پژوهشنامه علمی ـ ترویجی «معارف قرآن» در ایستگاه 31
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۵۴۵۲
به گزارش ایکنا؛ در این شماره از پژوهشنامه علمی ـ ترویجی «معارف قرآن»، مقالاتی با عناوین «تحليل انتقادي از انحراف سلفيه در معناشناسي صفات الهي از منظر قرآن» نوشته صمد عبدالهيعابد، محمدفردين جلالي و عليرضا عبدالرحيمي؛ «لايههاي قدرت سياسي نامطلوب در قرآن» تالیف حسين احمديسفيدان؛ «نياز اوليه انسان به احترام از نگاه قرآن با تاكيد بر روش معناشناسي ساختگرا و شناختي» به قلم محمدمهدي صفورايي، جعفرعلي گليفيروزجائي و عليرضا قائمينيا؛ «واكاوي تعارض ظاهري آيات مربوط به حكم زانيه» نوشته عبدالجبار زرگوش؛ «اكوار و ادوار در قرآن» تالیف حميد كوهپيما و محسن پورمحمد؛ «بررسي و پاسخ شبهه «قرآن و فرهنگ مردگرايي» از سوي مستشرقان» به قلم سيداحمد هاشمي عليآبادي؛ «بررسي داستان كودكي حضرت موسي(ع) در سوره قصص بر پايه الگوي روايي گريماس» تالیف رحمان عشريه، سيدمحمد موسوي و مرتضي سازجيني منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تحليل انتقادي از انحراف سلفيه در معناشناسي صفات الهي از منظر قرآن
در چکیده مقاله «تحليل انتقادي از انحراف سلفيه در معناشناسي صفات الهي از منظر قرآن» آمده است ««سلفيه» اصطلاحي نوظهور در تاريخ انديشه اسلامي است كه گروهي از اهل حديث و پيروان احمد بن حنبل، ابن تيميه و محمدبن عبدالوهاب براي خويش برگزيدهاند. آنان در روش شناخت، نقلگرا و در فهم نقل، ظاهرگرا هستند. عقل را شايسته فهم مسائل الهي ندانستهاند و رسالت آن را تنها فهم درست سخنان سلف ميدانند. بر مبناي هستيشناسي سلفيه، خدا موجودي آسماني و نشسته بر عرش در آسمان هفتم است. صفات خبري زايد بر ذات همچون «يد»، «نفس» و «وجه» دارد و در قيامت به چشم سر ديده خواهد شد. آنان در تبيين و تفسير اين گونه صفات الهي از حيث معناشناسي بر اساس اصل ظاهرگرايي در قرآن و سنت، و به تبعيت از برخي اهل اثر و اصحاب حديث به معناي ظاهري و عاميانه اين صفات بسنده كرده، آنان را تاويل نميكنند. اين گروه با تفسير افراطي و متعصبانهاي كه از توحيد دارند، فقط خود را توحيدي ميخوانند و ساير مسلمانان را مشرك و كافر قلمداد ميكنند. امام علي(ع) تشبيه را رد كرده است و براي رد آن، ادلهاي آورده است. امير مومنان علي(ع) تنزيه مطلق را قبول ندارد و قائل به اين است كه خدا را در حدي كه خود خدا و پيامبران او معر في كردهاند و بر اساس آيات و افعال او، ميتوان شناخت. در اين مختصر مباني سلفيه به خامه نقد كشيده شده است».
لايههاي قدرت سياسي نامطلوب در قرآن
نویسنده مقاله «لايههاي قدرت سياسي نامطلوب در قرآن» در طلیعه نوشتار خود آورده است «قرآن كريم مهم ترين و اصيلترين منبع اسلامي است. بيشك در اين منبع كامل، در زمينه قدرت سياسي سخن رانده شده است. قدرت سياسي به «مطلوب» و «نامطلوب» تقسيم ميشود. يكي از مقولاتي كه در تحليل قدرت سياسي نامطلوب اهميت دارد، شناسايي لايههاي آن است. سوال اصلي اينكه: لايههاي قدرت سياسي نامطلوب از منظر قرآن چيست؟ فرضيه تحقيق آن است كه «زر»، «زور» و «تزوير» بيانگر لايههاي سهگانه قدرت سياسي نامطلوب در قرآن، يعني آشكار، نيمه پنهان و پنهان هستند. روش تجزيه و تحليل دادهها، تفسير موضوعي قرآن با بهرهگيري از روش استنطاقي است. روش جمعآوري اطلاعات، كتابخانهاي و از ابزار فيشبرداري استفاده شده است. يافتههاي تحقيق نشان ميدهد كه «زر»، «زور» و «تزوير»، منابع سهگانه شكلگيري لايههاي سهگانه قدرت سياسي نامطلوب از منظر قرآن هستند. در لايه اول، قدرت سياسي عريان و آشكار است و با استفاده از زور و ترساندن ديگران اعمال ميشود. در لايه دوم، قدرت سياسي با استفاده از منابعي همچون ثروت و با تحريف ارزشها اعمال ميشود و در لايه سوم، قدرت سياسي با خدعه و مخفي كردن نيت عامل قدرت صورت ميگيرد».
