Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک مقام ارشد آمريکايي تأکيد کرد کانال ويژه اروپا براي تسهيل تجارت با ايران در صورتي که براي انجام مبادلات ممنوعه با ايران مورد استفاده قرار گيرد توسط آمريکا تحريم خواهد شد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «برايان هوک»، نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران پنجشنبه مدعي شد شرکت‌هاي اروپايي علاقه‌اي به استفاده از کانال ويژه اروپايي‌ها براي تسهيل تجارت با ايران (اينستکس) نشان نخواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هوک که به فلسطين اشغالي سفر کرده بعد از ديدار با «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درباره پاره‌اي از گزارش‌ها مبني بر اينکه آمريکا مي‌تواند نهاد «اينستکس» را هدف تحريم قرار دهد هم اظهار نظر کرد.
وي گفت که تحريم‌ها تنها در صورتي اعمال خواهند شد که از اين ابزار، براي تسهيل مبادلاتي که مجاز نيستند استفاده شود و در صورتي که استفاده از آن فقط محدود به کالاهاي پزشکي و اقلام دارويي باشد آمريکا آن را تحريم نخواهد کرد.
برايان هوک در جريان گفتگوي تلفني با خبرنگاران گفت: "اگر ما مورد حمله قرار گيريم، ما قول داده ايم که پاسخگو باشيم، ما با نيروي نظامي پاسخ مي دهيم. ما موقعيت نيروهاي خود را در منطقه عوض کرده ايم. ما فکر مي کنيم که اين تغيير موقعيت تأثير بازدارنده اي بر محاسبات احتمالي نادرست ايران دارد."
برايان هوک نماينده ويژه آمريکا در امور ايران هشدار داد، کساني که بخواهند مکانيزم محدوديت هاي عليه ايران را دور بزنند، بلافاصله تحريم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتي را عليه کشورهايي که با ايران همکاري مي کنند صورت دهد و کشورهايي را که به خريد نفت از ايران ادامه مي‌دهند مجازات کند.
پيش از اين نيز شبکه «بلومبرگ» گزارش داده بود که «سيگال منلکر»، معاون وزير خزانه‌داري آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالي در نامه‌اي که روز هفتم ماه مه نوشته و به دست بلومبرگ رسيده تهديد کرده است که ابزار مالي اروپا براي تجارت با ايران (اينستکس) و هر آنکس که با آن مرتبط باشد مي‌توانند از دسترسي به سيستم مالي ايالات متحده منع شوند.

واکنش اروپا به تهديدات آمريکا چيست؟
سخنگوي وزارت خارجه روسيه در واکنش به سخنان تهديد آميز برايان هوک خاطرنشان کرد، رفتار آمريکا خارج از تمامي مرزها است.
بنابر گزارش اسپوتنيک، ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه، در خصوص تهديدهايي که نماينده ويژه ايالات متحده در امور ايران مطرح کرد، گفت: رفتار تهاجمي ايالات متحده در جهان فراتر از همه مرزها است.
هوک روز پنج شنبه گفت که ايالات متحده در صورت حمله به ايران با نيروي نظامي به اين کشور پاسخ خواهد داد. علاوه بر اين، به گفته وي، ايالات متحده آماده تحريم عليه مکانيزم اروپا براي حل و فصل مسائل مالي با تهران است.
در پاسخ به اين اظهارات برايان هوک، زاخارووا اعلام کرد که "رفتار تهاجمي ايالات متحده در جهان فراتر از حد مجاز قابل تصور است. دولت ها و ملت ها از اين توقعات (واشنگتن) زجر مي کشند. واشنگتن مي خواهد جهان را " کنترل " کند".

