Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه‌های مختلف فرهنگی در سطح شهر نکا عزم خود را برای ترویج سنت حسنه افطاری ساده که البته مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز بوده است جزم کرده‌اند که یکی از این گروه‌ها طلاب خانم مدرسه علمیه ریحانة‌الرسول(س) این شهرستان با برپایی یک موکب ساده اما پر رونق بوده است. به گزارش بلاغ، چند سالی است که سنت حسنه افطاری ساده در ماه مبارک رمضان به تأسی از مولا و امیر این ماه یعنی امام علی(ع) که اسوه سادگی و هم‌نشینی با محرومان بوده است با مطالبه رهبر معظم انقلاب در سطح کشور و حتی جهان اسلام در سایه غفلت و یا عدم توجه مناسب مسئولان از سوی گروه‌های مردمی بهه صورت آتش به اختیار پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حرکتی که در عین سادگی، یک انقلاب عظیم فرهنگی در رونق سفره‌های ساده اما حلالی که برای هر قشری جا دارد بوده و توانسته در روزگاری که برخی سعی در پوشاندن لباس تفاخر و تبرّج بر قامت باشکوه روزه‌داری و سفره‌های افطار ماه مهمانی خدا دارند، عظمت را فراتر از همه این تظاهرها بلکه در روح بلند و معنوی موجود در این سفره‌ها به نمایش گذارد تا ماه مهمانی خدا بیش از پیش برای همگان قابل درک و توصیف باشد.

در همین راستا گروهی از خواهران طلبه در کنار سایر گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند پای کار آمده و در ماه مبارک رمضان امسال توانستند سفره‌های ساده افطار را با تشکیل موکبی به نام مولای متقیان در مرکز شهر نکا برپا ساخته و مردم را مهمان این اطعام پر برکت کنند.

* رمضان، قدرت نرم نظام اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی

برهمین اساس خانم زینب ساداتی کهساری مسئول این گروه از خواهران در گفت‌وگو با ما با اشاره به اهتمام ویژه نسبت به ترویج افطاری ساده از سوی خواهران مدرسه علمیه ریحانة‌الرسول(س) این شهرستان، اظهار کرد: طلاب انقلابی مدرسه ریحانة‌الرسول(س) نکا با تأسی از فرمان ولایت امر در قالب تأسیس موکبی بنام موکب مولا برای اولین بار سنت حسنه افطاری ساده را در خیابان مرکزی شهر در شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) احیا و بعد از آن نیز ادامه دادند.


وی افزود: ماه مبارک رمضان یکی از ظرفیت‎های اجتماعی و مولفه‌های قدرت نرم نظام اسلامی در راستای تمدن نوین اسلامی است، حتی ادعیه‌ای که دراین ماه از ناحیه اهل بیت(ع) ورود پیدا می‌کند نیز جنبه جهان‌شمولی با رویکرد اجتماعی دارد.

مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانة‌الرسول(س) نکا خاطرنشان کرد: عبارت "اللهم اغن کل فقیر..." یعنی یک نگاه نافی سکولاریسم و یک نگاه جهانی به از بین بردن محرومیت و مبارزه با فقرجهانی و یا "اللهم الاشف کل مریض ..." به معنی یک نگاه درمانگر جهانی برای احیای بهداشت و درمان در جهان است.

این مسئول اضافه کرد: مقام عظمای ولایت چند سال قبل در دیدار با مردم قم فرمودند که "تمدن غرب سه شاخص علم بدون تقوا، قدرت بدون عقل و مادیت بدون معنویت دارد" بنابراین مفهوم مخالف بیان این شاخص‌ها اینست که تمدن نوین اسلامی باید قدرت همراه با عدالت، علم با بهره‌مندی از تقوا و مادیت توأم با معنویت را داشته باشد.

وی گفت: یکی از مظاهر معنویات همین ماه مبارک رمضان و ایام شریف قدر و نزول قرآن است که به صورت خصوصی تنها در اختیار جهان اسلام است.

* افطاری‌های ساده عمومی ظرفیت جریان‌سازی رمضان

ساداتی تصریح کرد: گسترش فرهنگ افطاری ساده در معابر عمومی می‌تواند جرقه‌ای برای تبدیل کردن آیین روزه‌داری به فرهنگ جمعی همچون عزاداری شود و رمضان را نیز همچون محرم تبدیل به ماهی جریان ساز و نهضت آفرین برای نزدیک به تمدن اسلامی در بستر زندگی شهری کند.

وی افزود: شاید بتوان فراخوان سال گذشته صفحات رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی را نقطه آغاز و ظهوری برای طرح مساله افطاری ساده دانست، فراخوانی که از مخاطبان خواسته بود از افطاری‌های ساده در معابر عمومی همچون خیابان‌ها، حسینیه‌ها و سایر نقاط عکس بی‌اندازند و با هشتگ #افطاری_ساده در فضای مجازی منتشر کنند تا به گسترش این سنت حسنه در جامعه کمک شود.


استاد و مدرس حوزه اذعان کرد: وجود دو گزاره ساده بودن افطار در کیفیت آن و عمومی بودن سطح آن در توزیع این سنت را در برابر عرف رایج افطاری‌های مسرفانه در محافل خصوصی قرار می‌دهد چنانکه امام خامنه‌ای نیز بر این تقابل در سخنان خود تأکید داشته‌اند.

این مسئول اضافه کرد: واکاوی علل و چرایی لزوم گسترش افطاری ساده در محافل عمومی ما را بر آن می‌دارد تا سخن از لزوم تبدیل روزه‌داری از عمل فردی به آیین اجتماعی به زبان آوریم.

وی گفت: قطعاً گسترش مساله افطاری‌های ساده بیش از آنکه حرکتی سلبی در محکومیت مصرف‌گرایی مسرفانه باشد حرکتی ایجابی در احیای آیین‌های دینی به وسعت جمعی است.

* سیلی از اقدامات فرهنگی آتش به اختیار

ساداتی به اهمیت توجه به آئین‌های مذهبی برای هدایت تفکرات اجتماعی و ظرفیت‌های جریان‌ساز آن پرداخت و تأکید کرد: الگوی موفق ماه محرم در جلوداری کردن از نهضت‌های شیعی و خط دهی به مسلمانان خود مصداقی از لزوم استفاده حداکثری از آیین‌های مذهبی برای پیشبرد حرکات جریان‌ساز است.

وی افزود: در این راستا گسترش فرهنگ افطاری ساده در محافل عمومی نیز می‌تواند قدمی موثر برای خارج کردن مساله روزه‌داری از عملی فردی به آیینی اجتماعی باشد چنانکه رهبر انقلاب نیز در این راستا به هدف غایی مقوله گسترش افطاری‌های ساده اشاره کرده‌اند که "امسال در مراکز عمومى، در مراکز مقدس، در خیابان‌ها، در افطاری ساده اگرچه ساده است و ساده برگزار می‌شود اما دارای تأثیرات شگرف فردی و اجتماعی است که کمترین آن ایجاد روحیه‌ی گذشت و ایثار و توجه به دیگران، و به مرور ساخت شهری بر مبنای شاخص‌های یک شهر اسلامی است. شهری که در آن، روابط اجتماعی افراد بیش از هر چیز دیگری بر مبنای «دین» و آموزه‌های دینی است."

مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانة‌الرسول(س) نکا در ادامه به بیان شاخص‌ترین اقدامات و برنامه‌های انجام شده انقلابی طلاب خواهر این مرکز در ماه‌های اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: تأسیس مرکز نیکوکاری با مجوز کمیته امداد در راستای تسهیم حوزویان خواهر در فعالیت‌های انقلابی و تولید خدمات اجتماعی و تلاش جهادی برای محرومیت‌زدایی یکی از برنامه‌های صورت گرفته بوده است.


این مسئول اضافه کرد: مشارکت فعال و به موقع در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان درقالب توزیع سبدهای غذایی و سبدهای بهداشتی، حضور مشاوره‌ای در مناطق سیل‌زده کوهستانی شهرستان و حتی استان گلستان نیز از سوی طلاب این مرکز صورت پذیرفته است.

وی حضور موثر جریانی و فرهنگ‌ساز طلاب خواهر با حجاب برتر در پارک شهر و ارائه خدمات فرهنگی به کودکان و خانواده‌ها را از دیگر اقدامات این مرکز خواند و گفت: برگزاری اردوهای جهادی با بهره‌مندی از ظرفیت طلاب در قالب‌های فرهنگی، هنری و رشته‌های تخصصی آنها نیز به صورت پر رنگ و با اثرگذاری بالا پیگیری شده است.

ساداتی از همکای با کمیته امداد در راستای اجرای طرح حامیان معنوی یا مددکار معنوی اشاره و اظهار کرد: به عنوان مربی خانواده برای کارگاه‌های سبک زندگی و شرکت در نشست‌های تخصصی فرهنگی آنها در راستای بهره‌وری از ظرفیت‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اعزام مبلغ به راهیان نور را از فعالیت‌های مثبت و مثمرثمر توسط این مرکز دانست و افزود: برگزاری کرسی آزاد اندیشی با طرح‌ریزی موضوعات متنوع درحوزه جنگ نرم، اقتصادمقاومتی و استکبارستزی ازجمله برنامه‌هایی بوده که با جدیت دنبال شده است.

در پایان مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانة‌الرسول(س) نکا از برپایی مهد کودک با الگوی اسلامی و ایرانی در این مرکز خبر داد و بیان کرد: مهد کودک آدینه در طول سال فعال بوده و طلاب این مرکز کلاس‌های دینی، اخلاقی، تربیتی و سایر امور را در این مهد برای کودکان برگزار می‌کنند.



* افطاری ساده یعنی محروم‌نوازی

همچنین میثم معافی کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با ما بر ابعباد مهم فرهنگی تغذیه در ماه مبارک رمضان تأکید و اشاره کرد: یکی از پدیده‌هایی که درست درمقابل فرهنگ استکبار شیطانی در حوزه غذا وجود دارد همین آیین مذهبی غذا درماه مبارک رمضان است.

این کارشناس اضافه کرد: این یعنی سفره افطار و مخصوصاً پدیده اجتماعی‌تر افطاری ساده که یکی از مظاهر اجتماعی سفره‌های اجتماعی با کیفیت بسیار متعالی و ساده است که می‌تواند ضربه محکمی به مغز پروژه انحراف سفره‌های دنبال شده توسط شیطان در طول تاریخ بشر به خصوص زمانه امروز ما وارد کند.

معافی افطاری ساده را میل به جمعیت و رهایی از فردیت برشمرد و تصریح کرد: افطاری ساده در مقابل سبک زندگی غربی با ویژگی ضد سفره‌ای بودن، فست‌فودی بودن، خانواده‌گریز بودن و دریک کلمه جنگ با ذائقه و انحراف در سفره‌های ایرانی اسلامی، قرار دارد.

وی افزود: افطاری ساده یعنی می‌توان به تحقق اصلاح الگوی مصرف در راستای تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی کشور خود کمک کرد.

در پایان این کارشناس مسائل فرهنگی افطاری ساده را پهن کردن سفره ساده بدون تشریفات و کم‌هزینه اما با بهره‌بری بالا دانست و خاطرنشان کرد: افطاری ساده یعنی محروم‌نوازی، یعنی تعبیر که سفره‌ای که محرومان هم می‌توانند آنرا پهن کنند.

* رشد اجتماعی برای فتح قله‌های کمال با همین سفره‌های ساده

تبدیل ماه مبارک رمضان و مناسک استراتژیک و اختصاصی این ماه از حالتی فردی به خیزش اجتماعی برخوردار از ظرفیت‌های بالای تمدن‌سازی می‌تواند یک الگوی توانبخش در راستای هدایت جمعی بشر برای رسیدن به صلاح و رستگاری باشد.

به خصوص که در ماه رمضان می‌شود در تناه سه شب ره 100 ساله را طی کرد و به اندازه عمر یک انسان با چشم به هم زرنی رشد و کرد و قله‌های کمال را یکی پس از دیگری طی که نه بلکه فتح کرد.


حال اگر این فتح قله‌ها به صورت جمعی و عمومی با سهیم کردن آحاد مردم همرا با شعور مستلزم همراه با شور الهی صورت بگیرد یقینا رشد یک شبه ملت، قوم بلکه جهانی را در فتح قله‌های کمال انسانی به همراه خواهد داشت.

برهمین اساس شاید همین سفره‌های افطار به ظاهر ساده چندان به شچم خیلی‌ها ازجمله مسئولان نیاید اما به یقین گام‌های ابتدایی اما استوار از آغاز نهضتی فراملی و حتی جهانی حکایت دارد که در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند معادلات فرهنگی و سبک زندگی انسانی را در جهان برهم زده و بشر دور افتاده از خدا در سایه نقشه‌های شیاطین انس و جن را بیش از پیش با مفهوم ساده اما پر از عظمت، کمال و ترقی انسان کامل که موعود همه ادیان است آشناتر سازد.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۱۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت رییسی در پی درگذشت پدر شهیدان دهنوی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت حاج رجبعلی دهنوی پدر بزرگوار سه شهید والامقام، تصریح کرد: این انسان وارسته که با سلوک معنوی و منش انسانی، فرزندانی رشید و انقلابی تربیت و برای عزت و استقلال کشور تقدیم کرد، الگویی درخشان برای پدران این مرز و بوم بوده و نام نیک‌اش در دفتر زرین ایثار برای همیشه ماندگار خواهد بود.

متن پیام رییس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت حاج رجبعلی دهنوی پدر بزرگوار شهیدان والامقام علی‌اکبر، حمید و حسین دهنوی، موجب تأثر خاطر شد.

این انسان وارسته که با سلوک معنوی و منش انسانی، فرزندانی رشید و انقلابی تربیت و برای عزت و استقلال کشور تقدیم کرد، الگویی درخشان برای پدران این مرز و بوم بوده و نام نیک‌اش در دفتر زرین ایثار برای همیشه ماندگار خواهد بود.

این ضایعه را به مردم شریف استان خراسان رضوی و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خدای متعال برای ایشان علو درجات و همنشینی با فرزندان شهیدش و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رییسی

رییس جمهوری اسلامی ایران

سید ابراهیم رییسی

رییس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 6079458

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • رقابت ۱۰ پرده‌خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • تسلیت رییسی در پی درگذشت پدر شهیدان دهنوی
  • پاسخ سپاه به اسراییل جریان بزرگ تمدنی را قوت بخشید
  • پاسخ سپاه به اسرائیل جریان بزرگ تمدنی را قوت بخشید
  • فرهنگ سازی و ترویج استاندارد در جامعه اهمیت ویژه دارد
  • آگاهی مردم از اصول استاندارد کالاها افزایش پیدا کند