Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲ ماه از سیل خوزستان می‌گذرد و بیشتر مردم شهرها و روستاها همچنان درگیر بازسازی مناطق خود هستند اما همچنان خبری از پرداخت تسهیلات بازسازی توسط بانک‌ها به گوش نمی‌رسد. ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، پنجمین جلسه قرارگاه ساخت مناطق سیل‌زده ظهر امروز در محل استانداری خوزستان برگزار شد و در آن فرمانداران شهرهای آسیب‌دیده از سیل به ارائه گزارشی از روند بازسازی مناطق سیل‌زده پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش کیامرث حاجی‌زاده رئیس ستاد بحران خوزستان در این جلسه با اشاره به وضعیت روستاهای شوش گفت: 4 روستا از شهرستان شوش زیرآب بودند که اکنون فقط یک روستا باقی‌مانده تا دوباره آماده اسکان ساکنان شود.

وی افزود: اکنون بیشترین مشکل ما در دشت آزادگان، هویزه و بخش مرکزی اهواز است که همچنان زمین‌های کشاورزی زیرآب بوده و برای کشت تابستانه آماده نیستند.

مدیر ستاد بحران خوزستان ادامه داد: شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری معین بازسازی روستاهای اهواز هستند و باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

حاجی‌زاده تأکید کرد: سازمان آب و برق در بخش اسماعیلیه اهواز باید وارد شود و سیل بندها را تقویت کند. همچنین بنیاد مسکن نیز در بخش‌های شعیبیه و شوش فعالیت‌های خود را آغاز کند.

شهرداری اهواز نمی‌تواند به روستاهای سیل‌زده رسیدگی کند

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز گفت: با توجه به این‌که اهواز در جریان سیل خسارات زیادی دیده شهرداری توانایی رسیدگی به روستاها را ندارد و درگیر انجام وظایف خود در شهر است.

عالمی نیسی با اشاره به لزوم‌ترمیم سیل بندها افزود: اکنون در بخش اسماعیلیه و بخش مرکزی سیل بندی باقی نمانده اما در سایر بخش‌ها سیل بندها باید ترمیم شوند چراکه فصل بارندگی‌ها خیلی زود شروع خواهد شد.

فرماندار اهواز بابیان این‌که راه‌های روستایی، پل‌ها و مراکز بهداشتی و آموزشی آسیب جدی دیده‌اند عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی نیازمند بودجه بالایی هستند تا بتوانند کار بازسازی را انجام دهند البته بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی کار بازسازی را به‌خوبی آغاز کرده و همچنان در حال ادامه آن هستند.

34 هزار هکتار زمین هنوز آماده کشت نیست

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در این جلسه بیان داشت: تا زمانی که سیل بندها ترمیم نشود امکان کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: یک هزار و 350 متر سیل بند تخریب‌شده در دشت آزادگان وجود دارد اما تاکنون فقط 70 متر آن ترمیم‌شده و با توجه به کمبود امکانات، عملیات‌ترمیم سیل بندها به‌کندی پیش می‌رود.

فرماندار دشت آزادگان با اشاره به این‌که دشت آزادگان آخرین نقطه خروج آب است ادامه داد: بعید میدانم کشاورزان به کشت تابستانه برسند چراکه 34 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی همچنان آماده نیست و امکانات موجود پاسخگوی آسیب‌های واردشده نیست.

سیلاوی بیان داشت: 20 هزار هکتار زمین آماده کشاورزی شده و تاکنون 48 پرونده دریافت خسارت کشاورزی به بانک معرفی و در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

برای جبران خسارات به اعتبار نیاز داریم

شاهین هاشمی فرماندار حمیدیه بابیان این‌که مهم‌ترین مشکل ما در شهر سیل بندها هستند، گفت: در بحران سیل، شهر حمیدیه در اولویت بود و اگر همت مردم و پیگیری‌های مسئولین نبود فاجعه‌ای گسترده رخ می‌داد.

