Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است، چالش‌های جدی یزد پس از ثبت جهانی، صدورمجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینما‌ها در روز۱۵خرداد، حفظ آیین‌های نمایشی بدون پژوهش ممکن نیست، بسیج مساجد برای بازسازی مناطق سیل‌زده هم‌زمان با عید فطر و ... گزیده‌ای از اخبار بسته فرهنگی امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است، چالش‌های جدی یزد پس از ثبت جهانی، صدورمجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینما‌ها در روز۱۵خرداد، حفظ آیین‌های نمایشی بدون پژوهش ممکن نیست، بسیج مساجد برای بازسازی مناطق سیل‌زده هم‌زمان با عید فطر و ... گزیده‌ای از اخبار بسته فرهنگی امروز است که در ادامه می‌خوانید.

• چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است
دبیر ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب در خصوص استهلال ماه شوال گفت: پیش‌بینی ما این است که هلال ماه شوال به راحتی قابل رؤیت و روز چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است. حجت‌الاسلام فضل‌الله ذاکری در گفتگو با فارس از پیش‌بینی‌ها برای رؤیت ماه شوال خبر داد و افزود: پیش‌بینی ما این است که استهلال ماه شوال به راحتی قابل انجام است و روز چهارشنبه اول این ماه و عید فطر است.
• چالش‌های جدی یزد پس از ثبت جهانی
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به چالش‌ها و دشواری‌هایی که شهردار جدید یزد در شروع کار با آن‌ها مواجه خواهد بود گفت: شهردار یزد ۱۰ چالش اساسی دارد که قطعا روند انجام کار بسیار سخت و دشوار خواهد بود. عباس علوی‌راد افزود: شهرداری یزد فاقد یک برنامه استراتژیک برای ارتباط سیستماتیک با سوءگیری‌های شهر یزد پس از ثبت جهانی است. به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: شهرداری یزد هیچ الگوی عملی مشخصی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، خارجی و مدل‌های مشارکتی روی میز برای اجرا ندارد.
• صدورمجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینما‌ها در روز۱۵خرداد
با وجود تعطیلی سینما‌ها تا ساعت ۱۷ در روز ۱۵ خرداد، وزارت ارشاد برای دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» مجوز بلیت‌فروشی برای سانس‌های پیش از این ساعت را صادر کرده است. به گزارش مهر، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه سینما‌های کشور در روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ماه تا ساعت ۱۷ تعطیل است، چرا برخی از پردیس‌های سینمایی برای سانس‌های ۱۴:۳۰، ۱۵ و ۱۶:۳۰ فروش بلیت دارند، توضیح داد: تنها فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی در روز ۱۵ خرداد قبل از ساعت ۱۷ در سینما‌های کشور اکران می‌شوند.
• حفظ آیین‌های نمایشی بدون پژوهش ممکن نیست
پژوهشگر و از چهره‌های ثبت هنر تعزیه به عنوان آیین کهن نمایشی در فهرست میراث ناملوس جهان یونسکو به نام ایران گفت: حفظ آیین‌های نمایشی بدون پژوهش ممکن نیست. به گزارش ایرنا، محمد حسین ناصربخت آیین‌ها و سنت‌های نمایشی را مانند آیینه‌ای برای معرفی داشته‌ها و پیشینه هویت فرهنگی ملت‌ها به جهانیان دانست و تصریح کرد: در گذشته به دلیل کوچک بودن شکل زندگی مردمان در قالب قومی و قبیله ای، آیین‌ها به شکل سینه به سینه به عنوان میراثی برای آیندگان منتقل می‌شد. با توسعه جوامع و شکل‌گیری تمدن در قامت جوامع شهری، ثبت مکتوب داشته‌های آیینی و هویت بخش فرهنگی به اصلی الزام آور برای شناخت تمدن جوامع بدل شد.

• بسیج مساجد برای بازسازی مناطق سیل‌زده هم‌زمان با عید فطر
مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات گفت: در روز عید سعید فطر، در کنار صندوق‌های جمع آوری فطریه، صندوق‌های جمع آوری کمک‌های مردم برای بازسازی مناطق سیل‌زده و با نام طرح «جهاد همبستگی ملی» قرار دارد. احسان رضایی با اشاره به طرح «جهاد همبستگی ملی» و طرح‌های بسیج برای کمک به سیل‌زدگان کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود در قالب طرح «جهاد همبستگی ملی» و با کمک‌های مردم ۲۰ هزار منزل مسکونی سیل‌زدگان توسط مساجد کشور بازسازی و احداث شود. به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این طرح به پیشنهاد سازمان بسیج مستضعفین در کشور در حال اجراست که دارای دو بخش است، در بخش اول کمک‌های نقدی برای ساخت منازل در مساجد جمع آوری می‌شود و تأمین اقلام موردنیاز منازل در دستور کار است و در بخش دوم بازسازی مناطق سیل‌زده توسط گروه‌های جهادی در استان‌هایی که به صورت معین استان‌های سیل زده مشخص شده‌اند، مورد توجه است.
• مدرسه تئاتر راه‌اندازی شد
حسین عالم بخش، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فارس، گفت: منتظر ابلاغ مصوبات بودجه سال جاری هستیم تا اولویت‌های تئاتری‌مان را مشخص کنیم. خبر‌های خوش تئاتری از مدرسه تئاتر تا راه‌اندازی دانشکده پودمانی در پردیس در راه است.
• جدال هویت و مدرنیته در یک کتاب
«اسلام سیاسی معاصر» نوشته رضوان السید و ترجمه مجید مرادی در دانشگاه مفید منتشر شد. به باور السید مسلمانان می‌توانند از برخی ارزش‌های مدرنیته استفاده کرده و با حفظ سنت راهی به تجدد باز کنند. مجید مرادی رودپشتی، مترجم و مدرس جامعه المصطفی در گفتگو با مهر اظهار کرد: رضوان السید نویسنده کتاب «اسلام سیاسی معاصر: در کشاکش هویت و تجدد» متفکر معاصر لبنانی استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لبنان یا «الجامعه اللبنانیه» است. او همچنین به عنوان استاد مهمان در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و شیکاگو نیز تدریس کرده است. او تحصیل کرده الازهر مصر است. وی ادامه داد: کتاب «اسلام سیاسی معاصر: در کشاکش هویت و تجدد» شامل مجموعه مقالات نویسنده درباره هویت و نسبت آن با تجدد و همچنین نسبت مباحث نوین علم سیاست در جهان اسلام و در میان متفکران مسلمان است. نویسنده در این کتاب معتقد است که مسلمانان می‌توانند با حفظ ارزش‌های بومی‌شان راهی به سوی تجدد باز کنند.
• کتابی با ۱۰۰ خاطره کوتاه از رهبر انقلاب صدهزارتایی شد
شمارگان کتاب «خورشید» به صدهزار نسخه رسید. مطالعه خاطرات منتشر شده در کتاب نقش مؤثری در بیشتر شناختن سیره عملی رهبر معظم انقلاب دارد و مطالعه آن به همه علاقه‌مندان به خصوص جوانان توصیه می‌شود. به گزارش فارس، «خورشید» نام کتابی است که توسط سیدعلی بنی‌لوحی گردآوری و تدوین شده است. در این کتاب بیش از یک‌صد خاطره کوتاه از رهبر معظم انقلاب به همراه عکس‌های معظم‌له به شکل هنرمندانه‌ای طراحی و به صورت رنگی منتشر شده است، حدود دوساعت برای خواندن کتاب خورشید فرصت لازم است. مطالعه خاطرات منتشر شده در کتاب نقش مؤثری در بیشتر شناختن سیره عملی رهبر معظم انقلاب دارد و مطالعه آن به همه علاقه‌مندان به خصوص جوانان توصیه می‌شود. تاکنون یک‌صد هزار نسخه از این کتاب و در ۳۰ نوبت چاپ از طریق انتشارات راه بهشت منتشر و عرضه شده است.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بسته فرهنگی سینما فیلم عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر

دریافت 91 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-سید امیر شایان حقیقی؛ بالاخره و پس از ۲ بار جابه جایی زمان اکران فیلم، امروز ۵ اردیبهشت قرار است «مست عشق» به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش ببندد، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده است و تاکنون بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پیش فروش رسیده است.

«مست عشق» برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که مواردی نظیر ارتباط مولانا و شمس تبریزی، عشق مولانا به شمس، تاثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا و عشق او به خدا را به تصویر می‌کشد. در واقع در این فیلم ۵ سالِ پر از اتفاق زندگی مولانا را مشاهده می‌کنید.

۲۴ شهریور ۹۸ اعلام شد قرار است داستان زندگی شمس و مولانا در قالب اثری به نام «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی مهران برومند ساخته شود. گفته می‌شد که قبل از شروع فیلمبرداری، حدود ۳ سال برای این پروژه زمان گذاشته شده است و این اثر در نهایت پس از ۵ سال با حواشی فراوان امروز آماده اکران در سینما شده است؛ تا قبل از این فیلم تنها در سریال «جلال الدین»، کودکی مولانا در قاب تلویزیون به نمایش گذاشته شده بود، همچنین «دیدار شمس و مولانا»» در قالب یک اپرای عروسکی با عنوان «اپرای مولوی» به کارگردانی بهروز غریب پور، آهنگسازی، بهزاد عبدی و همایون شجریان در قالب صدای شمس تبریزی و محمد معتمدی در قالب صدای مولانا به تصویر کشیده شده بود. نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری نیز نگاهی به دیدار شمس و مولانا در قالب یک تئاتر داشت.

