Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاست‌های آمریکا همواره به گونه‌ای است جلوی رشد دیگر کشور‌ها را می‌گیرد تا خود بر مسند قدرت بماند. در طی سال‌های متمادی رفتار سیاسی آمریکا با کشور‌های دارای پتانسیل و درحال پیشرفت به این شکل بوده و این روند تغییر نخواهد کرد، البته زمانی که کشورها خواسته‌های آمریکا را برآورده کنند، زیر نظر این کشور می‌توانند به رشدی کذایی برسند اما زمانی که مستقل هستید، دشمن غرب شمرده می‌شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا حال بر روی چین زوم کرده است، چین در سال‌های اخیر به یکی از قدرت‌های برتر دنیا تبدیل شده و تقریبا هیچ‌کسی جلودار آن نیست. کشور چین به دلیل نیروی کار فراوان و ارزان، رتبه یک تولیدات در جهان است، اما این کشور با رشد و توسعه علوم مختلف، در عرصه نوآوری، اختراع و فناوری نیز، یکی از قطب‌های دنیای امروزی محسوب می‌شود. این موضوع قدرت آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیاری از متخصصان و کارشناسان ادعا می‌کنند که چین تا چند سال دیگر آمریکا را پشت‌سر گذاشته و به قدرت اول جهان تبدیل می‌شود، برخی نیز اعتقاد دارند همین حالا چین، قدرت بیشتری نسبت به آمریکا دارد. تمامی این موارد یکی از دلایل عمده جنگ تجاری چین و آمریکا در سال‌های اخیر بوده، جنگی که با اقدام جدید آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است.

مشکل آمریکا با هوآوی چیست؟

آمریکا و به‌خصوص ترامپ در سال ۲۰۱۸ بار‌ها شرکت هوآوی را به جاسوسی متهم کردند، آمریکا اعتقاد دارد که هوآوی اطلاعات دیگر کشور‌ها را به دولت چین تقدیم می‌کند. هرچند این کشور تا کنون دلیل و مدرک مستحکمی برای ادعا‌های خود ارائه نداده، اما با همین تهمت‌ها در تلاش است هوآوی را در غرب تضعیف کند. در سال ۲۰۱۸ ابتدا هشدار‌ها و بیانیه‌هایی از طرف مقامات دولتی آمریکا به جهت عدم اطمینان به هوآوی منتشر شد تا مقدمات مقابله با این شرکت آماده شود.

سپس استفاده از تجهیزات هوآوی در سازمان‌های امنیتی و نظامی این کشور ممنوع شد و پس از کلی تهمت و اتهام، چند روز پیش، هوآوی و تمامی شرکت‌های زیر نظر آن در لیست سیاه تجاری آمریکا قرار گرفتند، به این ترتیب هیچ شرکت آمریکایی حق ثبت قرارداد یا مراودات تجاری با هوآوی را نداشته و محصولات این شرکت نیز دیگر وارد آمریکا نخواهند شد.

از طرفی آمریکا با اعمال نفوذ و گا‌ها زور برروی کشور‌های اروپایی به دنبال آن است تا این کشور‌ها را به تحریم هوآوی دعوت کند، اما در حال حاضر کشور‌های اروپایی همچون آلمان و انگلیس، همکاری زیادی با آمریکا نداشته‌اند. تمامی این موارد تنها به دلیل ادعا‌های جاسوسی آمریکا به هوآوی شکل گرفته، ادعا‌هایی که هنوز اثبات نشده و حتی مدرک و سندی هم برای اثبات آن وجود ندارد.

چرا هوآوی؟

همانطور که می‌دانید شرکت چینی هوآوی در حوزه تولید تجهیزات مخابراتی سابقه‌ طولانی دارد، از محصولات این شرکت در زیرساخت‌های مخابراتی بسیاری از کشور‌های دنیا استفاده شده و این روند همچنان ادامه دارد. با رسیدن به عصر فناوری 5G شرکت‌هایی مانند هوآوی به دنبال قراردادهای بزرگ و بلند مدت برای تامین تجهیزات مخابراتی 5G با کشور‌های بزرگ دنیا مانند انگلیس، آلمان و فرانسه هستند و این بهانه‌ای محکم برای مخالفت آمریکا به شمار می‌آید. از طرفی هوآوی در تولید تلفن هوشمند نیز قدم‌های بزرگی برداشته و پس از عبور از اپل، حال به عنوان دومین شرکت بزرگ سازنده تلفن همراه در جهان شناخته می‌شود.

ایا این موضوع به ایران نیز ارتباط دارد؟

بله، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاخ سفید با هوآوی، بی توجهی این شرکت به تحریم‌های واشنگتن علیه ایران و فروش محصولات مختلف به جمهوری اسلامی است. این موضوع برای آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در وهله اول موجب توسعه همکاری‌های میان ایران و چین می‌شود و در وهله دوم اقتدار آمریکا در وضع انواع و اقسام تحریم‌ها علیه ایران را از بین می‌برد. آمریکا به همین دلیل در سال گذشته مدیر ارشد مالی هوآوی را در کانادا دستگیر کرد. به گزارش رویترز، آمریکا معتقد است هوآوی با ساخت شرکت‌های دروغین از طریق دورزدن قانون به دنبال مراودات تجاری با ایران است، از همین رو باید در دادگاه‌های بین المللی به جهت نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پاسخگو باشد.

واکنش هوآوی به این اتهامات و ادعاها چه بود؟

شرکت چینی از همان ابتدا تمامی اتهامات آمریکا را رد کرده و بی‌اساس می‌داند، چین اعتقاد دارد که مشکلات آمریکا با هوآوی دلایل سیاسی دارد و این موضوع تنها بهانه‌ای برای جلوگیری از رشد شرکت‌های چینی است. هوآوی به تازگی برای اثبات بی‌گناهی خود پیشنهاد قرارداد امنیتی را به کشور‌های اروپایی داده است، طبق این قرارداد هوآوی عدم استفاده از تجهیزات جاسوسی را تائید کرده و در صورت اثبات خلاف آن باید جریمه‌های سنگینی پرداخت کند. شرکت هوآوی تمام تلاش خود را می‌کند تا از این اتهامات تبرئه شود، مدیران این شرکت بارها اعلام کرده‌اند که با دولت چین ارتباطی ندارند و حتی در صورت درخواست دولت چین برای تامین اطلاعات جاسوسی از طرف هوآوی، این شرکت درخواست دولت چین را رد خواهد کرد.

تاثیرات تحریم هوآوی از طرف آمریکا چیست؟

پس از آن‌که چند روز پیش آمریکا در ادامه راه خود اعلام کرد که هوآوی و شرکت‌های تابعه این شرکت تحریم هستند، اتقاقات گوناگونی تا به امروز رخ داده و تحلیل‌های بسیاری در رابطه با تاثیرات این تصمیم منتشر شده است، در ابتدا گوگل و در ادامه کوالکام و اینتل اعلام کردند که به تبع این تحریم‌ها دیگر خدماتی به هواوی نخواهند داد و ارتباط آن‌ها با این شرکت به اتمام رسیده است. این اتفاق برنده‌ها و بازنده‌های زیادی خواهد داشت که در ادامه به تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت:

شرکت گوگل بازنده

گوگل اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها دیگر نمی‌تواند با هوآوی همکاری داشته باشد، به این ترتیب هوآوی دیگر نمی‌تواند از سیستم عامل اندروید که متعلق به گوگل است، در تلفن‌های هوشمند خود استفاده کند. براین اساس به احتمال فراوان تولیدات جدید هوآوی به نسخه متن باز و غیر رسمی اندروید مجهز خواهند شد، اما حتی در این حالت در تلفن‌های هوشمند جدید هوآوی دیگر خبری از سرویس‌های رسمی گوگل همچون گوگل‌پلی، جی‌میل و گوگل مپ نخواهد بود.

این یک چالش بزرگ برای هوآوی است، اما در وهله اول خود گوگل متضرر خواهد بود، هوآوی در سال گذشته ۲۰۰ میلیون تلفن هوشمند جدید به فروش رساند، اگر این شرکت این روند خود را حفظ کند گوگل در آینده نه چندان دور، میلیون‌ها کاربر خود را از دست خواهد داد. این موضوع می‌تواند مشکلات جدی برای گوگل ایجاد کند. دشمنی میان آمریکا و چین در صورت ادامه دار شدن ممکن است مردم چین را به تحریم شرکت گوگل تشویق کند که در آن صورت تحریم چند میلیاردی چینی‌ها برای شرکتی مانند گوگل جبران ناپذیر خواهد بود. این اتفاق سال گذشته برای اپل افتاد و با تحریم چینی‌ها، اپل اکنون با کاهش سودآوری مواجه شده است.

شرکت هوآوی برنده

هوآوی از مدت‌ها پیش انتظار چنین روزهایی را می‌کشید، چینی‌ها جنس رفتار دولت آمریکا را می‌دانند و به همین جهت برای این روز‌ها آماده‌اند. هوآوی از چند سال پیش طرح توسعه سیستم عامل موبایلی اختصاصی خود را آغاز کرده است، طبق مصاحبه‌های مدیران این شرکت، حتی در صورت تحریم گوگل، هوآوی آماده است تا چند وقت دیگر از سیستم عامل موبایلی خود رونمایی کند، همچنین این شرکت می‌تواند سرویس‌های مشابه با گوگل را به صورت اختصاصی تولید کرده و در اختیار خریداران خود قرار دهد. این تحریم‌های می‌تواند موجب شکوفایی و پیشرفت بیش‌ از پیش هوآوی شوند و آینده‌ای درخشان برای این شرکت رقم بزند.

شرکت هوآوی بازنده!

حقیقت آن است که تحریم‌های یک باره تمام شرکت‌های بزرگ آمریکایی حداقل در ابتدا برای هوآوی موانع سنگینی ایجاد خواهد کرد، جدا از شرکت گوگل، اینتل تامین کننده پردازنده‌های لپ‌تاپ‌های هوآوی است، هوآوی هرچند در عرصه تولید تراشه‌های موبایلی به خودکفایی رسیده اما برای تولید رایانه‌‌های همراه به مشکل خواهد خورد. پردازنده‌های اینتل، ای‌ام‌دی و کارت‌های گرافیک انویدیا تقریبا سه اصل مشترک هر رایانه شخصی و همراه در سراسر دنیا هستند و جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد. با این تحریم‌ها هوآوی به خصوص در زمینه تولید رایانه همراه ضربه سنگینی خواهد خورد.

در بخش موبایل نیز به تازگی مدیر عامل هوآوی اعلام کرده که رشد این شرکت کمی کند خواهد شد، هوآوی می‌خواهد به راه خود ادامه دهد اما در هر صورت ایده ساخت سیستم عامل و سرویس‌های نرم‌افزاری اختصاصی شاید با استقبال گسترده‌ای همراه نشود. اندروید و سرویس‌های گوگل بسیار محبوب هستند و خریداران به آن‌ها عادت کرده‌اند و اگر هوآوی نتواند ای این برنامه‌ها در تلفن‌های هوشمند جدید خود استفاده کند، با کاهش فروش همراه خواهد شد.

دیگر شرکت‌های چینی برنده

هرچند سیاست آمریکا مقابله با شرکت‌های چینی است اما در حال حاضر به جز ZTE و هوآوی، دیگر شرکت‌های چینی از گزند آمریکا در امان هستند، به همین دلیل با مشکلاتی که برای هوآوی پیش‌خواهد آمد، دیگر برندهای چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو فرصت مناسبی برای افزایش فروش خود و پرکردن جای هوآوی پیدا می‌کنند. البته این شرکت‌ها باید کیفیت و نوآوری در تولیدات خود را همچون هوآوی ارتقاء دهند تا بتوانند جایگزین مناسبی برای این شرکت باشند.

شرکت‌های سخت افزاری آمریکایی بازنده

تحریم هوآوی هیچ نفعی برای شرکت‌های مانند اینتل و انویدیا ندارد. واقعیت آن است که این شرکت‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشتریان خود را از دست می‌دهند و به تبع آن با کاهش فروش و سودآوری مواجه خواهند شد. هوآوی به دلیل تولید گسترده و فروش بالایی که دارد، برای تامین قطعات خود قراردادهایی بزرگ با شرکت‌های سخت افزاری ماند اینتل برقرار می‌کرد که پس از این تحریم، این قراردادها دیگر ادامه نخواهد داشت.

شرکت‌های مخابراتی آمریکایی بازنده

با هر نگاهی به این قطع ارتباط بنگرید جز ضرر برای آمریکایی‌ها چیزی نخواهید یافت، ترامپ با تصمیماتی که می‌گیرد روز به روز شرکت‌ها و تولید کنندگان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این در آینده نزدیک برای این کشور مشکل‌ساز خواهد بود. طبق گزارش‌های موجود در گذشته بسیاری از تجهیزات زیربنایی مخابراتی آمریکا از شرکت‌های چینی مانند هوآوی تامین شده است، این تجهیزات به دلیل کیفیت و قیمت ارزان مورد استقبال خیلی از کشور‌ها قرار گرفته‌اند و به همین دلیل است که کشور‌های اروپایی تا کنون در تحریم هوآوی با آمریکا همراه نبودند.

دولت آمریکا درخواست داده تا تمامی تجهیزات مخابراتی چینی در این کشور جایگزین شود، این دستور هزینه‌های بسیار زیادی را برروی دوش شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای این کشور خواهد انداخت. قطعات چینی به خصوص در شهرهای کوچک آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و حال شرکت‌های مخابراتی به فکر آن هستند که با چه هزینه‌ای این حجم گسترده از تجهیزات را جایگزین کنند.

