Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@09:44:49 GMT

زمین و ناهید امشب به هم نزدیک می شوند

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۲۱۴۰

زمین و ناهید امشب به هم نزدیک می شوند

در شامگاه امشب 11 خرداد زمین با سیاره ناهید در نزدیکترین فاصله خود با یکدیگر می‌رسند.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: در ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه شامگاه امشب شنبه ۱۱ خرداد ماه جاری، سیاره ناهید در ۳.۲ درجه شمال ماه قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که این سیاره ملکه آسمان صبحگاهی است، علاقه‌مندان بامداد فردای این روز (یکشنبه ۱۲ خرداد)، شاهد کمترین جدایی هلال ماه و سیاره ناهید در افق شرقی در صورت فلکی "ماهی‌ها" خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سیاره ناهید یا زهره دومین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن در میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته‌است. این سیاره از نظر مداری، نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد و بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود. "زهره"، بدون ماه است و در مدار تقریباً دایره‌واری به‌دور خورشید می‌گردد. این سیاره از بسیاری جنبه‌ها چون اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین شبیه است؛ از این رو آن را سیاره «خواهر زمین» می‌خوانند.

زهره گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی و یکی از سیاره‌های سنگی و فشرده و دارای آتشفشان‌های فعال، زمین‌لرزه و رشته‌کوه است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زمین ناهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف سیارکی که بچه ماه است!

یک تجزیه‌وتحلیل جدید حتی دهانه‌ای را که ممکن است از آن بیرون کشیده شده باشد، شناسایی کرده است. تیمی به رهبری ستاره‌شناس ییفی جیائو از دانشگاه تسینگ‌هوا در چین با استفاده از شبیه‌سازی‌های عددی، خواص دهانه‌ای را که به احتمال زیاد برای تولید سیارک لازم است، مشخص کردند و یک دهانه واقعی را پیدا کردند که با ویژگی‌های دهانه جوردانو برونو در سمت دور ماه مطابقت دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ساینس آلرت، محققان در مقاله خود می‌نویسند: ما فرآیند مهاجرت تکه‌های ماه ناشی از برخورد به فضای هم مداری زمین را بررسی کرده ایم و احتمال می‌دهیم منشا احتمالی Kamo'oalewa از شکل گیری دهانه Giordano Bruno در چند میلیون سال پیش باشد. این امر مستقیماً یک سیارک خاص در فضا را به دهانه منشأ آن در ماه مرتبط می‌کند و وجود سیارک‌های کوچک‌تری متشکل از مواد ماه را که هنوز در فضای نزدیک به زمین کشف نشده‌اند، نشان می‌دهد.»

با این اوصاف، دیدن اشیا در فضا، حتی اگر نزدیک هم باشند، به طرز شگفت‌آوری دشوار است و ما تمایل داریم از «مینی ماه‌های» اضافی که در مجاورت ما هستند، چشم‌پوشی کنیم.

کامو اولوا حداقل قرن‌هاست که در حال گردش بوده و نزدیکی مداری زمین را با خورشید به اشتراک می‌گذارد. فاصله آن از زمین به طور قابل توجهی متفاوت است که به این یعنی بسیار گریزان است. نحوه انعکاس نور و رنگ آن بسیار شبیه به سطح ماه است و اصلاً شبیه سایر سیارک‌های نزدیک به زمین نیست.

آن‌ها با مطالعه دقیق خواص مداری این سیارک، به این نتیجه رسیدند که این سنگ عجیب زمانی بخشی از ماه بوده است. جیائو و همکارانش اکنون با استفاده از ویژگی‌های فیزیکی و مداری سیارک و مدل‌های برخورد با ماه، تجزیه و تحلیل را یک گام فراتر برده‌اند تا بفهمند که این سیارک از کجا آمده است.

به عنوان مثال، از آنجایی که کامو الوا چرخش بسیار سریعی دارد، باید یک توده بسیار جامد باشد. در غیر این صورت در یک اسپری از قطعات جدا می‌شود. از آنجایی که یکپارچه است، منصفانه است که فرض کنیم به‌عنوان یک تکه حفاری شده است، نه توده‌ای انباشته از بقایای خاک شل شده که حاصل بیرون زدگی با یک ضربه است.

دیگر خبرها

  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • گل امشب سردار به بولونیا؛ پیام مهم به دروسی
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا
  • حقایقی در مورد سیاره آبی
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • شکار لحظه عبور جونو از مقابل مشتری/ فیلم
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • روز زمین ۱۴۰۳+ شعار و پوستر Earth Day 2024