Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@12:04:04 GMT

تحمل رنج برای اوج گرفتن تئاتر در شهر

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۲۲۴۷

تحمل رنج برای اوج گرفتن تئاتر در شهر

صدای ناله تئاتر سال هاست که به گوش می رسد اما این روزها با بسته شدن تالار هنر گویی تئاتر بیش از پیش در این شهر تنها شده چرا که امن ترین مکان هنرمندان حالا تکلیفش نامشخص است اما در این میان در برحه ای از زمان حوزه تئاتر رنج را تحمل می کند اما می توان امیدوار بود که بالی برای اوج گرفتن پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی می شود که زمزمه توقف بازسازی تالار هنر همه هنرمندان را نگران کرده است و این نگرانی زمانی به اوج خود رسید که مدیر خانه تئاتر حوزه هنری دیگر متولی تئاتر در اصفهان نیز از سمت خود برکنار شد و هنرمندان برای حل مشکلات خود دست به قلم شدند تا با نوشتن یک بیانیه و دعوت از استاندار برای شنیدن به مشکلات و چاره جویی قدمی از پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه ای که برخی از هنرمندان تئاتر روز چهارشنبه ۷ خرداد نگاشتند از مشکلاتی چون تخریب تالار هنر وابسته به شهرداری اصفهان به بهانه بازسازی، واگذاری تنها مجموعه سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان (فرشچیان) به بخش خصوصی و دریافت مبالغ هنگفت از هنرمندان جهت اجرای نمایش، انحلال خانه هنرمندان، تعطیلی اداره تئاتر حوزه هنری و برکناری مدیر آن، دخالت نهادهای مختلف در امور هنری به‌خصوص تئاتر، عدم وجود یک متولی مشخص برای هنر تئاتر و عدم ساخت سالن تئاتر شهر نام آوردند.

با اینکه مسئولان مربوطه بندهایی از این بیانیه را شایعه می دانند و یک پیش داوری قلمداد می کنند و معتقد هستند که نگرانی های اهالی تئاتر را درک و از آن ها حمایت می کنند اما در برهه ای از زمان متحمل رنج در حوزه تئاتر می شوند اما هنرمندان این حوزه محدود شدن تئاتر را یک بحران می دانند.

محدود شدن تئاتر یک بحران است

رادنوش مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از امضای بیانیه اطلاع دقیق ندارم اما در جریان تعطیلی تالار هنر هستم، اظهار کرد: اتفاقی که در حال حاضر رخ داده محدود شدن تئاتر است و این بحران بدی در حوزه هنر خواهد بود چرا که ما در حال حاضر به شدت با مشکل تمرین، تولید و مکان اجرا برخورده ایم و هر سال تئاتر در اصفهان مهجور تر می شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: اکنون همه سالن ها خصوصی هستند و هزینه های بالایی را برای هنرمندان در برمیگیرد چرا که باید درصدی به سالن بدهیم؛ تخریب تالار هنر یک آسیب به بدنه تئاتر بود چراکه گروه های تئاتر نه مکان تمرین و نه سالن اجرا دارند که اگر مکانی برای تمرین هم ندارند جایی باشد که بتوانند رایگان تئاتر را روی صحنه ببرند.

وی اضافه کرد: خانه هنرمندان نیز با برگزاری پاتوق های هنری مکان مناسبی برای جمع شدن هنرمندان بود که این مکان هم گویا بسته شده است در حال حاضر فقط ما باید سالن کرایه کنیم که این سالن ها هم حداقل های امکانات را دارا هستند متاسفانه وضعیت تئاتر در اصفهان رو به افول است.

احسان جانمی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه برکناری رئیس خانه تئاتر حوزه هنری به مسائل اداری مربوط است و آوردن آن در این بیانیه اشتباه بود، گفت: خرابی تالار هنر یک اتفاق دردناک در حوزه تئاتر اصفهان است و آن طور که من در جریان هستم قرار بود این سالن بازسازی شود که این بازسازی کنسل شد و در حال حاضر گروه های تئاتر مکانی برای تمرین ندارند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تالار هنر قرار بود بازسازی شود اما این بازسازی متوقف شد اما نمی دانم چرا تالار به چرخه تئاتر باز نمی گردد آنچه که به ما گفتند این است که شهردار با بازسازی این تالار موافقت نکرده و قرار است این تالار به حالت اول برگردد اما این برگرداندن چند ماه طول می کشد و این یک فاجعه در تئاتر است.

خانه هنرمندان و دفتر تئاتر همچنان به کار خود ادامه می دهند

مهدی احمدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیانیه ای که از سوی برخی اهالی تئاتر نوشته شده بود موضوعاتی راکه مرتبط با حوزه هنری است توضیح داد و گفت: مواردی که در این بیانیه آورده شده کذب است درباره تعطیلی خانه هنرمندان نه تنها این موضوع صحت ندارد بلکه اخیرا حوزه هنری گسترش بیشتری در همه بخش های هنری از جمله رشته تئاتر برنامه ریزی کرده است.

مدیر کل حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به اینکه خبرتعطیلی خانه تئاتر حوزه هنری نیز دروغی بیش نیست، گفت: من نمی دانم بر اساس کدام سند این شایعه ها در بین افراد پراکنده می شود اما خانه تئاتر حوزه هنری کاملا فعال است و با برنامه های مختلف به گروه های تئاتر امکانات وخدمات لازم را ارائه میکند و نمونه آن می توان به تئاتر هایی که پس از ماه مبارک رمضان در تماشاخانه ماه و عمارت سعدی برگزار می شود اشاره کرد.

وی ادامه داد: هر گونه تصمیم در خصوص جابه جایی و یا برکناری افراد یک تصمیم درون سازمانی است و به گروه، صنف و یا رشته هنری مربوط نمی شود و اگر قرار باشد برای هر تغییر عنوان و مدیریتی همه صنوف با مدیریت  سیستم ها در تعارض باشند سازمان شاکله خود را از دست می دهد و درباره مدیر خانه تئاتر حوزه هنری نیز قطعا محدودیت های قانونی سبب چنین تصمیمی شده است و در اولین زمان نسبت به جایگزینی مدیر خانه تئاتر تصمیم گرفته خواهد شد.

احمدی فر بابیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر ذاتا در حیطه وظایف کاری حوزه هنری نیست گفت: با این حال حوزه هنری در تلاش است که امسال جشنواره تئاتر بچه های مسجد را برگزار کند و اگر بودجه لازم فراهم شود جشنواره تئاتر جوان را نیز برگزار خواهد کرد.

مدیر کل حوزه هنری استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: ساختمان خانه هنرمندان و دفتر تئاتر همچنان درحال خدمات رسانی به هنرمندان است و در خانه هنرمندان به روی همگان به ویژه خبرنگاران  برای تهیه خبر  باز است و می توانند مراجعه و از برنامه ها آگاه شوند.

تا پایان طرح از هنرمندان حمایت می کنیم

محمد عیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از وجوه هویتی فضای هنری شهر اصفهان تئاتر است، گفت: باتوجه به اینکه اصفهان در هنر تئاتر دارای سبک است و این هنر به فضاهای خلاقانه شهر کمک و موجب افزایش نشاط اجتماعی می شود و قابلیت معناگرانه وسیعی در تعامل با مخاطب دارد و تئاتر در مقابل هنرهای دیگر از مزیت نسبی برخوردار است همیشه نگاه ویژه ای به این هنر داشته ایم.

مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای تئاتر تالار هنر در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و تا به امروز فعال بوده است این تالار در ابتدا با کارکرد تئاتر و سینما ساخته و سپس به مرکز تخصصی تئاتر اختصاص یافت و با توجه به نیاز هنرمندان بلک باکس و سالن در آن تعبیه شد.

وی ادامه داد: نگاهی که به تالار هنر شد مرمت و بازسازی این تالار بود تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه هنری باشد ضمن آنکه ما خدماتمان را در حوزه تئاتر زمین نمی گذاریم و در تلاش هستیم تا از سالن های جایگزین برای تالار استفاده شود.

عیدی افزود: ساختمان تالار هنر خسته بود و ما تصمیم گرفتیم از فضای آن بهره کافی را ببریم و ساختمان را نیز نوسازی کنیم در خلال مبحث تالار هنر نظر دیگری مبنی بر اینکه یک سالن درخور برای تئاتر بسازیم مطرح شد که تصمیم بر این شد کارشناسی های لازم بر این طرح ها صورت بگیرد تا بتوانیم آن طور که باید به نیاز هنرمندان این شهر پاسخ دهیم.

مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هنرمندان این شهر به تئاتر گرایش دارند، گفت: فعالیت های خوب گروه های تئاتر در این شهر باعث شده است که مخاطبان تئاتر افزایش پیدا کند و ما نیز در طرح های مد نظر فکر خدمت رسانی به هنرمندان این شهر را داشته ایم در جلساتی فکر و بررسی و نامه ای به شهردار ارسال کردیم و شهردار نیز بر این نظر بودند که مکان های بیشتری را به تئاتر اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه های هنرمندان تئاتر را در این روز ها درک می کنم و با مشکلات آن ها آشنا هستم خاطرنشان کرد: نگاه این بوده است که در یک برحه زمانی در حوزه تئاتر دچار سختی خواهیم شد اما با تحمل آن ها بتوانیم جانی تازه ای به تئاتر شهر بدهیم و هر کدام از طرح ها قابلیت اجرا را پیدا کرد ما از هنرمندان تا پایان طرح حمایت خواهیم کرد و سالن هایی که قابلیت اجرا دارند را در اختیار هنرمندان خواهیم گذاشت.

گزارش از: رویا سادات مویدی_ خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تئاتر تئاتر اصفهان خانه هنرمندان خانه هنرمندان اصفهان هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در حوزه هنری قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، دبیر اجرایی سوگواره در آیین آغاز و رونمایی از پوستر پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های های داستانی» در مجتمع آموزشی هدایت قم گفت: پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی در دو بخش داستان کوتاه و روایت برگزار می شود و علاقه‌مندان به داستان آیینی از امروز فرصت دارند تا پایان مرداد ماه آثار خود را ارسال کنند.

خانم رویا حسینی با اشاره به اینکه این سوگواره در دو بخش موجه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین(ع) و از مدینه تا کربلا‌ی سال ۶۱ برگزار می‌شود افزود: زمان نهایی برگزاری این مسابقات در شهریور ماه برنامه ریزی شده است و علاقه‌مندان آثار خود را در پیام‌رسان ایتا و به شماره ۰۹۲۳۲۶۲۷۷۵۹ با اعلام مشخصات در قالب فایل ورد ارسال نمایند.

وی افزود: تا زمان برگزاری سوگواره در شهریور ماه کارگاه‌های تخصصی و آموزشی در استان‌های مختلف کشور در خصوص اصول داستان نویسی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایش ۳۷۰ اثر هنری ۸۰۰ سال اخیر در موزه ملی هنر‌های اصفهان
  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • «توسعه» یعنی صدای هنرمندان تئاتر شنیده شود
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • آغاز پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در حوزه هنری قم
  • درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی تئاتر