Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعید می‌دانم روزی بگذرد و شما در طول آن شاهد خشونت و تندخویی در جامعه نباشید. خشونت‌هایی که در موقعیت‌ها و قالب‌های مختلف کلامی و دعوای فیزیکی اتفاق می‌افتند؛ از دعوای بین رانندگان تاکسی با یکدیگر گرفته تا مشاجره مسافران با آن‌ها و اختلافات خانوادگی که سکوت ساختمان‌ها را بر هم ریخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاجراتی که بین هر قشر و طبقه‌ای از مردم جامعه قابل‌مشاهده است؛ از یک آدم کت‌وشلوارپوشی که ظاهرش نشان نمی‌دهد اهل دعوا و مشاجره باشد و یا استاد دانشگاهی که در بهترین دانشگاه‌های دنیا درس‌خوانده و بین اهالی علم یک نخبه علمی شناخته‌شده است.

بیشتربخوانید: کشف روشی فوق العاده برای رسیدن به آرامش پس از دعوا

نتایج ناخوشایندی که وجه مشترک عمده آن‌ها را می‌توان کنترل نکردن خشم دانست که نتیجه‌ای جز پشیمانی به همراه ندارد و امان از وقتی‌که این پشیمانی‌ها دیگر هیچ سودی ندارد و مشکلات را چندین برابر می‌کند؛ بنابراین در برابر معضل خشم و خشونت و مبارزه با این رفتار چند نکته وجود دارد که یکی از آن‌ها مهارت کنترل خشم است. کنترل خشم و تندخویی از ضروری‌ترین نیاز‌ها برای رسیدن به آرامش است.

کنترل خشم یک مهارت است
مهارت کنترل خشم اگرچه بسیار مهم و کلیدی است، اما کار یک روز و دو روزه‌ای نیست و نیاز به آموزش و تمرین دارد به‌طوری‌که از همان کودکی باید کار شود تا افراد مهارت‌های کنترل خشم را بیاموزند و یاد بگیرند که در مورد هر مسئله‌ای زود رنجیده‌خاطر نشوند، به هر چیزی حساس نباشند و در زندگی گذشت داشته باشند. باید برای افراد نهادینه شود که گذشت نه‌تن‌ها نشانه ضعف نیست، بلکه قوت و قدرت افراد را نشان می‌دهد؛ و همین عدم وجود گذشت موجب بروز خشم و خشونت در جامعه خواهد بود.
وقتی ما با فرد پرخاشگر روبرو می‌شویم باید رفتار بالغانه‌ای از خود نشان دهیم؛ از درون نسبت به‌طرف مقابل گارد نگیریم. نصیحت با باید و نباید‌های شما در او تأثیری ندارد. بپذیرید که او اکنون دچار هیجان شدیدی شده و نیاز دارد که موردتوجه و پذیرش قرار بگیرد

ریشه بسیاری از جنایات و قتل‌ها «غضب و خشم» است. چنانچه امام خمینی در کتاب «چهل حدیث» یک دقیقه غضب و خشم را ریشه هلاکت انسان معرفی کرده تا بدان جا که موجب سبّ انبیاء و مقدسات، هتک حرمت‌ها و قتل مظلوم و در یک‌کلام تباهی دنیا و آخرت می‌شود. امام نکته کلیدی را در ادامه بیان می‌کند و آن این‌که انسان در حال سلامت نفس، زمانی که خشمی در وجودش شعله نگرفته باید از غضب خود بترسد و برای چنین حالتی راه علاج و درمانی پیدا کند.

خشونت، خشونت می‌آورد
دکتر امان‌الله قرائی مقدم، جامعه‌شناس معتقد است: «خشونت از خشونت زاییده میشود. به این معنا که خشونت از طریق یادگیری حاصل میشود. وقتی خبر‌های خشونت‌بار از طریق رادیو، تلویزیون و مطبوعات منتشر میشود به‌نوعی خشونت پراکنی انجام میشود.»

مادران باردار مراقب باشند
یکی از مهم‌ترین ریشه‌های خشونت افراد را می‌توان به دوران جنینی آن‌ها مرتبط دانست. چراکه جنین در درون رحم مادر باردار همه احساسات مادر را دریافت کرده و در او تأثیر می‌گذارد.

رشد معنویت، خشونت را کم می‌کند
در مطالعه‌ای که در بوسنی و هرزگوین بر روی ۳۶۰ نفر انجام شد، رابطه بین مذهب بر سلامت روان این‌گونه سنجیده شده است: «شرکت در مراسم مذهبی، رفتار پرخطر پرخاشگری، افسردگی و تعارضات روحی را کاهش می‌دهد. در مقابل، در گروهی از افراد که در مراسم مذهبی شرکت نمی‌کردند، ترس، اعتمادبه‌نفس پایین، اضطراب، ناپایداری عاطفی و انرژی جسمی اندک و خشم به میزان بالایی مشاهده شد.» [۱]همچنین در تحقیقی که بر روی گروهی از ورزشکاران دانشجو در آمریکا انجام شد، به این نتیجه رسیدند که «ورزشکارانی که به‌طور منظم و هفتگی به کلیسا رفته‌اند رفتار‌های پرخاشگرانه کمتری را در طی مسابقات ورزشی از خود بروز داده‌اند.» [۲]از طریق شماره ۱۲۳ با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. آنان تیم مشاوره‌ای دارند که به‌تناسب مشکل پیش‌آمده اقدام به حل آن می‌کنند

در برابر دعوا‌های خانوادگی و نزاع‌های خیابانی چه باید بکنیم؟
در حادثه اخیر کشته شدن همسر دوم محمدعلی نجفی، همسایه‌های منزل ایشان اعلام کردند که صدای مشاجره و دعوای آن‌ها را شنیده‌اند. از این دسته موارد در بسیاری از مواقع پیش می‌آید اینکه در خیابان راننده‌های تاکسی سر مسئله‌ای دعوایشان می‌شود و دست‌به‌یقه می‌شوند یا مسافری به خاطر اینکه راننده از او کرایه بیشتر خواسته با وی دعوایش می‌شود و من و شما شاهد آن هستیم.

اینکه ما زمانی که صدای دعوای غیرعادی از خانه همسایه می‌شنویم و یا شاهد نزاع خیابانی هستیم چه باید بکنیم تا نقش مؤثری در کاهش خشم و کنترل شرایط پیش‌آمده را داشته باشیم نکته‌ای است که دانستن آن خالی از لطف نیست.

این موضوع را دکتر ویدا فلاح، روانشناس در گفت‌وگوی خود با تبیان نیز مهم می‌داند و می‌گوید: «وقتی ما با فرد پرخاشگر روبرو می‌شویم باید رفتار بالغانه‌ای از خود نشان دهیم؛ از درون نسبت به‌طرف مقابل گارد نگیریم. نصیحت نکنید، باید و نباید‌های شما در او تأثیری ندارد. بپذیرید که او اکنون دچار هیجان شدیدی شده و نیاز دارد که موردتوجه و پذیرش قرار بگیرد.»

خوب گوش دهید
شرکت در مراسم مذهبی، رفتار پرخطر پرخاشگری، افسردگی و تعارضات روحی را کاهش می‌دهد

مرحله مهم در برابر افراد عصبانی این است که به حرف‌های آن‌ها خوب گوش دهیم. خیلی از عصبانیت‌ها ناشی از این است که افراد احساس می‌کنند که دیده نمی‌شوند و کسی به حرف آن‌ها گوش نمی‌دهد.

اگر از کسانی هستید که صدای دعوا و مشاجره غیرطبیعی از همسایگانتان می‌شنوید، چند کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

ابتدا اینکه نسبت به این صدا‌ها و دعوا‌ها بی‌تفاوت نباشید و سعی کنید با اقدام به‌موقع و مدیریت‌شده در رفع آن سهمی داشته باشید.

اگر در میان سروصدا عبارت تهدیدآمیزی از طرفین دعوا شنیدید، سعی کنید تا خدایی ناکرده اتفاق ناگواری نیفتاده، کمک‌رسانی خود را سریع‌تر انجام دهید.

از طریق شماره ۱۲۳ با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. آنان تیم مشاوره‌ای دارند که به‌تناسب مشکل پیش‌آمده اقدام به حل آن می‌کنند.
اگر حل مشکل پیش‌آمده را خارج از توانایی خود می‌دانید به پلیس ۱۱۰ زنگ بزند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

تماشاچی هستید یا کمک می‌کنید؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۸۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) کار سحر دولتشاهی و پیمان معادی به دعوا کشید!

«افعی تهران» در ژانر درام اجتماعی، ماجرا‌های یک کارگردان سینماست که درگیر پرونده قتل می‌شود. در سریال «افعی تهران» پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی و مهسا حجازی حضور دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: برترین‌ها

tags # سریال افعی تهران سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • جریمه‌های جدید رانندگی چند برابر شد؟
  • (ویدئو) کار سحر دولتشاهی و پیمان معادی به دعوا کشید!
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)
  • جنگ آنری با رئال: دعوا به‌خاطر امباپه + سه!‏
  • فقط با رعایت این ۶ نکته ساده وزن خود را کم کنید
  • دعوا بر سر یزدانی/ خرج ۲.۵ میلیاردی روی دست دبیر!
  • درگیری جاده جابان یک نزاع خانوادگی بوده است
  • برخی از نکات کلیدی جز چهاردهم قرآن کریم + فیلم
  • درباره دولتخانه صفوی قزوین بیشتر بدانید
  • آیه‌ای که سند مشروعیت جلسات و محافل مذهبی است