«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی درباره مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شاعر نامدار ایرانی است و به یکی از مهمترین بخش های زندگی مولانا می‌پردازد، دیدار شمس تبریزی و مولانا منجر به تحول در مولانا و شکوفایی طبع شعر در او شد؛ با توجه به شگفتی های دیدار شمس و مولانا و ابهامات در اتفاقات بین این ۲ شاعر و عارف که منجر به تحول عمیق در مولانا شده است احسان جوانمرد و فرهاد توحیدی از نویسندگان این فیلم گفته اند که در طول ساخت مشورت‌های بسیاری از مولوی شناسان برجسته از جمله دکتر محمدعلی موحد دریافت کردند و تلاش شده است تا داستان بسیار به واقعیت نزدیک باشد.

مفاخر ملی و طرح‌های فیلمسازی

مدت ها است که کشورهای همسایه و منطقه برای تصاحب شخصیت های ملی، باستانی، داستان ها و افسانه های سرزمین ایران گوی رقابت را از یکدیگر دزدیده اند؛ از «تومیریس» ساخته قزاقستان و تصویرسازی ضد ایرانی از ماجرای مبهم مرگ کوروش، سریال «آلپ ارسلان» و ترک خواندن پادشاه ایرانی، سریال «نابغه کوچک» و ترک خواندن ابوعلی سینا فیلسوف و پزشک نابغه ایرانی و تحریف واضح محل تولد و زندگی این شخصیت برجسته ایرانی گرفته تا سریال «حشاشین» ساخته مصر و تحریف ها در رابطه با حسن صباح و فرقه اسماعیلیه تنها بخشی از این رقابت است.

واضح است که مدیران فرهنگی این کشورها با درک درست از ظرفیت ها و نقش جدی سینما در فرهنگ سازی از طریق تصویرسازی و بهره گیری از جادوی سینما، با سرقت شخصیت ها و جعل تاریخی به تقویت روحیه ملی‌گرایی و ایجاد وحدت بین مردم خود و برجسته سازی مفاخر و اسطوره ها دست می زنند. این پتانسیل و ظرفیت ویژه سینما در برجسته سازی تاریخ و تمدن یک ملت موضوع راهبردی است که در دهه اخیر مورد غفلت مدیران سینمایی ایران واقع شده است و حرکت به سمت سینمای قهرمان محور و ساخت آثاری نظیر «مست عشق» می‌تواند آغازی برای توجه به نقش راهبردی سینما در راستای احیای ارزش‌های ملی باشد.

«مست عشق» از این رو قابل توجه است که به خود جرات داده و سراغ یکی از شخصیت های برجسته تاریخ ایران رفته است، امروزه کمتر کارگردان و تهیه کننده ای به دنبال تصویرسازی و دراماتیزه کردن شخصیت های ملی می‌رود. فارغ از کیفیت فیلم که باید مورد نقد و بررسی واقع شود، این انگیزه و اقدام به ساخت چنین اثری شایسته قدردانی است.

تولیدی مشترک با روایتی ایرانی

فرهاد توحیدی، نویسنده «مست عشق» قبل تر در قالب یک مصاحبه و در پاسخ به حاشیه هایی نظیر مصادره مولوی توسط ترک ها، گفته بود: هسته اصلی این فیلم ایرانی است. نویسنده و کارگردان ایرانی دارد و در واقع مولفان فیلم ایرانی هستند حتی آهنگساز آن هم ایرانی خواهد بود. فیلمنامه این اثر با نگاه ایرانی نوشته شده و در فیلم به صراحت به اصلیت ایرانی مولانا اشاره می‌شود. اما در این فیلم به دلیل اینکه به طور مشترک ساخته می‌شود ما فقط به یک بازار توجه نمی‌کنیم. مولانا در ترکیه از قداست خاصی برخوردار است و این فیلم مخاطبان بسیاری در ترکیه خواهد داشت.

آهنگساز «حریم سلطان» و آهنگسازی «مست عشق»

این اثر در حوزه موسیقی و آهنگسازی هم بی حاشیه نبود و پس از آغاز فیلمبرداری در تاریخ ۱۶ مهر ۹۸، همایون شجریان و سهراب پورناظری به‌عنوان خواننده و آهنگساز این فیلم معرفی شدند اما ۲۶ مهر ۱۳۹۹، سهراب پورناظری سازنده موسیقی این فیلم از نیمه‌کاره ماندن فیلم حسن فتحی خبر داد و اعلام کرد که این فیلم رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است.