آمادگي روسيه براي ميانجي‌گري بين ايران و آمريکا
وزير خارجه روسيه از آمادگي اين کشور براي ميانجي‌گري بين ايران، آمريکا و کشورهاي عربي خبر داد.
«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه امروز (جمعه) اعلام کرد که مسکو از آغاز مذاکرات بين ايران و ايالات متحده براي کاهش تنش‌هاي اخير استقبال مي‌کند.
لاوروف که به ژاپن سفر کرده، طي نشست خبري در سفارت روسيه در توکيو، با بيان اينکه مسکو خود را به عنوان واسطه بين ايران و آمريکا تحميل نمي‌کند، گفت: «لکن ما از آغاز مذاکرات بر مبناي احترام متقابل و همچنين بدون هيچگونه پيش‌شرطي استقبال مي‌کنيم».
به نوشته وبگاه شبکه «الميادين» وي در اين‌باره توضيح داد: «اما معتقديم مذاکراتي که از اين نقطه شروع شود که "اول شما را در مضيقه اقتصادي قرار مي‌دهيم و بعد شما براي مذاکرات التماس کنيد"، را نمي‌توان به‌عنوان الگويي براي رفتار در عرصه بين‌المللي در نظر گرفت».
وزير خارجه روسيه با بيان اينکه برخي کشورهاي عربي «توافق عدم تجاوز» به ايران پيشنهاد داده‌اند، از آمادگي مسکو براي ميانجي‌گري و تسهيل در روند امضاي اين معاهده خبر داد.
وي در نشست خبري مشترک با «کونو تارو» وزير خارجه ژاپن گفت که در مذاکرات دوجانبه درباره «منع اشاعه هسته‌اي، برنامه هسته‌اي ايران و چند موضوع منطقه‌اي و بين‌المللي ديگر» صحبت کردند.
يک مقام وزارت خارجه ژاپن بعد از ديدار وزراي خارجه و دفاع ژاپن و روسيه نيز گفت روسيه از تلاش اين کشور براي کاستن از تنش‌ها ميان ايران و آمريکا حمايت مي‌کند.

فرانسه: بايد با ايران گفت‌وگو کنيم
وزير خارجه فرانسه خواستار گفت‌وگو با ايران درباره مسائل منطقه‌اي شد.
«ژان ايو لودريان»، وزير امور خارجه فرانسه ضمن تکرار ادعاها عليه ايران خواستار گفت‌وگو با تهران در خصوص مسائل منطقه‌اي شده است.
لودريان در اين مصاحبه که روي وب‌سايت وزارت خارجه فرانسه قرار گرفته درباره افزايش تنش‌ها ميان آمريکا و ايران گفت: «تنش‌ها در منطقه به شدت نگران‌کننده است.»
وزير خارجارجه فرانسه گفته کشورش همانند ساير کشورهاي اروپايي در مسئله ايران به دنبال اين هستند که از اشاعه هسته‌اي جلوگيري کنند. وزير خارجه فرانسه يادآوري کرد ايران به تعهداتش ذيل توافق هسته‌اي پايبند بوده است.
لودريان گفت: «ما فرانسوي‌ها و در کل ما اروپايي‌ها موضع بسيار روشني داريم: بايستي با اشاعه هسته‌اي مبارزه کنيم؛ و امروز ايران به تعهداتي که در توافق وين داشته پايبند مانده است.»
لودريان خروج آمريکا از توافق هسته‌اي را «بسيار خطرناک» توصيف کرد؛ او گفت: «من فکر مي‌کنم اقدام آمريکا در به هم زدن اين توافق، بسيار خطرناک است.»

زورگويي آمريکا به اروپا درباره ايران جواب مي‌دهد؟
يک روزنامه آمريکايي با اشاره به احتمال تحريم نهادهاي اروپايي براي دور زدن تحريم‌هاي ايران، نوشت که اروپا نيز کاخ سفيد را مقصر تنش‌هاي اخير با ايران مي‌داند.
روزنامه «واشنگتن‌پست» در يادداشتي تحت عنوان «آيا زورگويي آمريکا به اروپا درباره ايران جواب مي‌دهد» به بررسي فشارهاي واشنگتن به اتحاديه اروپا براي تبعيت از تحريم‌هاي ايران پرداخته و نوشت احتمال دارد واشنگتن هر نهاد اروپايي که براي دورزدن تحريم‌ها ايجاد شود را تحريم کند.
اين روزنامه ضمن اشاره به اظهارات تند و آتش‌افروزانه «جان بولتون» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد درباره تحولات منطقه و فشارهاي «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا به کشورهاي اروپايي، تصريح کرد: «بارها ديپلمات‌هاي اروپايي گفته‌اند که ايالات متحده را (به دليل خروج از برجام و احياي تحريم‌ها) مقصر تنش‌ها (با ايران) مي‌دانند و خواستار ممانعت از وقوع درگيري نظامي در منطقه شده‌اند».
واشنگتن‌پست با بيان اينکه شوراي عالي امنيت ملي ايران چندي پيش مهلتي 60 روزه براي اروپايي‌ها در نظر گرفت تا به تعهدات بانکي و نفتي عمل کنند، ادامه داد: «اقدامات اروپايي‌ها بر تشکيل کانال مالي براي تعامل با ايران متمرکز شده است که روي کاغذ مي‌تواند باعث تداوم تجارت کمپاني‌هاي اروپايي با ايران، علي‌رغم تحريم‌هاي آمريکا شود».
اين يادداشت ضمن اشاره به اميدواري اروپايي‌ها به پايبندي تهران به تعهداتش ذيل برجام، در صورت تداوم تجارت کمپاني‌هاي خود با ايران مي‌نويسد: «اين تدبير به دقت زير نظر قرار دارد. اگر گسترش پيدا کند، مي‌تواند سلطه جهاني دلارِ آمريکا را به چالش بکشد. اگر اينستکس يا هر راه جايگزين ديگري بتواند موفق شود، نظام‌هاي تجاري بين‌المللي که واحد پول آمريکا را دور مي‌زنند، مي‌توانند توانايي آتي دولت ايالات متحده براي استفاده از تحريم‌ها به عنوان يک ابزار سياست خارجي را محدود کنند».
واشنگتن‌پست با بيان اينکه اين مسئله همچنين در طولاني‌مدت مي‌تواند سوالات بزرگتري درباره پيامدهاي تصميم رئيس‌جمهور آمريکا به خروج از توافق هسته‌اي ايجاد کند، مي‌افزايد: «همين امر مي‌تواند واکنش‌هاي خشم‌آلود آمريکا به اينستکس را در هفته‌هاي اخير توضيح دهد. ايالات متحده به آلمان، بريتانيا و فرانسه هشدار داده که اجراي اينستکس بدون نقض خط قرمز آنها نيست».
در پايان اين تحليل آمده است: «تنش‌هاي مذکور اين احتمال را افزايش مي‌دهد که تصميم ترامپ به خارج کردن آمريکا از توافق هسته‌اي ايران در سال گذشته، نه تنها منجر به افزايش تحريم‌ها عليه ايران شود بلکه هر نهادي که توسط اروپايي‌ها (براي دور زدن تحريم‌ها) ايجاد شده را هدف قرار دهد».

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ايران اروپا آمريکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۸۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی از سوی روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، به‌دنبال اقدام روسیه مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید نظارت کمیته کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ، آمریکا و کره جنوبی واکنش تندی نشان دادند.

روسیه در حالی این قطعنامه را وتو کرد که هیات کارشناسان سازمان مل چند هفته پیش اعلام کرد که در حال تحقیقات درباره گزارش‌های تبادل سلاح بین مسکو و پیونگ‌یانگ است.

به غیر از چین که ترجیح داد به جای پیوستن به روسیه در وتوی قطعنامه، رای ممتنع بدهد، باقی اعضا به تمدید نظارت هیات کارشناسی رای موافق دادند.

تصمیم روسیه انتقادات زیادی را به همراه داشت. وزارت خارجه کره جنوبی تصمیم روسیه را به عنوان عضو دائم شورای امنیت، «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

آمریکا وتوی روسیه را «تلاشی منفعت طلبانه با هدف سرپوش گذاشتن بر گزارش‌های مرتبط با همدستی مسکو با کره شمالی» خواند.

متی میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امروز روسیه با اقداماتش به شکلی منفعت‌طلبانه به دنبال تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی است و تمام این اقدامات با هدف پیشبرد دادوستد فاسدی است که مسکو با کره شمالی آغاز کرده است.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در شبکه‌های اجتماعی، این اقدام روسیه را «اقرار به جرم» توصیف کرده است. در ماه‌های اخیر اتهاماتی علیه پیونگ‌یانگ مبنی بر کمک به مسکو در جنگ با کی‌یف مطرح شده است. مسکو و پیونگ‌یانگ اتهامات همکاری و تبادل تسلیحات را قویاً رد کرده‌اند.

کد خبر 6064989

دیگر خبرها

  • واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی
  • واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی از سوی روسیه
  • واکنش چین به اتهامات آمریکا و انگلیس
  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • حمله گسترده جنگنده های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