Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- «فيل در تاريکي» يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي ژانر در ادبيات داستاني ماست و پس از سال‌ها دوباره به صورت رسمي در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، «فيل در تاريکي» را اولين رمان پليسي در ادبيات فارسي مي‌دانند. اما حقيقت اين است که اگرچه داستان‌هاي جنايي و پليسي، پيش از اين رمان نيز در زبان ما نوشته شده بود اما هيچ‌کدامشان به چنين قدرت و قوامي نرسيده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب در سال 1358 براي اولين بار منتشر شد و ديگر رنگ چاپ به خود نديد. بگذريم از انواع سانسورهاي رسمي و گروهي آن دوره که کتاب را به حاشيه برد و اجازه نداد تا چندان که بايد ديده شود. کتاب ديگر رنگ چاپ به خود نديد و در طي اين 40 سال تنها مي‌شد در بساط افست‌فروشي‌ها پيدايش کرد. حالا پس از اين همه سال دوباره نشر هرمس کتاب را چاپ کرده تا يکي از مهم‌ترين کتاب‌هاي ژانر به دست اهلش برسد. اگرچه ديگر آقاي نويسنده، قاسم هاشمي‌نژاد در قيد حيات نيست تا اين روز را ببيند. او که يکي از مهم‌ترين چهره‌هاي ادبي معاصر ما بود و مجموعه‌اي از کتاب‌هاي ويژه و خلاقه را در حوزه‌هاي متفاوت به تاليف سپرده بود 13 فروردين 1395 چهره در نقاب خاک کشيد. با اين مقدمه و به مناسبت بازچاپ «فيل در تاريکي» قرار است تا سه‌شنبه‌ 21 خرداد در شهر کتابِ بهشتي اين رمان مورد نقد و بررسي نويسندگان و منتقدان قرار بگيرد. جلسه‌اي که ميزبان محمدحسن شهسواري، علي‌اکبر شيرواني و عليرضا محمودي است. به اين بهانه نگاهي مي‌اندازيم به رمان «فيل در تاريکي» و حاشيه‌هايش.
هاشمي‌نژاد «فيل در تاريکي» را در 5 روز نوشت، در سفري به شمال و درون ويلايي که اجاره کرده بود. رمان ابتدا به صورت مجموعه‌اي از پاورقي‌ها در روزنامه‌ي رستاخيز منتشر شد اما پس از 3 سال انتشارات زمان آن را در گروه داستان‌هاي معروفش با طرح‌هاي جلد يکسانش منتشر کرد. رمان داستان پيچيده‌اي ندارد، قصه‌ي جلال است در پي خون‌خواهي برادرش که بدون اين‌که خبر داشته باشد بنزي حامل مواد مخدر وارد تهران کرده و جانش را بر سر اين ماشين از دست داده. و حالا جلال است در شمايل کارگاه‌هاي چندلر و سيمنون و داشيل همت که خيابان‌هاي شهر را براي پيدا کردن قاتلين زير و رو مي‌کند. هاشمي‌نژاد ادبيات مدرن جهان را خوب خوانده بود و به قول ابراهيم گلستان از شخصيت‌هاي انگشت‌شمار دهه‌ي پنجاه و شصت بود که اين‌ها را براي مکالمه با ادبيات فارسي دروني کرده بود. براي همين از چنين چهره‌اي که عرفان و شعر و خاطره‌نگاري و تصحيح متون عتيق را با مدرن‌ترين متون و نويسندگان گره زده بود، ديگر بعيد نيست که براي چنين رمانِ پليسي پيشرويي نامي مثل «فيل در تاريکي» را از مولوي برگيرد.
نام هاشمي‌نژاد و «فيل در تاريکي» از دهه‌ي هفتاد دوباره بر سر زبان‌ها افتاد، مثل باقي هم‌قطارانش که همه چهره‌هايي منزوي و گوشه‌گير بودند، مثل شميم بهار و بيژن الهي و باقي چهره‌هاي جريان موسوم به ادبيات ديگر. البته هاشمي‌نژاد سال‌ها در صحنه بود و روزنامه‌نگاري کرده بود و کتاب «بوته بر بوته» که محصول اين دوره‌ي نقد نويسي است هنوز مي‌تواند براي منتقدان اموختني باشد، اما به يکباره از همه‌چيز کناره گرفت و گوشه‌ي خلوت گزيد. چنان‌که در يکي دو دهه‌ي پاياني عمرش دوستان و آشنايان محدودش بودند که به حلقه‌اش راه داشتند. «فيل در تاريکي» هرچه که مي‌گذرد بر اهميتش افزوده مي‌شود و هواخواهانش بيشتر مي‌شود، بخشي از اين پديده مربوط مي‌شود به گسترش ديد در داستان‌نويسي فارسي و واکنش نشان دادن به ضرورت داستان ژانر و بخشي از آن نيز مربوط مي‌شود به ظرايف زباني اين رمان. «فيل در تاريکي» يکي از نقطه‌هاي اوج لحن‌گرداني‌ و چندصدايي در نوشتار فارسي است که خوشبختانه امروزه دوباره به صورت رسمي و قانوني در دسترس کتابخوانان و علاقه‌مندان است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حاشيه رمان فيل در تاريکي نشست نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۶۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

ایتنا - اندروید مجهز به فیلتر نور آبی داخلی و پشتیبانی از روشنایی تطبیقی ​​است که از حسگر نور محیط دستگاه شما برای اندازه‌گیری شدت نور در محیط اطراف شما استفاده می‌کند.
با وجود اینکه می‌دانیم استفاده از گوشی در رختخواب و تاریکی برای چشم‌هایمان مضر است، بسیاری از ما هنوز در شب هنگام خواب از تلفن خود استفاده می‌کنیم.

 سیستم عامل اندروید مانع از خیره شدن بیش از حد ما به صفحه نمایش نمی‌شود، اما چندین ویژگی نمایشگر را برای کمک به کاهش فشار چشم ارائه می‌دهد. در حال حاضر قابلیتی ارائه می‌کند که رنگ‌های روشن را کاهش می‌دهد و در نتیجه صفحه نمایش را کم‌نور می‌کند، اما با نسخه 15 این بار حتی فراتر رفته است.
  تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش
اندروید مجهز به فیلتر نور آبی داخلی و پشتیبانی از روشنایی تطبیقی ​​است که از حسگر نور محیط دستگاه شما برای اندازه‌گیری شدت نور در محیط اطراف شما استفاده می‌کند.

این ویژگی به طور خودکار سطح روشنایی صفحه نمایش دستگاه شما را بر اساس سطح نور محیط تنظیم می‌کند.

علاوه بر این، نگاشت بین سطوح نور محیط و روشنایی صفحه به دستگاه بستگی دارد، بنابراین سطح روشنایی که یک تلفن با آن سازگار می‌شود ممکن است با گوشی دیگر متفاوت باشد.

 
نتیجه این امر این است که برخی از گوشی‌ها می‌توانند به اندازه کافی کم نور شوند تا در شرایط با روشنایی کمتر به راحتی قابل استفاده باشند، در حالی که برخی گوشی‌های دیگر حداقل به طور خودکار قادر به تنظیم نور نیستند.

برای توضیح این نابرابری، اندروید 12 قابلیتی را در زیر تنظیمات در منوی دسترس‌پذیری به نام «تاریکی اضافی» معرفی کرد که نور صفحه‌نمایش را فراتر از حداقل روشنایی گوشی شما کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که تنظیم روشنایی تطبیقی ​​روشن‌تر از حد معمول راحت‌تر از فعال کردن دستی Extra Dimming خواهد بود. زیرا این گزینه باید به صورت دستی روشن و خاموش شود. بنابراین، اگر آن را در شب فعال کنید تا روشنایی را کاهش دهید، باید به یاد داشته باشید که بعد آن را غیرفعال کنید، در غیر این صورت ممکن است صفحه در طول روز خیلی کم نور شود.
  خصوصیت جدید
صفحه نمایش همه گوشی‌ها نمی‌تواند به اندازه کافی کم نور شود تا در شب راحت از آن استفاده کنید، و این همان چیزی است که احتمالا در ویژگی جدید اندروید 15 حل می‌شود.

هدف این ویژگی تنظیم روشنایی تطبیقی ​​فعلی با کاهش خودکار روشنایی صفحه نمایش در شرایطی است که نور محیطی بسیار کم است.

دیگر خبرها

  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر