Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورمان چهارمین سال پیاپی است که در تولید گندم به خودکفایی رسیده است و با توجه به بررسی های صورت گرفته علی رغم خساراتی که سیل اخیر به این بخش زده اما پیش بینی می‌شود ۱۴.۵ میلیون تن برداشت محصول صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، گندم از جمله کالاهای استراتژیک در حوزه کشاورزی محسوب می شود و در کشر ما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام های جدی برای افزایش تولید این محصول و کاهش واردات آن صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه اقدامات انجام شده در این زمینه باعث شده است تا به خودکفایی در این بخش برسیم و 4 سال پیاپی در این زمینه بی نیاز از واردات باشیم.

 

بنابراین گزارش پس از تامین نیازهای داخلی افزایش تولید برای افزایش صادرات گندم در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به اقدامات انجام شده با وجود اینکه بخشی از گندم استان‌های خوزستان و گلستان به سبب وقوع سیل اخیر از بین رفته است اما مابقی استان‌ها به سبب شرایط مساعد بارندگی، وضعیت تولید مطلوب است و با وجود آنکه گندم در برخی استان‌ها در مرحله پنجه زنی و در برخی استان‌ها در حال برداشت است اما کارشناسان این حوزه با رصد و پایش مزارع کارشناسان کشاورزی به تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ خوش بین هستند.

 

در همین رابطه «یزدان سیف» 21 اردیبهشت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع میزان تولیدات کشور در بخش گندم پخش شد با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و 234 هزار تن گندم خریداری شده است که در مقایسه با پارسال 23 درصد بیشتر است، گفته بود: «در سال 97 تمام گندم کشور یارانه ای بود اما بر اساس بودجه سال 98 و تصویب مجلس تنها بخش نان یارانه ای باقی ماند و یارانه صنایع وابسته در این بخش حذف شد.»

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۱۱ میلیون تن گندم تولید شود، گفت: «با توجه به این میزان تولید دیگر نیازی به واردات گندم نداریم.»

 

حالا در تازه ترین اخبار درباره میزان تولید گندم در سال 98 مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خبر داده است که سطح زیر کشت گندم، امسال به ۶ میلیون هکتار رسیده است و پیش بینی می‌شود ۱۴.۵ میلیون تن برداشت محصول صورت گیرد.

 

«اسماعیل اسفندیاری پور» در این باره به رسانه ملی گفته است: «در سال جاری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۱۸ استان که وارد گردونه برداشت گندم شده اند انجام و ۸۰ درصد از مطالبات کشاورزان استان‌ها نیز پرداخت شده و مابقی نیز به تدریج با ورود به سامانه پرداخت می‌شود.»

 

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با مطلوب خواندن روند تولید و تحویل گندم اضافه کرده است: «با توجه به روند تولید، پیش بینی می‌شود امسال نیز همچون سه سال گذشته کل نیاز گندم کشور از محل تولید داخلی تأمین شود. تأمین همه نیاز گندم کشور از محل تولید داخلی، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در برخی مواقع مانند سال ۱۳۹۱، شش میلیون و هفتصد هزار تن گندم وارد و برای این میزان واردات، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه شد و با خودکفایی در تولید گندم جلوی خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور گرفته می‌شود

 

وی ادامه داده است: «برآورد‌های امسال مبنی بر تولید ۱۴.۵ میلیون تن از این محصول است و این مهم بیانگر رشد ۱.۲ میلیون تن افزایش تولید گندم است. همچنین برآورد‌ها نشان می‌دهد که امسال بیشترین میزان خرید تضمینی با خرید دوازده میلیون تن از این محصول محقق شود.»

 

یادآور می شود: ایران با تولید سالانه نزدیک به 500 هزارتن گندم دوروم جزو 10 کشور تولیدکننده گندم دوروم در جهان است. همچنین تولید سال گذشته گندم کشور ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است /

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس خبرگزاری شبستان استان بوشهر روز قدس دهه کرامت ماه رمضان ارتحال امام ره زکات فطریه روز جهانی قدس برداشت گندم تولید گندم خرید گندم گندم کاران گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۲۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در سال جاری

                                                                    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حشمت عزیزان در نشست ستاد تنظیم بازار استان ایلام، اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۹ هزار تن گندم در استان تولید شده است که از این میزان گندم ۳۲۴ هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.   وی افزود: امسال تعدادی از مزارع گندم در دشت عباس و دهلران به دلیل بارش‌های رگباری در پایان سال دچار خسارت شده است، اما انتظار می‌رود که به میزان سال گذشته گندم در استان تولید شود.   مدیرکل جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: خرید تضمینی گندم در استان از روز گذشته در استان با تشکیل ستاد برداشت غلات و کمیته خرید تضمینی گندم آغاز شده است.   وی با بیان اینکه این کمیته در تمام شهرستان‌های استان تشکیل شده است، ادامه داد: قیمت تضمین خرید گندم در سال جاری ۱۷۵ هزار ریال است.   عزیزان مطرح کرد: ۳۰ فروردین سال جاری به عنوان روز ملی گندم در تقویم نامگذاری شده است که در این راستا جشن استانی گندم در شهرستان دهلران برگزار می‌شود.   مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به آغاز خرید تضمینی کلزا در سطح استان، عنوان کرد: تا کنون ۱۰ هزار تن گندم در سطح استان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.   وی با بیان اینکه پیش بینی تولید کلزا در استان برای سال جاری ۱۷ هزار تن است، ابراز کرد: سال گذشته ۶ هزار تن کلزا در استان تولید شده بود.   قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان تعیین شده است.   استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی دیم و آبی است.   تقویم سال زراعی و سال آبی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور
  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • اجرای ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در هشترود
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور ۷ درصد است
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در سال جاری
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در ایلام