Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم،‌ از ابتدای سال گذشته تلاش زیادی برای زدودن ارز 4200 از اقتصاد کرده است. از تلاش فراوان برای رسمیت یافتن بازار ثانویه و نرخ دوم ارز تا ناکارآمد جلوه دادن سیاست تثبیت در اصابت به هدف مجموعه اقداماتی است که در برخی رسانه ها صورت گرفته است.
آن ها برای توجیه نظر خود در خصوص حذف ارز 4200 تومانی، می گویند: «دلار ارزان حذف شد، قیمت گوشت بالا نرفت».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص باید گفت که این یک مغالطه ناشیانه است. اقتصاد علم مکانیزمهاست و گوشت هم مانند هر کالایی در اقتصاد مکانیزم قیمت گذاری دارد.
اثر افزایش ارز بر قیمت گوشت
بیش از 90 درصد نیاز کشور به این کالا در داخل تولید می شود اما ضریب خودکفایی نهاده های تولید گوشت (مانند انواع خوراک دام) کمتر از 15 درصد در کشور است. با افزایش نرخ ارز دو اتفاق در بازار گوشت رخ می دهد:
1) قیمت نهاده تولید گوشت که بیش از 85 درصد آن از طریق واردات تامین میشود، با افزایش قیمت مواجه می شود.
2) کاهش ارزش پول ملی سبب افزایش صادرات کالاهای تجارت پذیر به کشورهای همسایه و شکل گیری مکانیزم قیمت سایه برای این کالاها در بازار داخلی می گردد. بر اثر این مکانیزم گوشت در بازار تهران، بر اساس قیمت منطقه آزاد اروند معامله خواهد شد. چرا که اتباع عراقی به راحتی با تردد به این مناطق به جای 7 دلار در بصره، می توانند هر کیلو گوشت قرمز را حدود 3 دلار (دلار 13000 تومان و گوشت 39000 تومان) خریداری نمایند.
اتفاق اول سبب افزایش قیمت تمام شده تولید گوشت و اتفاق دوم سبب نزدیک شدن قیمت گوشت در اروندکنار (3 دلار) و بصره (7 دلار) خواهد شد. در نتیجه این اتفاق، قیمت یک کیلو گوشت قرمز در بازار تهران از 90هزار تومان نیز فراتر خواهد رفت.
در این شرایط راه اصلی کنترل قیمت گوشت، کاهش نرخ ارز است نه واردات گوشت. چرا که افزایش قیمت گوشت به دلیل افزایش قیمت تمام شده از محل افزایش قیمت داخلی نهاده تولید این کالا و شکل گیری منطق قیمت سایه ایجاد شده است. در این شرایط، واردات گوشت قرمز با دلار 4200 تومانی به جای کاهش نرخ ارز در کشور، چه اثری بر قیمت و بازار گوشت قرمز دارد؟
واردات ارزان گوشت قرمز، ابتدا سبب ایجاد اختلاف در قیمت گوشت وارداتی و گوشت داخلی و ایجاد صف خرید برای گوشت وارداتی می شود.
سپس سبب شکل گیری رانت و توزیع نابرابر گوشت وارداتی و چه بسا صادرات این گوشت به عراق با قیمتی نزدیک به قیمت گوشت داخلی خواهد شد.
در این شرایط، اگر نرخ دلار تخصیصی به گوشت وارداتی را از 4200 به نیمایی (8000 تومان) تغییر دهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
طبیعتا اختلاف قیمت گوشت وارداتی با گوشت داخلی کاهش می یابد. ممکن است قیمت داخلی این کالا بر اثر تامین بخشی از نیاز داخلی به وسیله گوشت وارداتی اندکی کاهش یابد. اما این کاهش اندک قیمت به دلیل نادرستی تخصیص ارز 4200 تومانی و درست بودن تخصیص ارز به قیمتهای بالاتر برای واردات کالاهای اساسی است؟ آیا اگر گوشت وارداتی را با ارز غیر رسمی وارد کنیم، قیمت گوشت افزایش نخواهد یافت؟

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت گرم از آفریقا

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود، گفت: در رابطه با تجارت آزاد با پاکستان منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

به گزارش ایسنا، سید محمدصادق قنادزاده در حاشیه نشست خبری ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان آغاز شده، اظهار کرد: در این رابطه چهار دور مذاکره انجام شده و قبل از سفر اخیر رئیس جمهور هم بخشی از مذاکرات پیش رفته و تبادل لیست و سند انجام شده است. در حال حاضر منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تجارت آزاد با پاکستان سال جاری اجرا شود و گفت: همه کشور‌ها از تولید داخل خودشان حمایت می‌کنند. پاکستان هم به صادرات محصولات کشاورزی و نساجی خود اهمیت می‌دهد. به طور کلی تجارت آزاد کار ساده‌ای نیست، اما دو کشور تمایل دارند.

قنادزاده با بیان اینکه مواقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا به مجلس ارسال شده، تصریح کرد: سایر کشور‌ها هم تا پایان بهار مصوبه مجلس خود را خواهند گرفت و ما هم امیدواریم تا پایان مجلس فعلی این موضوع در مجلس ما هم به نتیجه برسد.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان در حال انجام است، گفت: پاکستان کشور بزرگی است و با توجه مرز مشترک ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور هست.

به گفته وی در حال حاضر دو کشور برای رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری کردند. همچنین در سند ۵ ساله همکاری دو کشور دیده شده که تجارت ایران و پاکستان تا سال ۱۴۰۳ به ۵ میلیارد دلار برسد.

تجارت بیش از ۲.۵ میلیارد دلاری غیررسمی با پاکستان

قنادزاده بابیان اینکه یکی از مشکلات تجارت دو کشور تجارت غیررسمی است، تصریح کرد: اگر تجارت غیررسمی به تجارت رسمی تبدیل شود، می‌توان گفت همین الان هم تجارت ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور محقق شده است. چرا که تجارت رسمی دو کشور حدود ۲.۵ میلیارد دلار است، اما اگر تجارت غیررسمی هم مصاحبه شود حداقل دو برابر این رقم است. در مجموع هدف گذاری شده در کوتاه مدت تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی درباره تجارت ایران و قاره آفریقا نیز اظهار کرد: قاره آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد. بازار کشور‌های آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و ... می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیئت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیئتی وارد نشده، تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشور‌های مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی درباره واردات گوشت از آفریقا نیز گفت: در حال حاضر گوشت گرم از کنیا به صورت منظم و هفته‌ای دو تا سه بار انجام می‌شود. واردات گوشت گرم از آفریقای جنوبی و تانزانیا هم به زودی شروع می‌شود. یکی از باکیفیت‌ترین گوشت‌ها، گوشت آفریقا است. حجم واردات هم متنوع است و از ۷۰ تا ۸۰ تن در روز شروع شده و نوسان داشته است.

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