هاشمی ادامه داد: سازمان آب و برق باید هرچه سریع‌تر وضعیت سیل بندها را ساماندهی کند و اگر قرار است جابه‌جایی صورت گیرد هم‌اکنون برنامه‌ریزی شود زیرا ممکن است با دبی کمتر از 1000 مترمکعب بر ثانیه در شهر حمیدیه سیل جاری شود.

فرماندار حمیدیه با اشاره به خسارات ناشی از سیل گفت: 40 کیلومتر از مسیرهای روستایی تخریب شدند، 800 پایه برق نیاز به تعمیر دارند و هرلحظه امکان تخریب آن‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: سیستم آب و فاضلاب شهر با مشکل جدی مواجه شده و 13 روستا نیز نیازمند اعتبار ویژه هستند.

پرداخت خسارت بیمه‌نشدگان متاثر از سیل خوزستان پیگیری می‌شودمطالعه 1000 پژوهشگر دانشگاه آزاد بر مسئله سیل خوزستان؛ استمرار فعالیت قرارگاه جهادی تا عید فطرسیل خوزستان 11 هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد

ما در جریان سیل تنها بودیم

معصومه خنفری فرماندار کارون نیز در این جلسه به بیان مشکلات ناشی از سیل برای شهر پرداخت و گفت: مشکلات شهرستان کارون کمتر منعکس‌شده، اما آسیب‌های فراوانی به اموال مردم رسیده است.

وی بیان داشت: شهرستان کارون 90 کیلومتر ساحل رودخانه دارد اما تاکنون اعتباری برای سیل بندها در نظر گرفته نشده است.

خنفری بابیان اینکه هیچ استان معینی برای شهرستان کارون مشخص نشده، افزود: در سیل اخیر ما تنها بودیم و در حال حاضر نیز تنها هستیم و تاکنون به‌غیراز بنیاد مسکن استان هرمزگان هیچ استان دیگری به کمک ما نیامده است.

فرماندار شهرستان کارون ادامه داد: در حال حاضر رودخانه با تغییر مسیر به حریم روستاها آمده و وارد طرح هادی شده که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی خاطرنشان کرد: جاده ساحلی که بخشی از بار ترافیک جاده آبادان به اهواز را کاهش می‌دهد بسیار آسیب‌دیده و نیازمند تعمیرات اساسی است.

بیشترین مشکل ما در بخش مسکن است

عدنان غزی فرماندار شوش در این جلسه اظهار داشت: 120 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیرآب رفته که 50 درصد آن اراضی کشاورزی بودند.

وی ادامه داد: همچنین 2500 واحد مسکن، 30 پایه برق و 40 کیلومتر خط لوله انتقال آب دچار آسیب جدی شدند.

غزی بابیان این‌که شوش در دو قسمت ساحلی شرقی و غرب کرخه و شاوور درگیر سیل بود افزود: اکنون بیشترین مشکل ما در بخش مسکن است.

فرماندار شوش تصریح کرد: شرکت نفت قرار است 30 کیلومتر راه روستایی، 10 باب مسکن و 5 باب خانه بهداشت روستایی را بازسازی کند که امیدواریم به تعهدات خود عمل کنند.

33 هزار هکتار زمین کشاورزی در باوی از بین رفته است

منوچهر ورناصری فرماندار باوی در این جلسه بیان داشت: ماه گذشته در خصوص‌ترمیم سیل بندها مکاتبه‌ای با سازمان آب و برق داشتیم که در جواب گفتند این کار جزو تعهدات وزارت کشور است.

وی بابیان اینکه 5 ماه آینده بارندگی‌ها آغاز می‌شود، افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که اگر بارندگی‌ها آغاز شود یک متر سیل بند سالم نیز در شهرستان وجود ندارد.

فرماندار باوی ادامه داد: در حال 33 هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان باوی از بین رفته است.

400 نفر اقرارنامه خسارت کشاورزی پرکرده‌اند

کوروش مودت فرماندار خرمشهر گفت: به دلیل اقدامات پیشگیرانه، خرمشهر کمترین آسیب را از سیل دید و براساس محاسبات انجام‌شده 32 میلیارد تومان خسارت به شهرستان واردشده است.

مودت تصریح کرد: 2 میلیارد و 500 مترمکعب آب از هور همچنان در اطراف خرمشهر باقی‌مانده و انتظار داریم هرچه سریع‌تر این آب تخلیه شود. همچنین سیل بندها باید ترمیم شوند چراکه کار بزرگی برای احداث آن‌ها انجام صورت گرفته است.

فرماندار خرمشهر با اشاره به آمارهایی از خسارت سیل گفت: 13 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت واردشده که تاکنون 400 نفر اقرارنامه خسارت کشاورزی پر کردند که پرونده 130 نفر از آن‌ها به تائید شورای شهرستان رسیده است.

مودت ادامه داد: خطوط انتقال برق خرمشهر به طول 300 کیلومتر آسیب‌دیده که نیازمند رسیدگی هستند. همچنین 16 واحد مسکونی روستایی در حال حاضر نیاز به بازسازی دارند که بنیاد مسکن تاکنون برآورد خسارت آن‌ها را اعلام نکرده است.

تاکنون هیچ تسهیلاتی برای ساخت منازل به مردم شعیبیه داده نشده

حسین پنبه‌دانه پور فرماندار شوشتر نیز در این جلسه گفت: 2 هزار و 817 واحد به همت بنیاد مسکن خوزستان و بنیاد مسکن استان فارس بازسازی شدند و 708 واحد باید مجدداً ساخته شود.

وی تصریح کرد: 680 فقره تسهیلات بلاعوض به مردم شعیبیه پرداخت‌شده است اما مردم هیچ تسهیلاتی برای ساخت یا تعمیر منازل مسکونی دریافت نکردند.

فرماندار شوشتر ادامه داد: کار بازسازی مناطق آسیب‌دیده بسیار کند پیش می‌رود و قطعاً مردم به این مسئله معترض خواهند شد.

پنبه‌دانه پور افزود: در بحث بازسازی و ترمیم راه‌های اصلی و فرعی شعیبیه شوشتر نیز متولی امر همچنان کار خود را آغاز نکرده است.

سیل در دزفول 238 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است

محمد حیدری فرماندار دزفول در ادامه این جلسه اظهار داشت: 238 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف به شهرستان دزفول خسارت واردشده که 132 میلیارد تومان آن مختص به بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی افزود: در حوزه راهداری بیش از 110 کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی ما آسیب‌دیده‌اند. همچنین در حوزه بنیاد مسکن 380 واحد شهری و 435 واحد روستایی نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارند.

حیدری ادامه داد: در حوزه آب و فاضلاب شهری نیز خط لوله آب و 4 حلقه چاه آب آسیب‌دیده‌اند.

فرماندار دزفول در خصوص روند پرداخت خسارت‌ها گفت: 343 پرونده از افراد خسارت‌دیده آماده‌شده که 31 پرونده تاکنون مورد تائید قرارگرفته است.

وی با اشاره به آسیب‌های واردشده به بخش کشاورزی عنوان کرد: شهرستان دزفول قطب کشاورزی است و این حجم از خسارت‌ها برای کشاورزان غیرقابل‌جبران است.

حیدری بیان کرد: برای احداث سیل بندها نیز نیازمند طرح مطالعاتی هستیم و باید نقاط آسیب‌پذیر سریع‌تر ترمیم شوند. اگر برای بارندگی‌های پیش رو برنامه‌ریزی نکنیم خسارات سنگین‌تری به ما وارد می‌شود.

21 هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در استان شناسایی‌شده است

مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده 21 هزار واحد مسکونی ارزیابی‌شده است که 12 هزار واحد به بازسازی و 4 هزار 600 واحد نیازمند احداث مجدد هستند.