نياز اوليه انسان به احترام از نگاه قرآن با تاكيد بر روش معناشناسي ساختگرا و شناختي
در چکیده مقاله «نياز اوليه انسان به احترام از نگاه قرآن با تاكيد بر روش معناشناسي ساختگرا و شناختي» میخوانیم «تامين نياز انسان به احترام، شايستگي و قدرت موجب اعتماد به نفس، خودشكوفايي و موفقيت ميشود و ضربه به اين نياز نيز موجب احساس ضعف و حقارت ميگردد. هدف از اين تحقيق، بررسي اين نياز و بنيادين بودن آن از نگاه قرآن است. به اين منظور، با شيوه داده بنياد، كليدواژههاي مرتبط با احترام در نرم افزار مكس كيودا وارد شدند و كار كدگذاري همراه با تحليل محتوا به شكل مقوله بنديهاي مختلف انجام گرفت. براي معنايابي واژگان در اين تحقيق، از روش ميدان معنايي ساختگرا و معناشناسي شناختي و براي موارد بينامتني از روش تفسير موضوعي استفاده شد. تحليل كليدواژگان و موارد بينامتني، فراواني پانصد كد مرتبط با موضوع احترام را در قرآن نشان داده است و سطوح متعددي از راهكارهاي رشد يا ضربه به احترام و نيز علل شكلگيري يا مقابله با احترام را استخراج كرده است. در نتيجه، اين ميزان از بسامد نشانگر بنيادين بودن نياز به احترام از نگاه قرآن است. بررسي كليدواژه هاي احترام و همنشينهاي آنها دو زيرمجموعه قدرت در برابر ضعف و شايستگي در برابر تحقير را براي نياز احترام نشان ميدهند».
واكاوي تعارض ظاهري آيات مربوط به حكم زانيه
نویسنده مقاله «واكاوي تعارض ظاهري آيات مربوط به حكم زانيه» در طلیعه نوشتار خود آورده است «اين نوشتار به تعارض ظاهري بين آيه دوم سوره نور كه بر جلد مرتكب زنا دلالت دارد، با دو آيه 15 سوره نساء كه بر حبس زن زناكار در خانه دلالت دارد و آيه 16 همان سوره كه دال بر اذيت و آزار مرتكب فاحشه است، ميپردازد و ضمن ارائه راه حل تعارض نحوه جمع كردن بين حبس در خانه به قصد پيشگيري از ارتكاب مجدد عمل زشت زنا و حد به عنوان مجازات جرم بيان ميكند. همچنين، منظور از «سبيل» كه راه نجات و رهايي از حبس خانگي در آيه 15 سوره نساء است، تبيين ميگردد. به عقيده برخي از علما، آيه 16 ناسخ آيه 15 ميباشد و به نظر بعضي ديگر، آيه 2 سوره نور هر دو آيه را نسخ كرده است. در مقابل اينان، گروهي ديگر با استناد به متفاوت بودن موضوع در آيات سهگانه، هرگونه نسخي را نفي كردهاند. در اين پژوهش كه به روش توصيفي تحليلي صورت گرفته، چنين نتيجه گرفته شده كه نه نسخي صورت پذيرفته است و نه براي حل مشكل نيازي به نسخ خواهد بود».
اكوار و ادوار در قرآن
در چکیده مقاله «اكوار و ادوار در قرآن» آمده است «يكي از نظريات مشترك و مطرح در علوم پايه و علوم انساني، به ويژه علوم ديني، ديدگاه خلقتي شبه انسان، انساننما يا انساني ديگر غير از نسل بشر كنوني است. در نگاه كلي، اين نظريه را بايد متاثر از افسانههاي تاريخي دانست. وجود برخي ابنيه تاريخي كه امكان ايجاد آنها از سوي نسل بشر امروزي وجود ندارد، تصوري براي انديشمندان ايجاد كرده تا به انسانهاي فرازميني يا نسل شبه انساني معتقد شوند كه زماني در زمين ميزيستند. در پي سلسله مطالعاتي در علوم پايه، همچون فيزيك و رياضي، با طرح مباحث مربوط، احتمال وجود زميني ديگر غير از اين زميني بسيار زياد است. با توجه به تاييد اين مطالعات، در كليسا موضوع خلقت عالمي ديگر به چالشي در حوزه دين به شمار آمد. علوم اسلامي نيز كه برخاسته از آموزههاي قرآن كريم ميباشند، به اين موضوع ورود نمود و با وضع اصطلاح «اكوار و ادوار»، به بحث در باب آن پرداخت. با بهرهگيري از آيات و بررسي آنها در كنار روايات درباره امكان خلقتي مشابه، خلقت انسان در عالمي قبل از عالم موجود و يا وجود مردماني از جنس ما، يا شبيه ما كه از نسل حضرت آدم(ع) هستيم، به دست ميآيد كه وجود چنين انسانهايي قبل از حضرت آدم(ع) منتفي نيست. اين نظريه با آفرينش و فيض مدام خداوند متعال هماهنگي بيشتري دارد. اين پژوهش، جستاري است در استخراج زمينههاي قرآني روايي خلق مدام، به ويژه از رهگذر توجه به منبع عقل، به روشي توصيفي و تحليلي سامان يافته است».
بررسي و پاسخ شبهه «قرآن و فرهنگ مردگرايي» از سوي مستشرقان
نویسنده مقاله «بررسي و پاسخ شبهه «قرآن و فرهنگ مردگرايي» از سوي مستشرقان» در چکیده نوشتار خود آورده است «از جمله پرسشهاي درون متني در حوزه مباحث زبانشناسي قرآن، سوال از نحوه سخن گفتن قرآن در مواردي است كه مردان و زنان را مخاطب قرار ميدهد و يا درباره مردان و زنان به طور خاص سخن ميگويد و در اين موارد، به زعم برخي انديشمندان و مستشرقان، قرآن متاثر از فرهنگ زمانه، گفتماني مردانه را اتخاذ نموده است و جانب دارانه سخن ميراند. اين مقاله به بررسي و تبيين اين شبهه ميپردازد و دلايلي را در پاسخ به اين شبهه مطرح مينمايد. نتيجه اين تحقيق آن است كه گفتمان مردانه قرآن متاثر از فرهنگ زمانه نبوده است، بلكه ايرادكنندگان شبهه، مباحث زبان شناختي قرآن را با مباحث كلامي يا اخلاقي خلط نمودهاند و با نگاهي يكسويه به آيات و چشمپوشي از آيات هم موضوع و هم معنا و نيز رعايت نكردن قاعده سياق در فهم، موجب تقطيع آيات و اشتباه در فهم شدهاند. همچنين، بيتوجهي اينان به مباحث برون متني مثل وجود تفاوتهاي تكويني بين زن و مرد، نقشهاي اختصاصي هر يك و نيز اصل تشابه محوري به جاي تناسب محوري موجب فهم نادرست از اين دسته آيات شده است. اطلاعات اين پژوهش به صورت كتابخانهاي گردآوري شده است و پردازش دادهها با روش تحليل انتقادي ميباشد».
بررسي داستان كودكي حضرت موسي(ع) در سوره قصص بر پايه الگوي روايي گريماس
در چکیده مقاله «بررسي داستان كودكي حضرت موسي(ع) در سوره قصص بر پايه الگوي روايي گريماس» میخوانیم «روايتشناسي يكي از شاخههاي نقد ادبي، به ويژه روايتهاي داستاني است و در اصل به بررسي دستور زبان حاكم بر روايتها ميپردازد. اين شاخه از دانش ميكوشد تا چارچوب و الگويي نظري كاربردي براي تحليل گونههاي مختلف روايت را فراهم كند. گريماس، معناشناس فرانسوي، به عنوان مهمترين نظريهپرداز معناشناسي روايت كوشيده است تا الگويي منسجم براي مطالعه روايت ارائه نمايد. بر اساس آنچه از نظر وي و معناشناسي نوين دريافت ميشود، شناخت مراحل توليد تا دريافت معنا، ژرف ساخت روايت در قالب الگوي كنش و زنجيرهها و گزارههاي متنوع مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرد. در اين جستار، سعي شده كه بر اساس اين الگو، داستان كودكي حضرت موسي(ع) بررسي شود و بر همين اساس، نتايج ذيل حاصل گرديد: 1ـ نقش محوري عنصر الهي در قصص قرآني و تاثير آن در پيشبرد روند اصلي، 2ـ تقسيم پيكره كليدي اين داستان قرآني بر وجود دو عنصر در حال پيكار و تغليب كنشگر توكل كننده بر خدا، 3ـ قصص قرآني عموما، به ويژه اين داستان، در حال انتقال روحيه توحيدمحوري به مخاطبين خود است».
یادآور میشود، علاقهمندان برای دریافت اصل مقالات میتوانند به نشانی اینترنتی http://rjqk.atu.ac.ir/ مراجعه کنند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآنی اندیشه پژوهش نامه معارف قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۵۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیش از ۱۰۰ مرکز قرآنی وابسته به انجمن قرآنپژوهی حوزه در قم فعال است
حجتالاسلام سعید موحدی با ارائه گزارشی از عملکرد ۶ روزه انجمن قرآن پژوهی حوزه در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: این انجمن یکی از انجمنهای حوزه علمیه قم است که در سال ۱۳۸۱ تأسیس و در زمره نخستین انجمنهای علمی حوزه قرار گرفت و یکی از مهمترین اهداف آن، حرکت به سوی جایگاه واقعی قرآن در جامعه و بازشناسی حقایق و معارف آن است.
مدیر اجرایی انجمن قرآنپژوهی حوزه علمیه قم افزود: توجه به جایگاه قرآن به عنوان مهمترین منبع استنباط احکام و عقاید دینی بسیار ضروری است، اما بهرهمندی از این کتاب عظیم تاکنون ناکافی بوده و آن گونه که باید، انجام نشده است و انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم درصدد تحقق این هدف است.
مسئول غرفه انجمن قرآن پژوهی در بخش حوزوی نمایشگاه امسال گفت: مرکزیت همه امور قرآنی که به صورت علمی در سراسر کشور انجام میشود، با این انجمن است و روسایی که برای این انجمن انتخاب میشوند، از چهرههای شاخص قرآنی هستند و اکنون حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی چهره موفق قرآنی ریاست این انجمن علمی را برعهده دارد.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن طیب حسینی رئیس بخش حوزوی نمایشگاه قرآن گفت: سابقه حضور بخش حوزوی در نمایشگاههای قرآن به سال ۱۳۸۸ برمی گردد و در سی و یکمین نمایشگاه قرآن حدود ۲۰ نهاد حوزوی حضور دارند و به همت این نهادها و کارشناسان در طول برگزاری نمایشگاه حدود ۱۲۰ برنامه به اجرا در میآید که از آن جمله برگزاری ۶۰ نشست مهم است.
او افزود: یکی از مهمترین برنامههایی که بسیار پرمخاطب و چشمگیر است ارائه مشاورههایی از سوی حوزویان خواهر و برادر است که در سالهای گذشته بسیار مورد استقبال علاقهمندان به ویژه جوانان قرار میگرفته است. امسال مشاورین حوزوی خواهر و برادر در ۱۴ موضوع به بیان مشاوره به علاقه مندان میپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر شورورزی مسئول مراکز مشاوره اسلامی سماح از ارائه مشاورههای تخصصی در ۱۴ عرصه مختلف به بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: یکی از خدمات بسیار خوب این بخش بحث استعدادیابی کودکان و نوجوانان است که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و از روزهای نخست برپایی نمایشگاه، خانوادههای بسیاری برای سنجش استعداد نوجوانان خود مراجعه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین رضا رستمی،گفت: تبیین و نشر معارف و آموزههای قرآنی از جمله رسالتهای مرکز رسانه حوزه است و ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوب و ارزشمندی است که معارف قرآنی و شاخصههای سبک زندگی قرآنی را به مردم و به ویژه نسل جدید معرفی کنیم.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه افزود: از سویی در این ماه عزیز و بینظیر نسبت به دیگر ماههای سال، دلهای مردم نسبت به دریافت معارف قرآنی و دینی، پذیراتر است و در این شرایط حوزههای علمیه به عنوان پاسبان معارف قرآنی موظف است که از این فرصت برای تبیین هر چه بهتر و بیشتر معارف ناب قرآن مجید و پاسخ به سوالات و شبهات بهره ببرد و در ضمن ظرفیتها و قابلیتهای خود را با محوریت کلام وحی به قرآن دوستان معرفی کند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی قربانی مسئول غرفه مرکز مدیریت حوزههای علمیه ضمن تبیین بخشهای مختلف این غرفه و خدماتی که به مخاطبین قرآنی ارائه میدهد، گفت: امسال تفاوتی را نسبت به غرفههای سال قبل ایجاد کردیم و آن دخیل کردن همه بخشهای مرکز مدیریت در برپایی این غرفه است و خوشبختانه همکاری خوبی از سوی همه معاونتها و بخشهای حوزه را شاهد بودیم تا بخشی از زحمات حوزویان در معرض دید عموم قرار داده شود.
او افزود: در طول سالهایی که مرکز مدیریت حوزه وارد طراحیهای راهبردی و کلان شده است، اسناد و برنامههای جامع بالادستی خوبی تهیه و تدوین شده و ما امسال برای اولین بار این اسناد و برنامههای بالادستی حوزه را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده ایم و همه آنچه که در قالب طرحهای کلان و راهبردی در این غرفه عرضه میشود مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
فاطمه حیدری، مدیر کل روابط عمومی جامعه الزهرا (س) گفت: در طول برگزاری نمایشگاه نشستهای علمی تخصصی مانند نشاط اجتماعی از منظر قرآن و سنت، بررسی حقوق و تکالیف مختص زنان از منظر قرآن کریم، تحلیلی قرآنی بر جایگاه خانواده و عوامل موثر بر تربیت فرزندان، جستاری در قرآن کریم در رفع نیازهای زندگی دنیوی و همچنین زیست عفیفانه در قرآن از سوی جامعه الزهرا (س) برگزار میشود.
حجت الاسلام میثم ناظمی مسئول آموزش مرکز تخصصی قرآن امام علی بن ابی طالب (ع) گفت: این مرکز از سال ۱۳۹۷ تاسیس شده و رشتهها و گرایشهایی مرتبط با قرآن و مستشرقان و قرآن و علوم و همچنین در حوزه قرآن و علوم نیز چندین گرایش در این مرکز ارائه میشود.
او افزود: قرآن پژوهان این مرکز بعد از گذراندن واحدهای آموزشی، رساله سطح سه یا رساله سطح چهار خود را نوشته و دفاع کردند؛ تفسیر علمی سورههای قرآن از پایان نامههای سطح سه این مرکز است که در معرض دید عموم مردم و قرآن دوستان قرار گرفته است.
نظامی ادامه داد: بررسی دیدگاه مستشرقین راجع به تفسیر قرآن کریم از دیگر موضوعات پایان نامه دانش پژوهان سطح سه این مرکز میباشد که تاکنون شش پایان نامه به نگارش درآمده، ضمن آن که در این غرفه پایان نامههای دفاع شده دانش پژوهان در عرصههای مختلف قرآنی به نمایش درآمده که برخی از آن به کتاب نیز تبدیل شده است.
علی درگاهی مدیر ارتباطات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم از بارگذاری دو هزار و ۳۰۰ مقاله در دانشنامه مجازی ویکی پاسخ خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۱۰۰ عنوان کتاب از تولیدات این مرکز عرضه شده که بخش قابل توجهی از این آثار مربوط به تلاشهای علمی و پژوهشی هشت گروه علمی مرکز است که همه این آثار مربوط به کتابهای منتشر شده در سه سال اخیر است.
او افزود: از فعالیتهای این مرکز میتوان به انتشار فصلنامه علمی شبهه پژوهی اشاره کرد که تاکنون دو شماره از آن منتشر شده است؛ ضمن آن که تاکنون ۳۳ شماره از فصلنامه علمی – تخصصی پاسخ نیز به چاپ رسیده است.
درگاهی اضافه کرد: کتابچه امواج آلوده با محوریت موضوعات روز و شبهات جدید منتشر میشود که تاکنون ۱۷ شماره از آن به چاپ رسیده و شماره اخیر نیز مربوط به شبهات انتخاباتی بوده است. کتابچه دفع و رفع نیز تاکنون در سه جلد منتشر شده که مربوط به پاسخ به شبهاتی در خصوص مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و مباحث انتخاباتی است.
حجتالاسلام والمسلمین اکبر قنبری مسئول غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نظر به اهمیت تدوین فرهنگ نامههای موضوعی و تخصصی و معاجم قرآن و تهیه فرهنگ نامههای موضوعی تفاسیر این پژوهشکده در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد و تاکنون ۲۱۷ عنوان کتاب را در بیش از ۳۰۰ جلد به چاپ رسانده است.
او بیان کرد: امسال و در این نمایشگاه بحث رونمایی از برخی آثار شاخص پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم را در دست اقدام داریم؛ بخش دیگری که همواره در نمایشگاههای مختلف مورد استقبال عموم قرار میگرفته است تبیین مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی میباشد و در اینجا تابه حال ۴۷ جلد اثر در این عرصه چاپ شده که نمایش داده میشود و پیشبینی این است که تا ۶۲ جلد نیز برسد.
قنبری افزود: این پژوهشکده با نگاهی کاملاً نو به عرصههای تفسیر، ترجمه و موضوعات قرآنی، به جهتدهی فعالیتهای قرآنی در حوزه علمیه قم، کمک شایانی کرده و وظایفی همچون تأمین منابع و اسناد قرآنی، طبقه بندی و سازماندهی معارف قرآنی، تدوین فرهنگنامهها و دائرةالمعارفهای متنوع قرآنی، پدیدآوردن تفاسیر گوناگون، پاسخگویی به پرسشها و شبهات و شناسایی کمبودها و نیازها در عرصه فرهنگ قرآنی را بر عهده گرفته است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این غرفه تنها آثار شاخصی که دارای رتبه و امتیاز بوده و بیش از دیگر آثار شاخص بوده را در معرض دید عموم قرار دادیم و حدود ۲۷ اثر دارای امتیاز داریم که امسال این آثار به نمایش درآمده است.
حمیده فاتحی مسئول غرفه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران گفت: این موسسه یکی از مراکز وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی است که در راستای مأموریتهای آن تاسیس شده و تاکنون فعالیتهای خود را در بخش آموزش علوم حوزوی به بانوان جامعه اسلامی بدون وقفه ادامه داده است.
او افزود: در این غرفه برخی از پایان نامههای شاخصی که توسط دانش پژوهان مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در رابطه با قرآن و موضوعات بدیع و مورد نیاز جامعه نگاشته شده در معرض دید عموم قرار گرفته که بیشتر تالیفات و مقالاتی که از این پایان نامهها بیرون آمده در جشنوارهها و همایشهای کشور حائز رتبههای برتر شده است.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در این مرکز نشستها و کرسیهای هماندیشی و کارگاه علمی خوبی راجع به مباحث قرآنی برگزار میشود که باعث تبادل آراء و نظرات میشود و از سوی دیگر نیز تألیفات خوبی از دل این کارگاهها و کرسیها نگاشته میشود که میتواند در حل معضلات و گرههای ذهنی بخشی از بانوان جامعه ما موثر باشد.
به همت غرفه شهدای روحانیت واقع در بخش حوزوی نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، هر روز مسابقه قرآنی ویژه خانوادهها هر شب بین ساعت ۲۲ تا ۲۳ برگزار میشود و در برگههایی سه سوال قرآنی با محوریت توجه به شاخصههای سبک زندگی قرآنی، احترام به والدین و موضوع تحدی قرآن مطرح میشود که بعد از پاسخگویی به این سوالات به قید قرعه به چند نفر جوایز اهدا میشود.
سیو یکمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از ابتدای فروردین کار خود را آغاز کرده و تا ۱۴ فروردین مصادف با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۵ تا نیمه شب میزبان علاقهمندان در مصلای امام خمینی (ره) است؛ به جز شبهای احیا که تا ساعت ۲۲ برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم