Web Analytics Made Easy - Statcounter

گسترش فعالیت دشمن در فضای مجازی علیه ملت ایران تمامی ندارد و تنها راه مقابله با بمباران سنگین رسانه‌ای دشمن علیه ایران، یادگیری سواد رسانه‌ای مردم است.به گزارش بلاغ،با وجود گسترش شبکه‌های مخابراتی، فضای مجازی و در دسترس قرار گرفتن رسانه‌های خارجی و معاندان، از ترویج و تقویت سواد رسانه‌ای در کشور غفلت شده و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی اندکی در این‌ باره انجام‌ شده که از آن می‌توان به‌ عنوان یکی از عوامل مهم بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اعتقادی در جامعه ایرانی نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین خود سبب شیوع بیشتر آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، احساس بی‌عدالتی، بی‌اعتمادی، تنش‌های قومی و بی‌هویتی شده و مصداق بارز آن  را در وضعیت کنونی اقتصادی کشور، گرانی دلار، سکه و توهمات القایی از سوی معاندان و استکبار در رابطه با جنگ قابل‌ مشاهده است که افراد بدون شناخت از کانال‌های خبری و شبکه‌های معاند و بدون قدرت تحلیل و تجزیه و دارا بودن شمه‌ای از تفکرات انتقادی به انتشار اخبار کذب در این‌ باره می‌پردازند یا به‌ آسانی اخبار کذب منتشر شده را می‌پذیرند.

در واقع تا زمانی که سطح درک و تحلیل مخاطب از لایه‌های پنهان پیام‌های رسانه افزایش نیابد، سایه سنگین و حاکمانه رسانه‌ها برای مخاطب سازی و ایجاد نیازهای کاذب در گران خواهد بود اما ابتدا باید بدانیم که تعریف سواد رسانه‌ای چیست ؟

سواد رسانه‌ای مهارتی اکتسابی و فرآیندی اجتماعی و پویا است که شامل ابعاد مختلف شناختی، احساسی، زیباشناختی و اخلاقی می‌شود و از آن به‌منزله مانعی بزرگ در قبال هجمه رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی و ترویج سبک زندگی غربی یاد می‌شود.

سواد رسانه‌ای یکی از ملزوماتی است که در شرایط کنونی باید در مراکز آموزشی همچون مدارس، دانشگاه‌ها حوزه‌های علمیه و سایر، تدریس و آموزش داده شود اما واقعاً در این زمینه چقدر قدم برداشته‌ شده است که می‌توان پاسخ این سؤال را از حال و احوال جامعه کنونی یافت.

 بی‌توجهی به این بعد مهم آموزشی، انفعال و ایستایی جوامع، بی‌اعتمادی به نهادها و در نتیجه اضمحلال نظام سیاسی را در پی خواهد داشت، از این‌ رو صاحبان قدرت در سراسر دنیا از رسانه‌ها به‌مانند صلاحی مخرب استفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها و به‌کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی برای تضعیف کشورهای هدف برنامه‌ریزی می‌کنند.

 پرواضح است که ایران به دلیل رویارویی با کشورهای سلطه‌طلب و داشتن یک ایدئولوژی مستحکم در مقابل آنان همواره هدف حمله استعمارگران و غربیان بوده و سنگین‌ترین بمباران رسانه‌ای را تجربه کرده است.

کشورهای غربی برای نفوذ در ایران و اثرگذاری بر فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی رسانه را بهتر از این وسیله می‌دانند و این در حالی است که کشور آمریکا بودجه یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلاری در سال  ۲۰۱۵ برای جنگ نرم علیه ایران و دیگر کشورهای جهان به تصویب می‌رساند که بخشی از این بودجه برای تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی در ایران اختصاص‌ یافته و این امر را با اتکا به بخش رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌ای، وب‌سایت، وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.

این اختصاص بودجه به بیان ارزش‌های آمریکایی و تبلیغ سبک زندگی آمریکایی از اولویت‌های دیپلماسی عمومی ایالات‌متحده است.

البته این مطلب را باید یادآور شد که آمریکا در این عرصه تنها نیست و برخی کشورهای اروپایی همچون انگلیس نیز آن را همراهی می‌کنند اما نکته جالب این است که بسیاری از شهروندان اروپایی برای استفاده از تلویزیون جواز رسانه دریافت می‌کنند و جواز رسانه همان حق اشتراک اجباری رسانه است که باید به ازای هر ثبت نشانی محل زندگی در شهرداری پرداخت شود.

 برای مثال در اسپانیا حق اشتراک رسانه بر اساس مالیات بر درآمد محاسبه می‌شود که به‌طور متوسط 38.90 یورو در سال تخمین زده‌شده است و نیز در انگلستان افراد زیر ۷۵ سال به‌صورت سالانه 172 یورو برای اشتراک رسانه پرداخت می‌کنند، در صورتی‌ که بی‌بی‌سی فارسی با بودجه ۲۳.۴ میلیون دلاری وزارت خارجه و مشترک‌المنافع انگلستان اداره می‌شود اما از آوریل ۲۰۱۴ هزینه آن از طریق حق اشتراک تلویزیون در بریتانیا تأمین می‌شود.

در کنار همه این موارد نباید از پیامدها و اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر فرد و خانواده همچون نقض حریم خصوصی افراد، بی‌هویتی و بحران هویت و اختلال شخصیت در بین نوجوانان و جوانان، شکل‌گیری خرده‌فرهنگ‌های مختلف، رواج سطحی‌نگری فکری، جرئت و جسارت ارتکاب جرم به خاطر ناشناخته بودن در محیط سایبری، قرار دادن فایل‌های مبتذل در دسترس عموم کاربران، آسیب‌های جسمی و سایر واقع شد.

باید گفت اگر با گسترش هرزه‌نگاری در صنعت سایبری در کنار کسب هزاران میلیارد دلار سود از این صنعت پررونق آن را به‌منظور مشغول سازی انسان‌ها به خود، عادی‌سازی گناه و از بین بردن حیا در جامعه مخصوصاً جوامع اسلامی به‌کاربرده است که آثار و پیامدهای بلندمدت آن در سال‌های آینده به منصه ظهور خواهد رسید.

حتی دشمنان نظام افراد نفوذی خود را از همین فضای مجازی شکار می‌کنند، در همین رابطه«رونن برگمن» کارشناس اسرائیلی امورات اطلاعات و نویسنده کتاب جنگ مخفی اسرائیل در ایران به پایگاه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید: زیر نظر داشتن شبکه‌های اجتماعی در اینترنت حداقل چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی در کشور انتظار داشت.

 برگمن تأکید می‌کند: اسرائیل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت می‌شود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند استفاده می‌کند.

در مقابل این‌همه هجمه دشمن باید ببینیم که ما  پدران و مادران و مسوولان چه اقداماتی در خصوص سواد رسانه انجام دادیم، برخی بریتانیا را مهد سواد رسانه‌ای می‌دانند چراکه این کشور با برگزاری بیش از ۲۰ تخصصی رسانه‌ای برای دانش آموزان ۱۴ تا ۱۸ سال در جهان از جایگاه منحصربه‌فردی برخوردار است و امروز در آمریکا در صورت نداشتن سواد فضای مجازی به‌سختی می‌توان شغل یافت.

 اما چه عامل باعث پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای و ضعف این موضوع در کشور شده است؟ غفلت و عدم دغدغه مسوولین نسبت به اهمیت سواد رسانه‌ای و آموزش آن، عدم وجود متولی خاص در حوزه سواد رسانه‌ای، متعارض بودن فلسفه وجودی سواد رسانه‌ای با موجودیت اقتدارگرایی برخی جریانات عدم استفاده از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی در این حوزه و تمرکز بر اعمال محدودیت دسترسی به‌جای توانمندسازی مخاطبین رسانه‌ها از جمله دلایل مدیریتی ضعف سواد رسانه‌ای در کشور است.

اما در مقابل توجه به اهمیت رشد تفکر انتقادی در جامعه خصوصاً در نهادهای آموزشی، بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، تخصیص بودجه به آموزش سواد رسانه‌ای، واردکردن سواد رسانه‌ای در نظام آموزشی رسمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه آموزش و تقویت سواد رسانه‌ای فرزندان از سنین کودکی در محیط خانواده، تشکیل یک‌نهاد مشخص برای مدیریت سواد رسانه از جمله راهکارهای مقابله با ضعف سواد رسانه‌ای است.

طبق تحقیقاتی که در اسفندماه ۹۴ انجام گرفت اکثر فعالیت کاربران اینترنت در ایران شامل 13 درصد بانکداری اینترنتی، هشت درصد تولید محتوا،  ۵۹درصد تفریح و سرگرمی، ۷۱ درصد ارتباطات، 37.5 درصد دولت الکترونیک، ۴۲ درصد تجارت الکترونیک، دو درصد مشارکت الکترونیکی و  3.5 درصد خدمات رایانش ابری بوده است.

با توجه به مطالب بالا باید نتیجه گرفت که امپراتوری رسانه‌ای حاکم با مطالعه بر فرهنگ و آداب‌ و رسوم جوامع هدف و سپس انتخاب ابزار مناسب برای تزریق از کار خود سعی در یکسان‌سازی فرهنگ در جهان و به تعبیری همسو کردن مردم جهان با آنچه مدنظر او است دارد، پس باید در این میدان جنگ تجهیزات و علم کافی را برخوردار باشیم.

یادداشت از حامد علی بک زاده

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک| عملیات ایران علیه اسرائیل در یک نگاه

در عملیات وعده صادق، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم،  در عملیات وعده صادق، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند.این عملیات پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به‌همراه 6 نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • بمباران سنگین جنوب لبنان+فیلم
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • اینفوگرافیک| عملیات ایران علیه اسرائیل در یک نگاه
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • حمله هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه
  • شهادت ده‌ها زن و کودک فلسطینی در بمباران نوار غزه