Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ شرکت‌های مذکور در پروژه جدید «سرویس تجاری حمل بار قمری» ناسا (CLPS) با این آژانس همکاری می‌کند. CLPS اولین فاز برنامه آرتمیس ناسا است که برای فرستادن اولین فضانورد زن به ماه طراحی شده و قرار است انسان را به ماه بازگرداند. با این حال تمرکز CLPS روی وسایل حمل و نقل رباتیک است و قرار نیست پروژه‌ای برای ساخت فضاپیمای حامل انسان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هدف این است که ابزار ناسا برای انجام آزمایش‌های علمی توسط ماه‌نشین به سطح ماه فرستاده شده و بررسی دقیق‌تری از وضعیت این سیاره انجام شود تا مقدمات لازم برای فرود انسان روی سطح این قمر فراهم باشد.

به ترتیب از راست، ماه‌نوردهای: Orbit Beyond، Intuitive Machines، Astrobotic

این بررسی‌ها برای پروژه آرتمیس بسیار مهم هستند. مثلا فضاپیماهای ناسا از وجود آب در ماه خبر داده‌اند اما دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند مقدار آب چقدر است و یا اینکه این ماده به چه فرمی در ماه وجود دارد. اگر آب موجود به فرم مایع یا حتی یخ در ماه زیاد باشد، فضانوردان پس از فرود می توانند از آن برای آشامیدن یا مصارف شخصی در پایگاه استفاده کرده و یخ هم می‌تواند به منظور سوخت راکت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

از دیگر مواردی که ناسا قرار است در پروژه CLPS بررسی کند، تاثیر فرود ماه‌نشین‌ها بر محیط ماه و چگونگی برخاستن گرد و غبار در سطح آن است. اهداف دیگری مثل بررسی تابش محیطی، میدان مغناطیسی و همچنین مواد تشکیل دهنده سطح این قمر هم در دستور کار این برنامه قرار گرفته است.

تا به حال فقط شرکت ها و سازمان‌های دولتی موفق به انجام فرود موفق روی ماه شده‌اند و این سه شرکت در صورت موفقیت در انجام ماموریتشان، اولین سازمان‌های تجاری خواهند بود که از پس فرود روی ماه برآمده‌اند. با این حال ناسا به موفقیت این پروژه بسیار امیدوار است. کمپانی Orbit Beyond با یک قرارداد 97 میلیون دلاری به ناسا قول داده که ماه‌نشین خود را تا سپتامبر 2020 سوار بر راکت فالکون 9 اسپیس اکس به فضا فرستاده و آن را در دشت Mare Imbrium ماه فرود بیاورد.

دو شرکت دیگر قرار است کمی دیرتر در ماه‌های ژوئن و جولای 2021 فرود ماه‌نشین‌ها را به انجام برسانند. با اینکه هیچکدام از این ماه‌نشین‌ها قرار نیست در قطب جنوب ماه فرود بیایند، (یعنی جایی که قرار است انسان‌های پروژه آرتمیس روی سطح ماه بنشینند) اما ناسا گفته است که به هر حال CLPS گام بزرگی برای آرتمیس به حساب می‌آید و با بررسی قسمت‌های دیگر ماه هم می توان به اطلاعات مفید و حیاتی رسید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حمل و نقل سیاره قطب جنوب گرد و غبار ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۹۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود مشکوک بالگرد‌های آمریکایی در دیرالزور سوریه

تسنیم: منابع خبری از فرود مشکوک بالگرد‌های اشغالگران آمریکایی در شمال شرق دیرالزور سوریه پرده برداشتند.

منابع خبری از فرود بالگرد‌های شنوک اشغالگران آمریکایی در پایگاه غیرقانونی آنها در میدان گازی کونیکو در حومه شمال شرقی دیرالزور سوریه خبر دادند.

به گفته این منابع، این بالگرد‌ها حامل نظامیان و تسلیحات سبک بوده اند که در این مکان فرود آمده اند.

این پایگاه اشغالگران آمریکایی بار‌ها هدف عملیات تلافی جویانه مقاومت اسلامی عراق به سبب حمایت اشغالگران از جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع نوار غزه قرار گرفته است.

دولت سوریه بار‌ها بر ضرورت پایان اشغالگری آمریکا در خاک این کشور و همچنین پایان حمایت‌های آشکار آن از گروه‌های تروریستی تاکید کرده اس

tags # سوریه سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • فرود مشکوک بالگرد‌های آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه ۱۲ اصفهان
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • نسخه قدرتمندتر ربات انسان‌نمای «اطلس» معرفی شد
  • مطالعات طرح جامع منطقه آزاد تجاری مهران به پایان رسید
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد