منظم کنار هم می‌نشینند چهار زانو؛ تا در ماه رحمت الهی که قرآئت یک آیه ثواب تلاوت کل قرآن را دارد، آیه‌های وحی را زمزمه کنند.

قبل از جز خوانی حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی از مفسران قرآن کریم، ویژگی‌های آیه و سوره‌هایی که قرار است تلاوت شود را بیان و نکات تفسیری آیات را گوش زد می‌کند تا فقط به تلاوت قرآن بسنده نشده باشد.

چهار نفر از قاریان با عباهای سفیدی که بر دوش دارند در جایگاه مستقر می‌شوند تا دیگران با نوای آنان، آیه‌ها را زمزمه کنند.

حال‌که عاشقان پیغام خود را به معشوق رساندند و جانشان را با اصل خودشان پیوند زدند، هرکدام برای گوش دل سپردن به مصحف و رحمت الهی، پشت رحل‌های چوبی عزلت گزیدند و جان دل را به آوای دل‌نشین سروش‌های غیبی سپردند.

به نقلی از پیامبر بامضمون ثواب چندهزار برابری قرائت کلام الله بر بلندای ماه عاشقی رمضان آمده است که: «مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِه کسی که یک آیه قرآن در این ماه بخواند، ثواب کسی را دارد که در ماه‌های دیگر ختم قرآن کرده باشد.»

همه زیر چتر بهار قرآن آن هم در جوار بانوی کریمان به زمزمه‌های الهی و مصحف پناه برده‌اند. قاریان دل‌نوازی می‌کنند و حاضران با نجوای معبودشان عشق بازی می‌کنند. لحظات عجیبی است، همه از بقیع غربت‌شان به معراج رسیده‌اند؛ گویا همه در دل خاک هستند ولی در هفت آسمان سیر و سلوک می‌کنند.

غرق دریای نور بودم که شماری از بچه‌های زائران و مجاوران مرا به خودشان جلب کردند، به آن سوی صحن که نگریستم، این شیطنت‌ها بود که آنها را مدیریت می‌کرد تا دیگران دل و جان به معبودشان بسپارند.

همه مشق عشق می‌کنند، بگونه‌ای مأنوس شدند که گویا گره‌ای کور خورده‌اند. در این حین فراز و نشیب قاریان همچون وزش نسیمی روح را در می‌نوردد.

اینجا آرامش عجیبی حکم‌فرماست. دل‌ها همه منقلب شده است. حال که با التفات بیشتری به نوای گرم و حزن‌انگیز قاریان گوش می‌دهم، واقعاً به حال آنها غبطه می‌خورم که اینگونه ندای آسمانی بر لبان آنان مترنم می‌شود.

در روایتی به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده است که: «فرشتگان ملأ اعلا برای خوانندگان قرآن طلب آمرزش می‌کنند و بهشت، مشتاق لقای آنان است و خدای عالم که قرآن کلام و سخن اوست از قاریان کتاب راضی و خشنود می‌گردد. مؤمن وقتی قرآن بخواند، خداوند به او نظر محبت و مودت می‌فرماید و به تعداد هر آیه که بخواند هزار حوریه برای او می‌آفریند و به شماره حروف قرآن، نوری خلق می‌کند که در صراط او را راهنمایی نماید و چون مؤمن قرآن را ختم کند، خداوند ثواب سیصد و سیزده پیغمبر به او عنایت می‌فرماید که هر پیغمبر، احکام الهی را به مردم عصر خود رسانده باشند.»

امیداست که در این روزهای مغتنم جرعه‌ای از زمان را برای تلاوت قرآن و آیات الهی اختصاص دهیم تا دل آئینه در زنگار گرفتار شده‌مان تهی شود.

کد خبر 6064425

دیگر خبرها

  • روایتی از بزرگترین اجتماع جمع‌خوانی قرآن در قم
  • محفل قرآنی «امام حسنی‌ها» مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است
  • رونق محافل قرآنی ، راهکار مناسبی برای مقابله با هجمه فرهنگی بیگانگان
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • مشاغل خانگی و صنایع دستی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است
  • سوالات طرح زندگی با آیه‌ها در روز پانزدهم مشخص شد
  • خسروپناه: ویژگی محتوایی و جاودانگی قرآن پاسخگویی به پرسش‌های زمانه
  • دنباله‌روی از الگو‌های حکمرانی غربی نتیجه فاصله‌گیری از قرآن است
  • اعلام انزجار مردم شیراز از فاجعه بیمارستان شفای غزه
  • صهیونیستها منتظر طوفانی شدیدتر از طوفان الاقصی باشند/ برادری و اخوت نیاز همیشگی جامعه دینی است