البته در نهایت و طبق آخرین اخبار در رابطه با این اثر، موسیقی متن این فیلم توسط فاهیر اتاک اوغلو آهنگساز آثاری نظیر «عمر» و «حریم سلطان» ساخته شده است و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده‌ است که می‌توانید قطعه اختصاصی فیلم سینمایی «مست عشق» با آهنگسازی حسام ناصری و خوانندگی علیرضا قربانی را که در قالب یک نماهنگ و تک آهنگ منتشر شده، از اینجا بشنوید.

مست عشق پر از ستاره

بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

یکی از حواشی پر سر و صدای این فیلم انتشار خبر ایفای نقش مولانا توسط بازیگری ترک بود که موجی از انتقادات کاربران ایرانی در نقد مصادره مولوی توسط ترک ها را به همراه داشت اما در نهایت این پارسا پیروزفر بود که نقش اصلی فیلم و نقش مولوی را بازی کرد.

«مست عشق» و حواشی بی انتها

«مست عشق» در ابتدا و در قالب یک اثر مشترک بین تهیه کننده ایرانی و ترکی تعریف شد که شاید بتوان گفت این فیلم سینمایی یکی از پرحاشیه ترین فیلم های سینمای ایران محسوب می‌شود اثری که در همه بخش ها حواشی و اتفاقات قابل توجهی را تجربه کرد که از جمله این حواشی می‌توان به؛ قرارداد تولید در سه ماه و آماده شدن پروژه پس از ۵ سال، لغو آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان، اخبار تعطیلی پروژه به‌واسطه مشغله حسن فتحی برای کارگردانی «جیران»، صحبت ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر مبنی بر مجوز نداشتن این فیلم و عدم امکان حضور در جشنواره فیلم فجر، خبر گروگان گرفتن راش های فیلم توسط تهیه کننده ترکی و فروش آن در قالب سریال به شبکه‌ای ماهواره ای، شکایت از تهیه کننده ترکی توسط کارگردان، توقف پروژه به واسطه اختلاف ها بین تهیه کنندگان، ورود سفارت ایران در ترکیه به مشکلات فیلم و تفاهم برای انتقال تمام راش‌های فیلم به تهیه کننده ایرانی، اعلام اکران همزمان با روز جهانی مولوی، خبر اکران همزمان در ترکیه و ایران، دوبار تعویق اکران فیلم و در آخرین مورد هم بیانیه تهیه کننده ترک فیلم در واکنش به اظهارات علی سرتیپی پخش کننده «مست عشق» اشاره کرد.

تایم لاین حواشی فیلم «مست عشق» از زمان شروع پروژه تا امروز را می توانید به صورت کامل از این فایل بخوانید؛ در این قابل تمامی اتفاقات و حواشی «مست عشق» با ترتیب زمانی ذکر شده است. مرور این موارد می‌تواند دید و نگاه مناسبی در راستای تولید آثاری از این دست به ما بدهد.

باید منتظر ماند و دید که «مست عشق» با وجود بهره گیری از بازیگران و عوامل پشت دوربین مطرح ایرانی و خارجی و داستانی جذاب که در راستای احیای مفاخر ملی ایران زمین تولید شده است، چقدر می تواند در اکران موفق شود و آیا مخاطبان با استقبال از این فیلم بر این فرضیه که تنها فیلم های کمدی ظرفیت فروش و موفقیت در گیشه را دارند، پایان می‌دهد؟

سایر عوامل فیلم سینمایی «مست عشق» عبارتند از مدیر صدابرداری: علیرضا علویان، مترجم فیلمنامه: نفیسه لاله، رنگ شناس: هوتن حق شناس و مانا محمدطاهر، آهنگساز: فاهیر آتاک اوغول، تدوین: جیدا کاراقول و دیلبر کویونجو، دستیار فیلمبردار: عارف جان کوجا و موجایت کیلیچ، دستیار نورپردازی: سید اوزدن، دستیار کارگردان: گیزم کاراجا و سوال سنرجانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، مدیر فیلم برداری: مرتضی پورصمدی، مدیر تولید: تولگا توسون، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، دستیار اول و مدیر برنامه ریزی: فاتیح کجا، طراح جلوه های ویژه میدانی: آیتکین یالچین، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش از دیگر عوامل این فیلم هستند.

کد خبر 6086785

دیگر خبرها

  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • «سال گربه» و سالی برای بهرام افشاری
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • «پرویز خان» به خانه‌ها رسید/ روایتی متفاوت از مربی اخلاق فوتبال در راه اکران آنلاین
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان