Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@15:37:34 GMT

جفت ماده کامران، شیر ایرانی عازم تهران شد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۶۷۶۱

جفت ماده کامران، شیر ایرانی عازم تهران شد

ایرنا نوشت: این شیر ماده در سال ۲۰۱۵ متولد شد و چهار سال دارد. از نژاد مشابه او در جهان، تنها ۴۰۰ قلاده باقی‌مانده که باغ‌وحش تهران و دوبلین پایتخت ایرلند شمالی برای افزایش نسل و طول عمر این حیوان اقدام های انجام داده اند تا از انقراض زودهنگام آن‌ها جلوگیری کنند.

زندگی شیرها دارای ساختار اجتماعی قوی است که عموماً در گروه‌های بزرگ، زندگی پر غرور خود را سپری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت اصلی این نوع شیر را می‌توان در جنگل "گیر" در هند یافت.

انتقال این شیر با درخواست مقامات باغ‌وحش تهران و دوبلین و هماهنگی با سفارت کشورمان در دوبلین صورت گرفته است.

ماه گذشته کامران شیر نر ایرانی در "پوشش طرح احیای نسل شیر ایرانی" از باغ‌وحش بریستول انگلیس به تهران منتقل شد. این شیر روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم ماه می) در باغ‌وحش ارم در غرب تهران به نمایش گذاشته و با استقبال مردم مواجه شد.

گفته می‌شود این اولین بار است که پس از ۷۸ سال، این‌گونه شیر وارد ایران شده و هدف از این اقدام، تکثیر دوباره آن در برخی از مناطق ایران است.

از شیر زیرگونه‌هایی متنوعی در جهان هست که همه‌ی آن‌ها، جزو یک زیرگونه، در افریقا زندگی می‌کنند. آن یک زیرگونه هم شیر ایرانی است در آسیا که دانشمندان آن را به نام ایران «Panthera leo persica» نامیده‌اند.

دگرسانی شیر ایرانی با شیر آفریقایی در این است که شیر ایرانی اندکی کوچک‌تر از شیر آفریقایی و نیز آرام‌تر است. شیر نر ایرانی یالی کم‌پشت‌تر دارد، آن‌سان که گوش‌هایش دیده می‌شود. افزون بر این، چین زیر شکم، به‌ویژه در ماده‌، یکی از نشانه‌هایی است که شیر ایرانی را از گونه‌ی آفریقایی‌اش جدا می‌کند.

شیر ایرانی در خاستگاه خود، ایران، ازمیان رفته است. با همه‌ی این، خوشبختانه، این شیر در مناطق دیگر نیز زندگی می‌کند و آن جنگلی به نام «گیر» است در گجرات هندوستان، هرچند شمار شیرهای ایرانی در آنجا نیز کمتر از ۷۰۰ قلاده است.

با از میان رفتن شیر ایرانی در زیستگاه خود، هندیان او را «شیر هندی» و اروپاییان «شیر آسیایی» نامیده‌اند، ولی همچنان نام دانشی این زیرگونه «شیر ایرانی» مانده است.

پیش از انقلاب اسلامی، کوشش‌هایی فراوان انجام شد تا شیر ایرانی به ایران بازگردد، ولی انجام این کار با سنگ‌اندازی هندیان شدنی نشد. پس از انقلاب، این کوشش‌ها پی گرفته شد که آن‌ها نیز به شکست انجامید.

کوشندگان که دیدند بازگرداندن شیر ایرانی به زیست بومش عملی نیست، این بار کوشیدند که او را دست‌کم به باغ‌وحشی در ایران بیاورند و در این راستا بود که باغ‌وحش ارم به انجمن باغ‌وحش‌های اروپا درخواست داد و هم‌زمان نیز جایگاهی درخور برای شیر آماده کرد.

اروپاییان نیز چندین بار به ایران آمدند، جایگاه را بررسی کردند و دیدگاه‌های خود را با دست‌اندرکاران باغ وحش ارم در میان گذاشتند تا اینکه جایگاه، چنان‌که باید و شاید، آماده شد.

این نامه‌نگاری و گفت‌وگوها و ساخت جایگاه و کارهایی از این دست، ۶ سال طول کشید تا به بار نشست، و اکنون شیر ایرانی پس از ۷۸ سال به میهن خویش بازگشته است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۶۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی بامداد دوشنبه عازم پاکستان و سریلانکا خواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود، بامداد دوشنبه و در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، عازم اسلام‌آباد خواهد شد.

وی در سفر دو روزه خود پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان، با "شهباز شریف" دیداری خصوصی خواهد داشت و به اتفاق وی نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار خواهند کرد.

رئیس جمهور در این سفر همچنین با "آصف‌علی زرداری" همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و علاوه بر آن با سفر به برخی شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفتگو می‌کند.

رئیسی پس از پایان سفر به پاکستان، صبح چهارشنبه به دعوت رسمی "رانیل ویکرمسینگه" رئیس جمهور سریلانکا سفری یک روزه به کلمبو پایتخت این کشور در جنوب شرق آسیا دارد و علاوه بر برگزاری استقبال رسمی و ملاقات خصوصی در کاخ ریاست جمهوری، همراه با رئیس جمهور سریلانکا در مراسم افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی از "ابر پروژه چندمنظوره اومااویا" شامل دو سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، شرکت خواهد کرد.

این پروژه چند منظوره که تمام مراحل مشاوره، طراحی و ساخت آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده، از بزرگترین پروژه‌های عمرانی سریلانکا به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که تأمین مالی آن از سوی دولت این کشور انجام شده و بیش از ۴۰۰ مهندس ایرانی در احداث آن نقش داشته‌اند.

کد خبر 6084356

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب آرون بروکس به رویارویی با حسن یزدانی
  • واکنش عجیب جانشین تیلور به رویارویی با ایرانی ها
  • زنی که زندگی فوتبالیست مشهور ایرانی را نابود کرد
  • نخستین کاروان عمره گزاران ایرانی عازم سرزمین وحی شد 
  • رئیسی بامداد دوشنبه عازم پاکستان و سریلانکا می‌شود
  • رئیس جمهور بامداد دوشنبه عازم پاکستان و سریلانکا می‌شود
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا می‌شود
  • رئیس جمهور صبح چهارشنبه عازم سریلانکا خواهد شد
  • رئیس جمهور فردا عازم پاکستان می‌شود
  • رییسی بامداد دوشنبه عازم پاکستان و سریلانکا خواهد شد