دلیل سکوت مایکروسافت چیست؟

مایکروسافت تا کنون واکنشی به این اتفاقات نداشته و موضع خود را مشخص نکرده است، این شرکت با هوآوی برای استفاده از سیستم‌عامل ویندوز بروی رایانه‌های همراه شرکت چینی قرارداد دارد و در صورت تبعیت از تحریم آمریکا، هواوی دیگر از سیستم‌عامل ویندوز نیز نمی‌تواند استفاده کند. اما مایکروسافت با وجود پرسش برخی خبرنگاران همچنان سکوت کرده و در این مورد نظر خود را منتشر نکرده است. این سکوت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما در هر صورت به نظر نمی‌رسد که این غول فناوری بتواند مقابل دولت آمریکا بایستد و همکاری خود را با هوآوی ادامه دهد. مایکروسافت می‌داند قطع همکاری با هوآوی به معنای از دست دادن یک مشتری بزرگ خواهد بود و از این اتفاق حمایت نخواهد کرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد هوآوی در ساخت رایانه همراه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد شد و شاید خط تولید لپ‌تاپ این شرکت موقتا تعطیل شود. از طرفی اوضاع برای تولید تلفن همراه هوآوی نیز پیچیده شده و باید دید نرم‌افزارهای اختصاصی این شرکت تا چه حدی می‌توانند موفق باشند.

اما در آخر همه منتظر‌اند تا آمریکا سرانجام برای این همه اتهام خود سند و مدرکی ارائه کند، قطع همکاری شرکت‌های بزرگ آمریکایی با هوآوی برای این شرکت‌ها گران تمام خواهد شد و هزینه‌های زیادی نیز برای اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی آمریکایی به همراه خواهد داشت. آمریکا در سال‌های اخیر با ثبت تعرفه‌های صادرات جدید موجب بالارفتن قیمت تمام شده محصولات این شرکت در خارج از خاک آمریکا شد و به همین دلیل فروش این محصولات در کشور‌های دیگر کاهش یافت، به عنوان نمونه، آیفون‌های اپل دیگر مانند سابق در چین به فروش نمی‌رود که این شرکت را با کاهش فروش همراه کرده است، این قانون نه تنها به سودآوری اپل کمک نکرد بلکه موجب کاهش درآمد این شرکت هم شد. پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های جدید ترامپ نیز سرانجام مشابهی را برای شرکت‌های آمریکایی رقم بزند.

گزارش از عبدالله مطیع

بیشتر بخوانید: لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی؛ کدامیک کاربرد بیشتری دارد؟ 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری هوآوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد

حسام شعبانی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید محصولات آزمایشگاهی تشخیص تقلب‌های غذایی و محصولات ژنتیکی دستکاری‌شده از طریق DNA، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره محصولات تولید شده در این شرکت توضیح داد: درحال حاضر، این شرکت، تنها شرکت دارنده مجوز آزمایشگاه‌های تشخیص برنج تقلبی داخلی و وارداتی با عنوان «ژنوتایپینگ» یا روش تشخیص اصالت برنج از طریق انگشت‌نگاری در جهان است. 

وی به آخرین دستاورد این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کیت‌های تخصصی تشخیص تقلب مواد غذایی برپایه DNA، اشاره کرد و گفت: خط تولید کیت‌های تشخیص تقلب موادغذایی، توسط متخصصان این شرکت با هدف استفاده گسترده در کارخانه‌های تولیدکننده موادغذایی، راه‌اندازی شد. 

وی در همین راستا افزود: اما به دلایل گوناگون، ازجمله شرایط اقتصادی، شرایط نظارتی و سیاست‎های کلان، این کیت‌ها در کشور رواج پیدا نکرد. 

شعبانی درباره تولید کیت‌های عفونی پزشکی برای انسان توسط این شرکت توضیح داد: بعد از توقف تولید کیت‌های تشخیص تقلب‌های غذایی براساس دی‌ان‌ای، به دنبال کیت‌های عفونی پزشکی انسانی رفتیم. 

این فناورحوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، توضیحات بیشتری درباره کیت‌های تشخیص تقلب غذایی برپایه DNA ارائه کرد و گفت: نوع دی‌ان‌اِی، براساس کلیدواژه‌هایی که برای هر موجود زنده‌ای دارد برای تشخیص موادغذایی به کار می‌آید.

وی افزود: برای نمونه، جهت تشخیص تقلب‌های غذایی در سوسیس و کالباس از دی‌ان‌ای حیوان خوک، استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به عدم‌تجاری‌سازی این کیت‌های تشخیص‌دهنده تقلب‌های موادغذایی افزود: به دلایل بسیاری از جمله عدم توجه به کیفیت در کشور ما، مشکلات ارزی و برخی قوانین سخت‌گیرانه، رقابت سالم و درستی برای تجاری‌سازی کیت‌های تشخیص دهنده برپایه دی‌ان‌ای داخلی شکل نگرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط عملیات «وعده صادق» تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد