Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@18:06:19 GMT

نارین قلعه اردبیل کاوش می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۶۵۲۱۰

نارین قلعه اردبیل کاوش می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: عملیات مطالعه، گمانه زنی و کاوش نارین قلعه اردبیل به‌جد پیگیری می شود. ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ استانها اردیبل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نادر فلاحی صبح امروز در جلسه بررسی بافت تاریخی شهر اردبیل در جمع همکاران معاونت میراث فرهنگی اظهار داشت: باید هرگونه مداخله، تعیین ضوابط و فعل و انفعال در بافت تاریخی اردبیل توسط مشاور ذی صلاح انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با گلایه از آشفتگی بصری در نمای ساختمان های جدیدالاحداث پیرامون بافت تاریخی گفت: معاونت میراث فرهنگی، با همکاری شورای شهر و نظام مهندسی، مکلف هستند بر مسئله طراحی و اجرای نمای ساختمان ها نظارت دقیق و مستمر داشه باشند.

کاوش در غار کلدر خرم‌آباد تا 15 خردادماه امسال ادامه داردیک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کردکاشان|کاوش باستان شناسی در مهرکده سفیدشهر به پایان رسید

فلاحی تصریح کرد: یکی از مسائلی هم که زمینه‌ساز ایجاد عدم مطلوبیت در سیمای شهری فعلی اردبیل شده، عدم همراهی و تبعیت توسعه شهر با بستر و زمینه‌های ارزشی است که پیش‌ازاین عامل شکل‌دهنده شهر و سیمای آن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اذعان کرد: از این پس در مسئله نماهای اجرا شده در بافت تاریخی هیچ اغماضی نخواهیم داشت و عدم تمکین به مقررات، سبب اعلام جرم به مراجع قضایی و تخریب را در پی خواهد داشت.

او با بیان اینکه خط آسمان یک شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری سیمای شهر مطرح است، گفت: خط آسمان به محل برخورد خطوط فوقانی ساختمان‌ها با خط افق اطلاق می‌شود که باید منظم، هماهنگ و به‌صورتی پیوسته متضمن ایجاد ارتباط بصری و هدایت چشم به سمت عناصر شاخص شهر باشد.

فلاحی افزود: این امر در مناطق دارای آثار تاریخی شهر باید به جدیت دنبال شود و بهره‌گیری از تخصص کارشناسان حوزه معماری و طراحی شهری در راستای بهبود کیفیت خط آسمان شهر ضرورت دارد و معماری به‌عنوان تخصص خالق کوچک‌ترین جزء کالبدی شهر و طراحی شهری به‌عنوان تخصص پدیدآورنده بستر مناسب برای برپایی آثار کالبدی معماری در قالب بافت شهر، هر دو در شکل‌گیری خط آسمان و نهایتا سیمای شهر تأثیرگذار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه داشتن خط آسمان شهری متنوع برگرفته از چندین بنیان و درعین‌حال هماهنگ، در وهله اول مستلزم پیوند دوباره حوزه‌های فلسفه، هنر و زندگی روزمره هست که از نگاه مجرد و انتزاعی کارشناسان مبرا باشد و در وهله دوم نیز تقویت بنیان‌های اجتماعی حائز اهمیت است، گفت: بدین ترتیب می‌توان گفت تعامل مثبت و سازنده متخصصین حوزه معماری، شهرسازی، طراحی شهری و متخصصین هنر شهری در راستای تحکیم توجه به بنیان‌های تأثیرگذار و در نظر گرفتن روابط بین آن‌ها زمینه‌ساز پیوند پیش‌گفته می‌شود.

انتهای پیام/ ع

R41374/P/S6,49/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکردها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و این مساله آنها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکت مردم می‌شود، در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود و بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردم وارد شده از همین جا آسیب می بیند.

حیدری اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در اجرا با آن مواجه هستیم این است که وقتی بافت تاریخی یک محله در حد امروزی می‌خواهد بازسازی شود و در عین حال ساختارهای کلی آن حفظ شود، به ناچار باید یک سری محدودیت‌ها اعمال شود و این با منافع مردم ایجاد تعارض می‌کند همچون که بر اساس قوائد بازآفرینی نمی‌توان ساختمان‌های جدیدی در بافت تاریخی ساخته شود.

وی ابراز داشت: نباید به بافت‌های تاریخی به عرصه‌هایی برای تولید مسکن نگاه کرد این عرصه تا جایی که امکان دارد باید بازآفرینی شود.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۵ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

کد خبر 6088413

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