Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-20@03:18:16 GMT

مضرات مصرف ترشی در شب

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۰۲۲۶

مضرات مصرف ترشی در شب

از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.

یکی از خوردنیهای موجود در سفره ایرانیان از زمانهای دور تاکنون که جزو جدانشدنی سفره کدبانوهای ایرانی بوده‌، انواع و اقسام ترشیجات (هفتابیجار‌، سیرترشی‌، ترشی لیته‌، ترشک، لواشک و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) است.

مصرف ترشیجات به‌نوبه خود از اصولی برخوردار است که خواندن این مطلب‌، می‌تواند نگرش خوانندگان را تغییر دهد؛ ترشیجاتی از قبیل هفت‌بیجار‌، سیرترشی‌، ترشی لیته و سایر اقلام دیگر از ترشیجات از نظر تقسیم‌بندی نه جزو غذا محسوب می‌شوند و نه تأثیر دارویی دارند بلکه باید به‌عنوان چاشنی غذاهای مختلف همراه با غذا به‌مقدار کم مصرف شوند.

مصرف زیاده از حد و غیراصولی ترشیجات نه‌تنها مفید نیست بلکه می‌تواند منبعث بیماریها و امراض مختلف در مصرف‌کنندگان آن شود؛ مصرف غیراصولی ترشیجات اگر در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند قطعاً در دوران میانسالی و پیری گریبانگیر خواهد بود.

نکته مهمی که همگان باید به آن اهتمام داشته باشند این است که مصرف ترشیجات از اصول مهمی برخوردار است؛ برای هر غذایی باید ترشیجات متناسب با آن غذا را انتخاب کرد چون ترشیجات اگر به‌درستی انتخاب نشوند، نه‌تنها مفید واقع نمی‌شوند بلکه می‌توانند تأثیرات منفی روی خوراکیها داشته باشند.

از نظر موقعیت زمانی‌، زمان مصرف ترشیجات، سه‌ماهه زمستان و ماه اول بهار است؛ از خوردن ترشیجات در فصل تابستان و پاییز باید پرهیز کرد چون از نظر طب سنتی ایران، غذاهای فصل زمستان باید دارای طبع گرم باشند لذا توصیه می‌شود کنار غذاهای با طبع گرم و خشک‌، مصرف ترشیجات را برنامه‌ریزی کرد.

از خوردن ترشی کلم و گل کلم و هفتا‌بیجار که همه این موارد به‌خودی خود نفخ ایجاد می‌کنند‌، همراه با غذاهای نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت پرهیز کنید چون همراهی این ترشیجات با این‌گونه غذاها مراتب نفخ معده و روده را فراهم می‌آورند.

از خوردن ترشی بادنجان (لیته) همراه با غذاهای بطیءالهضم و دیرهضم باید پرهیز کرد؛ از جمله این غذاها می‌توان کباب جگر سیاه، ماهی، تخم‌مرغ نیمرو و سایر غذاهای دیرهضم و کثیف صالح الکیموس یا ردی الکیموس را نام برد.

توصیه و تأکید می‌شود در خورشت فسنجان از اضافه کردن شکر سفید به آن که واقعاً یک اشتباه آشپزی است، پرهیز کرده و از رب انار به‌عنوان مصلحش استفاده کنید؛ در چنین حالتی هضم و جذب و گوارش فسنجان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

از خوردن هر نوع ترشی به‌جز رب نارنج یا آب نارنج همراه با ماهی پرهیز شود؛ خوردن ترشیجات با ماهی باعث ضعف کبد و سوء مزاج کبدی شده و شرایط را برای بیماریهای سیستم ایمنی از جمله MS، ویتیلیگو (برص)، گیلن باره و... فراهم می‌آورد.

از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.

خوردن زیاده از حد ترشیجات در مردان باعث کاهش توان جنسی و ضعیف شدن اسپرمها و در زنان باعث دردهای شدید ایام پریود و قاعدگیهای نامنظم و دردناک می‌شود و در سنین بالا باعث تشدید آرتروز می‌شود.

یکی از مهمترین عوامل حواس‌پرتی و کندی حافظه و حتی آلزایمر در ایران‌، مصرف زیاده از حد ترشیجات است چون ترشیجات طبعشان سرد و خشک است و باعث سردی مغز می‌شوند؛ از قدیم گفتند "ترشی نخوری یه چیزی میشی‌" پس اگر نگران کندذهنی و حواس‌پرتی خودتان هستید دور ترشی و ترشیجات را قلم قرمز بکشید.

برای تهیه سیرترشی به‌ازای هر لیتر سرکه 3 قاشق مصلح آن‌، تخم سیاهدانه اضافه کنید؛ برای تهیه ترشی هفتابیجار به‌ازای هر کیلو ترکیب آن‌، یک قاشق غذاخوری مصلح آن یعنی پودر گلپر اضافه کنید.   منبع: سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ترشی کلسیم طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۰۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟

هر روز صبح چه کار‌هایی می‌کنید؟ برای سرحال شدن می‌دوید و بعد دوش آب سرد می‌گیرید؟ پیش از بیرون آمدن از رختخواب سه بار زنگ ساعت را خاموش می‌کنید؟ هر کس روز خود را به نحوی شروع می‌کند، اما ویدیویی در تیک تاک که می‌گوید همه باید بخشی از مناسک صبحگاهی را شکلی مشخص انجام دهیم، بار‌ها دیده شده است.

آنا پترسون از اسکس، درمانگر دندان است. (از کارکنان بخش بهداشت و درمان که برخی کار‌های ساده‌تر دندانپزشکی را انجام می‌دهد) پترسون در ویدیویی که در صفحه کاری خود در تیک‌تاک منتشر کرده است می‌گوید که هرگز نباید دندان‌ها را بعد از صبحانه مسواک زد، بلکه همیشه پیش از آن باید این کار را انجام داد.

به گزارش همشهری آنلاین، او در توضیح این مسئله به دنبال‌کننده‌های (فالوئر) خود می‌گوید: «برای این توصیه‌ام دو دلیل دارم: وقتی صبحانه می‌خوریم، دهانمان اسیدی می‌شود. اگر دندان‌ها را پس از صبحانه مسواک بزنیم، در واقع دندان‌ها را بیشتر به این اسید آغشته می‌کنیم و این باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود. ضمنا مسواک زدن پیش از صبحانه از دندان‌ها در برابر غذایی که می‌خواهیم بخوریم محافظت می‌کند.»

رهنمود‌های او توصیه شرکت خمیر دندان «کولگیت» را که اعلام کرده بود مسواک زدن پس از خوردن غذا «گاهی» بر مینای دندان اثر منفی دارد، تایید می‌کند.

شاید این خبر آن دسته از افرادی را که گمان می‌کردند مسواک زدن پس از صبحانه بهتر است، زیرا دندان‌ها را از شر بقایای غذایی که خورده بودیم خلاص می‌کند، غافلگیر کرده باشد.

در بخش نظرات این ویدیو یکی از دنبال‌کنندگان نوشته است: «همه دندان‌پزشکان با این حرف موافق نیستند. بعضی از آنان می‌گویند اگر مسواک زدن ۳۰ دقیقه پس از خوردن یا نوشیدن باشد، ایرادی ندارد.»

گروه بهداشتی بوپا نیز اعلام کرده است که اگر می‌خواهید پس از غذا خوردن مسواک بزنید، بهتر است دست‌کم یک ساعت صبر کنید تا بزاق فرصت داشته باشد اسید‌هایی را که غذا در دهان ایجاد کرده است، خنثی کند.

در تارنمای سازمان ملی خدمات بهداشتی در مورد مسواک زدن پیش یا پس از صبحانه رهنمود خاصی داده نشده است. در این تارنما توصیه شده است برای حفظ بهداشت دهان و دندان همواره دو بار در روز، هر بار حدود دو دقیقه، دندان‌ها را با خمیردندان فلورایددار مسواک بزنیم.

منبع: خبرآنلاین

tags # مسواک سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • هشدار به مسافران؛ از سفر به این مناطق کشور پرهیز کنید
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • مسافران از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند/ ترافیک سنگین در محور‌های شمالی کشور
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
  • تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)
  • خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • هشدار پلیس راهور؛ از سفر غیرضروری به استان های جنوب شرقی پرهیز کنید