دعای وداع با ماه مبارک رمضان/فضیلت شب آخر ماه رمضان
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۶۷۳۷۱
ماه میهمانی خدا هم با تمام برکاتی که داشت به پایان رسید و تنها حسرت را برای ما به یادگار گذاشت حتی اگر خیلیها از این ماه فیض برده باشند غم بزرگی آنها را فرا خواهد گرفت انس با ماه رمضان و قرآن، روزه داری، شب زنده داریها و کارهای خیری که هزار برابر ماه دیگر دارای فضلیت و ثواب است و درهای بهشت به روی همه گشوده شد؛ در ماه رمضان زمین و آسمان، عرش و کائنات و بهشت با هم پیویند خورده بودند افسوس که این خان بزرگ الهی به پایان رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس روایات دهه آخر ماه رمضان دارای جایگاه مهم و دارای فضیلت بسیار است؛ اعمال خاصی برای دهه آخر وآخرین شب ماه مبارک رمضان اختصاص داده شده است.
اعمال و فضیلت شب آخر ماه رمضان
شب آخر ماه مبارک رمضان بسیار مبارک و دارای اعمال و فضیلت بسیار است؛ به جا آوردن غسل، زیارت امام حسین (ع)، خواندن سورههای انعام، کهف و یس، گفتن صد بار أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
(از خدا آمرزش میجویم و به سوی او میپویم)، خواندن دعایی از امام جعفر صادق (ع)؛ اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ، خواندن دعاى یا مدبر الامور که در اعمال شب بیست و سوم آورده شده، خواندن دعاهای وداع با ماه رمضان ثواب و فضیلت بسیاری دارد.
سید و شیخ صدوق از جابر بن عبد الله انصارى روایت کرده اند که گفت: رفتم به خدمت حضرت رسول (ص) در جمعه آخر ماه رمضان، چون نظر آن حضرت (ص) بر من افتاد فرمود که اى جابر این آخر جمعه اى است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو: اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما پس به درستى که هر که این دعا را در این روز بخواند از دو خصلت نیکو ظفر مىیابد یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بى انتها.
سید بن طاوس و کفعمى نقل کرده از حضرت رسول (ص) که فرمود: هر که در شب آخر ماه رمضان ده رکعت نماز به جا آورد و بخواند در هر رکعت حمد یک مرتبه و قل هو الله أحد ده مرتبه و بگوید در رکوع و سجود ده مرتبه سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ و بعد از هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام دهد و، چون از تمام ده رکعت فارغ شد و سلام داد هزار مرتبه استغفار کند بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ و بعد از استغفار سر به سجده گذارد و بگوید در حال سجود یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا إِلَهَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِیَامَنَا وَ قِیَامَنَا قسم به حق آنکه مرا براستى به نبوت مبعوث فرموده که جبرئیل مرا خبر داد از اسرافیل از پروردگار خود تبارک و تعالى که سر از سجده بر نداشته باشد که بیامرزد خدا او را و قبول فرماید از او ماه رمضان را و بگذرد از گناهان او الخبر.
این نماز در شب عید فطر نیز روایت شده و لکن در آن روایت است که تسبیح أربع را در رکوع و سجود عوض تسبیح رکوع و سجود بخواند و به جاى اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا تا به آخر دارد اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِیَامِی.
گفتنی است: ماه رمضان ماه میهانی خدا دارای فضیلت بسیار است؛ اعمال و کارهای خیر در این ماه هزار برابر ماههای دیگر سال است و شب آخر ماه رمضان بسیار مبارک و حائز اهمیت است.
متن کامل دعای وداع با ماه رمضان همراه با ترجمه
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند بخشنده مهربان
اللَّهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ إِنْ کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِی أَوْ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ أَوْ تُقَایِسَنِی بِهِ أَنْ لا یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ أَوْ یَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِکَ کُلِّهَا أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا مَا قُلْتَ لِنَفْسِکَ مِنْهَا وَ مَا قَالَ الْخَلائِقُ الْحَامِدُونَ الْمُجْتَهِدُونَ الْمَعْدُودُونَ [الْمُعَدِّدُونَ ] الْمُوَفِّرُونَ [الْمُؤْثِرُونَ ] ذِکْرَکَ وَ الشُّکْرَ لَکَ الَّذِینَ أَعَنْتَهُمْ عَلَى أَدَاءِ حَقِّکَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِکَ مِنَ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ وَ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ أَصْنَافِ النَّاطِقِینَ وَ الْمُسَبِّحِینَ لَکَ مِنْ جَمِیعِ الْعَالَمِینَ،
خدایا تو در کتاب فرو فرستاده ات فرمودی: «ماه رمضان که در آن قرآن نازل شده» ، و این است ماه رمضان که گذشت، به جلوه کریمت، و کلمات کاملت، از تو می خواهم، اگر بر من گناهی باقى مانده، که نیامرزیده اى، یا مى خواهى بر آن عذابم کنى، یا به آن مرا بسنجى، اینکه سپیده امشب طلوع نکند، یا این ماه بگذرد، مگر اینکه آن گناه را از من آمرزیده باشى، اى مهربان ترین مهربانان، خدایا تو را ستایش به همه ستایش هایت آغاز و انجام آن، چه آن ستایش هایى که براى خود گفتى، و چه آنچه آفریدگان ستایش کننده و کوشنده و شمارنده و فراوان بجا آورنده ذکر و سپاست گفته اند، آنان که بر اداى حقّت، یارى شان نمودى، از گروه های آفریدگانت: از فرشتگان مقرّب، و پیامبران، و رسولان، و طبقات گویندگان، و تسبیح کنندگان حضرتت، از همه جهانیان ،
عَلَى أَنَّکَ بَلَّغْتَنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ عَلَیْنَا مِنْ نِعَمِکَ وَ عِنْدَنَا مِنْ قِسَمِکَ وَ إِحْسَانِکَ وَ تَظَاهُرِ امْتِنَانِکَ فَبِذَلِکَ لَکَ مُنْتَهَى الْحَمْدِ الْخَالِدِ الدَّائِمِ الرَّاکِدِ الْمُخَلَّدِ السَّرْمَدِ الَّذِی لا یَنْفَدُ طُولَ الْأَبَدِ جَلَّ ثَنَاؤُکَ أَعَنْتَنَا عَلَیْهِ حَتَّى قَضَیْتَ عَنَّا صِیَامَهُ وَ قِیَامَهُ مِنْ صَلاةٍ وَ مَا کَانَ مِنَّا فِیهِ مِنْ بِرٍّ أَوْ شُکْرٍ أَوْ ذِکْرٍ اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا بِأَحْسَنِ قَبُولِکَ وَ تَجَاوُزِکَ وَ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ وَ غُفْرَانِکَ وَ حَقِیقَةِ رِضْوَانِکَ حَتَّى تُظَفِّرَنَا [تُظْفِرَنَا] فِیهِ بِکُلِّ خَیْرٍ مَطْلُوبٍ وَ جَزِیلِ عَطَاءٍ مَوْهُوبٍ وَ تُوقِیَنَا فِیهِ مِنْ کُلِّ مَرْهُوبٍ أَوْ بَلاءٍ مَجْلُوبٍ أَوْ ذَنْبٍ مَکْسُوبٍ .
آرى ستایش مى کنم بر اینکه ما را به ماه رمضان رساندى، و حال آنکه نعمت هایت بر عهده ما بود، و بهره ها و احسانت، و نیکی هاى پى در پى ات پیش ما بود، به این خاطر تنها براى تو است آخرین حدّ ستایش، ستایشى جاودان، همواره، پایدار، همیشگى، بى نهایت، تا در ابدیت پایانى نداشته باشد، بزرگ است ثنایت، ما را بر انجام تکالیف ماه رمضان یاری دادى تا از ما روزه و به پا داشتن نمازش را گذراندى، و نیز آنچه از ما در آن انجام گرفته، از کار نیک و سپاس و ذکر، خدایا آن را از ما به نیکوترین پذیرش، و گذشت و عفو و چشم پوشى و آمرزش و خشنودى ات بپذیر، تا جایى که ما را در این ماه، به هر خیر خواسته و شایان عطاى بخشیده شده برسانى، و از هر امر هراسناک و بلاى فرود آمده و گناه پیشه شده نگاه دارى .
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِعَظِیمِ مَا سَأَلَکَ بِهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِکَ مِنْ کَرِیمِ أَسْمَائِکَ وَ جَمِیلِ ثَنَائِکَ وَ خَاصَّةِ دُعَائِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ شَهْرَنَا هَذَا أَعْظَمَ شَهْرِ رَمَضَانَ مَرَّ عَلَیْنَا مُنْذُ أَنْزَلْتَنَا إِلَى الدُّنْیَا بَرَکَةً فِی عِصْمَةِ دِینِی وَ خَلاصِ نَفْسِی وَ قَضَاءِ حَوَائِجِی وَ تُشَفِّعَنِی فِی مَسَائِلِی وَ تَمَامِ النِّعْمَةِ عَلَیَّ وَ صَرْفِ السُّوءِ عَنِّی وَ لِبَاسِ الْعَافِیَةِ لِی فِیهِ وَ أَنْ تَجْعَلَنِی بِرَحْمَتِکَ مِمَّنْ خِرْتَ [خُرْتَ ] [ادَّخَرْتَ ] لَهُ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا لَهُ خَیْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فِی أَعْظَمِ الْأَجْرِ وَ کَرَائِمِ الذُّخْرِ وَ حُسْنِ الشُّکْرِ وَ طُولِ الْعُمْرِ وَ دَوَامِ الْیُسْرِ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ وَ طَوْلِکَ وَ عَفْوِکَ وَ نَعْمَائِکَ وَ جَلالِکَ وَ قَدِیمِ إِحْسَانِکَ وَ امْتِنَانِکَ أَنْ لا تَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنَّا لِشَهْرِ رَمَضَانَ حَتَّى تُبَلِّغَنَاهُ مِنْ قَابِلٍ عَلَى أَحْسَنِ حَالٍ ،
خدایا از تو می خواهم، به حق بزرگترین چیزى که یکى از آفریدگانت از تو خواست، از نام های گرامى ات، و ثناى زیبایت، و دعاى خاصت، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و این ماه را بزرگترین ماه رمضانى قرار دهى که بر ما گذشته، از زمانى که ما را به دنیا آوردى تاکنون از جهت برکت در حفظ دینم، و رهایی جانم، و برآمدن حاجتم، و اینکه شفاعتم را در خواسته هایم بپذیرى، و در کامل کردن نعمتت بر من، و برگرداندن پیش آمد بد از من و پوشاندن لباس عافیت به من، و مرا به رحمتت از کسانى قرار دهى، که شب قدر را براى آنان اختیار نمودى، و آن شب را براى آنها بهتر از هزار ماه قرار دادى، در بزرگترین پاداش، و اندوخته هاى با ارزش، و نیکى شکر، و درازى عمر، و پایندگى آسایش، خدایا و از تو مى خواهم به رحمت و بخشش و گذشتت، و نعمت ها و جلالت، و دیرینه احسان و عطایت، اینکه آن را آخرین بهره از ماه رمضان قرار ندهى، تا ما در سال آینده به آن برسانى، آن هم بر پایه بهترین حال،
وَ تُعَرِّفَنِی هِلالَهُ مَعَ النَّاظِرِینَ إِلَیْهِ وَ الْمُعْتَرِفِینَ [وَ الْمُتَعَرِّفِینَ ] لَهُ فِی أَعْفَى عَافِیَتِکَ وَ أَنْعَمِ نِعْمَتِکَ وَ أَوْسَعِ رَحْمَتِکَ وَ أَجْزَلِ قِسَمِکَ یَا رَبِّیَ الَّذِی لَیْسَ لِی رَبٌّ غَیْرُهُ لا یَکُونُ هَذَا الْوَدَاعُ مِنِّی لَهُ وَدَاعَ فَنَاءٍ وَ لا آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِلِقَاءٍ حَتَّى تُرِیَنِیهِ مِنْ قَابِلٍ فِی أَوْسَعِ النِّعَمِ وَ أَفْضَلِ الرَّجَاءِ وَ أَنَا لَکَ عَلَى أَحْسَنِ الْوَفَاءِ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ اسْمَعْ دُعَائِی وَ ارْحَمْ تَضَرُّعِی وَ تَذَلُّلِی لَکَ وَ اسْتِکَانَتِی وَ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ وَ أَنَا لَکَ مُسَلِّمٌ لا أَرْجُو نَجَاحا وَ لا مُعَافَاةً وَ لا تَشْرِیفا وَ لا تَبْلِیغا إِلا بِکَ وَ مِنْکَ وَ امْنُنْ عَلَیَّ جَلَّ ثَنَاؤُکَ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُکَ بِتَبْلِیغِی شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَنَا مُعَافًى مِنْ کُلِّ مَکْرُوهٍ وَ مَحْذُورٍ وَ مِنْ جَمِیعِ الْبَوَائِقِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَعَانَنَا عَلَى صِیَامِ هَذَا الشَّهْرِ وَ قِیَامِهِ حَتَّى بَلَّغَنِی آخِرَ لَیْلَةٍ مِنْهُ .
و هلال ماهش را همراه بینندگان به سوى آن و اعتراف کنندگان به آن به من بشناسانی در کامل ترین عافیتت، و خوب ترین نعمتت، و گسترده ترین رحمتت، و برجسته ترین نصیب هایت، اى پروردگارم، که برایم پروردگاری غیر او نیست، این وداع نسبت به ماه رمضان وداع فنا و آخرین بهره من از دیدار نباشد، تا آن را در سال آینده به من بنمایانى، در فراخ ترین نعمت ها، و برترین امیدها، درحالی که من براى تو بر پایه بهترین وفاداری باشم، به درستى که تو شنواى دعایى.
خدایا دعایم را بشنو، و به زارى و خوارى و درماندگى، و توکّلم بر خویش رحم کن، من تسلیم توام، امید به موفقیت و سلامت کامل و شرافت و رسیدن به جایگاه رفیع، جز به تو و از جانب تو ندارم، بر من منّت بنه، اى که ثنایت بزرگ، و نام هایت مقدّس است، به رساندنم به ماه رمضان، و درحالى که از هر ناخوشایند و محذورى، و از همه ناگواری ها سالم باشم، ستایش خداى را که بر روزه این ماه، و بپادارى عبادتش ما را یارى نمود تا مرا به آخرین شب آن رساند .
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: عید فطر 98 اعمال شب آخر ماه رمضان دعای وداع با ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
همشهری آنلاین- مهناز عباسیان: ماه رمضان و شبهای سرنوشتساز قدر گذشت، اما این به آن معنا نیست که اثر معنوی و تربیتی این ماه تمامشده باشد. اتفاقا این روزها تا ماه رمضان سال بعد زمان برداشت بذرهایی است که در ایام مبارک این ماه کاشته بودیم. حالا وقت آن است که در گفتار و کردار تأثیر یک ماه مراقبه و خودسازی ماه مبارک را ببینیم. البته این کار، اصولی لازم دارد که حجتالاسلام سیدجواد بهشتی، استاد دانشگاه و حوزه و کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» در این زمینه برایمان بیشتر و بهتر توضیح میدهد.
به فرموده مقام معظم رهبری ماه رمضان بهمعنای واقعی کلمه، مبارک است؛ یعنی از جوانب مختلف، این ماه قابلیتهای معنوی درونی انسان را رشد و ارتقا میدهد. ارتقای افراد در جامعه به ارتقای جامعه میانجامد. بهنظر شما چگونه و تا چه میزان تحولات فردی در ماه مبارک میتواند در ارتقای جامعه مؤثر باشد؟تحولات فردی که ثمره تقوا و خودسازی در این ماه مبارک است شاید در ظاهر فردی باشد، اما در اصل، اثر اجتماعی دارد. همین مهرورزی، دلسوزی، کمک کردن به دیگران از بحث کفاره روزه گرفته تا فطریه و سفرههای احسان در ماه خدا همگی اثر اجتماعی است که امیدواریم در ماههای دیگر هم این دستگیریها از دیگران ادامه داشته باشد. در این ماه خداوند ارزاق بهویژه ارزاق معنوی را میافزاید و انسانها کمتر در معرض گناهان رفتاری و زبانی قرار میگیرند و زلالیت بیشتری به آنها دست میدهد، بهگونهای که میتوان اذعان کرد جامعه، جامعهای بهشتی میشود و باید آن را بهشتی و پاک نگه داریم؛ از همین رو توجه ما به قرآن کریم نباید فقط محدود به ماه مبارک رمضان باشد و باید در تمام طول سال به این مهم اهتمام داشته باشیم. البته فقط قرائت قرآن مدنظر نیست، باید با آیات این کتاب انس بگیریم، تدبر و به آن عمل کنیم.
۱۰ توصیه برای شبهای قدر | امسال عهد متفاوتی با قرآن ببندیم
پیرو صحبتهای شما با موضوع توجه به قرآن امسال با پخش برنامه قرآنی «محفل» شور و هیجان خاصی میان مردم برای حفظ و تلاوت قرآن شکل گرفت. شما برای حفظ این شور و هیجان چه پیشنهادی دارید؟همانطور که اشاره کردید این برنامه و کارهای مشابه فرهنگی در ماه مبارک رمضان بیشتر در بخش ایجاد انگیزه و شور و هیجان بین مردم مؤثر بود. البته که جامعه به این شور قرآنی نیاز دارد و از همین جا از عوامل برنامه محفل تشکر میکنم، اما نکته مهمتر بحث آموزش و تربیت است. نوجوان یا جوانی که در ماه مبارک رمضان تحتتأثیر برنامههای قرآنی به تلاوت یا حفظ قرآن رغبت پیدا کرده است حالا نیاز به آموزش درست دارد. باید برای دانشآموزان و دانشجویان و در کل همه افراد مشتاق به فعالیتهای دینی و قرآنی، محتوای درست و آموزشی طراحی کرد.
با این اوصاف شما معتقدید در روزهای بعد از ماه مبارک رمضان باید بنیه تعلیمی و آموزشهای دینی را تقویت کرد؟دقیقا، اگر فرد مشتاق با هیجان وارد حوزه یادگیری شود، ولی خوب و کارشناسی شده آموزش نبیند دلسرد و سرخورده میشود؛ به همینخاطر است که تأکید بر آموزش اصولی متناسب با سن، جنسیت، رشته تحصیلی و... داریم. شرایط جامعه فعلی با جامعه ۱۰ سال پیش و حتی ۵سال پیش تغییر کرده و نباید از روشهای قدیمی برای تعلیم استفاده شود. به اقتضای سلیقه مخاطب امروزی باید درسنامهها و محتواهای جذاب، کوتاه با سبک جدید در اختیار نوجوان و جوان امروزی قرار بگیرد. بعد از آموزش هم موضوع تربیت و عمل به آیات است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
در سطح جامعه و برای اقشار دیگر بهجز کودکان و نوجوانان چه پیشنهادی دارید؟اگر با آیات قرآنی مانوس باشیم بیشک مسیر درست زندگی را پیدا خواهیم کرد. هر یک از اقشار جامعه میتوانند متناسب با فعالیتی که دنبال میکنند آیات قرآنی را استخراج و سرلوحه کار خود قرار دهند؛ مثلا مراکز پزشکی آیات مربوط به علوم درمانی و پزشکی و مراکز قضایی آیات مربوط به امور حقوقی را مدنظر قرار دهند. در کل همه اقشار و اصناف حتی افراد خانهدار یا دانشجویان با توجه به آیات قرآن میتوانند مسیر درست را پیدا کنند.
امکانش هست کمی مصداقیتر در اینباره برای ما توضیح دهید؟برای مثال یک آیه ۲ کلمهای در قرآن داریم خودش یک دنیا درس و راهگشاست. آیه وَیلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ (وای بر کمفروشان!) از سوره مطففین که اگر در جامعه ما توسط بازاریان و حتی کاسبان خرد رعایت شود، مطمئن باشید که بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه برطرف خواهد شد. با عمل به این آیه، اعتماد، آرامش روانی و سلامت اقتصادی بیشتر خواهد شد. چه خوب است که آیات قرآنی در حوزه مسائل اقتصادی برای اهل کسبه تشریح شود تا بیش از پیش بر امور مالی خود اهتمام و حساسیت داشته باشند. در کل وقتی زندگی بر مدار قرآن باشد چه ماه رمضان و چه ماههای دیگر سعادت دنیا و آخرت به بندگان میرسد.
در راستای صحبتهای شما عرض میکنم امسال ماه رمضان پویش زندگی با آیهها با مشارکت چشمگیر بیش از ۱۰میلیون نفر اجرایی شد که خود گواه بزرگی بر دینداری مردم ایران است.بله، اگر کار باکیفیت و با اولویت قراردادن ذائقه مخاطب مثل محفل برگزار شود، بیشک مؤثر است. همچنین اجتماع بزرگ محفلی در ورزشگاه آزادی در روز میلاد امام حسن(ع) هم جلوه دیگری از دینداری مردم ما بوده و باید اینها را غنیمت شمرد. مشارکت مردم در پویشهای اینچنینی خط بطلانی بر اظهارات ضدانقلابیها کشید و ثابت کرد که ما نسلی متفاوت نسبت به قبل در مقوله توجه به دین و دینداری داریم. خوشبختانه این تجمع منجر به ابراز رضایت رهبری هم شد.
چطور میتوان این نسل جدید دیندار و این حس خوب در جامعه را بعد از ماه مبارک رمضان هم حفظ کرد و فزونی بخشید؟ چه راهکارهای عملی پیشنهاد میکنید؟همانطور که در صحبتهای قبلی اشاره کردم باید با همین کیفیت و خلاقیت این شور و هیجانی قرآنی که در مردم ایجاد شده را حفظ کنیم. یکی از غفلتهای مهم روزگار ما درباره امور معنوی این است که قدر بعد از ماه مبارک رمضان خودمان را نمیدانیم، درحالیکه هرچه درماه مبارک رمضان عبادت کنیم، تازه آغازی برای زندگی معنوی پس از ماه رمضان است.
در مراقبتهای دیگر چه پیشنهادهایی برای حفظ و ماندگاری اثر معنوی ماه مبارک رمضان دارید؟بیش از ۵۰۰ آیه قرآن در ارتباط با احکام و سبک زندگی یک فرد مسلمان هست که با توجه به این آیات میتوان مراتب خودمراقبتی را تقویت کرد. خدا در آیه ۱۰۵ سوره مائده میفرمایند: «یا ایهاالذین آمنوا علیکم انفسکم...»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! مراقب خود باشید! از خودتان غافل نشوید که دشمن دوست دارد شما از خود غافل شوید. بهصورت کلی بهتر است انسان در ۳ زمینه مراقبت ویژه داشته باشد تا برکات ماه مهمانی خداوند متعال را از دست ندهد و رشد مستمری را تجربه کند؛ یکم مراقبت از قلب که ببیند محبت و نفرتش نسبت به چه کسانی است. اینکه نسبت به اولیای دین و بالطبع به دوستان اولیای دین و شیعیان محبت داشته باشد. دوم مراقبت از زبان که انسان حواسش باشد که حرف درست بزند، حرفش آلودگی نداشته باشد، دروغ و غیبت و تهمت و زخم زبان نباشد؛ چراکه خداوند وعده فرموده که اگر براساس تقوا زبانتان را حفظ کردید در این صورت همه کارهایتان را اصلاح خواهد کرد و علاوه بر آن گناهانتان را خواهد آمرزید. یاایهاالذین آمنوا قولوا قولا سدیدا یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم (آیات ۷۰ و ۷۱ احزاب). نکته سوم هم مراقبت عملی و توجه به نماز است. در سوره مؤمنون خداوند نخستین ویژگی را که برای مومنانی که به عالیترین رتبه یعنی فلاح رسیدهاند ذکر میکند، خشوع در نماز است و آخرین صفتی را هم که برای آنها ذکر میکند، محافظت بر نماز است؛ لذا اهتمام به نماز در اول و آخر لازم است. همچنین در سوره مبارکه معارج وقتی خداوند ویژگی کسانی را که از بدترین آفتها و رذایل نجات پیدا کردهاند ذکر میکند، اول محوریت را به نماز میدهد.
شما سالها در برنامه سمت خدا با آقای نجمالدین شریعتی همکاری داشتید. کمی از این همکاری برای ما بگویید.توفیق داشتم که ۱۲۰جلسه در برنامه سمت خدا حضور داشته باشم و هر باری که در این برنامه حاضر شدم بعد از پخش برنامه بازخوردهای خوبی از مردم گرفتم و این نشان میدهد که مردم ما چقدر مشتاق و پیگیر امور مذهبی هستند. شخص آقای نجمالدین شریعتی فراتر از یک مجری است. خودش یک فرد فاضل، باسواد و درس خوانده حوزه است و با پرسشهای بجا و درست در سخنران ایجاد انگیزه میکند. در همین زمینه مقام معظم رهبری توصیف جالبی از آقای نجمالدین دارند که ایشان میفرمایند نوع نگاه شما در این برنامه، کارشناس برنامه را به وجد میآورد. برخی مجریها تجربه و دانشی ندارند و فقط میخواهند برنامه پخش شود و تمام. برخی هم بیشتر از خود کارشناس صحبت میکنند، اما نجمالدین کاملا تخصصی، آگاه و درست سؤال میکند و توجه دارد، اشعار زیادی را حفظ است و به تناسب صحبتهای کارشناس برنامه، اشعاری را میخواند که به جذابیت و قوام برنامه میافزاید.
مکث
قدر بعد از ماه رمضان را نمیدانیم
یکی از غفلتهای مهم روزگار ما درباره امور معنوی این است که قدر بعد از ماه مبارک رمضان خودمان را نمیدانیم، درحالیکه هرچه در ماه مبارک رمضان عبادت کنیم، تازه آغازی برای زندگی معنوی پس از ماه رمضان است. این نکتهای است که حجتالاسلام علیرضا پناهیان در یکی از سخنرانیهایش به آن اشاره داشت. او در ادامه بیشتر توضیح میدهد: «بهرهها و برکتهای ماه رمضان، بعد از این ماه مبارک، خودشان را نشان میدهند. ما در ماه رمضان به همدیگر التماس دعا میگوییم، همت میکنیم و در جلسات معنوی شرکت میکنیم و به عبادت میپردازیم؛ اینکار مثل این است که از فروشگاه خرید کردهایم، حالا بعد از ماه رمضان، این خرید را به منزل آوردهایم و باید در کیسه خرید را باز و از آن استفاده کنیم، ولی معمولا استفاده نمیکنیم. کار ما بعد از ماه رمضان، شبیه کسی است که به فروشگاه رفته و چیزهایی خریده، اما وقتی به منزل میآید، اصلا در کیسه خرید را باز نمیکند تا از محتویات آن استفاده کند! غفلت رایج این است که بعد از ماه مبارک رمضان، بستههایی که در ماه رمضان خریدهایم، اصلا باز نمیشود یا مثل این است که کسی کارت شارژ تلفن همراه بخرد و خوشحال باشد که شارژ دارد! اما تا وقتی آن را باز نکند و رمز را در تلفن همراهش وارد نکند، این کارت شارژ چه فایدهای برایش خواهد داشت.»
کد خبر 844788 برچسبها قرآن - فعالیتها حجتالاسلام علیرضا پناهیان خبر مهم ماه رمضان شب قدر