انصاریان ادامه داد: تاکنون به 145 واحد وام اختصاص داده‌شده است. همچنین بنیاد مسکن تاکنون 2 تن سیمان در مناطق سیل‌زده توزیع کرده و 8 میلیارد تومان وام بلاعوض برای تعمیرات به روستاییان پرداخت‌شده که در پی آن 1200 واحد در دست تعمیر است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به ساخت‌وساز غیرمجاز در برخی روستاها افزود: در بهسازی معابر و خانه‌های روستایی مشکلی که وجود دارد بحث ساخت‌وسازهای غیرمجاز است که طبق قانون نمی‌توان وام و تسهیلات در اختیار آن‌ها قرارداد.

دستگاه‌های مربوطه باید وارد کار شوند

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بابیان این‌که در 34 درصد اراضی ما همچنان آب وجود دارد، اظهار داشت: 120 هزار هکتار زمین کشاورزی زیرآب رفت اما به‌جز راه و شهرسازی هیچ‌کدام از دستگاه‌های دیگر وارد کار نشدند.

وی افزود: در شهرستان‌های باوی، کارون و اهواز فقط شرکت نفت پای‌کار آمد که اکنون نیز وسایل خود را از منطقه برده است.

چنگلوایی تصریح کرد: خروج آب اول کار است و پس‌ازآن یک هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا عرصه 120 هزار هکتاری زیرآب رفته را آماده‌سازی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: اگر قرار است دستگاه‌های مربوطه ورود نکنند اعلام شود تا تکلیف ما مشخص و از طرق دیگر مشکلات را حل کنیم.

وی در خصوص روند پرداخت تسهیلات به کشاورزان آسیب‌دیده از سیل، گفت: تاکنون 730 پرونده از استان فرستاده‌شده و به‌محض تأمین نقدینگی پرداخت خواهد شد.

چنگلوایی افزود: 926 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض اختصاص داده‌شده که 50 درصد آن تخصیص و مابقی آن باید تأمین شود تا بتوان به روند پرداخت تسهیلات را سرعت بخشید.

همچنین سعید طاهری دبیر شورای بانک‌های استان خوزستان در این جلسه در مورد ارائه تسهیلات به مناطق سیل‌زده صحبت کرد و گفت: قرار بر این بود بانک‌ها تسهیلاتی را برای تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده پرداخت نمایند اما ابلاغیه جدید بانک مرکزی تغییراتی را ایجاد کرد که مهم‌ترین آن نوع عقد تسهیلات است بر این اساس تا زمانی که شیوه جدید قراردادها به ما ابلاغ نشود نمی‌توانیم تسهیلاتی به مردم پرداخت کنیم.

انتهای پیام/ ع

R41468/P/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فرامرز مرجانی فرماندار فومن در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: با جذب ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ متر از کانال‌های آبرسانی روستا‌های کیابان و گل افزان مرمت و بازسازی می‌شود.

امام جمعه فومن هم در این جلسه با تاکید برتکریم ارباب رجوع در ادارات و نهاد‌های دولتی گفت: بنا بر فرمایش امام راحل، مردم صاحبان اصلی این انقلاب و ولی نعمت ما هستند پس مسئولان ضمن رعایت احترام مردم، باید برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نقدی رعایت قوانین اسلامی به ویژه حجاب را بسیار با اهمیت دانست و افزود: دین مبین اسلام برای زنان ارزش بالایی قائل است و همه باید طبق قانون و موازین شرعی در جامعه رفتار و عمل کنیم.

دیگر خبرها

  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • قطع برق برخی از مناطق سیل‌زده/ خسارت به ۱۲۳ اصله پایه توزیع برق
  • بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار
  • ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای راهبردی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
  • بارندگی شدید به تأسیسات جنوب استان بوشهر خسارت زد
  • زنجانی ها منتظر هوای گرم باشند
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند